OS Kuninkaasi tulee kunniassa (Luuk. 17:20–24, 2 as) (OPETUKSET, SAARNAT)
(luonnos)
Toisen adventtisunnuntain rippipuhe ja saarna
https://www.gen.fi/os-kuninkaasi-tulee-kunniassa.html
1. MILLOIN JUMALAN VALTAKUNTA TULEE?
2. TAIVAS JA HELVETTI ALKAVAT JO MAANPÄÄLLÄ
3. KAHDEN VALTAKUNNAN VÄLINEN VALTATAISTELU
4. JUMALAN VALTAKUNTA ON LÄSNÄ SEURAKUNNASSA
5. MAAILMANLOPUN MERKIT
RIPPIPUHE
Veljet ja sisaret Jeesuksessa Kristuksessa! Tänään on toinen adventtisunnuntai. Elämme nyt neljä viikkoa kestävää paastonaikaa, ns. pientä paastoa. Kristikunta valmistautuu ottamaan vastaan Herransa ja Kuninkaansa. Päivän otsikko on: Kuninkaasi tulee kunniassa.Lutherin Vähän katekismuksen Isä meidän -rukouksen selitys toiseen ja kolmanteen pyyntöön kertovat meille, mitä Herramme tuleminen tarkoittaa arkipäivän elämässämme.
Toinen pyyntö: Tulkoon sinun valtakuntasi. Mitä se merkitsee? Vastaus: Jumalan valtakunta tulee kyllä itsestäänkin, ilman rukoustamme, mutta me pyydämme tässä rukouksessa, että se tulisi meidänkin luoksemme. Miten se tapahtuu? Vastaus: Taivaallinen Isä antaa meille Pyhän Henkensä, niin että me hänen armonsa vaikutuksesta uskomme hänen pyhän sanansa sekä elämme Jumalan omina täällä ajassa ja siellä iankaikkisuudessa.
Kolmas pyyntö: Tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niin kuin taivaassa. Mitä se merkitsee? Vastaus: Jumalan hyvä, armollinen tahto tapahtuu kyllä ilman rukoustammekin, mutta me pyydämme tässä rukouksessa, että se tapahtuisi myös meidän keskuudessamme. Miten se tapahtuu? Vastaus: Jumala murskaa ja estää kaikki pahat suunnitelmat ja voimat, kuten Perkeleen sekä maailman ja oman itsekkään minämme tahdon, jotka eivät antaisi meidän pyhittää hänen nimeään eivätkä hänen valtakuntansa tulla luoksemme. Hän myös vahvistaa ja varjelee meitä pysymään lujina hänen sanassaan ja uskossa elämämme loppuun asti. Tämä on hänen armollinen, hyvä tahtonsa.
Herra Jeesus Kristus tulee luoksemme tänäänkin Pyhän Henkensä voimalla sanan ja sakramentin kautta, uskolla sen voimme vastaanottaa. Mutta kerran ajan lopussa Kristus palaa takaisin maan päälle kaikille näkyvällä tavalla. Silloin loppuu uskomisen aika, ja alkaa näkemisen aika. Mutta nyt elämme vielä uskon aikaa. Siksi keskelle pimeyttä ja hätää sekä monenlaista ahdistusta Jeesuksen seurakunta saa kuulla uskoa vahvistavan ihanan lupauksen: Kerran sinun Kuninkaasi tulee kunniassa ja kirkkaudessa tuomitsemaan kaikki kansat!
Oletko sinä, siis juuri sinä, joka nyt tämän kuulet tai luet, varautunut tähän tutkituksi tulemiseen ja tuomioistuimen eteen joutumiseen? Pelkäätkö sinä kuolemaa ja viimeistä tuomiota? Pelkäätkö kaikkivaltiaan ja vanhurskaan Jumalan tuomioistuimen eteen astumista? Kauhistuttaako sinua ajatus siitä, että kerran joudut vastaamaan kaikesta siitä, mitä olet tässä ajallisessa elämässä tehnyt tai jättänyt tekemättä, ääneen sanonut tai sydämessäsi ajatellut? Oletko varautunut siihen, että eräänä päivänä, kenties jo piankin, sinun elämääsi arvioidaan Jumalan sanan, Pyhän Raamatun, perusteella?
Sinun ei tarvitse minulle noihin kysymykseen vastata, mutta minä voin kertoa oman vastaukseni: Minä pelkään. Pelkään kuolemaa ja Jumalaa. Kauhistun viimeistä tuomiota ja sen yhteydessä tapahtuvaa koko elämäni läpivalaisua. Oma elämäni on ollut niin vajavaista, niin täynnä syntiä ja lankeemusta. Löydän itsestäni - teoistani, sanoistani ja ajatuksistani - ylpeyttä ja omavanhurskautta, pelkuruutta ja rakkaudettomuutta, itsekkyyttä ja välinpitämättömyyttä, ahneutta ja lihan himoa, irstautta ja valhetta; yhdellä sanalla sanoen: epäuskoa.
Jos sinä, hyvä kuulijani, olet rehellinen, niin et kaiketi sinäkään voi merkittävästi lyhyempää syntilistaa omasta elämästäsi tehdä. Meidän on siis syytä kummankin kauhistua kuolemaa ja tuomarin eteen astumista. Jos meidät tuomitaan tekojemme mukaan, niin kumpaakin meistä odottaa ikuinen kadotus, pois heitetyksi tuleminen Jumalan pyhien kasvojen edestä. Kumpikin meistä on ansainnut elämällään sen paikan, josta Jeesus puhuu sanoin: "... jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu." (Mark. 9:48)
Jos meitä kohdellaan ansiomme mukaan iankaikkisuudessa, niin ruumiin kuoleman jälkeen meitä odottaa vielä toinen kuolema. Toinen kuolema tarkoittaa heitetyksi tulemista tuliseen järveen, joka on valmistettu Perkeleelle ja hänen enkeleilleen. (Ilm. 20:6, 15) "Jo on kirves pantu puun juurelle; jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, siis hakataan pois ja heitetään tuleen." (Matt. 3:10)
Jumala ei kuitenkaan halua syntisen kuolemaa ja kadotusta, vaan sitä, että hän kääntyy pois synneistään ja saa elää. Herra kutsuu niin minua kuin sinuakin tänään parannuksentekijän paikalle tunnustamaan syntisyytemme ja hylkäämään paha elämämme Jeesuksen ristille naulittavaksi. Joka on tässä elämässä tunnustanut syntinsä, hylännyt ne Jeesuksen päälle ja Hänen kärsittäväkseen, ei enää kohtaa syntejään iankaikkisuudessa.
Käymme nyt sydämen katumuksessa Jumalan eteen. Tunnustamme perisyntisyytemme ja siitä johtuvan epätäydellisen ja lankeemuksia täynnä olevan elämän. Synnintunnustus alkaa sanoin: "Laupias Jumala, rakas taivaallinen Isä".
SAARNA
1. MILLOIN JUMALAN VALTAKUNTA TULEE?
Armo ja rauha Isältä Jumalalta ja meidän Vapahtajaltamme Kristukselta Jeesukselta! Adventin aihe on Herramme Jeesuksen tuleminen. Miten ja milloin Hän sitten tulee meidän luoksemme? Milloin Jumalan valtakunta tulee? Milloin Jeesus saa näkyvän vallan? Ihmiselämän suurten ahdinkojen hetkillä sekä historian merkittävien käännekohtien aikana tämä kysymys nousee polttavana esiin. Nytkin, monien maailman mullistusten ja nopeiden ja yllättävienkin historiankäänteiden keskellä ovat monet tuomiopäivän profeetat liikkeellä. Ja kieltämättä, me elämmekin nyt koko maailmassa ennennäkemättömän nopeiden muutosten aikaa.
Kysymys voi olla kuitenkin myös äärimmäisen henkilökohtainen. Milloin, Herra, milloin vapahdat minut? Milloin vapautat koko valitun kansasi, Israelin, johon minäkin olen saanut tulla pyhän kasteeni kautta oksastetuksi? Milloin minussa itsessäni niin kuin myös koko ihmiskunnassa riehuva paha lopullisesti kukistetaan? Milloin kärsimys, pelko ja viha loppuvat? Milloin vääryydet ja valheet paljastetaan ja oikeus saa vallan? Milloin Saatanalta otetaan lopullisesti valta pois, eikä sen enää anneta johtaa sen enempää yksittäisiä ihmisiä kuin kokonaisia kansojakaan harhaan ja tuhoon?
Myös Jeesukselta kysyttiin Jumalan valtakunnan tulemisen aikaa. Aihe oli ajankohtainen jo 2000 vuotta sitten. Herramme ei kuitenkaan suostunut tyydyttämään uteliaitten mielihaluja. Onhan niin, että me ihmiset oman itsekkään laskelmallisuutemme vuoksi haluaisimme tietää ajan loppumisen hetken. Voisimme silloin muka turvallisin mielin siirtää parannuksentekoa ja Jumalan puoleen kääntymistä aivan kalkkiviivoille. Kuvittelemme, että siten saisimme täyden potin: sekä maailman hetkelliset ja haihtuvat nautinnot että ikuisen ilon taivaassa.
Jumala ei kuitenkaan suostu meidän oman voittomme maksimoivan kieroutemme toteuttajaksi. Jos suljemme sydämemme totuudelta ja rakkaudelta tänään, juuri nyt, niin on turhaa kuvitella, että joskus myöhemmin olisi parempi aika. Tänä päivänä on pelastuksen päivä, tänään on otollinen, sopiva hetki. Tänään elämme armon aikaa. Tänään ovi taivaaseen on vielä auki. Huomenna se voi olla jo monen kohdalla kiinni. Itse kuulin hiljattain sukulaiseni kuolemasta. Mistä sen tietää, minä päivänä se olenkin minä, jonka kuolemasta kerrotaan?
2. TAIVAS JA HELVETTI ALKAVAT JO MAANPÄÄLLÄ
Jeesus ei suostunut paljastamaan kyselijöille ajan loppumisen hetkeä. Sen sijaan hän kiinnitti huomion kyselijöiden omaan elämään ja tähän hetkeen, kehotti valvomaan. Herramme sanoi myös, että "Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä." (Luuk. 17:21) Taivas ja kadotus alkavat jo täällä maan päällä. Joka ainoa ihminen on juuri tällä hetkellä menossa jompaankumpaan suuntaan, kuuluu jo nyt jommankumman hallitsijan alaisuuteen: Jeesuksen Kristuksen tai Perkeleen.
Luterilaisiin Tunnustuskirjoihin liitetyssä uskonpuhdistajamme Martti Lutherin kastekaavassa tämä asia oli selvästi ymmärretty ja esillä. Siinä kastettavalta, tai pikkulasten kyseessä ollen hänen vanhemmiltaan ja kummeiltaan, kysytään: "Luovutko Perkeleestä ja kaikista hänen teoistaan?" Vain myönteinen vastaus antoi mahdollisuuden jatkaa kastetoimitusta.
Jeesus kiinnittää kuulijoidensa mielenkiinnon nykyhetkeen - olkaa joka hetki valmiina kohtaamaan Herranne. Herramme paluu on kuin varkaan tuleminen yöllä, se tapahtuu varoittamatta ja yllättäen. Jos olet tässä ja nyt valmiina kohtaamaan Herrasi, olet tunnustanut Jumalan läpivalaisevan sanan äärellä syntisi ja uskonut ne anteeksi kalliissa ristinveressä, niin olet valmiina kohtaamaan viimeisen tuomion ja iankaikkisuuden. Mutta jos salaat, peität tai kiellät lankeemuksesi, olet lihan vallassa. Silloin et ole matkalla oikeaan suuntaan.
Jumalan valtakunta alkaa ja on läsnä juuri siellä, missä yksi ihminen juuri nyt, tällä hetkellä, uskoo oman lihansa koko läpikotaisen turmeltuneisuuden anteeksi ja haluaa seurata Jeesusta Kristusta. Kun minä ja sinä tunnustamme syntimme, niin perisynnin kuin siitä seuraavan vajavaisen elämän, ja haluamme noista Perkeleen teoista omassa elämässämme luopua; kun uskomme kapinointimme saaneen jo rangaistuksensa Golgatan ristillä, niin silloin Jumalan valtakunta on jo alkanut niin minussa kuin sinussakin.
3. KAHDEN VALTAKUNNAN VÄLINEN VALTATAISTELU
Jumalan valtakunta, tai vastaavasti pimeyden valtakunta, tulee esiin myös tavallisessa arkipäivässä. Eläessämme aviopuolisomme, lapsemme, vanhempamme, veljemme, siskomme tai muun lähimmäisemme kanssa tulee näkyviin se, kumman herran ja käskijän johdettavana me olemme. Kohdatessamme työtoverimme, asiakkaamme, naapurimme, ystävämme, tuttumme ja sukulaisemme tulee esiin ja on näkyvillä jompikumpi valtakunta: joko Jumalan tai Perkeleen.
Me voimme sulkea sydämemme lähimmäisiltämme, olla ajattelematta asioita myös heidän kannaltaan. Tai me voimme kohdata ihmisen persoonana ja auttaa häntä silloin, kun se on meidän vallassamme. Voimme luopua omastamme toisen hätää auttaaksemme. Jeesuksen perässä kulkiessa joutuu luopumaan omasta ylpeydestä, itsekkäästä vallankäytöstä ja pikaisesti saadun oman nautinnon tavoittelusta. Mutta saamme tilalle enemmän kuin mistä vapaaehtoisesti luovumme. Jumala itse sanassa vaikuttavan Pyhän Henkensä kautta rohkaisee, vahvistaa ja ilahduttaa sen, joka suostuu totuuden ja rakkauden välikappaleeksi, Jeesuksen ruumiinjäseneksi täällä maan päällä.
Jumalan valtakunta murtautuu esiin Jeesusta seuraavan ihmisen elämässä.
Jumalan valtakunnassa ovat voimassa tälle maailmalle hullutusta olevat lainalaisuudet: antaessaan saa, kadottaessaan löytää ja kuollessaan nousee iankaikkiseen elämään. Rikkain ei olekaan se, joka omistaa eniten, vaan se, joka antaa eniten. Suurin ei olekaan se, jota eniten palvellaan, vaan se, joka itse palvelee muita. Onnellisin ei olekaan se, joka kyynärpäätaktiikalla haalii itselleen tämän maailman hyvyyttä.
Onnellisin on se, joka ottaa Herran kädestä jokaisen elämänsä päivän luottaen Hänen jokahetkiseen johdatukseensa. Pyhin ei olekaan se, joka omasta nöyryydestään ja hyvyydestään kerskaa, vaan se, joka on nähnyt ja tuntenut syvimmin oman syntinsä sekä ennen kaikkea uskonut Jeesukseen.
Jumalan valtakunta tuli ihmisten keskelle Jeesuksen elämässä, sanoissa ja teoissa. Samalla tavoin se tulee esille jokaisen Hänen omakseen kastetun ja tuossa kasteen armossa elävän kautta. Jumalan valtakunta ei kuitenkaan tule meidän elämässämme vielä täydelliseksi. Aina jää jotakin, mikä jää vajaaksi. Jeesuksen seuraaja kokee itse kaikkein selvimmin tuon keskeneräisyyden. Hän joutuu jokapäiväiseen taisteluun omaa pahuuttaan eli omassa sydämessä asuvaa syntiä vastaan.
Paavali kirjoittaa Roomalaiskirjeen 7. luvussa:
"15. Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen. 16. Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä. 17. Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu. 18. Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei; 19. sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen. 20. Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu. 21. Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni". (Room. 7:15-21)
4. JUMALAN VALTAKUNTA ON LÄSNÄ SEURAKUNNASSA
Minun ja sinun oma itsekäs luontomme eli lihamme ei koskaan suostu Jumalan tahtoon. Se etsii aina kunniaa, kiitosta ja hyvää vain itselleen. Mutta kiitos Jumalalle, Jeesus on suurempi kuin meidän itsekkyytemme ja pahuutemme! Mitä enemmän kiinnitämme katseemme ja ajatuksemme Herraan, mitä enemmän tutkimme, luemme ja kuulemme Jumalan Pyhää sanaa Raamattua, mitä enemmän seurustelemme rukouksessa Jeesuksen kanssa, mitä useammin saamme nauttia Hänen tosi ruumiinsa ja pyhän verensä syntiemme anteeksiantamiseksi, sitä suuremman vallan Jeesus meissä saa. Se, joka on lähimpänä Jeesusta, näkee kaikkein selvimmin myös oman läpikotaisen syntiturmeluksensa.
Jos tiedät tai tunnet itsesi mahdottomaksi ja kurjaksi syntisraukaksi, niin ole onnellinen! Juuri sinua ja sinunlaisiasi varten tämäkin messu on järjestetty. Juuri sinä, itsessäsi kuoleman ja synnin orja, saat uskoa alusta loppuun asti Jeesuksen täydellisyyteen: Hänen täydelliseen elämäänsä ja täydelliseen sijaiskärsimykseen Golgatan ristillä. Juuri sinä saat ehtoollispöydässä syödä ja juoda Herran pyhän ruumiin ja veren, jotta saisit itsesi ulkopuolelta lahjaksi tulevan pyhyyden.
Tunnustaessamme pahuutemme ja sen ristin juurelle hylätessämme joutuu oma tahtomme tappiolle ja Jeesuksen tahto pääsee meissä voitolle. Vaikka oma sydämemme ja mielemme vikuroi jatkuvasti totuutta ja rakkautta vastaan, niin Jeesus saa kuitenkin omaa tahtoamme suurempana ohjata elämäämme.
Jos laiminlyömme Raamatun lukemisen, sanan saarnan kuulemisen ja rukousseurustelun Herran kanssa; jos emme tule Herran pöytään, jotta meidät siinä virvoitettaisiin, niin alamme heti luonnostamme toteuttaa omaa itsekeskeistä tahtoamme. Se on kuoleman tie. Mutta tänään sinulle tarjotaan kuljettavaksi elämän tietä, Kristuksen kaitaa ristin tietä, jolla saa ottaa vastaan lahjaksi kaiken, mitä tarvitaan niin tässä ajassa kuin ikuisuudessakin.
5. MAAILMANLOPUN MERKIT
Taivas, Jumalan valtakunta, alkaa jo täällä maan päällä siellä, missä uskotaan Jeesukseen. Kysymyksessä on kuitenkin vasta tien alku, ei maali ja perille pääseminen. Uteliaille fariseuksille Jeesus ei paljasta maailmanlopun merkkejä, mutta seuraajilleen Hän niistä puhuu. Maailmanlopun ennusmerkit ovat tarpeellista tietoa opetuslapsille, jotta he jaksaisivat kärsivällisesti odottaa täyttymyksen hetkeä.
Ahdingon aikoja on odotettavissa, mutta tuo vaiva kestää vain hetken. Monenlaisia vääriä messiaita ja profeettoja nousee, mutta oikean tulemisesta ei kukaan voi jäädä tietämättömäksi. Kun Jeesus palaa takaisin ottamaan kaiken vallan näkyvällä tavalla haltuunsa ja lopullisesti kukistamaan pahan valtakunnan, niin se on erittäin julkinen ja koko maailmalle täysin selvä ja vastaansanomaton tapahtuma. Joka ainoa maailman ihminen huomaa sen heti.
Ennen maailmanloppua tapahtuu monenlaisia asioita. Yksi asia, joka ennen maailmanloppua tapahtuu, on kaikkien kansojen saavuttaminen evankeliumilla. Tällä hetkellä kaiketi noin yksi miljardi maailman seitsemästä miljardista ihmisestä ei ole vielä kuullut sanomaa synnit sovittaneesta ja kuoleman voittaneesta Jumalan Pojasta Jeesuksesta. Noin kuusi miljardia ihmistä on jo kuullut, heistä yli kaksi miljardia on myös kristinuskoon kastettu. Kuinka moni sitten näistä kastetuista myös kasteensa mukaisesti Jeesukseen uskoo, selviää lopulta sitten vasta perillä kirkkaudessa.
Toinen merkki on viikunapuu, joka tarkoittaa juutalaista kansaa. Viikunapuu ja sen lehdet tarkoittavat Raamatussa omavanhurskautta ja omatekoista syntien peittämistä. Muistamme, miten Aadam ja Eeva yrittävät peittää syntinsä ja lankeemuksensa viikunanlehdistä itse tekemillään vyöverhoilla. (1. Moos. 3:7) Jeesus sanoo:
"... oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa on jo tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä." (Matt. 24:32)
Juutalainen Israelin valtio on ollut olemassa lähes kahden tuhannen vuoden tauon jälkeen nyt jo yli 60 vuotta. Parina viime vuosikymmenenä on maassa alkanut näkyä myös hengellinen virkoaminen. Tuhansia juutalaisia on kastettu Jeesuksen uskoon. Tällaista ei ole tapahtunut maailmanhistoriassa sitten ensimmäisen helluntain, jolloin Pietarin parannussaarnan kautta Herra herätti kolme tuhatta juutalaista ja heidät kastettiin. Kolme vuosikymmentä sitten Israelin juutalaisista oli messiaanisia, Jeesukseen kastettuja, vain muutamia kymmeniä. Nyt heitä lasketaan olevan jo noin kymmenen tuhatta. Minunkin yksi sukulaiseni on naimisissa Israelissa tällaisen Jeesukseen uskovan juutalaisen kanssa.
Jeesuksen takaisintulo, parusia, on lähellä. Tapahtuuko se kuitenkaan minun tai sinun elinaikana, sitä emme tiedä. Maailmanloppu tulee kuin varas yöllä. Kukaan ei arvaa, että se tulee juuri sillä hetkellä. Minun ja sinun kannalta tärkeintä on se, että olemme aina valmiina, kuten partiopoika tai ‑tyttö konsanaan. Tuon valmiina olon tärkein osa on se, että nöyrrymme tunnustamaan vajavuutemme ja virheemme, hylkäämään syntimme ja ottamaan vastaan täyden anteeksiannon Jeesuksen sovintoveressä. Sillä, joka on saanut syntinsä anteeksi, ei ole maailmanlopussa tai kuolemassa mitään pelättävää. Päinvastoin. Se on vapautuksen hetki kaikesta pahuudesta ja synnistä. Se on perille pääsemisen hetki, kotiin palaamisen aika.
Toisen adventtisunnuntain rippipuhe ja saarna
https://www.gen.fi/os-kuninkaasi-tulee-kunniassa.html
1. MILLOIN JUMALAN VALTAKUNTA TULEE?
2. TAIVAS JA HELVETTI ALKAVAT JO MAANPÄÄLLÄ
3. KAHDEN VALTAKUNNAN VÄLINEN VALTATAISTELU
4. JUMALAN VALTAKUNTA ON LÄSNÄ SEURAKUNNASSA
5. MAAILMANLOPUN MERKIT
RIPPIPUHE
Veljet ja sisaret Jeesuksessa Kristuksessa! Tänään on toinen adventtisunnuntai. Elämme nyt neljä viikkoa kestävää paastonaikaa, ns. pientä paastoa. Kristikunta valmistautuu ottamaan vastaan Herransa ja Kuninkaansa. Päivän otsikko on: Kuninkaasi tulee kunniassa.Lutherin Vähän katekismuksen Isä meidän -rukouksen selitys toiseen ja kolmanteen pyyntöön kertovat meille, mitä Herramme tuleminen tarkoittaa arkipäivän elämässämme.
Toinen pyyntö: Tulkoon sinun valtakuntasi. Mitä se merkitsee? Vastaus: Jumalan valtakunta tulee kyllä itsestäänkin, ilman rukoustamme, mutta me pyydämme tässä rukouksessa, että se tulisi meidänkin luoksemme. Miten se tapahtuu? Vastaus: Taivaallinen Isä antaa meille Pyhän Henkensä, niin että me hänen armonsa vaikutuksesta uskomme hänen pyhän sanansa sekä elämme Jumalan omina täällä ajassa ja siellä iankaikkisuudessa.
Kolmas pyyntö: Tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niin kuin taivaassa. Mitä se merkitsee? Vastaus: Jumalan hyvä, armollinen tahto tapahtuu kyllä ilman rukoustammekin, mutta me pyydämme tässä rukouksessa, että se tapahtuisi myös meidän keskuudessamme. Miten se tapahtuu? Vastaus: Jumala murskaa ja estää kaikki pahat suunnitelmat ja voimat, kuten Perkeleen sekä maailman ja oman itsekkään minämme tahdon, jotka eivät antaisi meidän pyhittää hänen nimeään eivätkä hänen valtakuntansa tulla luoksemme. Hän myös vahvistaa ja varjelee meitä pysymään lujina hänen sanassaan ja uskossa elämämme loppuun asti. Tämä on hänen armollinen, hyvä tahtonsa.
Herra Jeesus Kristus tulee luoksemme tänäänkin Pyhän Henkensä voimalla sanan ja sakramentin kautta, uskolla sen voimme vastaanottaa. Mutta kerran ajan lopussa Kristus palaa takaisin maan päälle kaikille näkyvällä tavalla. Silloin loppuu uskomisen aika, ja alkaa näkemisen aika. Mutta nyt elämme vielä uskon aikaa. Siksi keskelle pimeyttä ja hätää sekä monenlaista ahdistusta Jeesuksen seurakunta saa kuulla uskoa vahvistavan ihanan lupauksen: Kerran sinun Kuninkaasi tulee kunniassa ja kirkkaudessa tuomitsemaan kaikki kansat!
Oletko sinä, siis juuri sinä, joka nyt tämän kuulet tai luet, varautunut tähän tutkituksi tulemiseen ja tuomioistuimen eteen joutumiseen? Pelkäätkö sinä kuolemaa ja viimeistä tuomiota? Pelkäätkö kaikkivaltiaan ja vanhurskaan Jumalan tuomioistuimen eteen astumista? Kauhistuttaako sinua ajatus siitä, että kerran joudut vastaamaan kaikesta siitä, mitä olet tässä ajallisessa elämässä tehnyt tai jättänyt tekemättä, ääneen sanonut tai sydämessäsi ajatellut? Oletko varautunut siihen, että eräänä päivänä, kenties jo piankin, sinun elämääsi arvioidaan Jumalan sanan, Pyhän Raamatun, perusteella?
Sinun ei tarvitse minulle noihin kysymykseen vastata, mutta minä voin kertoa oman vastaukseni: Minä pelkään. Pelkään kuolemaa ja Jumalaa. Kauhistun viimeistä tuomiota ja sen yhteydessä tapahtuvaa koko elämäni läpivalaisua. Oma elämäni on ollut niin vajavaista, niin täynnä syntiä ja lankeemusta. Löydän itsestäni - teoistani, sanoistani ja ajatuksistani - ylpeyttä ja omavanhurskautta, pelkuruutta ja rakkaudettomuutta, itsekkyyttä ja välinpitämättömyyttä, ahneutta ja lihan himoa, irstautta ja valhetta; yhdellä sanalla sanoen: epäuskoa.
Jos sinä, hyvä kuulijani, olet rehellinen, niin et kaiketi sinäkään voi merkittävästi lyhyempää syntilistaa omasta elämästäsi tehdä. Meidän on siis syytä kummankin kauhistua kuolemaa ja tuomarin eteen astumista. Jos meidät tuomitaan tekojemme mukaan, niin kumpaakin meistä odottaa ikuinen kadotus, pois heitetyksi tuleminen Jumalan pyhien kasvojen edestä. Kumpikin meistä on ansainnut elämällään sen paikan, josta Jeesus puhuu sanoin: "... jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu." (Mark. 9:48)
Jos meitä kohdellaan ansiomme mukaan iankaikkisuudessa, niin ruumiin kuoleman jälkeen meitä odottaa vielä toinen kuolema. Toinen kuolema tarkoittaa heitetyksi tulemista tuliseen järveen, joka on valmistettu Perkeleelle ja hänen enkeleilleen. (Ilm. 20:6, 15) "Jo on kirves pantu puun juurelle; jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, siis hakataan pois ja heitetään tuleen." (Matt. 3:10)
Jumala ei kuitenkaan halua syntisen kuolemaa ja kadotusta, vaan sitä, että hän kääntyy pois synneistään ja saa elää. Herra kutsuu niin minua kuin sinuakin tänään parannuksentekijän paikalle tunnustamaan syntisyytemme ja hylkäämään paha elämämme Jeesuksen ristille naulittavaksi. Joka on tässä elämässä tunnustanut syntinsä, hylännyt ne Jeesuksen päälle ja Hänen kärsittäväkseen, ei enää kohtaa syntejään iankaikkisuudessa.
Käymme nyt sydämen katumuksessa Jumalan eteen. Tunnustamme perisyntisyytemme ja siitä johtuvan epätäydellisen ja lankeemuksia täynnä olevan elämän. Synnintunnustus alkaa sanoin: "Laupias Jumala, rakas taivaallinen Isä".
SAARNA
1. MILLOIN JUMALAN VALTAKUNTA TULEE?
Armo ja rauha Isältä Jumalalta ja meidän Vapahtajaltamme Kristukselta Jeesukselta! Adventin aihe on Herramme Jeesuksen tuleminen. Miten ja milloin Hän sitten tulee meidän luoksemme? Milloin Jumalan valtakunta tulee? Milloin Jeesus saa näkyvän vallan? Ihmiselämän suurten ahdinkojen hetkillä sekä historian merkittävien käännekohtien aikana tämä kysymys nousee polttavana esiin. Nytkin, monien maailman mullistusten ja nopeiden ja yllättävienkin historiankäänteiden keskellä ovat monet tuomiopäivän profeetat liikkeellä. Ja kieltämättä, me elämmekin nyt koko maailmassa ennennäkemättömän nopeiden muutosten aikaa.
Kysymys voi olla kuitenkin myös äärimmäisen henkilökohtainen. Milloin, Herra, milloin vapahdat minut? Milloin vapautat koko valitun kansasi, Israelin, johon minäkin olen saanut tulla pyhän kasteeni kautta oksastetuksi? Milloin minussa itsessäni niin kuin myös koko ihmiskunnassa riehuva paha lopullisesti kukistetaan? Milloin kärsimys, pelko ja viha loppuvat? Milloin vääryydet ja valheet paljastetaan ja oikeus saa vallan? Milloin Saatanalta otetaan lopullisesti valta pois, eikä sen enää anneta johtaa sen enempää yksittäisiä ihmisiä kuin kokonaisia kansojakaan harhaan ja tuhoon?
Myös Jeesukselta kysyttiin Jumalan valtakunnan tulemisen aikaa. Aihe oli ajankohtainen jo 2000 vuotta sitten. Herramme ei kuitenkaan suostunut tyydyttämään uteliaitten mielihaluja. Onhan niin, että me ihmiset oman itsekkään laskelmallisuutemme vuoksi haluaisimme tietää ajan loppumisen hetken. Voisimme silloin muka turvallisin mielin siirtää parannuksentekoa ja Jumalan puoleen kääntymistä aivan kalkkiviivoille. Kuvittelemme, että siten saisimme täyden potin: sekä maailman hetkelliset ja haihtuvat nautinnot että ikuisen ilon taivaassa.
Jumala ei kuitenkaan suostu meidän oman voittomme maksimoivan kieroutemme toteuttajaksi. Jos suljemme sydämemme totuudelta ja rakkaudelta tänään, juuri nyt, niin on turhaa kuvitella, että joskus myöhemmin olisi parempi aika. Tänä päivänä on pelastuksen päivä, tänään on otollinen, sopiva hetki. Tänään elämme armon aikaa. Tänään ovi taivaaseen on vielä auki. Huomenna se voi olla jo monen kohdalla kiinni. Itse kuulin hiljattain sukulaiseni kuolemasta. Mistä sen tietää, minä päivänä se olenkin minä, jonka kuolemasta kerrotaan?
2. TAIVAS JA HELVETTI ALKAVAT JO MAANPÄÄLLÄ
Jeesus ei suostunut paljastamaan kyselijöille ajan loppumisen hetkeä. Sen sijaan hän kiinnitti huomion kyselijöiden omaan elämään ja tähän hetkeen, kehotti valvomaan. Herramme sanoi myös, että "Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä." (Luuk. 17:21) Taivas ja kadotus alkavat jo täällä maan päällä. Joka ainoa ihminen on juuri tällä hetkellä menossa jompaankumpaan suuntaan, kuuluu jo nyt jommankumman hallitsijan alaisuuteen: Jeesuksen Kristuksen tai Perkeleen.
Luterilaisiin Tunnustuskirjoihin liitetyssä uskonpuhdistajamme Martti Lutherin kastekaavassa tämä asia oli selvästi ymmärretty ja esillä. Siinä kastettavalta, tai pikkulasten kyseessä ollen hänen vanhemmiltaan ja kummeiltaan, kysytään: "Luovutko Perkeleestä ja kaikista hänen teoistaan?" Vain myönteinen vastaus antoi mahdollisuuden jatkaa kastetoimitusta.
Jeesus kiinnittää kuulijoidensa mielenkiinnon nykyhetkeen - olkaa joka hetki valmiina kohtaamaan Herranne. Herramme paluu on kuin varkaan tuleminen yöllä, se tapahtuu varoittamatta ja yllättäen. Jos olet tässä ja nyt valmiina kohtaamaan Herrasi, olet tunnustanut Jumalan läpivalaisevan sanan äärellä syntisi ja uskonut ne anteeksi kalliissa ristinveressä, niin olet valmiina kohtaamaan viimeisen tuomion ja iankaikkisuuden. Mutta jos salaat, peität tai kiellät lankeemuksesi, olet lihan vallassa. Silloin et ole matkalla oikeaan suuntaan.
Jumalan valtakunta alkaa ja on läsnä juuri siellä, missä yksi ihminen juuri nyt, tällä hetkellä, uskoo oman lihansa koko läpikotaisen turmeltuneisuuden anteeksi ja haluaa seurata Jeesusta Kristusta. Kun minä ja sinä tunnustamme syntimme, niin perisynnin kuin siitä seuraavan vajavaisen elämän, ja haluamme noista Perkeleen teoista omassa elämässämme luopua; kun uskomme kapinointimme saaneen jo rangaistuksensa Golgatan ristillä, niin silloin Jumalan valtakunta on jo alkanut niin minussa kuin sinussakin.
3. KAHDEN VALTAKUNNAN VÄLINEN VALTATAISTELU
Jumalan valtakunta, tai vastaavasti pimeyden valtakunta, tulee esiin myös tavallisessa arkipäivässä. Eläessämme aviopuolisomme, lapsemme, vanhempamme, veljemme, siskomme tai muun lähimmäisemme kanssa tulee näkyviin se, kumman herran ja käskijän johdettavana me olemme. Kohdatessamme työtoverimme, asiakkaamme, naapurimme, ystävämme, tuttumme ja sukulaisemme tulee esiin ja on näkyvillä jompikumpi valtakunta: joko Jumalan tai Perkeleen.
Me voimme sulkea sydämemme lähimmäisiltämme, olla ajattelematta asioita myös heidän kannaltaan. Tai me voimme kohdata ihmisen persoonana ja auttaa häntä silloin, kun se on meidän vallassamme. Voimme luopua omastamme toisen hätää auttaaksemme. Jeesuksen perässä kulkiessa joutuu luopumaan omasta ylpeydestä, itsekkäästä vallankäytöstä ja pikaisesti saadun oman nautinnon tavoittelusta. Mutta saamme tilalle enemmän kuin mistä vapaaehtoisesti luovumme. Jumala itse sanassa vaikuttavan Pyhän Henkensä kautta rohkaisee, vahvistaa ja ilahduttaa sen, joka suostuu totuuden ja rakkauden välikappaleeksi, Jeesuksen ruumiinjäseneksi täällä maan päällä.
Jumalan valtakunta murtautuu esiin Jeesusta seuraavan ihmisen elämässä.
Jumalan valtakunnassa ovat voimassa tälle maailmalle hullutusta olevat lainalaisuudet: antaessaan saa, kadottaessaan löytää ja kuollessaan nousee iankaikkiseen elämään. Rikkain ei olekaan se, joka omistaa eniten, vaan se, joka antaa eniten. Suurin ei olekaan se, jota eniten palvellaan, vaan se, joka itse palvelee muita. Onnellisin ei olekaan se, joka kyynärpäätaktiikalla haalii itselleen tämän maailman hyvyyttä.
Onnellisin on se, joka ottaa Herran kädestä jokaisen elämänsä päivän luottaen Hänen jokahetkiseen johdatukseensa. Pyhin ei olekaan se, joka omasta nöyryydestään ja hyvyydestään kerskaa, vaan se, joka on nähnyt ja tuntenut syvimmin oman syntinsä sekä ennen kaikkea uskonut Jeesukseen.
Jumalan valtakunta tuli ihmisten keskelle Jeesuksen elämässä, sanoissa ja teoissa. Samalla tavoin se tulee esille jokaisen Hänen omakseen kastetun ja tuossa kasteen armossa elävän kautta. Jumalan valtakunta ei kuitenkaan tule meidän elämässämme vielä täydelliseksi. Aina jää jotakin, mikä jää vajaaksi. Jeesuksen seuraaja kokee itse kaikkein selvimmin tuon keskeneräisyyden. Hän joutuu jokapäiväiseen taisteluun omaa pahuuttaan eli omassa sydämessä asuvaa syntiä vastaan.
Paavali kirjoittaa Roomalaiskirjeen 7. luvussa:
"15. Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen. 16. Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä. 17. Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu. 18. Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei; 19. sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen. 20. Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu. 21. Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni". (Room. 7:15-21)
4. JUMALAN VALTAKUNTA ON LÄSNÄ SEURAKUNNASSA
Minun ja sinun oma itsekäs luontomme eli lihamme ei koskaan suostu Jumalan tahtoon. Se etsii aina kunniaa, kiitosta ja hyvää vain itselleen. Mutta kiitos Jumalalle, Jeesus on suurempi kuin meidän itsekkyytemme ja pahuutemme! Mitä enemmän kiinnitämme katseemme ja ajatuksemme Herraan, mitä enemmän tutkimme, luemme ja kuulemme Jumalan Pyhää sanaa Raamattua, mitä enemmän seurustelemme rukouksessa Jeesuksen kanssa, mitä useammin saamme nauttia Hänen tosi ruumiinsa ja pyhän verensä syntiemme anteeksiantamiseksi, sitä suuremman vallan Jeesus meissä saa. Se, joka on lähimpänä Jeesusta, näkee kaikkein selvimmin myös oman läpikotaisen syntiturmeluksensa.
Jos tiedät tai tunnet itsesi mahdottomaksi ja kurjaksi syntisraukaksi, niin ole onnellinen! Juuri sinua ja sinunlaisiasi varten tämäkin messu on järjestetty. Juuri sinä, itsessäsi kuoleman ja synnin orja, saat uskoa alusta loppuun asti Jeesuksen täydellisyyteen: Hänen täydelliseen elämäänsä ja täydelliseen sijaiskärsimykseen Golgatan ristillä. Juuri sinä saat ehtoollispöydässä syödä ja juoda Herran pyhän ruumiin ja veren, jotta saisit itsesi ulkopuolelta lahjaksi tulevan pyhyyden.
Tunnustaessamme pahuutemme ja sen ristin juurelle hylätessämme joutuu oma tahtomme tappiolle ja Jeesuksen tahto pääsee meissä voitolle. Vaikka oma sydämemme ja mielemme vikuroi jatkuvasti totuutta ja rakkautta vastaan, niin Jeesus saa kuitenkin omaa tahtoamme suurempana ohjata elämäämme.
Jos laiminlyömme Raamatun lukemisen, sanan saarnan kuulemisen ja rukousseurustelun Herran kanssa; jos emme tule Herran pöytään, jotta meidät siinä virvoitettaisiin, niin alamme heti luonnostamme toteuttaa omaa itsekeskeistä tahtoamme. Se on kuoleman tie. Mutta tänään sinulle tarjotaan kuljettavaksi elämän tietä, Kristuksen kaitaa ristin tietä, jolla saa ottaa vastaan lahjaksi kaiken, mitä tarvitaan niin tässä ajassa kuin ikuisuudessakin.
5. MAAILMANLOPUN MERKIT
Taivas, Jumalan valtakunta, alkaa jo täällä maan päällä siellä, missä uskotaan Jeesukseen. Kysymyksessä on kuitenkin vasta tien alku, ei maali ja perille pääseminen. Uteliaille fariseuksille Jeesus ei paljasta maailmanlopun merkkejä, mutta seuraajilleen Hän niistä puhuu. Maailmanlopun ennusmerkit ovat tarpeellista tietoa opetuslapsille, jotta he jaksaisivat kärsivällisesti odottaa täyttymyksen hetkeä.
Ahdingon aikoja on odotettavissa, mutta tuo vaiva kestää vain hetken. Monenlaisia vääriä messiaita ja profeettoja nousee, mutta oikean tulemisesta ei kukaan voi jäädä tietämättömäksi. Kun Jeesus palaa takaisin ottamaan kaiken vallan näkyvällä tavalla haltuunsa ja lopullisesti kukistamaan pahan valtakunnan, niin se on erittäin julkinen ja koko maailmalle täysin selvä ja vastaansanomaton tapahtuma. Joka ainoa maailman ihminen huomaa sen heti.
Ennen maailmanloppua tapahtuu monenlaisia asioita. Yksi asia, joka ennen maailmanloppua tapahtuu, on kaikkien kansojen saavuttaminen evankeliumilla. Tällä hetkellä kaiketi noin yksi miljardi maailman seitsemästä miljardista ihmisestä ei ole vielä kuullut sanomaa synnit sovittaneesta ja kuoleman voittaneesta Jumalan Pojasta Jeesuksesta. Noin kuusi miljardia ihmistä on jo kuullut, heistä yli kaksi miljardia on myös kristinuskoon kastettu. Kuinka moni sitten näistä kastetuista myös kasteensa mukaisesti Jeesukseen uskoo, selviää lopulta sitten vasta perillä kirkkaudessa.
Toinen merkki on viikunapuu, joka tarkoittaa juutalaista kansaa. Viikunapuu ja sen lehdet tarkoittavat Raamatussa omavanhurskautta ja omatekoista syntien peittämistä. Muistamme, miten Aadam ja Eeva yrittävät peittää syntinsä ja lankeemuksensa viikunanlehdistä itse tekemillään vyöverhoilla. (1. Moos. 3:7) Jeesus sanoo:
"... oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa on jo tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä." (Matt. 24:32)
Juutalainen Israelin valtio on ollut olemassa lähes kahden tuhannen vuoden tauon jälkeen nyt jo yli 60 vuotta. Parina viime vuosikymmenenä on maassa alkanut näkyä myös hengellinen virkoaminen. Tuhansia juutalaisia on kastettu Jeesuksen uskoon. Tällaista ei ole tapahtunut maailmanhistoriassa sitten ensimmäisen helluntain, jolloin Pietarin parannussaarnan kautta Herra herätti kolme tuhatta juutalaista ja heidät kastettiin. Kolme vuosikymmentä sitten Israelin juutalaisista oli messiaanisia, Jeesukseen kastettuja, vain muutamia kymmeniä. Nyt heitä lasketaan olevan jo noin kymmenen tuhatta. Minunkin yksi sukulaiseni on naimisissa Israelissa tällaisen Jeesukseen uskovan juutalaisen kanssa.
Jeesuksen takaisintulo, parusia, on lähellä. Tapahtuuko se kuitenkaan minun tai sinun elinaikana, sitä emme tiedä. Maailmanloppu tulee kuin varas yöllä. Kukaan ei arvaa, että se tulee juuri sillä hetkellä. Minun ja sinun kannalta tärkeintä on se, että olemme aina valmiina, kuten partiopoika tai ‑tyttö konsanaan. Tuon valmiina olon tärkein osa on se, että nöyrrymme tunnustamaan vajavuutemme ja virheemme, hylkäämään syntimme ja ottamaan vastaan täyden anteeksiannon Jeesuksen sovintoveressä. Sillä, joka on saanut syntinsä anteeksi, ei ole maailmanlopussa tai kuolemassa mitään pelättävää. Päinvastoin. Se on vapautuksen hetki kaikesta pahuudesta ja synnistä. Se on perille pääsemisen hetki, kotiin palaamisen aika.