OK Toinen käsky (OPETUKSET, KATEKISMUS, KYMMENEN KÄSKYÄ)
ok-17-28.pdf |
Avaa tulostamista varten yllä oleva pdf-tiedosto.
O OPETUKSET, https://www.gen.fi/o.html
OK KATEKISMUS, https://www.gen.fi/ok.html
OK KYMMENEN KÄSKYÄ, https://www.gen.fi/ok-7-97.html
OK Toinen käsky
https://www.gen.fi/ok-17-28.html
SISÄLLYSLUETTELO
Tallenteet
17. Miten kuuluu toinen käsky?
18. Mitä se tarkoittaa?
19. Miksi tämän käskyn sekä tätä seuraavien kohdalla sanomme
20. Mitä on Jumalan nimi?
21. Mitä toisessa käskyssä kielletään?
22. Mitä on pahan toivottaminen Jumalan nimeä käyttäen?
23. Mitä on vannominen Jumalan nimeen?
24. Millainen vannominen on sallittua ja jopa velvoitettua?
25. Millainen vannominen on kiellettyä?
26. Mitä tarkoitetaan noitumisella Jumalan nimen avulla?
27. Mitä tarkoitetaan valehtelemisella tai pettämisellä Jumalan nimessä?
28. Mihin toinen käsky meitä velvoittaa?
TALLENTEET
Katekismusvartti 13, Ensimmäinen ja Toinen käsky 16–20, 26.11.2017 (0.19)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/p8rnqcrjq33w/
Youtube-video: https://youtu.be/qcaYSzPIUW8
Tekstitiedostot: https://www.gen.fi/ok-13-16.html
https://www.gen.fi/ok-17-28.html
Katekismusvartti 14, Toinen käsky 21, 3.12.2017 (0.22)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/pdmrhejvq8e3/
Youtube-video: https://youtu.be/hofCmNj6HWc
Tekstitiedosto: https://www.gen.fi/ok-17-28.html
Katekismusvartti 15, Toinen käsky 22–24, 10.12.2017 (0.21)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/pkl6ve5hr2be/
Youtube-video: https://youtu.be/7vzs-Do3e2w
Tekstitiedosto: https://www.gen.fi/ok-17-28.html
Katekismusvartti 16, Toinen käsky 25–26, 17.12.2017 (0.20)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/p7xahdn8his5/
Youtube-video: https://youtu.be/yp7dihojRcY
Tekstitiedosto: https://www.gen.fi/ok-17-28.html
Katekismusvartti 17, Toinen käsky 27, 7.1.2018 (0.24)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/pqk2m5d7l8b9/
Youtube-video: https://youtu.be/DgJf2yXbH8E
Tekstitiedosto: https://www.gen.fi/ok-17-28.html
Katekismusvartti 18, Toinen ja Kolmas käsky 28–30, 14.1.2018 (0.17)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/p7gb52prh30v/
Youtube-video: https://youtu.be/ueje6xx00vQ
Tekstitiedostot: https://www.gen.fi/ok-17-28.html
https://www.gen.fi/ok-29-35.html
17. MITEN KUULUU TOINEN KÄSKY?
Älä turhaan lausu Herran (Jahven), sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra (Jahve) ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
18. MITÄ SE TARKOITTAA?
Meidän tulee pelätä ja rakastaa Jumalaa, niin ettemme hänen nimensä avulla toivota pahaa, vanno, noidu, valehtele emmekä petä, vaan että me sitä kaikessa hädässä avuksi huudamme, rukoilemme, kiitämme ja ylistämme.
19. MIKSI TÄMÄN KÄSKYN SEKÄ TÄTÄ SEURAAVIEN KOHDALLA SANOMME
"Meidän tulee pelätä ja rakastaa Jumalaa"?
Sen tähden, että Jumalan pelkääminen ja rakastaminen on kaikkien muiden käskyjen täyttämisen alkulähde.
Näiden jokaisen käskyn kohdalla toistettavien sanojen tarkoituksena on muistuttaa meitä yhä uudestaan siitä, ettei pelkkä käskyn ulkoinen noudattaminen riitä, vaan sen tulee kummuta sydämen todellisesta Jumalan pelkäämisestä ja rakastamisesta. Jollemme sydämestämme noudata ensimmäistä käskyä, emme voi todellisesti pitää muitakaan käskyjä. Jumalan pelko estää meitä tekemästä sitä, minkä hän kieltää. Jumalan Rakkaus puolestaan saa meidät tekemään sen, mitä hän vaatii.
20. MITÄ ON JUMALAN NIMI?
Jumalan nimi on itse Jumala sellaisena, kuin hän on itsensä meille ilmoittanut.
32) 11 Jumala! Niin kuin on Sinun nimesi, niin myös on Sinun kiitoksesi hamaan maailman ääreen: Sinun oikea kätesi on täynnä vanhurskautta. (Ps. 48:11, Biblian teksti muokattuna)
Me tunnemme henkilön hänen nimestään. Nimi on myös kaikki, mitä hänestä tiedämme. Jumalan nimi on kaikki, mitä tiedämme ja voimme tietää hänestä. Hän on tehnyt itsensä meille tunnetuksi sanassaan. Siksi juuri Jumalan Sana on hänen nimensä.
1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. (Joh. 1:1)
13 Hänellä oli yllään vereen kastettu viitta, ja nimi, jolla häntä kutsutaan, on Jumalan Sana. (Ilm. 19:13)
21. MITÄ TOISESSA KÄSKYSSÄ KIELLETÄÄN?
Siinä kielletään se synti, että Jumalan nimeä käytetään turhaan. Erityisesti kielletään pahan toivottaminen, vannoskelu, noituminen, valehtelu ja pettäminen hänen nimeään käyttäen.
"Turhalla" tarkoitetaan hyödytöntä, turhanpäiväistä ja tarpeetonta, kuten ajattelematonta, teeskentelevää ja rienaavaa Jumalan nimen käyttöä.
22. MITÄ ON PAHAN TOIVOTTAMINEN JUMALAN NIMEÄ KÄYTTÄEN?
Se on Jumalan pilkkaamista tai Jumalan vihan ja rangaistuksen rukoilemista itselleen tai toisille.
33) 15 – – Kuka ikinä Jumalaansa kiroaa, se joutuu syynalaiseksi.
16 Joka Herran nimeä pilkkaa, rangaistakoon kuolemalla – – (3. Moos. 24:15, 16)
34) 7 Älkää eksykö, Jumala ei salli itseänsä pilkata. (Gal. 6:7)
35) 9 Kielellä me kiitämme Herraa ja Isää, ja sillä me kiroamme ihmisiä, Jumalan kaltaisiksi luotuja;
10 samasta suusta lähtee kiitos ja kirous. Näin ei saa olla, veljeni. (Jaak. 3:9, 10)
24 Ja kun Pilatus näki, ettei mikään auttanut, vaan että meteli yhä yltyi, otti hän vettä ja pesi kätensä kansan nähden ja sanoi: "Viaton olen minä tämän miehen vereen. Katsokaa itse eteenne."
25 Niin kaikki kansa vastasi ja sanoi: "Tulkoon hänen verensä meidän päällemme ja meidän lastemme päälle." (Matt. 27:24–25)
5 Kun kuningas Daavid tuli Bahurimiin, niin katso, sieltä tuli mies, joka oli sukua Saulin perheelle, nimeltä Simei, Geran poika; hän tuli ja kiroili tullessaan.
6 Hän viskeli kivillä Daavidia ja kaikkia kuningas Daavidin palvelijoita, vaikka kaikki väki ja kaikki urhot olivat hänen oikealla ja vasemmalla puolellaan.
7 Kiroillessaan häntä Simei sanoi näin: "Pois, pois, sinä murhamies, sinä kelvoton!
8 Herra kostaa sinulle kaiken Saulin perheen veren, hänen, jonka sijaan sinä olet tullut kuninkaaksi. Herra antaa nyt kuninkuuden sinun poikasi Absalomin käteen. Katso, sinä olet itse joutunut onnettomuuteen, sillä murhamies sinä olet."
9 Niin Abisai, Serujan poika, sanoi kuninkaalle: "Miksi tuo koiranraato saa kiroilla herraani, kuningasta? Anna minun mennä ja lyödä häneltä pää poikki."
10 Mutta kuningas vastasi: "Mitä teillä on minun kanssani tekemistä, te Serujan pojat? Jos hän kiroilee, ja jos Herra on käskenyt häntä: 'Kiroile Daavidia', niin kuka voi sanoa: 'Miksi teet niin?'"
11 Daavid sanoi vielä Abisaille ja kaikille palvelijoillensa: "Katso, oma poikani, joka on lähtenyt minun ruumiistani, väijyy henkeäni. Miksi ei sitten tämä benjaminilainen? Antakaa hänen olla, kiroilkoon vain; sillä Herra on häntä käskenyt.
12 Ehkä Herra vielä näkee minun kurjuuteni, ja ehkä Herra maksaa minulle hyvällä sen kirouksen, joka tänä päivänä kohtaa minua."
13 Daavid kulki miehinensä tietä myöten, ja Simei kulki pitkin vuoren kuvetta rinnan hänen kanssansa, kiroili kulkiessaan ja viskeli kiviä ja heitteli soraa. (2. Sam. 16:5–13)
69 Mutta Pietari istui ulkopuolella esipihassa. Hänen luoksensa tuli muuan palvelijatar ja sanoi: "Sinäkin olit Jeesuksen, galilealaisen, seurassa."
70 Mutta hän kielsi kaikkien kuullen ja sanoi: "En ymmärrä, mitä sanot."
71 Kun hän oli mennyt ulos portille, näki hänet toinen nainen ja sanoi siellä oleville: "Tämäkin oli Jeesuksen, Nasaretilaisen, seurassa."
72 Taas hän kielsi valalla vannoen: "En tunne sitä miestä."
73 Vähän sen jälkeen tulivat ne, jotka siinä seisoivat, ja sanoivat Pietarille: "Totisesti, sinä myös olet yksi heistä, sillä kielimurteesikin ilmaisee sinut."
74 Silloin hän rupesi sadattelemaan ja vannomaan: "En tunne sitä miestä." Samassa lauloi kukko.
75 Niin Pietari muisti Jeesuksen sanat, jotka hän oli sanonut: "Ennen kuin kukko laulaa, sinä kolmesti minut kiellät." Hän meni ulos ja itki katkerasti. (Matt. 26:69–74)
Pahan toivottaminen ja kiroaminen tarkoittaa sitä, että Jumalaa pyydetään satuttamaan, vahingoittamaan tai rankaisemaan jotakuta. Se on siunaamisen vastakohta.
Jumalanpilkka puolestaan tarkoittaa ilkkuvaa ja loukkaavaa, epäkunnioittavaa ja halveksivaa puhetta Jumalasta (Goljat).
Pietari ja juutalaiset langettivat itse kirouksen ylleen. On varottava julistamasta itseään "kirotuksi", sillä ihminen on viime kädessä kirottu vain joutuessaan iankaikkiseen kadotukseen, eikä sellaista osaa pidä toivottaa itselleen edes "leikillään".
Jos niin kuitenkin on tehnyt, niin tuotakin hirvittävää syntiä saa pyytää anteeksi. Niin kauan kuin Jumalan sana kolkuttaa omaatuntoa, on toivoa ja mahdollisuus pyytää ja saada anteeksi.
41 Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: "Menkää pois minun luotani, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu Perkeleelle ja hänen enkeleillensä." (Matt. 25:41)
Simei kirosi Daavidia. Kirouksen julistaminen tai toivottaminen muille ihmisille, varsinkin Jumalan nimeä käyttäen, on Jumalan tuomion tuottava tapa. Hirveitä kirouksia syytävä suu ei ole sovelias ylistämään Jumalaa, ja "Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu" (2. Moos. 20:7).
Jumala kiroaa synnintekijät ja väärät opettajat, ja meidän on kavahdettava heidän esimerkkiään.
26 Kirottu olkoon se, joka ei pidä tämän lain sanoja eikä täytä niitä. Kaikki kansa sanokoon: "Aamen." (5. Moos. 27:26)
8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu. (Gal. 1:8)
23. MITÄ ON VANNOMINEN JUMALAN NIMEEN?
Jumalan nimeen vannominen on Jumalan kutsumista ihmissanan totuuden takaajaksi tai valheellisuuden kostajaksi esim. oikeudessa.
36) [Paavali:] Minä kutsun Jumalan sieluni todistajaksi. (2. Kor. 1:23)
37) 33 Vielä te olette kuulleet sanotuksi vanhoille "Älä vanno väärin." "Täytä Herralle valasi."
34 Mutta minä sanon teille: Älkää ensinnäkään vannoko. Älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin.
35 Älkää maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa astianlauta. Älkää myöskään Jerusalemin kautta, sillä se on suuren Kuninkaan kaupunki.
36 Älä vanno pääsi kautta, sillä et sinä voi yhtään hiusta tehdä valkeaksi tai mustaksi.
37 Vaan olkoon teidän puheenne: "On" tai "Ei". Mitä siihen lisätään, se on pahasta. (Matt. 5:33–37, JM oma käännös)
24. MILLAINEN VANNOMINEN ON SALLITTUA JA JOPA VELVOITETTUA?
Mikä tahansa sellainen vannominen, jota Jumalan kunnia ja lähimmäisemme etu vaatii.
38) 13 Pelkää Herraa, sinun Jumalaasi, ja palvele häntä ja vanno hänen Nimeensä. (5. Moos. 6:13)
39) 16 Sillä ihmiset vannovat suurempansa kautta, vala on heille asian vahvistus ja tekee lopun kaikista vastaväitteistä. (Hepr. 6:16)
63 Mutta Jeesus oli vaiti. Niin ylimmäinen pappi sanoi hänelle: "Minä vannotan sinua elävän Jumalan kautta, että sanot meille, oletko sinä Kristus, Jumalan Poika."
64 Jeesus sanoi hänelle: "Sinäpä sen sanoit. Mutta minä sanon teille: tästedes te saatte nähdä Ihmisen Pojan istuvan Voiman oikealla puolella ja tulevan taivaan pilvien päällä." (Matt. 26:63–64)
22 Abram sanoi Sodoman kuninkaalle: "Minä nostan käteni Herran, Jumalan, Korkeimman, taivaan ja maan luojan, puoleen ja vannon:
23 En totisesti ota, en langan päätä, en kengän nauhaa enkä mitään muuta, mikä on sinun, ettet sanoisi: 'Minä olen tehnyt Abramin rikkaaksi.'
24 En tahdo mitään, paitsi mitä palvelijat ovat kuluttaneet ja mikä on niille miehille tuleva, jotka minua seurasivat, Anerille, Eskolille ja Mamrelle, he saakoot osansa." (1. Moos. 14:22–24)
1 Abraham oli vanha ja iälliseksi tullut, ja Herra oli siunannut Abrahamia kaikessa.
2 Niin Abraham sanoi palvelijallensa, talonsa vanhimmalle, joka hallitsi kaikkea, mitä hänellä oli: "Pane kätesi kupeeni alle.
3 Minä vannotan sinua Herran, taivaan ja maan Jumalan, kautta, ettet ota pojalleni vaimoa kanaanilaisten tyttäristä, joiden keskuudessa minä asun,
4 vaan menet minun omaan maahani ja sukuni luo ja otat sieltä vaimon pojalleni Iisakille." (1. Moos. 24:1–4)
On olemassa kirkkokuntia ja ryhmiä, esim. kveekarit ja mennoniitit, jotka opettavat, että vannominen on kaikissa tilanteissa väärin. Monet Raamatun esimerkit osoittavat kuitenkin päinvastaista: Abrahamin palvelija ja itse Abrahamkin vannoivat. Samoin Paavali ja Jeesus vannoivat.
Myös Jumalan käsky osoittaa, ettei valan vannominen ole syntiä.
13 Pelkää Herraa, sinun Jumalaasi, ja palvele häntä ja vanno hänen nimeensä. (5. Moos. 6:13)
Mutta silloin, kun vannomme valan, sen tulee tapahtua Jumalan nimeen eikä minkään muun kautta. Jos emme jossain tilanteessa rohkene vannoa Jumalan nimeen, meidän ei tule vannoa lainkaan.
Kristittyjen ei tule käyttää sellaisia ilmaisuja kuin "jessus", "jösses", "jumalauta", "sus siunatkoon" tai muita Jumalan tai Vapahtajamme nimestä väännettyjä sanoja. Myöskään itsessään oikeita ilmaisuja "halleluja", "(taivas) varjelkoon" jne. ei tule käyttää kuin silloin, kun oikeasti haluaa ilmaista kiitollisuutta elävälle kolmiyhteiselle pyhälle Jumalalle tai pyytää häneltä varjelusta.
Vala on sangen vakava ja pyhä asia, jota tulee käyttää vain polttavan tärkeissä ja merkittävissä tilanteissa, jolloin Jumalan kunnia (esim. pappisvala) tai lähimmäisemme etu (esim. oikeudenkäynnissä) sitä vaatii. Voimme vannoa siis esimerkiksi virkamiesvalan tai todistajanvalan oikeuden istunnossa tai sotilasvalan. Valan vannominen ei koskaan ole vähäpätöinen asia, ja annetut valat on täytettävä tunnontarkasti. Me emme saa tehdä väärää valaa emmekä rikkoa oikeaa valaa tai juhlallista vakuutusta.
31 Söittepä siis tai joitte tai teittepä mitä hyvänsä, tehkää kaikki Jumalan kunniaksi. (1. Kor. 10:31)
Jumala on säätänyt tietyt järjestykset, ja vain Jumalan asettama esivaltamme näissä instituutioissa – kuten kodissa, valtiossa ja kirkossa – voi vaatia valan vannomista, mutta eivät esim. vapaamuurarit tms. tahot, joita Jumala ei ole säätänyt.
25. MILLAINEN VANNOMINEN ON KIELLETTYÄ?
Valheellinen, pilkkaava, turhanpäiväinen ja kaikki epävarmoja asioita koskeva vannominen on kielletty.
33 Vielä te olette kuulleet sanotuksi isille: "Älä vanno väärin." "Täytä Herralle valasi."
34 Mutta minä sanon teille: Älkää ensinnäkään vannoko. Älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin.
35 Älkää maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa astianlauta. Älkää myöskään Jerusalemin kautta, sillä se on suuren Kuninkaan kaupunki.
36 Älä vanno pääsi kautta, sillä et sinä voi yhtään hiusta tehdä valkeaksi tai mustaksi.
37 Vaan olkoon teidän puheenne: "Kyllä" tai "Ei". Mitä siihen lisätään, se on pahasta. (Matt. 5:33–37, JM oma käännös)
12 Päivän tultua juutalaiset tekivät salaliiton ja vannoivat valan, etteivät söisi eivätkä joisi, ennen kuin olivat tappaneet Paavalin.
13 Niitä oli yli 40 miestä, jotka yhtyivät tähän valaan.
14 He menivät ylipappien ja vanhinten luo ja sanoivat: "Me olemme kirouksen uhalla vannoneet, ettemme mitään maista, ennen kuin olemme tappaneet Paavalin." (Ap. t. 23:12–14)
Emme saa vannoa valheellisesti, kuten Pietari (Matt. 26:72), emmekä sellaisia asioita, jotka ovat synnillisiä ja Jumala pilkkaavia, kuten Paavalia vastaan tehdyssä salaliitossa (Ap. t. 23:12). Emme saa vannoa joutavissa, vähäpätöisissä ja merkityksettömissä arkipäiväisissä asioissa.
"Älkää ensinkään vannoko" (Matt. 5:34) ei ole absoluuttinen kielto valan vannomiselle, vaan se on tarkoitettu kieltämään pahantapainen ja epäkunnioittava vannoskelu, jossa arkipäiväisen keskustelun väitteiden tueksi vannotaan jonkun korkeamman kautta. Emmekä saa valalla vakuuttaa meille epävarmoja asioita tosiksi tai lupautua meille vielä tuntemattomiin tekoihin, kuten Herodes.
4 Jos joku, ajattelemattomasti puhuen huulillansa, tietämättään vannoo tekevänsä jotakin, pahaa tai hyvää – vannoipa mitä hyvänsä, mitä ihminen saattaa ajattelemattomasti vannoa – mutta sitten huomaa sen ja joutuu johonkin sellaiseen vikapääksi,
5 niin, jos hän on vikapää johonkin sellaiseen, tunnustakoon sen, mitä on rikkonut.
6 Hän tuokoon hyvityksenä Herralle rikkomuksesta, jonka hän on tehnyt, naaraspuolen pikkukarjasta, uuhen tai vuohen, syntiuhriksi; ja pappi toimittakoon hänelle sovituksen hänen rikkomuksestansa. (3. Moos. 5:3–6)
6 Kun Herodeksen syntymäpäivä tuli, tanssi Herodiaan tytär heidän edessään, ja se miellytti Herodesta.
7 Sen tähden hän valalla vannoen lupasi antaa hänelle, mitä ikinä hän anoisi. (Matt. 14:6–7)
26. MITÄ TARKOITETAAN NOITUMISELLA JUMALAN NIMEN AVULLA?
Sillä tarkoitetaan Jumalan nimen tai hänen sanansa käyttämistä ilman hänen asetustaan ja lupaustaan yliluonnollisten ilmiöiden aikaansaamiseksi, kuten taikuuteen, ennustamiseen, yhteydenpitoon kuolleiden kanssa ja muihin vastaavanlaisiin saatanallisiin temppuihin.
40) 10 Älköön keskuudessasi olko ketään, joka panee poikansa ja tyttärensä kulkemaan tulen läpi [eli uhraa lapsensa tuliuhrina Molok-epäjumalalle, toim. huom.], tai joka tekee taikoja, ennustelee merkeistä, harjoittaa noituutta ja velhoutta,
11 joka lukee loitsuja, kysyy vainaja- tai tietäjähengiltä tai kääntyy vainajien puoleen.
12 Sillä jokainen, joka senkaltaista tekee, on kauhistus Herralle, ja sellaisten kauhistusten tähden Herra, sinun Jumalasi karkottaa heidät sinun tieltäsi. (5. Moos. 18:10–12)
19 Useat niistä, jotka olivat taikuutta harjoittaneet, kantoivat kirjansa kokoon ja polttivat ne kaikkien nähden. Kun niiden arvo laskettiin yhteen, huomattiin sen olevan 50 000 hopearahaa.
20 Näin Herran sana voimallisesti kasvoi ja vahvistui. (Ap. t. 19:19–20)
Raamatunkertomuksia
Egyptiläiset tietäjät (2. Moos. 7–8)
En-Dorin noita (1. Sam. 28)
Kun Aaron Jumalan käskystä ja voimassa teki yliluonnollisia tekoja, hän teki ihmeitä. Kun taas Egyptin tietäjät tekivät ilman Jumalan käskyä ja lupausta samankaltaisia tekoja, se oli noituutta. Se, mikä näyttää taikuudelta, paljastuukin usein silmänkääntötempuksi ja humpuukiksi. Tällainenkin toiminta on väärin, koska petokseen ja hämäykseen käytetään Jumalan nimeä ja sanaa.
On olemassa myös sellaista noituutta, joka on todella saatanallista. Tällöin yliluonnollisia asioita tehdään Perkeleen avulla, ja on Jumalan pilkkaa käyttää Jumalan nimeä tällaisessa asiayhteydessä.
Sekä noituuden harjoittaja, ennustaja ja selvänäkijä että hänen asiakkaansa tekevät syntiä, koska he panevat luottamuksensa Perkeleeseen ja sen lisäksi käyttävät Jumalan nimeä turhaan.
27. MITÄ TARKOITETAAN VALEHTELEMISELLA TAI PETTÄMISELLÄ JUMALAN NIMESSÄ?
Sitä, että väärää oppia tai jumalatonta elämää kaunistellaan Jumalan sanalla ja nimellä.
41) 31 Katso, minä käyn niiden profeettojen kimppuun, sanoo Herra, jotka ottavat sanansa omalta kieleltään, mutta sanovat: "Se on Herran sana." (Jer. 23:31)
42) 8 Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana. (Matt. 15:8)
1 Eräs mies, nimeltä Ananias, ja hänen vaimonsa Safira myivät maatilan.
2 Mies kätki vaimonsa tieten osan hinnasta, ja osan hän toi ja pani apostolien jalkojen eteen.
3 Mutta Pietari sanoi: "Ananias, miksi on Saatana täyttänyt sinun sydämesi, niin että koetit pettää Pyhää Henkeä ja kätkit osan maatilan hinnasta?
4 Eikö se myymättömänä ollut sinun omasi, ja eikö myynnin jälkeenkin sen hinta ollut sinun? Miksi päätit sydämessäsi tämän tehdä? Et sinä ole valehdellut ihmisille, vaan Jumalalle."
5 Kun Ananias kuuli nämä sanat, kaatui hän maahan ja heitti henkensä. Suuri pelko valtasi kaikki, jotka sen kuulivat.
6 Nuoret miehet nousivat ja korjasivat hänet ja kantoivat hänet pois ja hautasivat.
7 Noin kolmen tunnin kuluttua hänen vaimonsa tuli sisään eikä tiennyt, mitä oli tapahtunut.
8 Niin Pietari kysyi häneltä: "Sano minulle: siihenkö hintaan te myitte maatilan?" Hän vastasi: "Kyllä, juuri siihen hintaan."
9 Mutta Pietari sanoi hänelle: "Miksi olette yksissä neuvoin käyneet kiusaamaan Herran Henkeä? Katso, niiden jalat, jotka hautasivat sinun miehesi, ovat oven takana, he kantavat sinutkin pois."
10 Niin hän heti kaatui hänen jalkojensa eteen ja heitti henkensä. Kun nuorukaiset tulivat sisään, tapasivat he hänet kuolleena. He kantoivat hänet pois ja hautasivat hänen miehensä viereen.
11 Suuri pelko valtasi koko seurakunnan ja kaikki ne, jotka tämän kuulivat. (Ap. t. 5:1–11)
Raamatunkertomus:
Fariseukset ja kirjanoppineet (Matt. 23)
Valehteleminen tässä yhteydessä täytyy erottaa siitä valehtelemisesta, joka kielletään kahdeksannessa käskyssä. Valehtelemisella Jumalan nimessä tarkoitetaan sellaista opetusta, jossa ihmissanaa opetetaan Jumalan sanana tai Jumalan sanaa vain ihmissanana. Tämän lisäksi se pitää sisällään Jumalan sanan turmelemisen ja vääristelemisen. Me emme saa opettaa, uskoa, levittää tai tukea väärää oppia.
31 Katso, minä käyn niiden profeettojen kimppuun, sanoo Herra, jotka ottavat sanansa omalta kieleltään, mutta sanovat: "Se on Herran sana." (Jer. 23:31)
26 Sen papit tekevät väkivaltaa minun lailleni ja häpäisevät sitä, mikä on minulle pyhitetty. (Hes. 22:26)
17 Sillä me emme ole niin kuin nuo monet, jotka myyskentelevät Jumalan sanaa. Vaan me puhumme Kristuksesta puhtaasta mielestä, niin kuin Jumalan vaikutuksesta, Jumalan edessä. (2. Kor. 2:17)
Pettäminen tässä asiayhteydessä täytyy erottaa seitsemännessä käskyssä kielletystä pettämisestä eli varastamisesta. Pettämisellä Jumalan nimen avulla tarkoitetaan sitä, että puhutaan kyllä hurskaasti, mutta eletään jumalattomasti.
43) 21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: "Herra, Herra!", pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. (Matt. 7:21)
23 [Sinä,] joka laista kerskaat, häpäiset lainrikkomisella Jumalaa.
24 Sillä "teidän tähtenne Jumalan nimi tulee pilkatuksi pakanain seassa". (Room. 2:23–24)
Samoin se merkitsee sitä, että ulkoisesti eletään kylläkin kristillisesti, mutta kuitenkin ilman todellista sydämen pelkoa ja rakkautta Jumalaa kohtaan.
8 Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana. (Matt. 15:8)
Jos Jumalan sana otetaan synnillisen elämän tai pahojen tekojen tueksi, silloin myös petetään Jumalan nimen avulla.
9 Minun käteni on profeettoja vastaan, jotka petosnäkyjä näkevät ja valhetta ennustelevat. He eivät tule olemaan minun kansani yhteydessä, ei heitä kirjoiteta Israelin heimon kirjaan, eivätkä he tule Israelin maahan. Te tulette tietämään, että minä olen Herra Jahve.
10 Siksi, juuri sen tähden, että he vievät minun kansani harhaan, sanoen: "Rauha!", vaikka ei rauhaa ole.– –
15 Ei ole enää – –
16 Israelin profeettoja, jotka ennustivat Jerusalemista ja näkivät sille rauhan näkyjä, vaikka ei rauhaa ollut; sanoo Herra Jahve.
17 Ja sinä, ihmislapsi, käännä kasvosi kansasi tyttäriä vastaan, jotka joutuvat hurmoksiin oman sydämensä voimasta, ja ennusta heitä vastaan
18 ja sano: Näin sanoo Herra Jahve: Voi niitä naisia, jotka sitovat taikasiteet kaikkiin ranteisiin ja tekevät hunnut kaikenkorkuisiin päihin pyydystääksensä sieluja! Toisia sieluja te pyydystätte minun kansaltani pois, toisten sielujen annatte elää omaksi eduksenne.
19 Te häpäisette minut kansani edessä muutamista ohrakourallisista ja leipäpalasista, kun kuoletatte sieluja, joiden ei olisi kuoltava, ja annatte elää sielujen, jotka eivät saisi elää; kun valehtelette minun kansalleni, joka kuuntelee valhetta. (Hes. 13:9–19, korjattu käännös)
Ulkokultaiset ihmiset pyrkivät peittämään pahan sydämensä ja jumalattoman elämänsä Jumalan sanalla ja hurskastelevalla käytöksellä. He valehtelevat Jumalalle ja ihmisille ja toivovat pettävänsä molempia. Mutta viime kädessä he pettävät itseään. Jumala on rankaiseva niitä, jotka käyttävät hänen nimeään turhaan.
28. MIHIN TOINEN KÄSKY MEITÄ VELVOITTAA?
Meidän tulee kaikessa hädässä huutaa Jumalan nimeä avuksi, rukoilla, kiittää ja ylistää häntä.
Toinen käsky opettaa selkeästi, että meidän tulee käyttää Jumalan nimeä oikealla ja tarkoituksenmukaisella tavalla. On syntiä olla käyttämättä lainkaan Jumalan nimeä.
Käytämme Jumalan nimeä oikein, kun
– 1. pyydämme hädässämme hänen apuaan
– 2. olemme yhteydessä hänen kanssaan
– 3. esitämme hänelle pyyntömme
– 4. ylistämme häntä
– 5. kerromme muille siitä siunauksesta ja avusta, jota hän on meille ja muille antanut
– 6. olemme hänelle kiitolliset ja ajattelemme sydämessämme sitä, mitä hän on meidän hyväksemme tehnyt
– 7. kiitämme häntä siitä suullamme
44) 15 Huuda minua avuksesi hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua, ja sinun tulee kunnioittaa minua. (Ps. 50:15)
45) 7 Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan. (Matt. 7:7)
46) 1 Kiitä Herraa, minun sieluni, ja kaikki, mitä minussa on, hänen pyhää Nimeänsä. (Ps. 103:1)
47) 1 Kiittäkää Herraa, sillä hän on Hyvä, sillä hänen Armonsa pysyy iankaikkisesti. (Ps. 118:1)
Raamatunkertomus:
Hanna ja Samuelin syntyminen (1. Sam. 1–2)
O OPETUKSET, https://www.gen.fi/o.html
OK KATEKISMUS, https://www.gen.fi/ok.html
OK KYMMENEN KÄSKYÄ, https://www.gen.fi/ok-7-97.html
OK Toinen käsky
https://www.gen.fi/ok-17-28.html
SISÄLLYSLUETTELO
Tallenteet
17. Miten kuuluu toinen käsky?
18. Mitä se tarkoittaa?
19. Miksi tämän käskyn sekä tätä seuraavien kohdalla sanomme
20. Mitä on Jumalan nimi?
21. Mitä toisessa käskyssä kielletään?
22. Mitä on pahan toivottaminen Jumalan nimeä käyttäen?
23. Mitä on vannominen Jumalan nimeen?
24. Millainen vannominen on sallittua ja jopa velvoitettua?
25. Millainen vannominen on kiellettyä?
26. Mitä tarkoitetaan noitumisella Jumalan nimen avulla?
27. Mitä tarkoitetaan valehtelemisella tai pettämisellä Jumalan nimessä?
28. Mihin toinen käsky meitä velvoittaa?
TALLENTEET
Katekismusvartti 13, Ensimmäinen ja Toinen käsky 16–20, 26.11.2017 (0.19)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/p8rnqcrjq33w/
Youtube-video: https://youtu.be/qcaYSzPIUW8
Tekstitiedostot: https://www.gen.fi/ok-13-16.html
https://www.gen.fi/ok-17-28.html
Katekismusvartti 14, Toinen käsky 21, 3.12.2017 (0.22)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/pdmrhejvq8e3/
Youtube-video: https://youtu.be/hofCmNj6HWc
Tekstitiedosto: https://www.gen.fi/ok-17-28.html
Katekismusvartti 15, Toinen käsky 22–24, 10.12.2017 (0.21)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/pkl6ve5hr2be/
Youtube-video: https://youtu.be/7vzs-Do3e2w
Tekstitiedosto: https://www.gen.fi/ok-17-28.html
Katekismusvartti 16, Toinen käsky 25–26, 17.12.2017 (0.20)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/p7xahdn8his5/
Youtube-video: https://youtu.be/yp7dihojRcY
Tekstitiedosto: https://www.gen.fi/ok-17-28.html
Katekismusvartti 17, Toinen käsky 27, 7.1.2018 (0.24)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/pqk2m5d7l8b9/
Youtube-video: https://youtu.be/DgJf2yXbH8E
Tekstitiedosto: https://www.gen.fi/ok-17-28.html
Katekismusvartti 18, Toinen ja Kolmas käsky 28–30, 14.1.2018 (0.17)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/p7gb52prh30v/
Youtube-video: https://youtu.be/ueje6xx00vQ
Tekstitiedostot: https://www.gen.fi/ok-17-28.html
https://www.gen.fi/ok-29-35.html
17. MITEN KUULUU TOINEN KÄSKY?
Älä turhaan lausu Herran (Jahven), sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra (Jahve) ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
18. MITÄ SE TARKOITTAA?
Meidän tulee pelätä ja rakastaa Jumalaa, niin ettemme hänen nimensä avulla toivota pahaa, vanno, noidu, valehtele emmekä petä, vaan että me sitä kaikessa hädässä avuksi huudamme, rukoilemme, kiitämme ja ylistämme.
19. MIKSI TÄMÄN KÄSKYN SEKÄ TÄTÄ SEURAAVIEN KOHDALLA SANOMME
"Meidän tulee pelätä ja rakastaa Jumalaa"?
Sen tähden, että Jumalan pelkääminen ja rakastaminen on kaikkien muiden käskyjen täyttämisen alkulähde.
Näiden jokaisen käskyn kohdalla toistettavien sanojen tarkoituksena on muistuttaa meitä yhä uudestaan siitä, ettei pelkkä käskyn ulkoinen noudattaminen riitä, vaan sen tulee kummuta sydämen todellisesta Jumalan pelkäämisestä ja rakastamisesta. Jollemme sydämestämme noudata ensimmäistä käskyä, emme voi todellisesti pitää muitakaan käskyjä. Jumalan pelko estää meitä tekemästä sitä, minkä hän kieltää. Jumalan Rakkaus puolestaan saa meidät tekemään sen, mitä hän vaatii.
20. MITÄ ON JUMALAN NIMI?
Jumalan nimi on itse Jumala sellaisena, kuin hän on itsensä meille ilmoittanut.
32) 11 Jumala! Niin kuin on Sinun nimesi, niin myös on Sinun kiitoksesi hamaan maailman ääreen: Sinun oikea kätesi on täynnä vanhurskautta. (Ps. 48:11, Biblian teksti muokattuna)
Me tunnemme henkilön hänen nimestään. Nimi on myös kaikki, mitä hänestä tiedämme. Jumalan nimi on kaikki, mitä tiedämme ja voimme tietää hänestä. Hän on tehnyt itsensä meille tunnetuksi sanassaan. Siksi juuri Jumalan Sana on hänen nimensä.
1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. (Joh. 1:1)
13 Hänellä oli yllään vereen kastettu viitta, ja nimi, jolla häntä kutsutaan, on Jumalan Sana. (Ilm. 19:13)
21. MITÄ TOISESSA KÄSKYSSÄ KIELLETÄÄN?
Siinä kielletään se synti, että Jumalan nimeä käytetään turhaan. Erityisesti kielletään pahan toivottaminen, vannoskelu, noituminen, valehtelu ja pettäminen hänen nimeään käyttäen.
"Turhalla" tarkoitetaan hyödytöntä, turhanpäiväistä ja tarpeetonta, kuten ajattelematonta, teeskentelevää ja rienaavaa Jumalan nimen käyttöä.
22. MITÄ ON PAHAN TOIVOTTAMINEN JUMALAN NIMEÄ KÄYTTÄEN?
Se on Jumalan pilkkaamista tai Jumalan vihan ja rangaistuksen rukoilemista itselleen tai toisille.
33) 15 – – Kuka ikinä Jumalaansa kiroaa, se joutuu syynalaiseksi.
16 Joka Herran nimeä pilkkaa, rangaistakoon kuolemalla – – (3. Moos. 24:15, 16)
34) 7 Älkää eksykö, Jumala ei salli itseänsä pilkata. (Gal. 6:7)
35) 9 Kielellä me kiitämme Herraa ja Isää, ja sillä me kiroamme ihmisiä, Jumalan kaltaisiksi luotuja;
10 samasta suusta lähtee kiitos ja kirous. Näin ei saa olla, veljeni. (Jaak. 3:9, 10)
24 Ja kun Pilatus näki, ettei mikään auttanut, vaan että meteli yhä yltyi, otti hän vettä ja pesi kätensä kansan nähden ja sanoi: "Viaton olen minä tämän miehen vereen. Katsokaa itse eteenne."
25 Niin kaikki kansa vastasi ja sanoi: "Tulkoon hänen verensä meidän päällemme ja meidän lastemme päälle." (Matt. 27:24–25)
5 Kun kuningas Daavid tuli Bahurimiin, niin katso, sieltä tuli mies, joka oli sukua Saulin perheelle, nimeltä Simei, Geran poika; hän tuli ja kiroili tullessaan.
6 Hän viskeli kivillä Daavidia ja kaikkia kuningas Daavidin palvelijoita, vaikka kaikki väki ja kaikki urhot olivat hänen oikealla ja vasemmalla puolellaan.
7 Kiroillessaan häntä Simei sanoi näin: "Pois, pois, sinä murhamies, sinä kelvoton!
8 Herra kostaa sinulle kaiken Saulin perheen veren, hänen, jonka sijaan sinä olet tullut kuninkaaksi. Herra antaa nyt kuninkuuden sinun poikasi Absalomin käteen. Katso, sinä olet itse joutunut onnettomuuteen, sillä murhamies sinä olet."
9 Niin Abisai, Serujan poika, sanoi kuninkaalle: "Miksi tuo koiranraato saa kiroilla herraani, kuningasta? Anna minun mennä ja lyödä häneltä pää poikki."
10 Mutta kuningas vastasi: "Mitä teillä on minun kanssani tekemistä, te Serujan pojat? Jos hän kiroilee, ja jos Herra on käskenyt häntä: 'Kiroile Daavidia', niin kuka voi sanoa: 'Miksi teet niin?'"
11 Daavid sanoi vielä Abisaille ja kaikille palvelijoillensa: "Katso, oma poikani, joka on lähtenyt minun ruumiistani, väijyy henkeäni. Miksi ei sitten tämä benjaminilainen? Antakaa hänen olla, kiroilkoon vain; sillä Herra on häntä käskenyt.
12 Ehkä Herra vielä näkee minun kurjuuteni, ja ehkä Herra maksaa minulle hyvällä sen kirouksen, joka tänä päivänä kohtaa minua."
13 Daavid kulki miehinensä tietä myöten, ja Simei kulki pitkin vuoren kuvetta rinnan hänen kanssansa, kiroili kulkiessaan ja viskeli kiviä ja heitteli soraa. (2. Sam. 16:5–13)
69 Mutta Pietari istui ulkopuolella esipihassa. Hänen luoksensa tuli muuan palvelijatar ja sanoi: "Sinäkin olit Jeesuksen, galilealaisen, seurassa."
70 Mutta hän kielsi kaikkien kuullen ja sanoi: "En ymmärrä, mitä sanot."
71 Kun hän oli mennyt ulos portille, näki hänet toinen nainen ja sanoi siellä oleville: "Tämäkin oli Jeesuksen, Nasaretilaisen, seurassa."
72 Taas hän kielsi valalla vannoen: "En tunne sitä miestä."
73 Vähän sen jälkeen tulivat ne, jotka siinä seisoivat, ja sanoivat Pietarille: "Totisesti, sinä myös olet yksi heistä, sillä kielimurteesikin ilmaisee sinut."
74 Silloin hän rupesi sadattelemaan ja vannomaan: "En tunne sitä miestä." Samassa lauloi kukko.
75 Niin Pietari muisti Jeesuksen sanat, jotka hän oli sanonut: "Ennen kuin kukko laulaa, sinä kolmesti minut kiellät." Hän meni ulos ja itki katkerasti. (Matt. 26:69–74)
Pahan toivottaminen ja kiroaminen tarkoittaa sitä, että Jumalaa pyydetään satuttamaan, vahingoittamaan tai rankaisemaan jotakuta. Se on siunaamisen vastakohta.
Jumalanpilkka puolestaan tarkoittaa ilkkuvaa ja loukkaavaa, epäkunnioittavaa ja halveksivaa puhetta Jumalasta (Goljat).
Pietari ja juutalaiset langettivat itse kirouksen ylleen. On varottava julistamasta itseään "kirotuksi", sillä ihminen on viime kädessä kirottu vain joutuessaan iankaikkiseen kadotukseen, eikä sellaista osaa pidä toivottaa itselleen edes "leikillään".
Jos niin kuitenkin on tehnyt, niin tuotakin hirvittävää syntiä saa pyytää anteeksi. Niin kauan kuin Jumalan sana kolkuttaa omaatuntoa, on toivoa ja mahdollisuus pyytää ja saada anteeksi.
41 Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: "Menkää pois minun luotani, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu Perkeleelle ja hänen enkeleillensä." (Matt. 25:41)
Simei kirosi Daavidia. Kirouksen julistaminen tai toivottaminen muille ihmisille, varsinkin Jumalan nimeä käyttäen, on Jumalan tuomion tuottava tapa. Hirveitä kirouksia syytävä suu ei ole sovelias ylistämään Jumalaa, ja "Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu" (2. Moos. 20:7).
Jumala kiroaa synnintekijät ja väärät opettajat, ja meidän on kavahdettava heidän esimerkkiään.
26 Kirottu olkoon se, joka ei pidä tämän lain sanoja eikä täytä niitä. Kaikki kansa sanokoon: "Aamen." (5. Moos. 27:26)
8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu. (Gal. 1:8)
23. MITÄ ON VANNOMINEN JUMALAN NIMEEN?
Jumalan nimeen vannominen on Jumalan kutsumista ihmissanan totuuden takaajaksi tai valheellisuuden kostajaksi esim. oikeudessa.
36) [Paavali:] Minä kutsun Jumalan sieluni todistajaksi. (2. Kor. 1:23)
37) 33 Vielä te olette kuulleet sanotuksi vanhoille "Älä vanno väärin." "Täytä Herralle valasi."
34 Mutta minä sanon teille: Älkää ensinnäkään vannoko. Älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin.
35 Älkää maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa astianlauta. Älkää myöskään Jerusalemin kautta, sillä se on suuren Kuninkaan kaupunki.
36 Älä vanno pääsi kautta, sillä et sinä voi yhtään hiusta tehdä valkeaksi tai mustaksi.
37 Vaan olkoon teidän puheenne: "On" tai "Ei". Mitä siihen lisätään, se on pahasta. (Matt. 5:33–37, JM oma käännös)
24. MILLAINEN VANNOMINEN ON SALLITTUA JA JOPA VELVOITETTUA?
Mikä tahansa sellainen vannominen, jota Jumalan kunnia ja lähimmäisemme etu vaatii.
38) 13 Pelkää Herraa, sinun Jumalaasi, ja palvele häntä ja vanno hänen Nimeensä. (5. Moos. 6:13)
39) 16 Sillä ihmiset vannovat suurempansa kautta, vala on heille asian vahvistus ja tekee lopun kaikista vastaväitteistä. (Hepr. 6:16)
63 Mutta Jeesus oli vaiti. Niin ylimmäinen pappi sanoi hänelle: "Minä vannotan sinua elävän Jumalan kautta, että sanot meille, oletko sinä Kristus, Jumalan Poika."
64 Jeesus sanoi hänelle: "Sinäpä sen sanoit. Mutta minä sanon teille: tästedes te saatte nähdä Ihmisen Pojan istuvan Voiman oikealla puolella ja tulevan taivaan pilvien päällä." (Matt. 26:63–64)
22 Abram sanoi Sodoman kuninkaalle: "Minä nostan käteni Herran, Jumalan, Korkeimman, taivaan ja maan luojan, puoleen ja vannon:
23 En totisesti ota, en langan päätä, en kengän nauhaa enkä mitään muuta, mikä on sinun, ettet sanoisi: 'Minä olen tehnyt Abramin rikkaaksi.'
24 En tahdo mitään, paitsi mitä palvelijat ovat kuluttaneet ja mikä on niille miehille tuleva, jotka minua seurasivat, Anerille, Eskolille ja Mamrelle, he saakoot osansa." (1. Moos. 14:22–24)
1 Abraham oli vanha ja iälliseksi tullut, ja Herra oli siunannut Abrahamia kaikessa.
2 Niin Abraham sanoi palvelijallensa, talonsa vanhimmalle, joka hallitsi kaikkea, mitä hänellä oli: "Pane kätesi kupeeni alle.
3 Minä vannotan sinua Herran, taivaan ja maan Jumalan, kautta, ettet ota pojalleni vaimoa kanaanilaisten tyttäristä, joiden keskuudessa minä asun,
4 vaan menet minun omaan maahani ja sukuni luo ja otat sieltä vaimon pojalleni Iisakille." (1. Moos. 24:1–4)
On olemassa kirkkokuntia ja ryhmiä, esim. kveekarit ja mennoniitit, jotka opettavat, että vannominen on kaikissa tilanteissa väärin. Monet Raamatun esimerkit osoittavat kuitenkin päinvastaista: Abrahamin palvelija ja itse Abrahamkin vannoivat. Samoin Paavali ja Jeesus vannoivat.
Myös Jumalan käsky osoittaa, ettei valan vannominen ole syntiä.
13 Pelkää Herraa, sinun Jumalaasi, ja palvele häntä ja vanno hänen nimeensä. (5. Moos. 6:13)
Mutta silloin, kun vannomme valan, sen tulee tapahtua Jumalan nimeen eikä minkään muun kautta. Jos emme jossain tilanteessa rohkene vannoa Jumalan nimeen, meidän ei tule vannoa lainkaan.
Kristittyjen ei tule käyttää sellaisia ilmaisuja kuin "jessus", "jösses", "jumalauta", "sus siunatkoon" tai muita Jumalan tai Vapahtajamme nimestä väännettyjä sanoja. Myöskään itsessään oikeita ilmaisuja "halleluja", "(taivas) varjelkoon" jne. ei tule käyttää kuin silloin, kun oikeasti haluaa ilmaista kiitollisuutta elävälle kolmiyhteiselle pyhälle Jumalalle tai pyytää häneltä varjelusta.
Vala on sangen vakava ja pyhä asia, jota tulee käyttää vain polttavan tärkeissä ja merkittävissä tilanteissa, jolloin Jumalan kunnia (esim. pappisvala) tai lähimmäisemme etu (esim. oikeudenkäynnissä) sitä vaatii. Voimme vannoa siis esimerkiksi virkamiesvalan tai todistajanvalan oikeuden istunnossa tai sotilasvalan. Valan vannominen ei koskaan ole vähäpätöinen asia, ja annetut valat on täytettävä tunnontarkasti. Me emme saa tehdä väärää valaa emmekä rikkoa oikeaa valaa tai juhlallista vakuutusta.
31 Söittepä siis tai joitte tai teittepä mitä hyvänsä, tehkää kaikki Jumalan kunniaksi. (1. Kor. 10:31)
Jumala on säätänyt tietyt järjestykset, ja vain Jumalan asettama esivaltamme näissä instituutioissa – kuten kodissa, valtiossa ja kirkossa – voi vaatia valan vannomista, mutta eivät esim. vapaamuurarit tms. tahot, joita Jumala ei ole säätänyt.
25. MILLAINEN VANNOMINEN ON KIELLETTYÄ?
Valheellinen, pilkkaava, turhanpäiväinen ja kaikki epävarmoja asioita koskeva vannominen on kielletty.
33 Vielä te olette kuulleet sanotuksi isille: "Älä vanno väärin." "Täytä Herralle valasi."
34 Mutta minä sanon teille: Älkää ensinnäkään vannoko. Älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin.
35 Älkää maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa astianlauta. Älkää myöskään Jerusalemin kautta, sillä se on suuren Kuninkaan kaupunki.
36 Älä vanno pääsi kautta, sillä et sinä voi yhtään hiusta tehdä valkeaksi tai mustaksi.
37 Vaan olkoon teidän puheenne: "Kyllä" tai "Ei". Mitä siihen lisätään, se on pahasta. (Matt. 5:33–37, JM oma käännös)
12 Päivän tultua juutalaiset tekivät salaliiton ja vannoivat valan, etteivät söisi eivätkä joisi, ennen kuin olivat tappaneet Paavalin.
13 Niitä oli yli 40 miestä, jotka yhtyivät tähän valaan.
14 He menivät ylipappien ja vanhinten luo ja sanoivat: "Me olemme kirouksen uhalla vannoneet, ettemme mitään maista, ennen kuin olemme tappaneet Paavalin." (Ap. t. 23:12–14)
Emme saa vannoa valheellisesti, kuten Pietari (Matt. 26:72), emmekä sellaisia asioita, jotka ovat synnillisiä ja Jumala pilkkaavia, kuten Paavalia vastaan tehdyssä salaliitossa (Ap. t. 23:12). Emme saa vannoa joutavissa, vähäpätöisissä ja merkityksettömissä arkipäiväisissä asioissa.
"Älkää ensinkään vannoko" (Matt. 5:34) ei ole absoluuttinen kielto valan vannomiselle, vaan se on tarkoitettu kieltämään pahantapainen ja epäkunnioittava vannoskelu, jossa arkipäiväisen keskustelun väitteiden tueksi vannotaan jonkun korkeamman kautta. Emmekä saa valalla vakuuttaa meille epävarmoja asioita tosiksi tai lupautua meille vielä tuntemattomiin tekoihin, kuten Herodes.
4 Jos joku, ajattelemattomasti puhuen huulillansa, tietämättään vannoo tekevänsä jotakin, pahaa tai hyvää – vannoipa mitä hyvänsä, mitä ihminen saattaa ajattelemattomasti vannoa – mutta sitten huomaa sen ja joutuu johonkin sellaiseen vikapääksi,
5 niin, jos hän on vikapää johonkin sellaiseen, tunnustakoon sen, mitä on rikkonut.
6 Hän tuokoon hyvityksenä Herralle rikkomuksesta, jonka hän on tehnyt, naaraspuolen pikkukarjasta, uuhen tai vuohen, syntiuhriksi; ja pappi toimittakoon hänelle sovituksen hänen rikkomuksestansa. (3. Moos. 5:3–6)
6 Kun Herodeksen syntymäpäivä tuli, tanssi Herodiaan tytär heidän edessään, ja se miellytti Herodesta.
7 Sen tähden hän valalla vannoen lupasi antaa hänelle, mitä ikinä hän anoisi. (Matt. 14:6–7)
26. MITÄ TARKOITETAAN NOITUMISELLA JUMALAN NIMEN AVULLA?
Sillä tarkoitetaan Jumalan nimen tai hänen sanansa käyttämistä ilman hänen asetustaan ja lupaustaan yliluonnollisten ilmiöiden aikaansaamiseksi, kuten taikuuteen, ennustamiseen, yhteydenpitoon kuolleiden kanssa ja muihin vastaavanlaisiin saatanallisiin temppuihin.
40) 10 Älköön keskuudessasi olko ketään, joka panee poikansa ja tyttärensä kulkemaan tulen läpi [eli uhraa lapsensa tuliuhrina Molok-epäjumalalle, toim. huom.], tai joka tekee taikoja, ennustelee merkeistä, harjoittaa noituutta ja velhoutta,
11 joka lukee loitsuja, kysyy vainaja- tai tietäjähengiltä tai kääntyy vainajien puoleen.
12 Sillä jokainen, joka senkaltaista tekee, on kauhistus Herralle, ja sellaisten kauhistusten tähden Herra, sinun Jumalasi karkottaa heidät sinun tieltäsi. (5. Moos. 18:10–12)
19 Useat niistä, jotka olivat taikuutta harjoittaneet, kantoivat kirjansa kokoon ja polttivat ne kaikkien nähden. Kun niiden arvo laskettiin yhteen, huomattiin sen olevan 50 000 hopearahaa.
20 Näin Herran sana voimallisesti kasvoi ja vahvistui. (Ap. t. 19:19–20)
Raamatunkertomuksia
Egyptiläiset tietäjät (2. Moos. 7–8)
En-Dorin noita (1. Sam. 28)
Kun Aaron Jumalan käskystä ja voimassa teki yliluonnollisia tekoja, hän teki ihmeitä. Kun taas Egyptin tietäjät tekivät ilman Jumalan käskyä ja lupausta samankaltaisia tekoja, se oli noituutta. Se, mikä näyttää taikuudelta, paljastuukin usein silmänkääntötempuksi ja humpuukiksi. Tällainenkin toiminta on väärin, koska petokseen ja hämäykseen käytetään Jumalan nimeä ja sanaa.
On olemassa myös sellaista noituutta, joka on todella saatanallista. Tällöin yliluonnollisia asioita tehdään Perkeleen avulla, ja on Jumalan pilkkaa käyttää Jumalan nimeä tällaisessa asiayhteydessä.
Sekä noituuden harjoittaja, ennustaja ja selvänäkijä että hänen asiakkaansa tekevät syntiä, koska he panevat luottamuksensa Perkeleeseen ja sen lisäksi käyttävät Jumalan nimeä turhaan.
27. MITÄ TARKOITETAAN VALEHTELEMISELLA TAI PETTÄMISELLÄ JUMALAN NIMESSÄ?
Sitä, että väärää oppia tai jumalatonta elämää kaunistellaan Jumalan sanalla ja nimellä.
41) 31 Katso, minä käyn niiden profeettojen kimppuun, sanoo Herra, jotka ottavat sanansa omalta kieleltään, mutta sanovat: "Se on Herran sana." (Jer. 23:31)
42) 8 Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana. (Matt. 15:8)
1 Eräs mies, nimeltä Ananias, ja hänen vaimonsa Safira myivät maatilan.
2 Mies kätki vaimonsa tieten osan hinnasta, ja osan hän toi ja pani apostolien jalkojen eteen.
3 Mutta Pietari sanoi: "Ananias, miksi on Saatana täyttänyt sinun sydämesi, niin että koetit pettää Pyhää Henkeä ja kätkit osan maatilan hinnasta?
4 Eikö se myymättömänä ollut sinun omasi, ja eikö myynnin jälkeenkin sen hinta ollut sinun? Miksi päätit sydämessäsi tämän tehdä? Et sinä ole valehdellut ihmisille, vaan Jumalalle."
5 Kun Ananias kuuli nämä sanat, kaatui hän maahan ja heitti henkensä. Suuri pelko valtasi kaikki, jotka sen kuulivat.
6 Nuoret miehet nousivat ja korjasivat hänet ja kantoivat hänet pois ja hautasivat.
7 Noin kolmen tunnin kuluttua hänen vaimonsa tuli sisään eikä tiennyt, mitä oli tapahtunut.
8 Niin Pietari kysyi häneltä: "Sano minulle: siihenkö hintaan te myitte maatilan?" Hän vastasi: "Kyllä, juuri siihen hintaan."
9 Mutta Pietari sanoi hänelle: "Miksi olette yksissä neuvoin käyneet kiusaamaan Herran Henkeä? Katso, niiden jalat, jotka hautasivat sinun miehesi, ovat oven takana, he kantavat sinutkin pois."
10 Niin hän heti kaatui hänen jalkojensa eteen ja heitti henkensä. Kun nuorukaiset tulivat sisään, tapasivat he hänet kuolleena. He kantoivat hänet pois ja hautasivat hänen miehensä viereen.
11 Suuri pelko valtasi koko seurakunnan ja kaikki ne, jotka tämän kuulivat. (Ap. t. 5:1–11)
Raamatunkertomus:
Fariseukset ja kirjanoppineet (Matt. 23)
Valehteleminen tässä yhteydessä täytyy erottaa siitä valehtelemisesta, joka kielletään kahdeksannessa käskyssä. Valehtelemisella Jumalan nimessä tarkoitetaan sellaista opetusta, jossa ihmissanaa opetetaan Jumalan sanana tai Jumalan sanaa vain ihmissanana. Tämän lisäksi se pitää sisällään Jumalan sanan turmelemisen ja vääristelemisen. Me emme saa opettaa, uskoa, levittää tai tukea väärää oppia.
31 Katso, minä käyn niiden profeettojen kimppuun, sanoo Herra, jotka ottavat sanansa omalta kieleltään, mutta sanovat: "Se on Herran sana." (Jer. 23:31)
26 Sen papit tekevät väkivaltaa minun lailleni ja häpäisevät sitä, mikä on minulle pyhitetty. (Hes. 22:26)
17 Sillä me emme ole niin kuin nuo monet, jotka myyskentelevät Jumalan sanaa. Vaan me puhumme Kristuksesta puhtaasta mielestä, niin kuin Jumalan vaikutuksesta, Jumalan edessä. (2. Kor. 2:17)
Pettäminen tässä asiayhteydessä täytyy erottaa seitsemännessä käskyssä kielletystä pettämisestä eli varastamisesta. Pettämisellä Jumalan nimen avulla tarkoitetaan sitä, että puhutaan kyllä hurskaasti, mutta eletään jumalattomasti.
43) 21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: "Herra, Herra!", pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. (Matt. 7:21)
23 [Sinä,] joka laista kerskaat, häpäiset lainrikkomisella Jumalaa.
24 Sillä "teidän tähtenne Jumalan nimi tulee pilkatuksi pakanain seassa". (Room. 2:23–24)
Samoin se merkitsee sitä, että ulkoisesti eletään kylläkin kristillisesti, mutta kuitenkin ilman todellista sydämen pelkoa ja rakkautta Jumalaa kohtaan.
8 Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana. (Matt. 15:8)
Jos Jumalan sana otetaan synnillisen elämän tai pahojen tekojen tueksi, silloin myös petetään Jumalan nimen avulla.
9 Minun käteni on profeettoja vastaan, jotka petosnäkyjä näkevät ja valhetta ennustelevat. He eivät tule olemaan minun kansani yhteydessä, ei heitä kirjoiteta Israelin heimon kirjaan, eivätkä he tule Israelin maahan. Te tulette tietämään, että minä olen Herra Jahve.
10 Siksi, juuri sen tähden, että he vievät minun kansani harhaan, sanoen: "Rauha!", vaikka ei rauhaa ole.– –
15 Ei ole enää – –
16 Israelin profeettoja, jotka ennustivat Jerusalemista ja näkivät sille rauhan näkyjä, vaikka ei rauhaa ollut; sanoo Herra Jahve.
17 Ja sinä, ihmislapsi, käännä kasvosi kansasi tyttäriä vastaan, jotka joutuvat hurmoksiin oman sydämensä voimasta, ja ennusta heitä vastaan
18 ja sano: Näin sanoo Herra Jahve: Voi niitä naisia, jotka sitovat taikasiteet kaikkiin ranteisiin ja tekevät hunnut kaikenkorkuisiin päihin pyydystääksensä sieluja! Toisia sieluja te pyydystätte minun kansaltani pois, toisten sielujen annatte elää omaksi eduksenne.
19 Te häpäisette minut kansani edessä muutamista ohrakourallisista ja leipäpalasista, kun kuoletatte sieluja, joiden ei olisi kuoltava, ja annatte elää sielujen, jotka eivät saisi elää; kun valehtelette minun kansalleni, joka kuuntelee valhetta. (Hes. 13:9–19, korjattu käännös)
Ulkokultaiset ihmiset pyrkivät peittämään pahan sydämensä ja jumalattoman elämänsä Jumalan sanalla ja hurskastelevalla käytöksellä. He valehtelevat Jumalalle ja ihmisille ja toivovat pettävänsä molempia. Mutta viime kädessä he pettävät itseään. Jumala on rankaiseva niitä, jotka käyttävät hänen nimeään turhaan.
28. MIHIN TOINEN KÄSKY MEITÄ VELVOITTAA?
Meidän tulee kaikessa hädässä huutaa Jumalan nimeä avuksi, rukoilla, kiittää ja ylistää häntä.
Toinen käsky opettaa selkeästi, että meidän tulee käyttää Jumalan nimeä oikealla ja tarkoituksenmukaisella tavalla. On syntiä olla käyttämättä lainkaan Jumalan nimeä.
Käytämme Jumalan nimeä oikein, kun
– 1. pyydämme hädässämme hänen apuaan
– 2. olemme yhteydessä hänen kanssaan
– 3. esitämme hänelle pyyntömme
– 4. ylistämme häntä
– 5. kerromme muille siitä siunauksesta ja avusta, jota hän on meille ja muille antanut
– 6. olemme hänelle kiitolliset ja ajattelemme sydämessämme sitä, mitä hän on meidän hyväksemme tehnyt
– 7. kiitämme häntä siitä suullamme
44) 15 Huuda minua avuksesi hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua, ja sinun tulee kunnioittaa minua. (Ps. 50:15)
45) 7 Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan. (Matt. 7:7)
46) 1 Kiitä Herraa, minun sieluni, ja kaikki, mitä minussa on, hänen pyhää Nimeänsä. (Ps. 103:1)
47) 1 Kiittäkää Herraa, sillä hän on Hyvä, sillä hänen Armonsa pysyy iankaikkisesti. (Ps. 118:1)
Raamatunkertomus:
Hanna ja Samuelin syntyminen (1. Sam. 1–2)