H7 יהוה Jahve (HEPREA NIMET)

h7-jhwh-jahve.pdf |
Avaa lukemista ja tulostamista varten yllä oleva pdf-tiedosto (päivitelty 24.9.2023).
H7 HEPREA NIMET https://gen.fi/h7.html
H7 י JOD https://gen.fi/h7-j.html
H7 יהוה Jahve
https://gen.fi/h7-jhwh-jahve.html
SISÄLLYSLUETTELO (luonnos)
0. Dokumentteja
1. Jahve tarkoittaa Jeesusta
2. Jahve-nimen sanallinen merkitys
3. Jahve-nimen lausuttava muoto
4. Jahve-nimen gematrinen lukuarvo
5. Jahven seitsemän määrettä eli epiteettiä, lisänimeä
5.1 Jahve näkee
5.2 Jahve on sinun parantajasi
5.3 Jahve on minun lippuni
5.4 Jahve on rauha
5.5 Jahve on minun paimeneni
5.6 Jahve on meidän vanhurskautemme
5.7 Jahve on (mennyt) sinne
0. DOKUMENTTEJA
H Heprea (sivukartta)
https://gen.fi/h-sivukartta.html
Aejmelaeus et al.: Ihan täyttä hepreaa. Kirjapaja 2015 (ITH)
Even-Shoshan, Avraham: Konkordantsia chadasha.
Hamilon Hechadash 2000 (EShK)
Liljeqvist, Matti: Vanhan testamentin heprean ja aramean sanakirja.
Finn Lectura 2010 (MLH)
Van Pelt & Pratico: The Vocabulary Guide to Biblical Hebrew. 1st Ed.
Zondervan 2003
Väisänen, Matti: Hänen nimensä. Nimi kaikkein suloisin. Uusi Tie 1989
Väisänen, Matti: Herra-nimi Raamatussa. Luento Helsingissä 2008
https://asiakas.kotisivukone.com/files/mattivaisanen.kotisivukone.com/tiedostot/rt081004.pdf
1. JAHVE TARKOITTAA JEESUSTA
Tetragrammi יהוה JHWH/JHVH Jahve eli Herra on Vanhan testamentin yleisin ja tärkein nimi. Se esiintyy Tanachissa 6828 kertaa (Van Pelt, MLH).
Lisäksi se esiintyy tuhansia kertoja erisnimien osana: Jehoshua [Joosua, LXX ᾿Ιησοῦς Jeesuus], Jehuda [Juuda], Jeshajahu [Jesaja], Jeshua [UKR VT Jesua, UT Jeesus], Jirmejahu [Jeremia], Jishai/Ishai [Iisai], Joel, Jonatan, Ovadja [Obadja], Zecharja [Sakarja] jne.
Rakkaan Vapahtajamme nimi Jeshua eli Jeesus on lyhentymä Jehoshua-nimestä, joka tarkoittaa "Jahve on pelastus".
Jahve-nimeen eli ns. tetragrammiin (kreik. τετραγράμματον tetragrammaton, "nelikirjaiminen") liittyy paljon väärää opetusta. Taustalla on juutalaisuudessa yli kaksi tuhatta vuotta ollut tapa ja myöhemmin suoranainen kielto olla lausumatta tätä VT:n tärkeintä jumalannimeä.
Emme tarkkaan tiedä, milloin Jahve-nimen lausuminen juutalaisen kansan keskellä loppui. Noin 250 eKr. se on kuitenkin yleensä lausuttu muodossa Adonai "Herra" (myöhemmin myös haShem – arameaksi Shema – "(se) Nimi" jne.). Tiedämme tämän Septuagintan (LXX) perusteella, jossa Jahve on käännetty kreikaksi Adonai-lukutavan mukaisesti nimellä Κύριος Kyyrios "Herra". Yhdistelmässä Adonai Jahve (Herra Jahve [KR Herra Herra]) se on luettu Adonai Elohim eli Herra Jumala.
Suurena sovituspäivänä ylimmäinen pappi lausui Jahve-nimen ääneen kansan kuullen. Tämä käytäntö loppui toisen temppelin hävittämisen yhteydessä (70 jKr.).
Jahve-nimen lausumiskielto on harhaoppinen ja väärä. Herra ei ole koskaan kieltänyt lausumasta omaa nimeään. Päinvastoin: "Kiittäkää Jahvea, huutakaa hänen nimeään!" (1Aik16_08) Vääryyteen, valheeseen ja turhuuteen ei sen enempää Jahve-nimeä kuin mitään muutakaan Jumalasta käytettyä nimeä ei saa käyttää: "Et nosta Jahven, sinun Jumalasi nimeä, vääryyteen/turhuuteen." (2Moos20_07)
Jahve-nimen lausumiskielto on juutalaisten kirjanoppineiden tekemä lain aitaus, yksi isien perinnäissäännöistä. Me emme kuitenkaan saa siirtää Jumalan sanan asettamia rajoja: emme tiukentaa (juutalaisten lain aitaukset, joita monet isien perinnäissäännöistä ovat) emmekä löyhentää (nykyinen antinomismi ja liberalismi).
Jeesus hyökkää ankarasti näitä isien perinnäissäädöksiä kohtaan (Matt. 15:1–9 jne.). Kielto lausua Jumalan nimi (Jahve) on ihmissääntö. Se turhentaa Jumalan sanan, joka nimenomaan käskee huutamaan avuksi Jahven nimeä: Jeesuksen nimen avuksi huutaminen synnin hädässä on tätä Jahve-nimen oikeaa käyttöä.
"Jahve" on tekninen termi, joka viittaa tetragrammiin. Se, miten se tarkalleen on aikanaan lausuttu – tai nykyisin lausutaan – ei ole lopulta tärkeää. Ainoa tärkeä on se, että tunnustamme tämän Jahve-Herran olevan Jumala, joka tuli meitä pelastamaan ainosyntyisessä Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa.
Jahve-nimi on oikeassa käytössä silloin, kun sillä tarkoitetaan Vapahtajaamme Jeesusta – häntä, jonka nimi on: "Jahve on pelastus."
Itse ymmärrän Jumalan johtaneen asian niin, että Vanhan liiton aikaisen Herran pyhimmän nimen varma ja tarkka lausuminen on vaipunut unholaan siksi, jotta kukaan ei voisi kuvitella sitä nimeä avuksi huutamalla pelastuvansa. Ainoa Nimi, jota huutamalla ja johon uskomalla pelastuu, on Jeesus. Rakkaan Vapahtajamme nimi on maailmankaikkeuden korkein ja ylhäisin. Jeesuksessa meillä on Jahve, joka pelastaa meidät päättymättömästä kadotuksesta iankaikkiseen taivaaseen.
2. JAHVE-NIMEN SANALLINEN MERKITYS
Jumala ilmoittaa oman nimensä merkityksessä "Minä Olen".
אֶהְיֶה אהיה
Ehje pa. impf. yks. 1. c. (2Moos03_14) – Minä Olen
13 Mooses sanoi Jumalalle: "Katso, kun minä menen israelilaisten luo ja sanon heille: 'Teidän isienne Jumala on lähettänyt minut teidän luoksenne', ja kun he kysyvät minulta: 'Mikä hänen nimensä on?' niin mitä minä heille vastaan?" (2Moos03_13)
14 Jumala vastasi Moosekselle: "Minä olen (se), joka minä olen." Hän sanoi vielä: "Sano israelilaisille näin: 'Minä Olen' lähetti minut teidän luoksenne." (2Moos03_14)
H9 היה haja (3576x) olla, tulla, tapahtua (verbitaul.)
https://gen.fi/h9-hjh.html
Jahve-nimi tarkoittaa puolestaan "Hän On" (2Moos03_15). Vain kaiken tyhjästä luonut kaikkivaltias maailmankaikkeuden Herra ja Jumala voi sanoa ehdottomasti: "Minä Olen (hepr. Ehje)." Me käytämme siksi Jumalasta nimeä "Hän On (hepr. Jahve)".
יהוה
אהיה
15 Jumala sanoi vielä Moosekselle: "Sano israelilaisille näin:
Jahve, teidän isienne Jumala, Abrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala, lähetti minut teidän luoksenne; tämä on minun nimeni iankaikkisesti, ja näin minua kutsuttakoon sukupolvesta sukupolveen. (2Moos03_15)
H9 הוה hava (4x) olla, tulla joksikin (verbitaul.)
https://gen.fi/h9-hwh.html
Meidän luotujen oleminen on kokonaan hänen varassaan, joka on aina ollut ja tulee aina olemaan. Ihmisen oleminen on aina ehdollista: "Minä olen, jos Jumala suo." (Jaak. 4:13–15, Jaak04) Kun Jeesus sanoo ehdottomasti "Minä Olen", niin silloin hän ilmoittaa olevansa Jahve.
Kieliopillisesti ja -historiallisesti tetragrammi olisi perustelluinta vokalisoida muotoon
יַהְוֶה
Jahve
• 1. pa. [vanha] impf. yks. 3. mask. – Hän On
• 2. hif. impf. yks. 3. mask.
– hän saattaa olemaan, hän vaikuttaa olemisen
Monet heprean vokaalit ovat vuosisatojen ja tuhansien kuluessa muuttuneet. Sen näkee selvimmin nimien muuttumisesta. Esim. Marjam-nimestä on tullut Mirjam, Shamshon-nimestä Shimshon, Shamuel-nimestä Shemuel jne. Vanha imperfekti on kaiketi ollut alkutavultaan a-vokaalinen, myöhemmin se on muuttunut i-vokaaliksi.
Imperfektiä käytetään Raamatun hepreassa kuvaamaan tekemistä, joka ei ole päättynyt eli jatkuu. Imperfektinen tekeminen tarkoittaa laajimmillaan tekemistä, joka on alkanut menneisyydessä, tapahtuu nyt ja jatkuu tulevaisuuteen. Imperfektin aikamuodollinen merkitys täytyy tutkia jokaisessa raamatunkohdassa erikseen. Se voidaan kääntää joko preesensillä (tapahtuu) tai futuurilla (on tapahtuva, tulee tapahtumaan jne.).
H50 Verbioppi, johd.
https://gen.fi/h50-verbioppi-johd.html
Jahve-nimi on heprean tärkein imperfektinen sana. Se on hava-verbin
(הוה he–vav–he) imperfekti (yks. 3. mask.). Nimen laajempi merkitys:
"Hän, joka oli, on ja on oleva/tuleva (ihmiseksi/pelastajaksi)."
Toinen vaihtoehto on ymmärtää nykyisen Raamatun vokalisoidun heprean mukaisesti Jahve-nimi hif'il-muodoksi eli aikaansaavaksi tai teettäväksi (kausatiiviseksi) verbinmuodoksi. Silloin nimen merkitys olisi:
"Hän, joka sai aikaan olemisen (= loi), ylläpitää olemisen ja aikaansaa uuden olemisen/tulemisen (eli parusian ja uuden luomisen)."
3. JAHVE-NIMEN LAUSUTTAVA MUOTO
Lausuttava muoto "Jahve" on kielitieteellinen rekonstruktio eli ennallistaminen. Masoreettiseen tekstiin on merkitty יהוה-tetragrammin konsonantteihin Adonai-sanan (tai Shema- tai Elohim-) vokaalit.
Kyse on ketiv- "kirjoitettu" ja qere- "luettu" muodoista. Näitä kahta eri sanaa, kirjoitettua ja luettua, ei voi yhdistää. Ketiv- ja qere-kohdissa on aina kaksi eri sanaa, tässä tapauksessa Jahve ja Adonai (tai Shema/Elohim). On valittava, kumpaa seuraa: konsonantteja (kirjoitettu teksti) vai vokaaleja (luettu teksti). Samaan sanaan niitä ei voi lukea, kuten keskiajan loppupuolella masoreettisen tekstin yksityiskohtia ymmärtämättömät kristityt lukijat virheellisesti tekivät ("Jehova").
יהוה יַהְוֶה(?)
(?) Jahve
vrt.
יְהַוֶּה יהווה
jahave pi. impf. yks. 3. mask.
• 1. hän saattaa olemaan
• 2. hän saattaa tulemaan joksikin, vaikuttaa joksikin tulemisen
√הוה hava j. olla, tulla joksikin
יְהוָה שְׁמָא
Shema (aram.) "(se) Nimi" = הַשֵּׁם haShem (hepr.)
יְהוָֹה אֲדֹנָי
Adonai, "minun (sekä yks. että mon.) Herrani!"
H2 אדן adan (0/861) hallita ja ylläpitää veren kautta, tuottaa elämää ja iloa (juuri)
https://gen.fi/h2-xdn.html
יְהוִֹה \ יְהוִה אֱלֹהִים
Elohim, "(kolmiyhteinen) Jumala, Kolminaisuusjumala"
H2 אלה ala (7/~33000) nostaa kädet, osoittaa kädellä (juuri)
https://gen.fi/h2-xlh.html
Erisnimien lisäksi Jahve-nimi esiintyy lyhyemmässä Jah-muodossa myös itsenäisenä:
יָהּ יה
Ja henk. mask. (49x = 7 x 7) Jahve/Herra
esim.
הַלְלוּ יָהּ
halelu Ja, ylistäkää Jahvea/Herraa
R tähän 24.9.2023
4. JAHVE-NIMEN GEMATRINEN LUKUARVO
H6A Ihmeellinen Raamattu
https://gen.fi/h6a-ihmeellinen-raamattu.html
H6A Gematria, johd.
https://gen.fi/h6a-gematria-johd.html
Jahve-nimen (יהוה) kirjainten lukuarvo on sekä gematrisesti että paikka-arvojen mukaan 10 + 5 + 6 + 5 = 26 (= 2 x 13).
Luku 12 on Raamatussa hallintavallan luku, luku 13 puolestaan kapinan luku. Ensimmäisen kerran se esiintyy jakeessa 1. Moos. 14:4.
4 Kaksitoista vuotta he olivat olleet Kedorlaomerille alamaiset,
mutta kolmantenatoista vuotena he tekivät kapinan. (1Moos14_04)
Jeesus oli se "kolmastoista" mies, joka tuomittiin kapinoitsijana kuolemaan. Arvossa oli ensin 12 apostolia ja sitten kolmantenatoista heidän halvaksi palvelijakseen ja jalkojenpesijäkseen ryhtynyt Vapahtaja. Ihmiseksi syntynyt Israelin Pyhä kärsi ristillä orjan hinnasta myytynä minun, sinun ja koko ihmiskunnan syntivelan. Jahve-nimen lukuarvo (2 x 13) saarnaa palvelijaksi tullutta Golgatan Herraa.
Luvun 26 saamme myös esim. laskemalla yhteen heprean sanat rakkaus (ahava, 1 + 5 + 2 + 5 = 13) ja yksi (echad, 1 + 8 + 4 = 13). On vain Yksi, joka on tosi Rakkaus: Herramme ja Vapahtajamme Jeesus Kristus, joka puuhun ripustettuna kirottiin meidän sijastamme syvimpään helvettiin.
אַהֲבָה אהבה
אֶחָד אחד
5. JAHVEN SEITSEMÄN MÄÄRETTÄ ELI EPITEETTIÄ, LISÄNIMEÄ
5.1 JAHVE NÄKEE
יהוה יִרְאֶה
Jahve jir'e
14 Abraham pani sen paikan nimeksi "Jahve näkee". Niinpä vielä tänä päivänä sanotaan: "Vuorella, missä Jahve ilmestyy." (1Moos22_14)
5.2 JAHVE ON SINUN PARANTAJASI
יהוה רֹפְאֶ֫ךָ
Jahve Rofe'echa
26 Hän sanoi: "Jos sinä kuulet Jahvea, Jumalaasi, ja teet, mikä on oikein hänen silmissänsä, tarkkaat hänen käskyjänsä ja noudatat kaikkea hänen lakiansa, niin minä en pane sinun kärsittäväksesi yhtäkään niistä vaivoista, jotka olen pannut egyptiläisten kärsittäviksi, sillä minä olen Jahve, sinun parantajasi." (2Moos15_26)
5.3 JAHVE ON MINUN LIPPUNI
יהוה נִסִּי
Jahve Nisi
15 Mooses rakensi alttarin ja pani sille nimeksi: "Jahve on minun lippuni." (2. Moos. 17:15)
5.4 JAHVE ON RAUHA
יהוה שָׁלוֹם
Jahve Shalom
24 Silloin Gideon rakensi siihen Jahvelle alttarin ja pani sen nimeksi: "Jahve on rauha." Se on vielä tänäkin päivänä abieserilaisten Ofrassa. (Tuom. 6:24)
5.5 JAHVE ON MINUN PAIMENENI
יהוה רֹעִי
Jahve Ro'i
1 Daavidin virsi. Jahve on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu.
(Ps. 23:1)
5.6 JAHVE ON MEIDÄN VANHURSKAUTEMME
יהוה צִדְקֵ֫נוּ
Jahve Tsidkénu
6 Hänen päivinänsä pelastetaan Juuda ja Israel asuu turvassa. Tämä on hänen nimensä, jolla häntä kutsutaan: "Jahve (on) meidän vanhurskautemme." (Jer. 23:6)
16 Niinä päivinä Juuda pelastetaan, ja Jerusalem asuu turvassa. Tämä on se nimi, jolla sitä kutsutaan: "Herra (on) meidän vanhurskautemme." (Jer. 33:16)
5.7 JAHVE ON (MENNYT) SINNE
יהוה שָׁ֫מָּה
Jahve sháma
30 – – Pohjoispuolen mitta on 4 500 (kyynärää). (Hes48_30)
31 Kaupungin portteja, jotka ovat nimitetyt Israelin sukukuntien mukaan, on pohjoisessa kolme: Ruubeninportti yksi, Juudanportti toinen ja Leevinportti kolmas. (Hes48_31)
32 Itäpuolen mitta on 4 500 (kyynärää) ja kolme porttia: Joosefinportti yksi, Benjamininportti toinen ja Daninportti kolmas. (Hes48_32)
33 Eteläpuolellakin mitta on 4 500 (kyynärää) ja kolme porttia: Simeoninportti yksi, Isaskarinportti toinen ja Sebuloninportti kolmas. (Hes48_33)
34 (Myös) länsipuolella mitta on 4 500 (kyynärää) ja kolme porttia: Gadinportti yksi, Asserinportti toinen ja Naftalinportti kolmas. (Hes48_34)
35 (Koko kaupungin) ympärysmitta on 18 000 (kyynärää). Kaupungin nimi on tätä lähtien oleva: "Jahve on (mennyt) sinne." (Hes48_35)
Hesekielin kirjan viimeiset sanat profetoivat uudesta taivaallisesta Jerusalemista, jonka nimenä on oleva "Jahve on (mennyt) sinne". Jahve eli Herra Jeesus meni taivaaseen valmistamaan meille sijaa.
Mutta jo nyt rakas Vapahtajamme on läsnä seurakunnassaan sanansa ja asettamiensa armonvälineiden kautta Pyhän Hengen voimasta. Me Herraamme kastetut voimme siis uskossa sanoa, että Jahve ei ole ainoastaan noussut taivaaseen eli "mennyt sinne", vaan on myös meidän kanssamme: "Jahve on täällä."
20 Sillä missä kaksi tai kolme on kokoontunut minun nimeeni,
siinä minä olen heidän keskellänsä." (Matt18_20)
H7 HEPREA NIMET https://gen.fi/h7.html
H7 י JOD https://gen.fi/h7-j.html
H7 יהוה Jahve
https://gen.fi/h7-jhwh-jahve.html
SISÄLLYSLUETTELO (luonnos)
0. Dokumentteja
1. Jahve tarkoittaa Jeesusta
2. Jahve-nimen sanallinen merkitys
3. Jahve-nimen lausuttava muoto
4. Jahve-nimen gematrinen lukuarvo
5. Jahven seitsemän määrettä eli epiteettiä, lisänimeä
5.1 Jahve näkee
5.2 Jahve on sinun parantajasi
5.3 Jahve on minun lippuni
5.4 Jahve on rauha
5.5 Jahve on minun paimeneni
5.6 Jahve on meidän vanhurskautemme
5.7 Jahve on (mennyt) sinne
0. DOKUMENTTEJA
H Heprea (sivukartta)
https://gen.fi/h-sivukartta.html
Aejmelaeus et al.: Ihan täyttä hepreaa. Kirjapaja 2015 (ITH)
Even-Shoshan, Avraham: Konkordantsia chadasha.
Hamilon Hechadash 2000 (EShK)
Liljeqvist, Matti: Vanhan testamentin heprean ja aramean sanakirja.
Finn Lectura 2010 (MLH)
Van Pelt & Pratico: The Vocabulary Guide to Biblical Hebrew. 1st Ed.
Zondervan 2003
Väisänen, Matti: Hänen nimensä. Nimi kaikkein suloisin. Uusi Tie 1989
Väisänen, Matti: Herra-nimi Raamatussa. Luento Helsingissä 2008
https://asiakas.kotisivukone.com/files/mattivaisanen.kotisivukone.com/tiedostot/rt081004.pdf
1. JAHVE TARKOITTAA JEESUSTA
Tetragrammi יהוה JHWH/JHVH Jahve eli Herra on Vanhan testamentin yleisin ja tärkein nimi. Se esiintyy Tanachissa 6828 kertaa (Van Pelt, MLH).
Lisäksi se esiintyy tuhansia kertoja erisnimien osana: Jehoshua [Joosua, LXX ᾿Ιησοῦς Jeesuus], Jehuda [Juuda], Jeshajahu [Jesaja], Jeshua [UKR VT Jesua, UT Jeesus], Jirmejahu [Jeremia], Jishai/Ishai [Iisai], Joel, Jonatan, Ovadja [Obadja], Zecharja [Sakarja] jne.
Rakkaan Vapahtajamme nimi Jeshua eli Jeesus on lyhentymä Jehoshua-nimestä, joka tarkoittaa "Jahve on pelastus".
Jahve-nimeen eli ns. tetragrammiin (kreik. τετραγράμματον tetragrammaton, "nelikirjaiminen") liittyy paljon väärää opetusta. Taustalla on juutalaisuudessa yli kaksi tuhatta vuotta ollut tapa ja myöhemmin suoranainen kielto olla lausumatta tätä VT:n tärkeintä jumalannimeä.
Emme tarkkaan tiedä, milloin Jahve-nimen lausuminen juutalaisen kansan keskellä loppui. Noin 250 eKr. se on kuitenkin yleensä lausuttu muodossa Adonai "Herra" (myöhemmin myös haShem – arameaksi Shema – "(se) Nimi" jne.). Tiedämme tämän Septuagintan (LXX) perusteella, jossa Jahve on käännetty kreikaksi Adonai-lukutavan mukaisesti nimellä Κύριος Kyyrios "Herra". Yhdistelmässä Adonai Jahve (Herra Jahve [KR Herra Herra]) se on luettu Adonai Elohim eli Herra Jumala.
Suurena sovituspäivänä ylimmäinen pappi lausui Jahve-nimen ääneen kansan kuullen. Tämä käytäntö loppui toisen temppelin hävittämisen yhteydessä (70 jKr.).
Jahve-nimen lausumiskielto on harhaoppinen ja väärä. Herra ei ole koskaan kieltänyt lausumasta omaa nimeään. Päinvastoin: "Kiittäkää Jahvea, huutakaa hänen nimeään!" (1Aik16_08) Vääryyteen, valheeseen ja turhuuteen ei sen enempää Jahve-nimeä kuin mitään muutakaan Jumalasta käytettyä nimeä ei saa käyttää: "Et nosta Jahven, sinun Jumalasi nimeä, vääryyteen/turhuuteen." (2Moos20_07)
Jahve-nimen lausumiskielto on juutalaisten kirjanoppineiden tekemä lain aitaus, yksi isien perinnäissäännöistä. Me emme kuitenkaan saa siirtää Jumalan sanan asettamia rajoja: emme tiukentaa (juutalaisten lain aitaukset, joita monet isien perinnäissäännöistä ovat) emmekä löyhentää (nykyinen antinomismi ja liberalismi).
Jeesus hyökkää ankarasti näitä isien perinnäissäädöksiä kohtaan (Matt. 15:1–9 jne.). Kielto lausua Jumalan nimi (Jahve) on ihmissääntö. Se turhentaa Jumalan sanan, joka nimenomaan käskee huutamaan avuksi Jahven nimeä: Jeesuksen nimen avuksi huutaminen synnin hädässä on tätä Jahve-nimen oikeaa käyttöä.
"Jahve" on tekninen termi, joka viittaa tetragrammiin. Se, miten se tarkalleen on aikanaan lausuttu – tai nykyisin lausutaan – ei ole lopulta tärkeää. Ainoa tärkeä on se, että tunnustamme tämän Jahve-Herran olevan Jumala, joka tuli meitä pelastamaan ainosyntyisessä Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa.
Jahve-nimi on oikeassa käytössä silloin, kun sillä tarkoitetaan Vapahtajaamme Jeesusta – häntä, jonka nimi on: "Jahve on pelastus."
Itse ymmärrän Jumalan johtaneen asian niin, että Vanhan liiton aikaisen Herran pyhimmän nimen varma ja tarkka lausuminen on vaipunut unholaan siksi, jotta kukaan ei voisi kuvitella sitä nimeä avuksi huutamalla pelastuvansa. Ainoa Nimi, jota huutamalla ja johon uskomalla pelastuu, on Jeesus. Rakkaan Vapahtajamme nimi on maailmankaikkeuden korkein ja ylhäisin. Jeesuksessa meillä on Jahve, joka pelastaa meidät päättymättömästä kadotuksesta iankaikkiseen taivaaseen.
2. JAHVE-NIMEN SANALLINEN MERKITYS
Jumala ilmoittaa oman nimensä merkityksessä "Minä Olen".
אֶהְיֶה אהיה
Ehje pa. impf. yks. 1. c. (2Moos03_14) – Minä Olen
13 Mooses sanoi Jumalalle: "Katso, kun minä menen israelilaisten luo ja sanon heille: 'Teidän isienne Jumala on lähettänyt minut teidän luoksenne', ja kun he kysyvät minulta: 'Mikä hänen nimensä on?' niin mitä minä heille vastaan?" (2Moos03_13)
14 Jumala vastasi Moosekselle: "Minä olen (se), joka minä olen." Hän sanoi vielä: "Sano israelilaisille näin: 'Minä Olen' lähetti minut teidän luoksenne." (2Moos03_14)
H9 היה haja (3576x) olla, tulla, tapahtua (verbitaul.)
https://gen.fi/h9-hjh.html
Jahve-nimi tarkoittaa puolestaan "Hän On" (2Moos03_15). Vain kaiken tyhjästä luonut kaikkivaltias maailmankaikkeuden Herra ja Jumala voi sanoa ehdottomasti: "Minä Olen (hepr. Ehje)." Me käytämme siksi Jumalasta nimeä "Hän On (hepr. Jahve)".
יהוה
אהיה
15 Jumala sanoi vielä Moosekselle: "Sano israelilaisille näin:
Jahve, teidän isienne Jumala, Abrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala, lähetti minut teidän luoksenne; tämä on minun nimeni iankaikkisesti, ja näin minua kutsuttakoon sukupolvesta sukupolveen. (2Moos03_15)
H9 הוה hava (4x) olla, tulla joksikin (verbitaul.)
https://gen.fi/h9-hwh.html
Meidän luotujen oleminen on kokonaan hänen varassaan, joka on aina ollut ja tulee aina olemaan. Ihmisen oleminen on aina ehdollista: "Minä olen, jos Jumala suo." (Jaak. 4:13–15, Jaak04) Kun Jeesus sanoo ehdottomasti "Minä Olen", niin silloin hän ilmoittaa olevansa Jahve.
Kieliopillisesti ja -historiallisesti tetragrammi olisi perustelluinta vokalisoida muotoon
יַהְוֶה
Jahve
• 1. pa. [vanha] impf. yks. 3. mask. – Hän On
• 2. hif. impf. yks. 3. mask.
– hän saattaa olemaan, hän vaikuttaa olemisen
Monet heprean vokaalit ovat vuosisatojen ja tuhansien kuluessa muuttuneet. Sen näkee selvimmin nimien muuttumisesta. Esim. Marjam-nimestä on tullut Mirjam, Shamshon-nimestä Shimshon, Shamuel-nimestä Shemuel jne. Vanha imperfekti on kaiketi ollut alkutavultaan a-vokaalinen, myöhemmin se on muuttunut i-vokaaliksi.
Imperfektiä käytetään Raamatun hepreassa kuvaamaan tekemistä, joka ei ole päättynyt eli jatkuu. Imperfektinen tekeminen tarkoittaa laajimmillaan tekemistä, joka on alkanut menneisyydessä, tapahtuu nyt ja jatkuu tulevaisuuteen. Imperfektin aikamuodollinen merkitys täytyy tutkia jokaisessa raamatunkohdassa erikseen. Se voidaan kääntää joko preesensillä (tapahtuu) tai futuurilla (on tapahtuva, tulee tapahtumaan jne.).
H50 Verbioppi, johd.
https://gen.fi/h50-verbioppi-johd.html
Jahve-nimi on heprean tärkein imperfektinen sana. Se on hava-verbin
(הוה he–vav–he) imperfekti (yks. 3. mask.). Nimen laajempi merkitys:
"Hän, joka oli, on ja on oleva/tuleva (ihmiseksi/pelastajaksi)."
Toinen vaihtoehto on ymmärtää nykyisen Raamatun vokalisoidun heprean mukaisesti Jahve-nimi hif'il-muodoksi eli aikaansaavaksi tai teettäväksi (kausatiiviseksi) verbinmuodoksi. Silloin nimen merkitys olisi:
"Hän, joka sai aikaan olemisen (= loi), ylläpitää olemisen ja aikaansaa uuden olemisen/tulemisen (eli parusian ja uuden luomisen)."
3. JAHVE-NIMEN LAUSUTTAVA MUOTO
Lausuttava muoto "Jahve" on kielitieteellinen rekonstruktio eli ennallistaminen. Masoreettiseen tekstiin on merkitty יהוה-tetragrammin konsonantteihin Adonai-sanan (tai Shema- tai Elohim-) vokaalit.
Kyse on ketiv- "kirjoitettu" ja qere- "luettu" muodoista. Näitä kahta eri sanaa, kirjoitettua ja luettua, ei voi yhdistää. Ketiv- ja qere-kohdissa on aina kaksi eri sanaa, tässä tapauksessa Jahve ja Adonai (tai Shema/Elohim). On valittava, kumpaa seuraa: konsonantteja (kirjoitettu teksti) vai vokaaleja (luettu teksti). Samaan sanaan niitä ei voi lukea, kuten keskiajan loppupuolella masoreettisen tekstin yksityiskohtia ymmärtämättömät kristityt lukijat virheellisesti tekivät ("Jehova").
יהוה יַהְוֶה(?)
(?) Jahve
vrt.
יְהַוֶּה יהווה
jahave pi. impf. yks. 3. mask.
• 1. hän saattaa olemaan
• 2. hän saattaa tulemaan joksikin, vaikuttaa joksikin tulemisen
√הוה hava j. olla, tulla joksikin
יְהוָה שְׁמָא
Shema (aram.) "(se) Nimi" = הַשֵּׁם haShem (hepr.)
יְהוָֹה אֲדֹנָי
Adonai, "minun (sekä yks. että mon.) Herrani!"
H2 אדן adan (0/861) hallita ja ylläpitää veren kautta, tuottaa elämää ja iloa (juuri)
https://gen.fi/h2-xdn.html
יְהוִֹה \ יְהוִה אֱלֹהִים
Elohim, "(kolmiyhteinen) Jumala, Kolminaisuusjumala"
H2 אלה ala (7/~33000) nostaa kädet, osoittaa kädellä (juuri)
https://gen.fi/h2-xlh.html
Erisnimien lisäksi Jahve-nimi esiintyy lyhyemmässä Jah-muodossa myös itsenäisenä:
יָהּ יה
Ja henk. mask. (49x = 7 x 7) Jahve/Herra
esim.
הַלְלוּ יָהּ
halelu Ja, ylistäkää Jahvea/Herraa
R tähän 24.9.2023
4. JAHVE-NIMEN GEMATRINEN LUKUARVO
H6A Ihmeellinen Raamattu
https://gen.fi/h6a-ihmeellinen-raamattu.html
H6A Gematria, johd.
https://gen.fi/h6a-gematria-johd.html
Jahve-nimen (יהוה) kirjainten lukuarvo on sekä gematrisesti että paikka-arvojen mukaan 10 + 5 + 6 + 5 = 26 (= 2 x 13).
Luku 12 on Raamatussa hallintavallan luku, luku 13 puolestaan kapinan luku. Ensimmäisen kerran se esiintyy jakeessa 1. Moos. 14:4.
4 Kaksitoista vuotta he olivat olleet Kedorlaomerille alamaiset,
mutta kolmantenatoista vuotena he tekivät kapinan. (1Moos14_04)
Jeesus oli se "kolmastoista" mies, joka tuomittiin kapinoitsijana kuolemaan. Arvossa oli ensin 12 apostolia ja sitten kolmantenatoista heidän halvaksi palvelijakseen ja jalkojenpesijäkseen ryhtynyt Vapahtaja. Ihmiseksi syntynyt Israelin Pyhä kärsi ristillä orjan hinnasta myytynä minun, sinun ja koko ihmiskunnan syntivelan. Jahve-nimen lukuarvo (2 x 13) saarnaa palvelijaksi tullutta Golgatan Herraa.
Luvun 26 saamme myös esim. laskemalla yhteen heprean sanat rakkaus (ahava, 1 + 5 + 2 + 5 = 13) ja yksi (echad, 1 + 8 + 4 = 13). On vain Yksi, joka on tosi Rakkaus: Herramme ja Vapahtajamme Jeesus Kristus, joka puuhun ripustettuna kirottiin meidän sijastamme syvimpään helvettiin.
אַהֲבָה אהבה
אֶחָד אחד
5. JAHVEN SEITSEMÄN MÄÄRETTÄ ELI EPITEETTIÄ, LISÄNIMEÄ
5.1 JAHVE NÄKEE
יהוה יִרְאֶה
Jahve jir'e
14 Abraham pani sen paikan nimeksi "Jahve näkee". Niinpä vielä tänä päivänä sanotaan: "Vuorella, missä Jahve ilmestyy." (1Moos22_14)
5.2 JAHVE ON SINUN PARANTAJASI
יהוה רֹפְאֶ֫ךָ
Jahve Rofe'echa
26 Hän sanoi: "Jos sinä kuulet Jahvea, Jumalaasi, ja teet, mikä on oikein hänen silmissänsä, tarkkaat hänen käskyjänsä ja noudatat kaikkea hänen lakiansa, niin minä en pane sinun kärsittäväksesi yhtäkään niistä vaivoista, jotka olen pannut egyptiläisten kärsittäviksi, sillä minä olen Jahve, sinun parantajasi." (2Moos15_26)
5.3 JAHVE ON MINUN LIPPUNI
יהוה נִסִּי
Jahve Nisi
15 Mooses rakensi alttarin ja pani sille nimeksi: "Jahve on minun lippuni." (2. Moos. 17:15)
5.4 JAHVE ON RAUHA
יהוה שָׁלוֹם
Jahve Shalom
24 Silloin Gideon rakensi siihen Jahvelle alttarin ja pani sen nimeksi: "Jahve on rauha." Se on vielä tänäkin päivänä abieserilaisten Ofrassa. (Tuom. 6:24)
5.5 JAHVE ON MINUN PAIMENENI
יהוה רֹעִי
Jahve Ro'i
1 Daavidin virsi. Jahve on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu.
(Ps. 23:1)
5.6 JAHVE ON MEIDÄN VANHURSKAUTEMME
יהוה צִדְקֵ֫נוּ
Jahve Tsidkénu
6 Hänen päivinänsä pelastetaan Juuda ja Israel asuu turvassa. Tämä on hänen nimensä, jolla häntä kutsutaan: "Jahve (on) meidän vanhurskautemme." (Jer. 23:6)
16 Niinä päivinä Juuda pelastetaan, ja Jerusalem asuu turvassa. Tämä on se nimi, jolla sitä kutsutaan: "Herra (on) meidän vanhurskautemme." (Jer. 33:16)
5.7 JAHVE ON (MENNYT) SINNE
יהוה שָׁ֫מָּה
Jahve sháma
30 – – Pohjoispuolen mitta on 4 500 (kyynärää). (Hes48_30)
31 Kaupungin portteja, jotka ovat nimitetyt Israelin sukukuntien mukaan, on pohjoisessa kolme: Ruubeninportti yksi, Juudanportti toinen ja Leevinportti kolmas. (Hes48_31)
32 Itäpuolen mitta on 4 500 (kyynärää) ja kolme porttia: Joosefinportti yksi, Benjamininportti toinen ja Daninportti kolmas. (Hes48_32)
33 Eteläpuolellakin mitta on 4 500 (kyynärää) ja kolme porttia: Simeoninportti yksi, Isaskarinportti toinen ja Sebuloninportti kolmas. (Hes48_33)
34 (Myös) länsipuolella mitta on 4 500 (kyynärää) ja kolme porttia: Gadinportti yksi, Asserinportti toinen ja Naftalinportti kolmas. (Hes48_34)
35 (Koko kaupungin) ympärysmitta on 18 000 (kyynärää). Kaupungin nimi on tätä lähtien oleva: "Jahve on (mennyt) sinne." (Hes48_35)
Hesekielin kirjan viimeiset sanat profetoivat uudesta taivaallisesta Jerusalemista, jonka nimenä on oleva "Jahve on (mennyt) sinne". Jahve eli Herra Jeesus meni taivaaseen valmistamaan meille sijaa.
Mutta jo nyt rakas Vapahtajamme on läsnä seurakunnassaan sanansa ja asettamiensa armonvälineiden kautta Pyhän Hengen voimasta. Me Herraamme kastetut voimme siis uskossa sanoa, että Jahve ei ole ainoastaan noussut taivaaseen eli "mennyt sinne", vaan on myös meidän kanssamme: "Jahve on täällä."
20 Sillä missä kaksi tai kolme on kokoontunut minun nimeeni,
siinä minä olen heidän keskellänsä." (Matt18_20)