GENESIS RY
  • KOTI
  • INFO
    • INFO
    • Verkkokurssit 2020–2021
    • Sivukartta
    • Hakupalkin käyttöoh
    • VERKKOLUOKKA >
      • Verkkoluokassa opiskeleminen
      • Verkkoluokan käyttöohje
      • Verkkoluokan tekniset ongelmat
    • LYHENTEET >
      • Yleiset lyhenteet
      • Raamatun ja Apostoli
    • MUUT >
      • Oppimateriaali
      • Suomen lyhyt kieliop
      • Yhdistys ja työntekijä
    • Yhteystiedot
  • PRO LIFE
    • KYLLÄ ELÄMÄLLE, EI ABORTILLE
  • J
    • J Julian muistosivut
    • J Kiitoskirje
    • J Kastepuhe 2.10.2004
    • J Siunaustilaisuus >
      • J Rippipuhe
      • J Siunauspuhe
    • J Muistotilaisuus >
      • J Isän muistopuhe
      • J Heli Vähä
      • J Päivi Pohjola
      • J Matti Väisänen
      • J Antti Leinonen
      • J Jyrki Anttinen
      • J Joel
      • J Heikki Juntunen
      • J Paula ja Juha
      • J Sari Matikainen
    • J Taidenäyttely
    • J Veikko Miettunen
  • T
    • T TALLENTEET UUDET
    • T Raamattuopetus ve
    • T Aramean aarteet
    • T Heprean helmet
    • T Katekismusvartit
    • T Kreikan kristallit
    • T Kristus kirjaimissa
    • T Kristus nimissä
    • T Muut raamattutunn
    • T Mp3-tallenteet
  • O
    • O OPETUKSET UUDET >
      • OH Hartaudet Uudet
      • OJ Juutalaisuus Uudet
      • OK Katekismus Uudet
      • OM Muut opetukset U
      • OR Raamattutunnit U
      • OS Saarnat Uudet
    • OH HARTAUDET >
      • OH Jeesus ja saastain
      • OH Kyösti Kallion ru
    • OJ JUUTALAISUUS >
      • OJ Balfourin julistus
      • OJ Tish'a beav -muisto
    • OK KATEKISMUS >
      • OK Esipuhe
      • OK Johdanto
      • OK KYMMENEN KÄSK >
        • OK Johdanto
        • OK Ensimmäinen käsky
        • OK Toinen käsky
        • OK Kolmas käsky
        • OK Neljas käsky
        • OK Huoneentaulu
        • OK Viides käsky
      • OK Koehlerin katekism
    • OM MUUT OPETUKSET >
      • OM Ihmiskäsitys ja ope
      • OM Jumalattomien toi
      • OM Naispapin ehtooll
    • OR RAAMATTUTUNNIT >
      • OR Abortti on murha
      • OR Alussa oli Sana
      • OR Armolahjat ja kieli
      • OR Avioiiitto
      • OR Eutanasia
      • OR Jeesus ei vastaa
      • OR Jeesus-portti
      • OR Jesajan kutsuminen
      • OR Johdatus
      • OR Juudaksen ehtoollinen
      • OR Jumala tuomitsee homosuhteet - ja vapauttaa syntejään katuvat Jeesuksen nimessä ja veressä
      • OR Jumalan Israel
      • OR Kain ja luvattu vaimon siemen
      • OR Kaksi tietä taivaaseen? Laki ja evankeliumi
      • OR Kaste ja uudestisy
      • OR Kasteen esikuvia Vanhassa liitossa
      • OR Kelpaanko minä Jumalalle?
      • OR Kirkko
      • OR Kodin siunaaminen
      • OR Lain hylkäävän julistuksen vaikutus uskoon
      • OR Lakihenkinen julistus
      • OR Lepopäivän pyhittäminen
      • OR Matteuksen evankeliumi
      • OR Messiaspsalmit - lauluja Jeesuksesta
      • OR Mieheesi on sinun halusi oleva
      • OR Mies ja nainen, Kris
      • OR Miksi Jumala käskee kuolleita parannukseen?
      • OR Miksi Raamattu on kirjoitettu?
      • OR Miksi rakastava Jumala sallii katastrofit?
      • OR Miten Israelin käy?
      • OR Miten luen Raamattua?
      • OR Mooseksen laki ja pakanakristityt
      • OR Neljäs käsky: Kunnioita isääsi ja äitiäsi
      • OR Paimenvirka
      • OR Pelosta rohkeuteen
      • OR Raamatunlausekotelot ja pedon merkki
      • OR Rakkaus
      • OR Rakkaus, anteeksiantaminen ja rukous
      • OR Seitsemäs käsky: Älä varasta
      • OR Sodoma ja Gomorra
      • OR Uhrit vanhassa liitossa 1: Johdanto ja syntiuhri
      • OR Uhrit vanhassa liitossa 2: Vikauhri ja polttouhri
      • OR Usko ja teot - vanhurskauttaminen ja pyhitys
      • OR Vaino Kristuksen tähden
      • OR Valvomisen sunnuntain rippipuhe & Aamoksen aika
      • OR Vanhurskaus
      • OR Veriylkä
      • OR VT:n profeetat ja profeettakirjat
    • OS SAARNAT >
      • OS Alfa ja Oomega
      • OS Alussa oli Sana
      • OS Ansaitsematon ar
      • OS Anteeksianto vai
      • OS Appi ja verievankeli
      • OS Armonvälineet
      • OS Baabel ja helluntai
      • OS Betlehemin lastens
      • OS Egyptin Joosef arm
      • OS Elämän leipä
      • OS Eunukki
      • OS Helluntaisaarna
      • OS Herra on armollin
      • OS Herra tarvitsee aa
      • OS Herran oman ei tar
      • OS Herran palvelukse
      • OS Hylkäämisen jälkee
      • OS Hyvä osa
      • OS Ihmisen Poika, luov
      • OS Israelin paatumus
      • OS Jeesus, kotien Herr
      • OS Jeesus Kristus
      • OS Jeesus kutsuu synti
      • OS Jeesus on Herra!
      • OS Jeesus on sinun aa
      • OS Johannes Kastajan
      • OS Joosua
      • OS Kadonnut ja jällee
      • OS Kaita vai lavea tie?
      • OS Kannattaako epäre
      • OS Kaste ja Pyhä Henki
      • OS Kasteen rajaton lu
      • OS Kolmiyhteisyys Van
      • OS Kristus kirkastuu
      • OS Kuka Jeesus on?
      • OS Kuninkaan Pojan h
      • OS Kuninkaasi tulee k
      • OS Kunnian Kuninkaan
      • OS Kuoleman jälkeine
      • OS Kymmenen käskyä
      • OS Laittomuuden tekij
      • OS Lapsen usko
      • OS Lopunajat ja tuhat
      • OS Lähellä Jumalaa
      • OS Maailmanloppu on
      • OS Maan suola ja maai
      • OS Maria, Jeesuksen äi
      • OS Miksi kaikkiin ruko
      • OS Miten käytät lahja
      • OS Mooses ja synnin l
      • OS Nasaretilainen
      • OS Oikea jumalanpalve
      • OS Oletko elävä vai k
      • OS Oletko uskossa?
      • OS Onko Herra laitta
      • OS Onko Jumala todel
      • OS Onko vatsa Jumala
      • OS Paasto on Herram
      • OS Paha ihminen ja hy
      • OS Pelastaako kaste?
      • OS Piinaviikon päätös
      • OS Pois läheltäni, kaik
      • OS Pääsiäissunnuntai
      • OS Raamattua on julis
      • OS Rakennatko kullas
      • OS Rakkauden laki
      • OS Rikkaat eivät pääse
      • OS Ristin häpeästä tai
      • OS Rukoussunnuntain
      • OS Ruut
      • OS Sapatti ja kristityt
      • OS Simeon ja Jeesus-l
      • OS Simeonin profetia
      • OS Siunattu olkoon h
      • OS Syntisistä suurin
      • OS Taivas vai helvetti?
      • OS Tee parannus!
      • OS Uskollinen huonee
      • OS Uskonto ja Jeesuks
      • OS Uskova pelastuu, l
      • OS Uudestisyntyminen
      • OS Vaimon siemen
      • OS Vanhurskaus
      • OS Vesi ja Pyhä Henki
      • OS Vihasta rakkautee
      • OS Viimeinen tuomio
      • OS Yksi Opettaja, Isä ja
      • OS Älä enää syntiä tee
      • OS Älä pelkää, sinä va
  • K
    • K KREIKKA
    • K1 LAULUT JA RUKOU >
      • K1 1 Pater heemoon
      • K1 2 Hee kharis tuu Ky
      • K1 4 Ekno'on prostag
    • K2 YLEISTÄ >
      • K2 Aakkoset
      • K2 Diftongit ja lukume
    • K3 NOMINIT JA PARTIK >
      • K3 Artikkeli
      • K3 1 dekl fem
      • K3 1 dekl mask
      • K3 2. dekl
      • K3 1 ja 2 dekl supistuv
      • K3 3. dekl.
      • K3 Adjektiivien taivut
      • K3 Pronominit
      • K3 Persoonapron
      • K3 Prepositiot ja liitte
    • K4 VERBIT >
      • K4 Verbisysteemi
      • K4 Oo- ja mi-verbit
      • K4 Supistumaverbit
      • K4 Medium ja deponent
      • K4 Oo akt ind prees
      • K4 Oo med pass ind pre
      • K4 Oo imperat prees
      • K4 Oo inf prees
      • K4 Oo partis prees
      • K4 Konjunktiivi
      • K4 Oo impf
      • K4 Mi-preesenssysteem
      • K4 Mi Eimi olla
    • K6 SELITYS >
      • K6A SANAT >
        • K6A πειρασμος peiras
        • K6A ψυχη psyykhee
      • K6K KRISTALLIT >
        • K6K Opin alkeiden jätt
    • K8 TEKSTIT >
      • K8 Matteuksen evank
      • K8 Mark. 1
      • K8 1. Joh. 3
  • A
    • A ARAMEA
    • A1 LAULUT JA RUKOUKS >
      • A1 1 Avun devashmaia
    • A2 YLEISTÄ >
      • A2 Aramean kieli
      • A2 Aramean kirjaimist
    • A3 NOMINIT JA PARTIKK >
      • A3 Substantiivit Perus
      • A3 Substantiivit Määr
      • A3 Adjektiivit
      • A3 Persoonapronomin
      • A3 Suffiksit
      • A3 Konjunktiot
      • A3 Prepositiot
    • A4 VERBIT >
      • A4 Verbivartalot
      • A4 Pe. perf. vahva
      • A4 Pe. perf. heikko
    • A5 SANASTOT >
      • A5 1.7 Sanasto
      • A5 2 Sanasto
    • A6 AARTEET >
      • A6 Maranata
      • A6 Talita, kum!
    • A7 NIMET >
      • A7 Tanachin nimiä
    • A8 TEKSTIT >
      • A8 Tanachin jakeet
    • A9 SANASTOT >
      • A9 2.15
      • A9 4.8
      • A9 5.9
  • 2
    • H2 HEPREA SANAT
    • H2A JUURISANUEET >
      • H2A Kirjainryhmät
      • H2A Bet–lar–resh
      • H2A Bet–gimel–resh
      • H2A לפ lamed–pe erott
    • H2 א ALEF >
      • H2 אב ALEF–BET >
        • H2 אבד avad kadota
        • H2 אבה ava tahtoa
      • H2 אה ALEF–HE >
        • H2 אהל ahal säteillä
      • H2 אל ALEF–LAMED >
        • H2 אלה ala nostaa käsi
      • H2 אפ ALEF–PE >
        • H2 אפק afak pitää sisäl
      • H2 אס ALEF–SAMECH >
        • H2 אסף asaf koota
    • H2 ב BET >
      • H2 בו BET–VAV >
        • H2 בוא bo tulla
      • H2 בנ BET–NUN >
        • H2 בנה bana rakentaa
      • H2 בר BET–RESH >
        • H2 ברח barach paeta
        • H2 ברך barach polvi
    • H2 ג GIMEL >
      • H2 גב GIMEL–BET >
        • H2 גבל gaval rajoittua
        • H2 גבר gavar voimakas
      • H2 גו GIMEL–VAV >
        • H2 גוה gava keskittää
      • H2 גל GIMEL–LAMED >
        • H2 גלם galam muodot
      • H2 גמ GIMEL–MEM >
        • H2 גמל gamal viedä lo
        • H2 גמר gamar loppua
      • H2 גר GIMEL–RESH >
        • H2 גרב garav ihottuma
    • H2 ד DALET >
      • H2 דב DALET–BET >
        • H2 דבר davar liittää y
      • H2 דל DALET–LAMED >
        • H2 דלה dala nostaa yl
      • H2 דר DALET–RESH >
        • H2 דרך darach eteenpä
    • H2 ה HE >
      • H2 הי HE–JOD >
        • H2 היה haja olla
      • H2 הל HE–LAMED >
        • H2 הלא hala kaukana
    • H2 ח CHET >
      • H2 חג CHET–GIMEL >
        • H2 חגג chagag juhlia
      • H2 חל CHET–LAMED >
        • H2 חלף chalaf vaihtua
      • H2 חר CHET–RESH >
        • H2 חרג charag vapista
      • H2 חש CHET–SHIN >
        • H2 חשך chashach pime
    • H2 ט TET >
      • H2 טו TET–VAV >
        • H2 טוב tov hyvä
    • H2 י JOD >
      • H2 יש JOD–SHIN >
        • H2 ישר jashar suora
    • H2 כ KAF >
      • H2 כס KAF-SAMECH >
        • H2 כסה kasa peittää
    • H2 ל LAMED >
      • H2 לו LAMED–VAV >
        • H2 לוש lush yhdistää
    • H2 ם MEM >
      • H2 מא MEM–ALEF >
        • H2 מאד ma'ad runsas
      • H2 םו MEM–VAV >
        • H2 מוזאון muzeon muse
      • H2 םכ MEM–KAF >
        • H2 םכן machan koneell
      • H2 מל MEM–LAMED >
        • H2 מלך malach kuning
    • H2 נ NUN >
      • H2 נג NUN-GIMEL >
        • H2 נגד nagad olla edes
      • H2 נה NUN-HE >
        • H2 נהג nahag kuljettaa
      • H2 נצ NUN-TSADI >
        • H2 נצח natsach olla ke
      • H2 נש NUN-SIN >
        • H2 נשא nasa nostaa
    • H2 ס SAMECH >
      • H2 ספ SAMECH–PE >
        • H2 ספר safar luetella
        • H2 ספר safar II leikata
    • H2 ע AIN >
      • H2 עו AIN-VAV >
        • H2 עור ur olla näkyvis
      • H2 עמ AIN-MEM >
        • H2 עמם amam itsenäine
      • H2 ער AIN-RESH >
        • H2 ערה ara olla paljas
        • H2 ערץ arats kauhista
    • H2 פ PE >
      • H2 פא PE-ALEF >
        • H2 פאה pa'a jakaa osii
      • H2 פו PE-VAV >
        • H2 פוה po olla täällä
      • H2 פז PE–ZAIN >
        • H2 פזם pazam laulaa
      • H2 פל PE-LAMED >
        • H2 פל pe-lamed-sanue
        • H2 פלל palal toimia vä
      • H2 פת PE-TAV >
        • H2 פתה pata olla avo
    • H2 צ TSADI >
      • H2 צי TSADI-JOD >
        • H2 ציה tsaja vaeltaa ku
      • H2 צר TSADI-RESH >
        • H2 צרר tsarar puristaa
    • H2 ק KOF >
      • H2 קד KOF-DALET >
        • H2 קדם kadam olla ede
      • קל KOF-LAMED >
        • H2 קלח kalach huuhto
      • H2 קמ KOF-MEM >
        • H2 קמל kamal kuihtua
      • H2 קפ KOF-PE >
        • H2 קפץ kafats sulkea k
      • H2 קצ KOF-TSADI >
        • H2 קצע katsa leikata k
    • H2 ר RESH >
      • H2 רג RESH–GIMEL >
        • H2 רגב *ragav (0/2/0) multapaakku (HEPREA SANAT)
      • H2 רו RESH-VAV >
        • H2 רוח ravach avata v
    • H2 ש SHIN >
      • H2 של SHIN-LAMED >
        • H2 שלם shalem olla ko
    • H2 ש SIN >
      • H2 שכ SIN-KAF >
        • H2 שכל sachal ymmärt
  • 3
    • H3 HEPREA SANASTOT
    • H3A TANACH >
      • H3A Nimet 1–40
      • H3A Sanat 1–40
      • H3A Segolaatit 1–100
      • H3A Verbit 1–40
    • H3F FRAASIT >
      • H3F Sata sanontaa
    • H3M MAAT JA KIELET >
      • H3M Johdanto
      • H3M Maat ja kielet 1–8
    • H3N NOMINIT >
      • H3N Kaatool-nom
      • H3N Mem-nom Mishpac
    • H3S SANALUOKAT >
      • H3S Pronomineja
      • H3S Adjektiiveja
    • H3V VERBIT >
      • H3V 0 YLEISTÄ >
        • H3V 0 Prim nun tert he
        • H3V 0 Verbejä
      • H3V PA'AL >
        • H3V Pa perf vahva
        • H3V Pa perf med vav-j
        • H3V Pa perf tert alef
        • H3V Pa perf tert he
        • H3V Pa impffut vah o
        • H3V Pa impf/fut tert.he
  • 4
    • H4 HEPREA KIELIOPPI
    • H4A KIRJAIMET >
      • H4A Konsonanttikart
      • H4A Konsonantit
      • H4A Kirjainten käsinki
      • H4A Vokaalikartta
      • H4A Vokaalit
      • H4A Shva
      • H4A Kirjainten ja luke
      • H4A Kirjainten varhais
      • H4A Kirjaimet n. 1250 e
      • H4A Kirjaimet Daavidin
      • H4A Kirjainten merkity
      • H4A Vokaalien nimet
    • H4B SÄÄNNÖT >
      • H4B Makef-yhdysviiva
      • H4B Paino- ja muut me
      • H4B Penultimapaino
      • H4B Propretonic redu
      • H4B Yksikirjaimiset sa
    • H4C SUBSTANTIIVIT >
      • H4C Ammattinimet
      • H4C Mem-nominit
      • H4C Mem-nom Ontto
      • H4C Segolaattien taiv
    • H4D ADJEKTIIVIT JA PARTI >
      • H4D Adj Johd
      • H4D Partis Johd
      • H4D Pa partis
    • H4E PRONOMINIT >
      • H4E Interrogatiivit
      • H4E Omistusliitteet
      • H4E Omistusl., Aram
      • H4E Persoonapron
    • H4F NUMERAALIT >
      • H4F Numeraalit Johd
      • H4F Nollasta triljoo
    • H4H PARTIKKELIT >
      • H4H Artikkeli
      • H4H Konjunktiot
      • H4H Ve-konjunktio
      • H4H Lokatiivi
      • H4H Objektin merkki
      • H4H Paikan ja ajan adv
    • H4I LAUSEOPPI >
      • H4I Attribuutti
      • H4I Genetiivi
      • H4I Kopula
      • H4I Määräiset sanat
      • H4I Nominaalilause
      • H4I Objekti
    • H4J LAINA- JA VIERASSAN >
      • H4J Johdanto
      • H4J Konsonantit
    • H4V VOKALISOIMATON KI >
      • H4V Johdanto
      • H4V U-vokaali
      • H4V O-vokaali
      • H4V I-vokaali
  • V
    • V HEPREA VERBIT
    • V0 YLEISTÄ >
      • V0 Verbit Johdanto
      • V0 Verbivartalot
      • V0 Heikot juurikirjaim
      • V0 Käskymuodot
      • V0 Tertiae he
    • V1 PA'AL >
      • V1P PA PERFEKTI >
        • V1P Pa perf vahva
        • V1P Pa perf med vav-jo
        • V1P Pa perf med gem
        • V1P Pa perf tert alef
        • V1P Pa perf tert he
        • V1P Pa perf taulukko
      • V1I PA IMPERFEKTI/FUTU >
        • V1I Pa impf/fut vahva
        • V1I Vahva Taulukko
        • V1I Prim alef
        • V1I Prim jod
        • V1I Prim nun
        • V1I Med vav-jod
        • V1I Med gem
        • V1I Tert alef
        • V1I Tert he
        • V1I Pa kons impf
      • V1K PA KÄSKYMUODOT >
        • V1K Pa käskym Vahva
  • 6
    • H6 JEESUS-KIELI UUDET >
      • H6A Yleistä Uudet
      • H6E Etymologia Uudet
      • H6G Gematria Uudet
      • H6H Helmet Uudet
      • H6K Kristus kirjaimiss
      • H6R VT:n kirjat Uudet
      • H6S Sanan selitys Uud
      • H6U Uusi liitto Uudet
    • H6A YLEISTÄ >
      • H6A Heprea Raamatun
      • H6A Ihmeellinen Raam
      • H6A Profeetallinen ki
      • H6A Tanachin neljä tä
    • H6E ETYMOLOGIA >
      • H6E Luomis- ja alkuki
      • H6E גבר gavar voimak
      • H6E kadad kipinöidä
    • H6G GEMATRIA >
      • H6G 1 Moos 1:1
    • H6H HELMET >
      • H6H Daavid syntyi syn
      • H6H Ensimmäinen käsk
      • H6H Mieheksi ja naisek
      • H6H Sukuluettelon ev
      • H6H Viisaus syntyy
    • H6K KRISTUS KIRJAIMISS >
      • H6K Kirjaimisto
      • H6K 1 Alef
      • H6K 2 Bet
      • H6K 3 Gimel
      • H6K 4 Dalet
      • H6K 5 He
      • H6K 6 Vav
      • H6K 7 Zain
      • H6K 8 Chet
      • H6K 9 Tet
      • H6K 10 Jod
    • H6S SANAN SELITYS >
      • H6S Pimeydestä Kristu
      • H6S Tuomita ja hallita
    • H6R VT:N KIRJAT >
      • H6R 1. Moos.
      • H6R Malakia
      • H6R Psalmit
    • H6U UUSI LIITTO >
      • H6U Isä meidän -rukou
  • 7
    • H7 HEPREA NIMET
    • H7 א ALEF >
      • H7 אבדון Avadon Abad
      • H7 Izevel Isebel
    • H7 ג GIMEL >
      • H7 גבל Gval Gebal Bybl
      • H7 גבריאל Gavriel Gabr
      • H7 גמליאל Gamliel Gam
    • H7 י JOD >
      • H7 יהוה Jahve
    • H7 מ MEM >
      • H7 מאיה Maia
    • H7 צ TSADI >
      • H7 ציון Tsijon Siion
    • H7 ת TAV >
      • H7 תבור Tabor
  • 8
    • H8 HEPREA TEKSTIT
    • H8A YLEISTÄ >
      • H8A Tanachin kirjat
    • H8 1. MOOS. >
      • H8 1. Moos. 1
    • H8 PSALMIT >
      • H8 PSALMIT 1–25 >
        • H8 Psalmi 3
        • H8 Psalmi 4
      • H8 PSALMIT 26–50 >
        • H8 Psalmi 48
      • H8 PSALMIT 51–75 >
        • H8 Psalmi 54
        • H8 Psalmi 72
      • H8 PSALMIT 76–100 >
        • H8 Psalmi 100
      • H8 PSALMIT 101–125 >
        • H8 Psalmi 117
        • H8 Psalmi 120
        • H8 Psalmi 121
        • H8 Psalmi 122
        • H8 Psalmi 123
      • H8 PSALMIT 126–150 >
        • H8 Psalmi 126
        • H8 Psalmi 149
        • H8 Psalmi 150

OS Paasto on Herramme ristin katselemista (Las) (OPETUKSET, SAARNAT)

(luonnos) 
Laskiaissunnuntain rippipuhe ja saarna
https://www.gen.fi/os-paasto-on-herramme-ristin-katselemista.html

1. PAASTONAIKAAN LASKEUTUMINEN 
2. PIENI PANNA ELI EHTOOLLISYHTEYDESTÄ EROTTAMINEN
3. LIHAN POIS LAITTAMINEN
4. OPILLISET SYNNIT
5. ELÄMÄNVAELLUKSEN SYNNIT
6. SYNNINTUNNUSTUS VAPAUTTAA MYRKYSTÄ
7. PAASTO ON HERRAMME RISTIN KATSELEMISTA
 
 
RIPPIPUHE
 
Veljet ja sisaret Kristuksessa Jeesuksessa! Tänään on laskiaissunnuntai. Pääsiäiseen on nyt aikaa seitsemän viikkoa. Kristikunnan suuri paasto alkaa tulevan viikon ­keskiviikosta eli tuhkakeskiviikosta. Pieni paasto­ viete­tään advent­tiaikana jouluun valmistautuessa.
 
Paasto on tarkoi­tet­tu erityi­sesti sen muista­mi­seen, että me - jokainen - olemme omilla pahoil­la teoillamme syypäät Jeesuk­sen kärsi­myk­seen. Jumalan ainoan Pojan Jeesuk­sen, puhtaan ja viattoman, piti astua alas taivaasta ihmiseksi elämään meidän puolestamme täydellisenä ihmisenä, koska me olimme tulleet kelvottomiksi, joutuneet synnin ja perkeleen valtaan.
 
Minä ja sinä olemme rikkoneet Jumalan Raamatussa ilmoittamaa tahtoa vastaan monin tavoin; ajatuksin, sanoin ja teoin. Olemme hätäilleet ajallisista asioista ja pelänneet sydämessämme tämän maailman sisäisiä asioita. Olemme lihassamme himoinneet sellaista, mikä ei meille kuulu. Olemme tuottaneet häpeää Jumalan nimelle ja aiheuttaneet lähimmäisellemme vahinkoa vaietessamme silloin, kun olisi pitänyt puhua - ja puhuessamme silloin, kun olisi pitänyt vaieta.
 
Olemme olleet hitaita rakastamaan ja palvelemaan: olemme katsoneet vain omaan napaamme unohtaen toisten ihmisten tarpeet. Ja mikä kaikkein pahinta: Olemme niin usein unohtaneet sen yhden ja ainoan tärkeän ja tarpeellisen: Jumalan Sanan - se on Herran Jeesuksen Kristuksen.
 
Tämän kaiken tunnustamme ja pyydämme Herralta armahdusta. Ja totisesti:
Vapahtajamme Kristus ei mitään muuta niin palavasti odotakaan, kuin että saisi antaa meille meidän syntimme anteeksi. Juuri siksi Hän otti kantaakseen rangaistuksen ja kado­tus­tuomion, että voisi meidät armahtaa. Niin paljon Hän meitä rakasti, että halusi mennä meidän puolestamme helvetin tuskiin.
 
Saamme siis katuvin mutta samalla turvallisin mielin käydä tunnustamaan syntimme. Teemme sen synnintunnustuksen sanoin, joka alkaa: Oi Sinä kaikkein armollisin, ristiinnaulittu Herra Jeesus Kristus.
 
 
SAARNA
 
1. PAASTONAIKAAN LASKEUTUMINEN 
 
Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta! Vietämme tänään laskiaissunnuntaita. Tämä ei tarkoita sitä, että  pitäisi lähteä laskemaan liukumäkeä - mikä on kyllä sinänsä ihan hauskaa - vaan että nyt laskeudutaan paastonaikaan. Paasto on valmistautumista Herran kohtaamiseen, suureen juhlaan. Ensi keskiviikkona eli tuhkakeskiviikkona alkaa suuri pääsiäistä edeltävä paastonaika. Pääsiäiseen on tuo tuhkakeskiviikko mukaan laskien aikaa 40 arkipäivää. Sunnuntaisin, Herran ylösnousemuksen muistopäivinä, ei paastota, vaan vietetään Jumalan kansan riemujuhlaa ja nautitaan juhlapöydän antimista
 
Paasto on kristikunnan normaalia arkielämää, vaikka me suomalaiset näytämme sen hyvin pitkälle unohtaneenkin. Mutta jopa suomalaisessa ruokaperinteessä on yhä edelleen jälkiä paastosta. Esimerkiksi tiistai ja torstai ovat hernekeittopäiviä. Taustalla on katoliselta ajalta jatkunut perinne kahdesta jokaviikkoisesta paastopäivästä. Keskiviikkoisin paastottiin sen muistoksi, että Juudas Iskariot sopi ylipappien kanssa Jeesuksen kavaltamisesta. Jokaisen meidänkin suonissamme virtaa Juudaksen verta. Suostumme niin helposti luopumaan Jeesuksesta, Totuudesta ja Rakkaudesta, saadaksemme itsellemme jotakin ajallista hyvää.
 
Perjantaisin paastottiin pitkäperjantain muistoksi. Käytännössä paasto tarkoitti liharuoista pidättäytymistä; perjantai on yhä edelleen erityisesti katolisessa maailmassa kalaruokapäivä. Ja jotta kansa olisi jaksanut keskiviikon ja torstain lihattomat, kevyemmät ruokavaliot, niin edeltävinä päivinä, tiistaina ja torstaina, syötiin sitten vahvinta saatavilla olevaa ruokaa, läskillä (ja mahdollisesti lihalla) terästettyä hernerokkaa.
 
Laskiaisviikolla alkava suuri paasto on pääsiäisjuhlaan valmistautumista. Vanhassa kristikunnassa pääsiäinen oli ehdotto­masti tärkein ja keskeisin Herran kansan juhla-aika - niin on kristikunnassa yhä edelleen­ maallistuneiden länsi­mai­den ulkopuolella. Meillä joulu kulutusjuhlineen ja lahjoineen on kansan mielestä paljon suurempi juhla kuin pääsiäinen, jonka merkitys syn­nistä vapaaksi pääsemisen juhlana on monelta kristityksi kastetulta täysin hukas­sa.
 
Pääsiäistä edeltävän paastonajan pituus, 40 päivää, viittaa erityisesti Jeesuksen 40 päivän paaston- ja kiusausten aikaan Hänen kasteensa jälkeen Juudan autiomaassa. Tärkeimmät VT:n esikuvat 40 päivän pituiselle paastolle liittyvät Mooseksen aikaan. Israelin kansa vaelsi autiomaassa Egyptistä vapautumisen jälkeen 40 vuotta - 40 päivää on toisintoa näistä vuosista.
 
Jotkut muistavat ehkä senkin, että Mooses paastosi 40 päivää Siinain vuorella eli Hoorebilla (2. Moos. 34:28). Mooseksen paasto liittyi tilanteeseen, jossa hän sai Herralta uudet lain taulut, kaksi kivistä kymmenen käskyn lain taulua. Ensimmäiset taulut Mooses oli vihoissaan murskannut maahan kultaisen vasikan äärellä karkeloineen kansan tähden. Tällä ensimmäiselläkin kerralla Mooses oli viipynyt vuorella Herran edessä 40 päivää (2. Moos. 24:18). Palaan tässä saarnassani vielä tähän paaston ja uuden lain antamisen väliseen yhteyteen.
 
 
2. PIENI PANNA ELI EHTOOLLISYHTEYDESTÄ EROTTAMINEN
 
Paastonaika valmistaa meitä pääsiäisjuhlaan. Pääsiäinen oli vanhan kirkon aikana myös tärkein kastepäi­vä. Siten pääsiäistä edeltä­vä aika oli erityisesti kas­teopetuksen ajankohta ja kasteelle val­mistautu­misen aika. Myös kirkon ehtoollisyhteydestä erotetut tai eron­neet valmistautuivat paaston­aikana palaa­maan jälleen yhteiselle armoate­rialle.
 
Meidän aikanamme seurakunnan ehtoollisyhteydestä erottaminen eli pieni panna on kansankirkossa jätetty tietoisesti pois käytöstä. Onhan pannan käyttämiseen toki liittynyt historiassa myös lihallista ja maallista vallankäyttöä. Mutta suurin syy nykyiseen tilanteeseen lienee kuitenkin taloudellis-sosiaalinen: Koska halutaan pitää maallistuneet eli Jumalan sanasta vähät välittävät ihmiset kirkollisveron maksajina ja edes jonkinlaisessa muodollisessa suhteessa kirkkoon, niin silloin ei ole varaa tarttua heidän synteihinsä.
 
Tosiasiassa julkisynti ja Pyhä Henki eivät kuitenkaan mahdu samaan kirkkoon. Jompikumpi tulee väkisin ulosajetuksi. Siksi Jeesus on käskenyt seurakuntaa eli erityisesti apostolejaan käyttämään päästöavaimen lisäksi myös sideavainta eli syntiin sitomista. Sideavaimen kaivoon heittämisestä - eli täysin avoimesta ehtoollispöydästä ja seurakuntakurin puuttumisesta - on tuhoavia seurauksia. Harhaoppeja levittävät ja törkeitä julkisyntejä harjoittavat, syntejään katumattomat seurakuntaa pahentavat jäsenet saavat täysin rauhassa elää ja kuolla. Kukaan ei heille konkreettisesti osoita, että he ovat hylänneet Jumalan sanan ja ovat siten menossa kohti kadotusta.
 
Seurakunnan terveetkin oksat alkavat kuivua ja voida huonosti, koska kuolleet ja hedelmättömät jäsenet vievät puun rungosta sitä voimaa, mikä kuuluisi kasvavien ja hedelmää tuottavien jäsenten ravinnoksi. Kansankirkon nykyisen käytännön mukaisesti kaikki kirkollisveroa maksavat on hyväksyttävä ehtoolliselle, täysin riippumatta siitä, miten he elävät tai mitä uskoa suullaan tunnustavat. Uskossaan heikot ja kiusauksissa kompuroivat saavat tästä rohkaisua syntielämään. Mitäpä sitä lihan tekoja kivuliaasti kuolettamaan, jos kerran kuitenkin pääsee taivaaseen riippumatta siitä, mitä tai mihin uskoo ja miten elää!
 
Kun Jumalan pelastavan sanan kieltäjät saavat uskosta luopuneena osallistua ehtoolliselle eli ikuisen elämän aterialle, ja saavat siten uskoa olevansa oikeassa suhteessa Jumalaan, niin miksi ihmeessä sitten käydä tuskallista taistelua kaikenlaisia himoja ja maailman houkutuksia vastaan? Antaa mennä vaan lihan ehdoilla eteenpäin, onhan se paljon hauskempaa!
 
 
3. LIHAN POIS LAITTAMINEN
 
Jumalan sana kutsuu ja kehottaa meitä kuitenkin lihan pois laittamiseen - ei suinkaan lihallisuuden pyhittämiseen ja synnin siunaamiseen. Paastonaika kutsuu meidät karnevaaliin - enkä nyt todellakaan tarkoita katolisessa maailmassa, mm. Brasilian Rio de Janeiros­sa, riehakkaasti vietettyjä juhlia. Karnilevária tarkoittaa latinankielessä lihan pois laittamis­ta. Karnevaa­lit ovat saaneet alkunsa siitä, että kansa halusi kunnolla juhlia ja mässäillä, ennen kuin liharuoat laitettiin pois ruokapöydis­tä vajaaksi seitse­mäksi viikok­si.
 
Mutta paastossa ei syvim­miltään ole kysymys vain tietyn ruokavalion noudattami­sesta tai suorastaan kokonaan syömisestä pidättäyty­misestä. Lihan pois laittaminen tarkoittaa ensisijaisesti ja syvimmältään lihan mielen pois panemista arkipäivän elämässä ja jokapäi­väisissä kohtaami­sissa. Mitä tarkoittaa tämä lihan mielen pois laittaminen? Mikä on paaston hengellinen merkitys?
 
Ensinnäkin paasto tarkoittaa omien syntien katumista ja tunnustamista. Syntiä on kahdenlaista. Ensinnäkin on uskonalueeseen liittyvä eli opillinen synti. Opillinen synti tarkoittaa sitä, että suullaan tunnustaa ja opettaa eri tavalla kuin mitä Raamattu sanoo. Jumalan sanan hylkäämistä kutsutaan harhaopiksi ja harhaopin mukaan ojentautuvaa ja toimivaa epäjumalanpalvelijaksi. Toiseksi ovat elämänvaellukseen liittyvät synnit. Silloin puhutaan siitä, miten elämme toisten ihmisten kanssa.
 
 
4. OPILLISET SYNNIT
 
Uskoon ja nimenomaan sen sisältöön eli uskon kohteeseen liittyvät harhat ovat ihmisen iankaikkisen elämän kannalta kaikkein tuhoisimmat. Lopulta vain yksi synti vei helvettiin: epäusko. Epäusko on sitä, että ei usko Raamatun olevan totta, erehtymätöntä Jumalan sanaa. Kadottava epäusko on sitä, että ei usko Jeesuksen kärsineen minun vuokseni, joka olen tuon Pyhän Raamatun lain rikkonut. Vaikka uskomme olisi kuinka luja ja varma tahansa, mutta jos sen kohteena ei ole Jumalan sana eli Raamatun pyhien kirjoitusten ilmoittama Herra Jeesus Kristus, niin joudumme kadotukseen. Ja toisaalta, vaikka lankeamme elämän alueella kuinka usein tahansa, mutta kuitenkin aina käännymme syntimme tunnustaen Raamatun Jeesuksen puoleen ja uskomme syntimme anteeksiannetuiksi, pääsemme taivaaseen.
 
Opillisista synneistä eli kadottavista harhaopeista ei ole meidän kirkossamme pulaa – kuten ei tietenkään myöskään elämän aluetta koskevista lankeemuksista. Naispappeuden toteuttamisen jälkeen kirkkoomme on tulvinut julkisia harhaoppeja eli heresioita. Olemme saaneet lukea ja kuulla kirkon viroissa olevien opetuksia jopa siitä, miten Raamatun kielteinen ja tuomitseva suhtautuminen homoseksuaalisuuden harjoittamiseen on tietämättömyyttä, ymmärtämättömyyttä ja erehdystä. Kansankirkon piispat ovat sitä mieltä, että meidän tulee hyväksyä ja siunata myös mies- tai naisparien sukupuolisuhteet. 
 
Näin opettavat toimivat pimeyden lähettiläinä. Jos joku omaksuu tällaiset räikeästi Raamatun ilmoitusta vastaan sotivat opit, niin silloin ei olla enää pelastavalla Kristus-kalliolla. Sellaisille Herra sanoo: ”Menkää pois minun luotani, kaikki te vääryyden tekijät.” (Luuk 13:27)
 
Se ei ketään kadota, jos tuntee itsessään homoseksuaalista halua, tai mitä tahansa muuta sairasta ja Jumalan kieltämää. Joka ainoa meistä on kaikilla elämänalueilla enemmän tai vähemmän langennut ja sairas. Puhtaita ja terveitä ei joukossamme ole ensimmäistäkään. Mutta jos kiellämme Jumalan ilmoituksen, Hänen lakinsa, ja sanomme, ettemme ole velvolliset elämään Raamatun ohjaamalla tavalla, joudumme kadotukseen.
 
 
5. ELÄMÄNVAELLUKSEN SYNNIT
 
Voi olla, että sinä, hyvä kuulijani, et ole erityisesti kiusattu tällä homoseksuaalisuuden synnillä. Mutta ei se silti tarkoita sitä, etteikö sinunkin tulisi tunnustaa ja katua syntejä. Otan esimerkiksi tähän näkyvään maail­maan ja ajalliseen elämään rakastu­mi­sen. Se on synti. Jos kukaan ei meille tätä saarnaa, niin me jokainen vääjäämättä tulemme sydämessämme sidotuksi tähän ajalliseen elämään. Se on synti, sillä sydämemme ei saa olla sidottu mihinkään muuhun kuin Jumalan sanaan eli rakkaaseen Vapahtajaamme.
 
Tähän maailmaan rakastuminen tulee esiin seuraavasti: Jos meillä on hyvinvointia ja menestys­tä, alamme pelätä sen menet­tämistä - uskomme, että tämä silmiin näkyvä hyvä olotila on peruste onnellemme. Jos taas olemme aistein koettavan hyvinvoin­nin ulkopuolella, niin silloin kuvitte­lemme saavam­me autuuden, jos vain nuo maalliset ja ajalliset hyvinvoin­nin esteet poistuvat. Kun tämän maailman hyvyys, sen haluaminen tai sen menettämisen pelkääminen, täyttää sydämemme, niin ei sinne enää Jeesus ja meille vielä näkymätön taivas enää mahdu­kaan.
 
Heitä siis pois sydämestäsi rakkaus tähän maailmaan ja katso sen sijaan Jeesukseen ristillä. Ristin katselu tar­koittaa sen muistamista, että minun syntini ovat aiheut­taneet sen, että Jeesuksen piti kärsiä ja kuolla. Risti täyttää sydämeni syytöksellä: Jos en olisi syntinen, ei Jeesuksen olisi tarvinnut kärsiä minun puolestani helvettiä.
 
 
6. SYNNINTUNNUSTUS VAPAUTTAA MYRKYSTÄ
 
Tuo sama ristin katselu täyttää mieleni myös kiitollisuudella ja riemulla: Juuri tuolla tuskissaan roikkunut Kristus kärsi minun puoles­tani. Minä olen siis rangaistuksesta vapaa! Hän, täydellinen ihminen ja todellinen Jumala, rakasti juuri minua niin paljon, että suostui maksamaan omalla verellään minun ikuisuusvelkani! Minä saan kulkea Jeesuksen omaksi kastettu­na ja Häneen turvaavana kohti taivasta. Jeesukseen kasteessa ja ehtoollisessa kätkettynä saan elää turvallisin ja kiitollisin mielin ilman pelkoa. Jumalan oikeudenmukainen viha ja rangaistus sekä kadotustuomio osuivat minun sijastani Jeesukseen.
 
Synnintunnustus ja päästösanan kuuleminen Herramme ristin edessä ovat hengellistä elämää sanan varsinaisessa merkityksessä. Synnintunnustus ja anteeksiantamuksen uskominen ovat kuin ulos- ja sisäänhengi­tystä; rakkaus kuin sitä, että hiilidioksidista vapautuva ja happea saava elää ja toimii. Ihminen ei pysy elossa ja toimi siten, että häntä käsketään elämään ja toimimaan. Ei, vaan ihminen saadaan elämään ja toimimaan siten, että mahdollistetaan hänelle elä­mänedellytyk­set, hengitys ensisijassa.
 
Ripissä me hengellisesti hengitämme: synnintunnustuksessa vapaudumme meitä tuhoavasta hiilidioksidista eli synnistä. Tilalle saamme Jumalan sanan ja evankeliumin raikasta happea. Ihminen, joka tunnustaa oman lihansa mädännäisyyden ja ottaa vastaan synninpäästön, hengittää ja pysyy elossa. Puolestaan se, joka pitää synnit sisällään niitä tunnustamatta ja Jeesukselle antamatta, alkaa kuihtua: Kohta synnin myrkky vie hengen.
 
Mutta syntinsä anteeksisaaneella on yllin kyllin aihetta kiitollisuuteen ja iloon. Tästä kiitollisuudesta ja pelastuksen riemus­ta seuraa halu palata täyttämään Jumalan tahtoa. Jeesuksen antama uusi käsky rakastaa erityisesti samalla taivastiellä kulkevia, veljiä ja sisaria, ei täyty vaatimuksen kautta, vaan se on hedelmää siitä uskosta, uudesta hengestä ja elämästä, minkä Jeesus on ensin itse meihin sanansa kautta lahjoittanut.
 
VT:n esikuvien mukaisesti 40 päivän paasto liittyy nimenomaan uuden lain antamiseen. Me langenneet ihmiset seuraamme tässä ajassa ja ruumiissa eläessämme jokainen luonnostamme synnin lakia: itsekkyyden, oman kunnian, nautinnon ja voiton lakia. Paastonaika kutsuu meitä kuitenkin ottamaan vastaan uuden lain, rakkauden lain. Kuulemme sen Jeesuksen suusta Johanneksen evankeliumin luvussa 13: "Uuden käskyn Minä annan teille, että rakastatte toisianne, niin kuin Minä olen teitä rakastanut - että tekin niin rakastatte toisianne." (Joh. 13:34)
 
Tätä rakastamisen käskyä ei kukaan pysty täyttämään pakosta, lain vaatimana, vaan rakkaus nousee armahdetuksi tulemisesta. Rakkaus lähimmäistä kohtaan seurausta siitä, että on itse tullut ensin Jumalan rakastamaksi.
 
 
7. PAASTO ON HERRAMME RISTIN KATSELEMISTA
 
Raamatullisen paaston tarkoitus ei ole ensisijaisesti oman kehon tai edes mielialan hoito. Paasto on annettu, jotta voisimme keskittyä Jumalan sanaan ja lähimmäisten palvelemiseen. Siihen liittyy myös omastaan luopuminen hädänalaisten hyväksi. Paasto on liittymistä Jeesuksen seuraan hänen vaeltaessaan viimeistä kertaa kohti Jerusalemia, kohti kuoleman kaupunkia. Jeesuksen seuraajia kutsutaan kulkemaan kohti oman lihan kuolemista: paasto on itsekkyyden ja omaan napaan tuijottamisen pois panemista.
 
Paastoava ei kysy: Mitä saan tästä itselleni? Tai: Mitä minä tästä hyödyn? Oikeaa paastoa viettävä kysyy sen sijaan: Mitä lähimmäiseni tarvitsevat? Tai: Miten minä voisin olla auttamassa hädänalaisia?
 
Meitä kutsutaan liittymään myös Jeesuksen omaan paastoon. Raamatussa kerrottu Jeesuksen tärkein paasto oli Hänen julkisen toimintansa alussa sen jälkeen, kun Hän oli saanut Johannes Kastajan kautta kasteen. Jeesusta kiusattiin, kun Hän paastosi ja valmistautui julkiseen toimintaansa. Se oli Hänen suurta pääsiäistään edeltävä paasto. Myös meitä, jos haluamme toteuttaa Jumalalta saamaamme kutsumusta, tullaan kiusaamaan. Kiusauksissa meidän kutsumuksemme aitous ja syvyys koetellaan. Oletko aivan vakavissasi kulkemassa Jeesuksen askelissa? Eikö sittenkin tämän maailman ehdoilla eläminen olisi paljon helpompaa ja pikaisen palkkion tuottavaa?
 
Jeesus vastasi Jumalan kirjoitettua sanaa väärinkäyttävälle Saatanalle käyttäen itsekin Jumalan kirjoitettua sanaa. Ero oli siinä, että Jeesus etsi sanasta kunniaa Jumalalle. Saatana käytti Raamattua siten, että kunnia tulisi jollekulle muulle kuin Jumalalle. Siksi, luterilainen perisyntioppi ja usko siihen, että Jumala vaikuttaa sanallaan suvereenisti ja täydellisesti - sataprosenttisesti alusta loppuun asti - pelastuksen, on ainoa mahdollisuus tulkita Raamattua oikein. 
 
Herra vaikuttaa itse niin uskoontulon kuin uskonelämänkin. Jumalan pelastava työ on sidottu armonvälineisiin. Tärkein ja perustavin armonväline on Pyhä sana ja sen saarna, ja Raamatun sanasta saavat voimansa myös muut seurakuntayhteyden keskellä käytettävät armonvälineet: kaste, ehtoollinen ja rippi.
 
Paasto tarkoittaa meidän syntiemme tähden kärsivän, mutta myös meidän pelastuksemme tähden kuolleista ylösnousevan Jeesuksen esteetöntä ja selvää näkemistä. Liittyessämme Jeesukseen kohtaloon hänen kärsimystiellään liitymme myös hänen kohtaloonsa pääsiäisaamun riemullisina ja kirkkaina ylösnousemuksen hetkinä.
 
Me ihmiset emme halua - emmekä voikaan - luonnostamme ottaa vastaan sanomaa heikosta ja hylätystä, ruoskitusta ja rikkirevitystä, puuhun naulatusta ja pilkatusta, kärsivästä ja kuolevasta Jumalasta; ja vielä vähemmän suostua itse samaan asemaan. Me haluaisimme voittoisan sankarin, joka voimallaan murskaisi vastustajat ja kaiken pahan vallan - ja nimenomaan olla itse sellaisia! Ristillä ihmisen silmään näkyy juuri päinvastainen: Paha voittaa ja murskaa alleen Hyvän.
 
Ristin salaisuus on niin suuri ja kätketty, että sitä ei kukaan ihminen itse voi avata ja paljastaa. Vain Jumalan sanassa, kasteessa ja ehtoollisessa seurakunnan keskellä vaikuttava Pyhä Henki voi synnyttää ja ylläpitää hengellisesti kuolleessa ihmisessä elävän uskon Ristin Herraan.
 
Meissä uskovissakin elää koko ajan vanhan luontomme mukainen halu kääntää Jumalan ristin häpeä ihmistekoiseen kunniaan. Emme haluaisi alistua siihen, että tarvitsemme uskovinakin joka päivä synnintunnusta ja parannuksentekoa, nuhtelua ja ojennusta. Tarvitsemme joka päivä yksin Jumalan sulasta armosta ristiltä virtaavaa anteeksiantamusta ja uutta elämää. Meissä ei itsessämme ole vähäisessäkään määrin mitään Jeesuksen ulkopuolista pyhyyttä; joudumme elämään "napanuorayhteydessä" Jeesukseen. Emme tule hetkeäkään toimeen ilman Häntä.
 
Golgatan risti kaikessa kauheudessaan ja pelottavuudessaan luo varman pohjan uskollemme, jonka kohteena on todellinen elävä Jumala. Meidän Jumalamme on täydellisen pyhä ja oikeudenmukainen tuomitessaan kaiken maailman pahuuden ja vääryyden - ja samanaikaisesti täydellisen rakastava ja armahtava ottaessaan itse päällensä tuon ihmiskunnan synnin taakan. Oikea paasto tarkoittaa mielen puhdistamista kaikesta siitä, mikä estää meitä suuntaamasta katsettamme ja toivoamme yksin tähän ristin Jeesukseen. Myrkkykäärmeen pureman saanut saa jäädä eloon, kun hän katsoo sitä, joka on tangon päähän ripustettu (4. Moos. 21:8). Tämä on varmasti totta. Aamen.
Proudly powered by Weebly
  • KOTI
  • INFO
    • INFO
    • Verkkokurssit 2020–2021
    • Sivukartta
    • Hakupalkin käyttöoh
    • VERKKOLUOKKA >
      • Verkkoluokassa opiskeleminen
      • Verkkoluokan käyttöohje
      • Verkkoluokan tekniset ongelmat
    • LYHENTEET >
      • Yleiset lyhenteet
      • Raamatun ja Apostoli
    • MUUT >
      • Oppimateriaali
      • Suomen lyhyt kieliop
      • Yhdistys ja työntekijä
    • Yhteystiedot
  • PRO LIFE
    • KYLLÄ ELÄMÄLLE, EI ABORTILLE
  • J
    • J Julian muistosivut
    • J Kiitoskirje
    • J Kastepuhe 2.10.2004
    • J Siunaustilaisuus >
      • J Rippipuhe
      • J Siunauspuhe
    • J Muistotilaisuus >
      • J Isän muistopuhe
      • J Heli Vähä
      • J Päivi Pohjola
      • J Matti Väisänen
      • J Antti Leinonen
      • J Jyrki Anttinen
      • J Joel
      • J Heikki Juntunen
      • J Paula ja Juha
      • J Sari Matikainen
    • J Taidenäyttely
    • J Veikko Miettunen
  • T
    • T TALLENTEET UUDET
    • T Raamattuopetus ve
    • T Aramean aarteet
    • T Heprean helmet
    • T Katekismusvartit
    • T Kreikan kristallit
    • T Kristus kirjaimissa
    • T Kristus nimissä
    • T Muut raamattutunn
    • T Mp3-tallenteet
  • O
    • O OPETUKSET UUDET >
      • OH Hartaudet Uudet
      • OJ Juutalaisuus Uudet
      • OK Katekismus Uudet
      • OM Muut opetukset U
      • OR Raamattutunnit U
      • OS Saarnat Uudet
    • OH HARTAUDET >
      • OH Jeesus ja saastain
      • OH Kyösti Kallion ru
    • OJ JUUTALAISUUS >
      • OJ Balfourin julistus
      • OJ Tish'a beav -muisto
    • OK KATEKISMUS >
      • OK Esipuhe
      • OK Johdanto
      • OK KYMMENEN KÄSK >
        • OK Johdanto
        • OK Ensimmäinen käsky
        • OK Toinen käsky
        • OK Kolmas käsky
        • OK Neljas käsky
        • OK Huoneentaulu
        • OK Viides käsky
      • OK Koehlerin katekism
    • OM MUUT OPETUKSET >
      • OM Ihmiskäsitys ja ope
      • OM Jumalattomien toi
      • OM Naispapin ehtooll
    • OR RAAMATTUTUNNIT >
      • OR Abortti on murha
      • OR Alussa oli Sana
      • OR Armolahjat ja kieli
      • OR Avioiiitto
      • OR Eutanasia
      • OR Jeesus ei vastaa
      • OR Jeesus-portti
      • OR Jesajan kutsuminen
      • OR Johdatus
      • OR Juudaksen ehtoollinen
      • OR Jumala tuomitsee homosuhteet - ja vapauttaa syntejään katuvat Jeesuksen nimessä ja veressä
      • OR Jumalan Israel
      • OR Kain ja luvattu vaimon siemen
      • OR Kaksi tietä taivaaseen? Laki ja evankeliumi
      • OR Kaste ja uudestisy
      • OR Kasteen esikuvia Vanhassa liitossa
      • OR Kelpaanko minä Jumalalle?
      • OR Kirkko
      • OR Kodin siunaaminen
      • OR Lain hylkäävän julistuksen vaikutus uskoon
      • OR Lakihenkinen julistus
      • OR Lepopäivän pyhittäminen
      • OR Matteuksen evankeliumi
      • OR Messiaspsalmit - lauluja Jeesuksesta
      • OR Mieheesi on sinun halusi oleva
      • OR Mies ja nainen, Kris
      • OR Miksi Jumala käskee kuolleita parannukseen?
      • OR Miksi Raamattu on kirjoitettu?
      • OR Miksi rakastava Jumala sallii katastrofit?
      • OR Miten Israelin käy?
      • OR Miten luen Raamattua?
      • OR Mooseksen laki ja pakanakristityt
      • OR Neljäs käsky: Kunnioita isääsi ja äitiäsi
      • OR Paimenvirka
      • OR Pelosta rohkeuteen
      • OR Raamatunlausekotelot ja pedon merkki
      • OR Rakkaus
      • OR Rakkaus, anteeksiantaminen ja rukous
      • OR Seitsemäs käsky: Älä varasta
      • OR Sodoma ja Gomorra
      • OR Uhrit vanhassa liitossa 1: Johdanto ja syntiuhri
      • OR Uhrit vanhassa liitossa 2: Vikauhri ja polttouhri
      • OR Usko ja teot - vanhurskauttaminen ja pyhitys
      • OR Vaino Kristuksen tähden
      • OR Valvomisen sunnuntain rippipuhe & Aamoksen aika
      • OR Vanhurskaus
      • OR Veriylkä
      • OR VT:n profeetat ja profeettakirjat
    • OS SAARNAT >
      • OS Alfa ja Oomega
      • OS Alussa oli Sana
      • OS Ansaitsematon ar
      • OS Anteeksianto vai
      • OS Appi ja verievankeli
      • OS Armonvälineet
      • OS Baabel ja helluntai
      • OS Betlehemin lastens
      • OS Egyptin Joosef arm
      • OS Elämän leipä
      • OS Eunukki
      • OS Helluntaisaarna
      • OS Herra on armollin
      • OS Herra tarvitsee aa
      • OS Herran oman ei tar
      • OS Herran palvelukse
      • OS Hylkäämisen jälkee
      • OS Hyvä osa
      • OS Ihmisen Poika, luov
      • OS Israelin paatumus
      • OS Jeesus, kotien Herr
      • OS Jeesus Kristus
      • OS Jeesus kutsuu synti
      • OS Jeesus on Herra!
      • OS Jeesus on sinun aa
      • OS Johannes Kastajan
      • OS Joosua
      • OS Kadonnut ja jällee
      • OS Kaita vai lavea tie?
      • OS Kannattaako epäre
      • OS Kaste ja Pyhä Henki
      • OS Kasteen rajaton lu
      • OS Kolmiyhteisyys Van
      • OS Kristus kirkastuu
      • OS Kuka Jeesus on?
      • OS Kuninkaan Pojan h
      • OS Kuninkaasi tulee k
      • OS Kunnian Kuninkaan
      • OS Kuoleman jälkeine
      • OS Kymmenen käskyä
      • OS Laittomuuden tekij
      • OS Lapsen usko
      • OS Lopunajat ja tuhat
      • OS Lähellä Jumalaa
      • OS Maailmanloppu on
      • OS Maan suola ja maai
      • OS Maria, Jeesuksen äi
      • OS Miksi kaikkiin ruko
      • OS Miten käytät lahja
      • OS Mooses ja synnin l
      • OS Nasaretilainen
      • OS Oikea jumalanpalve
      • OS Oletko elävä vai k
      • OS Oletko uskossa?
      • OS Onko Herra laitta
      • OS Onko Jumala todel
      • OS Onko vatsa Jumala
      • OS Paasto on Herram
      • OS Paha ihminen ja hy
      • OS Pelastaako kaste?
      • OS Piinaviikon päätös
      • OS Pois läheltäni, kaik
      • OS Pääsiäissunnuntai
      • OS Raamattua on julis
      • OS Rakennatko kullas
      • OS Rakkauden laki
      • OS Rikkaat eivät pääse
      • OS Ristin häpeästä tai
      • OS Rukoussunnuntain
      • OS Ruut
      • OS Sapatti ja kristityt
      • OS Simeon ja Jeesus-l
      • OS Simeonin profetia
      • OS Siunattu olkoon h
      • OS Syntisistä suurin
      • OS Taivas vai helvetti?
      • OS Tee parannus!
      • OS Uskollinen huonee
      • OS Uskonto ja Jeesuks
      • OS Uskova pelastuu, l
      • OS Uudestisyntyminen
      • OS Vaimon siemen
      • OS Vanhurskaus
      • OS Vesi ja Pyhä Henki
      • OS Vihasta rakkautee
      • OS Viimeinen tuomio
      • OS Yksi Opettaja, Isä ja
      • OS Älä enää syntiä tee
      • OS Älä pelkää, sinä va
  • K
    • K KREIKKA
    • K1 LAULUT JA RUKOU >
      • K1 1 Pater heemoon
      • K1 2 Hee kharis tuu Ky
      • K1 4 Ekno'on prostag
    • K2 YLEISTÄ >
      • K2 Aakkoset
      • K2 Diftongit ja lukume
    • K3 NOMINIT JA PARTIK >
      • K3 Artikkeli
      • K3 1 dekl fem
      • K3 1 dekl mask
      • K3 2. dekl
      • K3 1 ja 2 dekl supistuv
      • K3 3. dekl.
      • K3 Adjektiivien taivut
      • K3 Pronominit
      • K3 Persoonapron
      • K3 Prepositiot ja liitte
    • K4 VERBIT >
      • K4 Verbisysteemi
      • K4 Oo- ja mi-verbit
      • K4 Supistumaverbit
      • K4 Medium ja deponent
      • K4 Oo akt ind prees
      • K4 Oo med pass ind pre
      • K4 Oo imperat prees
      • K4 Oo inf prees
      • K4 Oo partis prees
      • K4 Konjunktiivi
      • K4 Oo impf
      • K4 Mi-preesenssysteem
      • K4 Mi Eimi olla
    • K6 SELITYS >
      • K6A SANAT >
        • K6A πειρασμος peiras
        • K6A ψυχη psyykhee
      • K6K KRISTALLIT >
        • K6K Opin alkeiden jätt
    • K8 TEKSTIT >
      • K8 Matteuksen evank
      • K8 Mark. 1
      • K8 1. Joh. 3
  • A
    • A ARAMEA
    • A1 LAULUT JA RUKOUKS >
      • A1 1 Avun devashmaia
    • A2 YLEISTÄ >
      • A2 Aramean kieli
      • A2 Aramean kirjaimist
    • A3 NOMINIT JA PARTIKK >
      • A3 Substantiivit Perus
      • A3 Substantiivit Määr
      • A3 Adjektiivit
      • A3 Persoonapronomin
      • A3 Suffiksit
      • A3 Konjunktiot
      • A3 Prepositiot
    • A4 VERBIT >
      • A4 Verbivartalot
      • A4 Pe. perf. vahva
      • A4 Pe. perf. heikko
    • A5 SANASTOT >
      • A5 1.7 Sanasto
      • A5 2 Sanasto
    • A6 AARTEET >
      • A6 Maranata
      • A6 Talita, kum!
    • A7 NIMET >
      • A7 Tanachin nimiä
    • A8 TEKSTIT >
      • A8 Tanachin jakeet
    • A9 SANASTOT >
      • A9 2.15
      • A9 4.8
      • A9 5.9
  • 2
    • H2 HEPREA SANAT
    • H2A JUURISANUEET >
      • H2A Kirjainryhmät
      • H2A Bet–lar–resh
      • H2A Bet–gimel–resh
      • H2A לפ lamed–pe erott
    • H2 א ALEF >
      • H2 אב ALEF–BET >
        • H2 אבד avad kadota
        • H2 אבה ava tahtoa
      • H2 אה ALEF–HE >
        • H2 אהל ahal säteillä
      • H2 אל ALEF–LAMED >
        • H2 אלה ala nostaa käsi
      • H2 אפ ALEF–PE >
        • H2 אפק afak pitää sisäl
      • H2 אס ALEF–SAMECH >
        • H2 אסף asaf koota
    • H2 ב BET >
      • H2 בו BET–VAV >
        • H2 בוא bo tulla
      • H2 בנ BET–NUN >
        • H2 בנה bana rakentaa
      • H2 בר BET–RESH >
        • H2 ברח barach paeta
        • H2 ברך barach polvi
    • H2 ג GIMEL >
      • H2 גב GIMEL–BET >
        • H2 גבל gaval rajoittua
        • H2 גבר gavar voimakas
      • H2 גו GIMEL–VAV >
        • H2 גוה gava keskittää
      • H2 גל GIMEL–LAMED >
        • H2 גלם galam muodot
      • H2 גמ GIMEL–MEM >
        • H2 גמל gamal viedä lo
        • H2 גמר gamar loppua
      • H2 גר GIMEL–RESH >
        • H2 גרב garav ihottuma
    • H2 ד DALET >
      • H2 דב DALET–BET >
        • H2 דבר davar liittää y
      • H2 דל DALET–LAMED >
        • H2 דלה dala nostaa yl
      • H2 דר DALET–RESH >
        • H2 דרך darach eteenpä
    • H2 ה HE >
      • H2 הי HE–JOD >
        • H2 היה haja olla
      • H2 הל HE–LAMED >
        • H2 הלא hala kaukana
    • H2 ח CHET >
      • H2 חג CHET–GIMEL >
        • H2 חגג chagag juhlia
      • H2 חל CHET–LAMED >
        • H2 חלף chalaf vaihtua
      • H2 חר CHET–RESH >
        • H2 חרג charag vapista
      • H2 חש CHET–SHIN >
        • H2 חשך chashach pime
    • H2 ט TET >
      • H2 טו TET–VAV >
        • H2 טוב tov hyvä
    • H2 י JOD >
      • H2 יש JOD–SHIN >
        • H2 ישר jashar suora
    • H2 כ KAF >
      • H2 כס KAF-SAMECH >
        • H2 כסה kasa peittää
    • H2 ל LAMED >
      • H2 לו LAMED–VAV >
        • H2 לוש lush yhdistää
    • H2 ם MEM >
      • H2 מא MEM–ALEF >
        • H2 מאד ma'ad runsas
      • H2 םו MEM–VAV >
        • H2 מוזאון muzeon muse
      • H2 םכ MEM–KAF >
        • H2 םכן machan koneell
      • H2 מל MEM–LAMED >
        • H2 מלך malach kuning
    • H2 נ NUN >
      • H2 נג NUN-GIMEL >
        • H2 נגד nagad olla edes
      • H2 נה NUN-HE >
        • H2 נהג nahag kuljettaa
      • H2 נצ NUN-TSADI >
        • H2 נצח natsach olla ke
      • H2 נש NUN-SIN >
        • H2 נשא nasa nostaa
    • H2 ס SAMECH >
      • H2 ספ SAMECH–PE >
        • H2 ספר safar luetella
        • H2 ספר safar II leikata
    • H2 ע AIN >
      • H2 עו AIN-VAV >
        • H2 עור ur olla näkyvis
      • H2 עמ AIN-MEM >
        • H2 עמם amam itsenäine
      • H2 ער AIN-RESH >
        • H2 ערה ara olla paljas
        • H2 ערץ arats kauhista
    • H2 פ PE >
      • H2 פא PE-ALEF >
        • H2 פאה pa'a jakaa osii
      • H2 פו PE-VAV >
        • H2 פוה po olla täällä
      • H2 פז PE–ZAIN >
        • H2 פזם pazam laulaa
      • H2 פל PE-LAMED >
        • H2 פל pe-lamed-sanue
        • H2 פלל palal toimia vä
      • H2 פת PE-TAV >
        • H2 פתה pata olla avo
    • H2 צ TSADI >
      • H2 צי TSADI-JOD >
        • H2 ציה tsaja vaeltaa ku
      • H2 צר TSADI-RESH >
        • H2 צרר tsarar puristaa
    • H2 ק KOF >
      • H2 קד KOF-DALET >
        • H2 קדם kadam olla ede
      • קל KOF-LAMED >
        • H2 קלח kalach huuhto
      • H2 קמ KOF-MEM >
        • H2 קמל kamal kuihtua
      • H2 קפ KOF-PE >
        • H2 קפץ kafats sulkea k
      • H2 קצ KOF-TSADI >
        • H2 קצע katsa leikata k
    • H2 ר RESH >
      • H2 רג RESH–GIMEL >
        • H2 רגב *ragav (0/2/0) multapaakku (HEPREA SANAT)
      • H2 רו RESH-VAV >
        • H2 רוח ravach avata v
    • H2 ש SHIN >
      • H2 של SHIN-LAMED >
        • H2 שלם shalem olla ko
    • H2 ש SIN >
      • H2 שכ SIN-KAF >
        • H2 שכל sachal ymmärt
  • 3
    • H3 HEPREA SANASTOT
    • H3A TANACH >
      • H3A Nimet 1–40
      • H3A Sanat 1–40
      • H3A Segolaatit 1–100
      • H3A Verbit 1–40
    • H3F FRAASIT >
      • H3F Sata sanontaa
    • H3M MAAT JA KIELET >
      • H3M Johdanto
      • H3M Maat ja kielet 1–8
    • H3N NOMINIT >
      • H3N Kaatool-nom
      • H3N Mem-nom Mishpac
    • H3S SANALUOKAT >
      • H3S Pronomineja
      • H3S Adjektiiveja
    • H3V VERBIT >
      • H3V 0 YLEISTÄ >
        • H3V 0 Prim nun tert he
        • H3V 0 Verbejä
      • H3V PA'AL >
        • H3V Pa perf vahva
        • H3V Pa perf med vav-j
        • H3V Pa perf tert alef
        • H3V Pa perf tert he
        • H3V Pa impffut vah o
        • H3V Pa impf/fut tert.he
  • 4
    • H4 HEPREA KIELIOPPI
    • H4A KIRJAIMET >
      • H4A Konsonanttikart
      • H4A Konsonantit
      • H4A Kirjainten käsinki
      • H4A Vokaalikartta
      • H4A Vokaalit
      • H4A Shva
      • H4A Kirjainten ja luke
      • H4A Kirjainten varhais
      • H4A Kirjaimet n. 1250 e
      • H4A Kirjaimet Daavidin
      • H4A Kirjainten merkity
      • H4A Vokaalien nimet
    • H4B SÄÄNNÖT >
      • H4B Makef-yhdysviiva
      • H4B Paino- ja muut me
      • H4B Penultimapaino
      • H4B Propretonic redu
      • H4B Yksikirjaimiset sa
    • H4C SUBSTANTIIVIT >
      • H4C Ammattinimet
      • H4C Mem-nominit
      • H4C Mem-nom Ontto
      • H4C Segolaattien taiv
    • H4D ADJEKTIIVIT JA PARTI >
      • H4D Adj Johd
      • H4D Partis Johd
      • H4D Pa partis
    • H4E PRONOMINIT >
      • H4E Interrogatiivit
      • H4E Omistusliitteet
      • H4E Omistusl., Aram
      • H4E Persoonapron
    • H4F NUMERAALIT >
      • H4F Numeraalit Johd
      • H4F Nollasta triljoo
    • H4H PARTIKKELIT >
      • H4H Artikkeli
      • H4H Konjunktiot
      • H4H Ve-konjunktio
      • H4H Lokatiivi
      • H4H Objektin merkki
      • H4H Paikan ja ajan adv
    • H4I LAUSEOPPI >
      • H4I Attribuutti
      • H4I Genetiivi
      • H4I Kopula
      • H4I Määräiset sanat
      • H4I Nominaalilause
      • H4I Objekti
    • H4J LAINA- JA VIERASSAN >
      • H4J Johdanto
      • H4J Konsonantit
    • H4V VOKALISOIMATON KI >
      • H4V Johdanto
      • H4V U-vokaali
      • H4V O-vokaali
      • H4V I-vokaali
  • V
    • V HEPREA VERBIT
    • V0 YLEISTÄ >
      • V0 Verbit Johdanto
      • V0 Verbivartalot
      • V0 Heikot juurikirjaim
      • V0 Käskymuodot
      • V0 Tertiae he
    • V1 PA'AL >
      • V1P PA PERFEKTI >
        • V1P Pa perf vahva
        • V1P Pa perf med vav-jo
        • V1P Pa perf med gem
        • V1P Pa perf tert alef
        • V1P Pa perf tert he
        • V1P Pa perf taulukko
      • V1I PA IMPERFEKTI/FUTU >
        • V1I Pa impf/fut vahva
        • V1I Vahva Taulukko
        • V1I Prim alef
        • V1I Prim jod
        • V1I Prim nun
        • V1I Med vav-jod
        • V1I Med gem
        • V1I Tert alef
        • V1I Tert he
        • V1I Pa kons impf
      • V1K PA KÄSKYMUODOT >
        • V1K Pa käskym Vahva
  • 6
    • H6 JEESUS-KIELI UUDET >
      • H6A Yleistä Uudet
      • H6E Etymologia Uudet
      • H6G Gematria Uudet
      • H6H Helmet Uudet
      • H6K Kristus kirjaimiss
      • H6R VT:n kirjat Uudet
      • H6S Sanan selitys Uud
      • H6U Uusi liitto Uudet
    • H6A YLEISTÄ >
      • H6A Heprea Raamatun
      • H6A Ihmeellinen Raam
      • H6A Profeetallinen ki
      • H6A Tanachin neljä tä
    • H6E ETYMOLOGIA >
      • H6E Luomis- ja alkuki
      • H6E גבר gavar voimak
      • H6E kadad kipinöidä
    • H6G GEMATRIA >
      • H6G 1 Moos 1:1
    • H6H HELMET >
      • H6H Daavid syntyi syn
      • H6H Ensimmäinen käsk
      • H6H Mieheksi ja naisek
      • H6H Sukuluettelon ev
      • H6H Viisaus syntyy
    • H6K KRISTUS KIRJAIMISS >
      • H6K Kirjaimisto
      • H6K 1 Alef
      • H6K 2 Bet
      • H6K 3 Gimel
      • H6K 4 Dalet
      • H6K 5 He
      • H6K 6 Vav
      • H6K 7 Zain
      • H6K 8 Chet
      • H6K 9 Tet
      • H6K 10 Jod
    • H6S SANAN SELITYS >
      • H6S Pimeydestä Kristu
      • H6S Tuomita ja hallita
    • H6R VT:N KIRJAT >
      • H6R 1. Moos.
      • H6R Malakia
      • H6R Psalmit
    • H6U UUSI LIITTO >
      • H6U Isä meidän -rukou
  • 7
    • H7 HEPREA NIMET
    • H7 א ALEF >
      • H7 אבדון Avadon Abad
      • H7 Izevel Isebel
    • H7 ג GIMEL >
      • H7 גבל Gval Gebal Bybl
      • H7 גבריאל Gavriel Gabr
      • H7 גמליאל Gamliel Gam
    • H7 י JOD >
      • H7 יהוה Jahve
    • H7 מ MEM >
      • H7 מאיה Maia
    • H7 צ TSADI >
      • H7 ציון Tsijon Siion
    • H7 ת TAV >
      • H7 תבור Tabor
  • 8
    • H8 HEPREA TEKSTIT
    • H8A YLEISTÄ >
      • H8A Tanachin kirjat
    • H8 1. MOOS. >
      • H8 1. Moos. 1
    • H8 PSALMIT >
      • H8 PSALMIT 1–25 >
        • H8 Psalmi 3
        • H8 Psalmi 4
      • H8 PSALMIT 26–50 >
        • H8 Psalmi 48
      • H8 PSALMIT 51–75 >
        • H8 Psalmi 54
        • H8 Psalmi 72
      • H8 PSALMIT 76–100 >
        • H8 Psalmi 100
      • H8 PSALMIT 101–125 >
        • H8 Psalmi 117
        • H8 Psalmi 120
        • H8 Psalmi 121
        • H8 Psalmi 122
        • H8 Psalmi 123
      • H8 PSALMIT 126–150 >
        • H8 Psalmi 126
        • H8 Psalmi 149
        • H8 Psalmi 150