H6K 10 Jod (HEPREA JEESUS-KIELI KRISTUS KIRJAIMISSA)
h6k-10-jod.pdf |
Avaa lukemista ja tulostamista varten yllä oleva pdf-tiedosto (päivitelty 2.10.2023).
H6 HEPREA JEESUS-KIELI https://gen.fi/h6.html
H6K KRISTUS KIRJAIMISSA https://gen.fi/h6k.html
H6K 10 Jod (Kristus kirjaimissa)
https://gen.fi/h6k-10-jod.html
SISÄLLYSLUETTELO
0. Tallenteet ja dokumentteja
1. Jod-kirjaimen varhaisimmat muodot
2. Jod-kirjaimen nimi ja merkitys
2.1 Kiittää, ylistää, tunnustaa
2.2 Jumalan käsi
3. Pienin kirjain
4. Jod-kirjaimella alkavia nimiä
5. Luku kymmenen
5.1 Jod-kirjaimen luku- ja paikka-arvo
5.2 Luku kymmenen osiin jaettuna
5.3 Kymmenjärjestelmä
5.4 Kymmenjärjestelmä Raamatussa
5.5 Luku kymmenen Raamatussa
5.5.1 Yleistä
5.5.2 Kymmenen käskyä ja temppelin kerubit
5.6 Muita huomioita luvusta kymmenen
0. TALLENTEET JA DOKUMENTTEJA
Kristus kirjaimissa 33, Jod 1/4, 18.8.2019 (0.30)
AC-tallenne https://gen.adobeconnect.com/p33aqugp72v2/
Youtube-video https://youtu.be/yNUTxRtblfQ
H6K 10 Jod (Kristus kirjaimissa)
https://gen.fi/h6k-10-jod.html
Kristus kirjaimissa 34, Jod 2/4, 25.8.2019 (0.30)
AC-tallenne https://gen.adobeconnect.com/ptqrponznu83/
Youtube-video https://youtu.be/5C06VjIqq8Q
H6K 10 Jod (Kristus kirjaimissa)
https://gen.fi/h6k-10-jod.html
Kristus kirjaimissa 35, Jod 3/4, 1.9.2019 (0.29)
AC-tallenne https://gen.adobeconnect.com/p0paya4rh2b2/
Youtube-video https://youtu.be/BoTjrW4IeU4
H6K 10 Jod (Kristus kirjaimissa)
https://gen.fi/h6k-10-jod.html
Kristus kirjaimissa 36, Jod 4/4, 1.10.2023 (0.16)
Tallenne https://gen.adobeconnect.com/p26zhn6figdq/ (ei mainoksia, parempi laatu)
Youtube-video https://youtu.be/_na-tbb8m0g
H6K 10 Jod (Kristus kirjaimissa)
https://gen.fi/h6k-10-jod.html
H6A Sukuluettelon evankeliumi (1. Moos. 5)
https://gen.fi/h6a-sukuluettelon-evankeliumi.html
Lempiäinen, Pentti: Lukujen symboliikka nollasta miljoonaan. WSOY 1995
Proto-Sinaitic script
https://en.wikipedia.org/wiki/Proto-Sinaitic_script
1. JOD-KIRJAIMEN VARHAISIMMAT MUODOT
10 י יוֹד jod käsi > kreik. Ι ἰῶτα joota > lat. I, J
egyptiläinen hieroglyfi
proto- eli alkusiinailainen
muinaisheprealainen
2. JOD-KIRJAIMEN NIMI JA MERKITYS
2.1 KIITTÄÄ, YLISTÄÄ JA TUNNUSTAA
Jod-kirjaimen juurena on verbi heittää, jada. Jod on rinnakkainen muoto sanasta "käsi, jad". Käsi on sananmukaisesti "heitin".
√ידה jada v. (114x) ampua jousella
hif. heittää; kiittää, ylistää, tunnustaa
hitp. tunnustaa syntinsä, tunnustaa, ylistää
תּוֹדָה תודה
toda fem. kiitos
יְהוּדָה יהודה
Jehuda henk. mask. & paik. fem. Juuda, Juudea, Juudas,
"Jahve/Herra on kiitetty" > juutalainen
"Heittäminen" on kiitoksen, ylistyksen ja tunnustuksen heittäminen eli kohdistaminen Jumalalle hänen hyvistä teoistaan. Syvällisin Jumalan ylistäminen on synnintunnustus. "Sinä, Jumala, olet hyvä ja vanhurskas. Minä raukka olen vain ollut kovakorvainen ja niskuroiva, epäuskoinen ja syntinen. En ole kyennyt elämään oikein enkä ole halunnut noudattaa tahtoasi. Sinun pyhässä sanassasi eli Raamatussa, laissasi, teoissasi ja johdatuksessasi ei ole mitään vikaa. Ongelma on kokonaan minussa."
19 Silloin Joosua sanoi Akanille: "Poikani, anna Herralle, Israelin Jumalalle, kunnia ja anna hänelle ylistys: Tunnusta minulle, mitä olet tehnyt äläkä salaa sitä minulta." (Joos07_19)
2.2 JUMALAN KÄSI
Kättä tarkoittavan jod-sanan rinnakkainen muoto on "jad".
יָד יד
jad fem. käsi, "heittäjä, kiittäjä, ylistäjä, tunnustaja"
Jad tarkoittaa myös "maan kättä" eli maasta ylöspäin kohoavaksi muistomerkiksi nostettua kiveä.
11 [Jaakob] osui erääseen paikkaan, johon yöpyi, sillä aurinko oli laskenut. Hän otti sen paikan kivistä yhden, pani sen päänsä alle ja asettui nukkumaan siihen paikkaan.
12 Niin hän näki unta: Katso, maan päälle oli asetettu tikapuut, joiden pää ulottui taivaaseen, ja katso, Jumalan enkelit kulkivat niitä myöten ylös ja alas.
13 Ja katso, Herra seisoi hänen edessään ja sanoi: "Minä olen Herra, sinun Isäsi Abrahamin Jumala ja Iisakin Jumala. Tämän maan, jonka päällä sinä makaat, minä annan sinulle ja sinun jälkeläisillesi.
14 Sinun jälkeläistesi paljous on oleva kuin maan tomu, ja sinä leviät länteen ja itään, pohjoiseen ja etelään, ja sinussa ja sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä.
15 Katso, minä olen sinun kanssasi ja varjelen sinua, missä ikinä kuljet, ja saatan sinut takaisin tähän maahan; sillä minä en jätä sinua, ennen kuin olen toteuttanut sen, minkä minä olen sinulle puhunut."
16 Silloin Jaakob heräsi unestansa ja sanoi: "Herra on totisesti tässä paikassa, enkä minä sitä tiennyt."
17 Pelko valtasi hänet, ja hän sanoi: "Kuinka pelättävä onkaan tämä paikka! Tässä on varmasti Jumalan huone ja taivaan portti."
18 Jaakob nousi varhain aamulla, otti kiven, jonka hän oli pannut päänsä alle, ja nosti sen pystyyn patsaaksi ja vuodatti öljyä sen päälle.
19 Hän kutsui paikan Beteliksi. Mutta kaupungin nimenä oli aikaisemmin Lus.
20 Jaakob teki lupauksen, sanoen: "Jos Jumala on minun kanssani ja varjelee minut sillä tiellä, jota nyt kuljen, ja antaa minulle leipää syödäkseni ja vaatteita pukeutuakseni,
21 niin että saan palata rauhassa isäni kotiin, niin on Herra oleva minun Jumalani.
22 Tämä kivi, jonka olen patsaaksi pystyttänyt, on oleva Jumalan huone, ja kaikesta, mitä minulle suot, minä totisesti annan sinulle kymmenykset." (1. Moos. 28:11–22, 1Moos28)
Jad-sana on tuttu esim. Jerusalemissa olevan vainojen museon nimestä "Yad Vashem" eli "muistomerkki ja nimi", sananmukaisesti "käsi ja nimi".
4 Sillä näin sanoo Herra: Kuohituille, jotka pitävät minun sapattini ja valitsevat sen, mikä minulle otollista on, ja pysyvät minun liitossani, (Jes56_04)
5 heille minä annan huoneessani ja muurieni sisällä muistomerkin ja nimen (jad vashem), joka on poikia ja tyttäriä parempi; minä annan heille iankaikkisen nimen, joka ei häviä. (Jes56_05)
Samoin monelle on tuttu suomalaisten perustama Jad Hashmona (Yad Hashmona) eli "Kahdeksan muisto" -moshavi Tel Avivin ja Jerusalemin välisen tien varrella Juudan vuoristossa.
יַד־הַשְּׁמוֹנָה יד השמונה
Jod tarkoittaa erityisesti Jumalan kättä. Jumalan käsivarsi on Messias Jeesus.
51 Hän on osoittanut voimansa Käsivarrellaan, hän on hajottanut ne, joilla oli ylpeät ajatukset sydämessään. (Luuk01_51)
15 Riemun ja pelastuksen huuto kuuluu vanhurskaitten majoissa: Herran Oikea Käsi tekee väkeviä tekoja. (Ps118_15)
16 Herran Oikea käsi on ylen korkea (tai korottaa), Herran Oikea käsi tekee väkeviä tekoja. (Ps118_16)
38 – – "Herra, kuka uskoo meidän saarnamme, ja kenelle Herran Käsivarsi ilmoitetaan?" (Joh12_38)
1 Kuka uskoo meidän saarnamme, kenelle Herran Käsivarsi ilmoitetaan? (Jes53_01)
17 Tämän Israelin kansan Jumala valitsi meidän isämme ja korotti tämän kansan, heidän muukalaisina ollessaan Egyptin maassa, ja vei heidät sieltä ulos kohotetulla Käsivarrella – – (Apt13_17)
34 Tai onko mikään jumala koettanut mennä ottamaan itsellensä kansaa toisen kansan keskuudesta koettelemuksilla, tunnusteoilla ja ihmeillä, sodalla, Väkevällä Kädellä ja Ojennetulla Käsivarrella ja suurilla, pelättävillä teoilla, minkä kaiken Herra, teidän Jumalanne, on tehnyt teille Egyptissä, sinun silmiesi edessä? (5Moos04_34)
3. PIENIN KIRJAIN
17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. (Matt05_17)
18 Sillä totisesti minä sanon teille: Kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain (kreik. jota, hepr. jod), ei ainoakaan piirto, ennen kuin kaikki on tapahtunut. (Matt05_18)
אבגדהוזחטיכלמנסעפצקרשת
19 Sen tähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa. (Matt05_19)
"Pieninkään kirjain" on tarkemmin kreikasta käännettynä "yksikään joota", eli alkuaan arameaksi puhuttuna "yksikään jod".
Lain ja koko heprean kielen pienin kirjain on siis heprealais–aramealaisen aakkoston kymmenes kirjain "jod". Sen merkitys on "käsi", sormista olkapäähän asti. Jod-kirjain on vain hieman heittomerkkiä vahvempi merkki rivin yläreunassa. Edes kirjaimen yläosassa oleva pieni mustesiveltimen jättämä pieni "liekki" eli piirto ("pieni sarvi") ei ole Raamatun heprean kirjaimista katoava.
Kirjaimellisen merkityksen lisäksi Herramme vuorisaarnan opetus pienimmänkään kirjaimen katoamattomuudesta tarkoittaa myös sitä, että pieninkään Jeesukseen viittaava VT:n kohta ei jää täyttymättä. Ihmisen silmissä pieni ja vähäpätöinen on Jumalan käytössä olleessaan kaikkein suurin ja mahtavin!
4. JOD-KIRJAIMELLA ALKAVIA NIMIÄ
Merkittävä osa Raamatun tärkeimmistä nimistä alkaa jod-kirjaimella:
יֵשׁוּעַ ישוע
Jeshua, Jeesus, "Jahve/Herra on Pelastus"
יְהוֹשֻׁעַ יהושוע
Jehoshua, Joosua (alkuperäinen pitempi muoto Jeshua-nimestä)
הוֹשֵׁעַ הושע
Hoshea, "oi pelasta"
• Mooses muutti Hoosean, Nunin pojan, nimen muotoon "Jehoshua"
eli Joosua, so. Jeesus!
• Jeshua ben Nun = Joosua (Neh08_17)
יהוה
Jahve, "Hän On"
יִשְׂרָאֵל ישראל
[Jisrael] Israel, "hän taistelee/kamppailee Jumalaa vastaan/kanssa
tai Jumala taistelee/kamppailee"
יְרוּשָׁלַ֫יִם ירושלים
Jerushalaim, Jerusalem, "rauhan kaupunki, perustus, opetus, perintö"
יְהוּדָה יהודה
Jehuda, Juuda, "Jahve/Herra on kiitetty"
יִצְחָק יצחק
[Jitschak] Itschak, Iisak, "hän (mask.) nauraa"
יַעֲקֹב יעקב
Ja'akov, Jaakob
• 1. hän pitää kantapäästä kiinni
• 2. hän seuraa kannoilla
• 3. kääntää kantapäänsä toista vastaan eli pettää
יְשַׁעְיָ֫הוּ ישעיהו
Jesha'ajahu, Jesaja
• 1. Jahve/Herra on pelastus
• 2. Jahve/Herra on pelastanut
• 3. Jahven/Herran pelastus
יִרְמְיָ֫הוּ ירמיהו
Jirmejahu, Jeremia
• 1. Jahve/Herra syöksee korkealta alas
• 2. Jahve/Herra on korkea tai korottaa
יְרִיחוֹ יריחו
Jericho, Jeriko, "tuoksu- tai kuukaupunki"
יִשַׁי ישי
Jishai, Iisai
• 1. Jahve/Herra pysyy/kestää
• 2. Jahve/Herra on lahja
יֹאשִׁיָּ֫הוּ יאשיהו
Joshijahu, Josia, "Jahve/Herra vahvistaa"
יוֹחָנָן יוחנן
Jochanan, Johannes, "Jahve/Herra on suonut armosta"
יוֹאֵל יואל
Joel, "Jahve/Herra on Jumala"
יוֹנָה יונה
Jona, Joona, "kyyhkynen"
vrt. myös
הַיַּרְדֵּן הירדן
haJarden, Jordan, "alas laskeutuva"
5. LUKU KYMMENEN
5.1 JOD-KIRJAIMEN LUKU- JA PAIKKA-ARVO
Jod on viimeinen heprean kirjaimista, jonka arvo eli luku on sama sekä lukuarvon että järjestys- eli paikka-arvon mukaan. Jod-kirjaimen lukuarvo on kymmenen, ja samalla se on myös kymmenes kirjain. Seuraavasta kirjaimesta (kaf) alkaen kirjainten luku- ja paikka-arvot eivät enää ole samat: kaf-kirjaimen lukuarvo on 20, mutta sen paikka-arvo on 11 (se on siis kirjaimiston 11. kirjain).
5.2 LUKU KYMMENEN OSIIN JAETTUNA
Kymmenen on luvun viisi monikerta (2 x 5). Luku viisi eli he-kirjain tarkoittaa erityisesti suhdetta Pyhään Henkeen: joko sen täyttämänä olemista tai siitä osattomuutta.
H6K 5 He (Kristus kirjaimissa)
https://gen.fi/h6k-05-he.html
1 "Silloin on taivasten valtakunta oleva kymmenen neitsyen kaltainen, jotka ottivat lamppunsa ja lähtivät ylkää vastaan.
2 Mutta viisi heistä oli tyhmää ja viisi ymmärtäväistä.
3 Tyhmät ottivat lamppunsa, mutta eivät ottaneet öljyä mukaansa.
4 Mutta ymmärtäväiset ottivat öljyä astioihinsa sekä lamppunsa. (Matt. 25:1–4, Matt25)
Luku kymmenen voidaan jakaa myös seuraaviin osiin:
9 + 1
hyvä (tet) yksi Jumala (alef, echad)
8 + 2
meidän tähtemme synniksi tehty mutta ylösnousemuksellaan kuoleman voittanut (chet) kaksiluontoinen Poika (bet)
7 + 3
täydellinen (zain) kolmiyhteinen Jumala (gimel)
6 + 4
ihminen (vav) ja maailma (dalet), so. koko luomakunta
ja ristin neljä sakaraa
Luku 10 muodostuu numerojärjestelmän ensimmäisestä (1) ja viimeisestä (0) merkistä. Vapahtajamme on ensimmäinen ja viimeinen – ja kaikki siltä väliltä.
Keskiajan teologit ovat selittäneet latinan lukua kymmenen tarkoittavasta merkistä (X), että se tarkoittaa sekä Herramme ristiä että Kymmentä käskyä. Herramme täytti nuhteettomalla elämällään ja viattomalla kärsimyksellään ristillä meidän puolestamme lain eli Kymmenen käskyä.
5.3 KYMMENJÄRJESTELMÄ
Luku kymmenen kuvaa Jumalan asettamaa täydellistä järjestystä. Järjestykseen liittyy ihmisen laskemiseen käyttämät kahden käden yhteensä kymmenen sormea. Se on ihmiskunnan yksinkertaisin ja kaikkialla käytettävä numerotaulu. Hauska liittymäkohta: jod eli jad, luku kymmenen, tarkoittaa juuri kättä!
Monien eri mittayksikköjen ja niiden murto-osien sekä matemaattisten lukujärjestelmien joukosta kymmenjärjestelmä on tullut hallitsevaksi. Muitakin järjestelmiä on siis ollut, osa niistä on yhä yleisessä käytössä.
Erityisesti ajan ilmoittamisessa käytetään muita lukujärjestelmiä:
• vuosiviikko jakautuu 7 vuoteen
• vuosi jakautuu 12 kuukauteen
• kuukausi 4 viikkoon
• viikko 7 vuorokauteen
• vuorokausi 24 tuntiin
• tunti 60 minuuttiin
• minuutti 60 sekuntiin
Esim. Danielin kirjan tunnettu ennustus Messiaan tulosta rakentuu seitsensarjaisten vuosiviikkojen kautta (Dan09_25, Dan09_26, Dan09_27).
Sekunti sitten puolestaan jaetaan jo kymmenjärjestelmän mukaisesti
kymmenes-, sadas- ja tuhannesosasekunteihin.
Tusina (12) on yhä kymmenjärjestelmän kanssa "kilpaileva" rinnakkainen lukujärjestelmä. Sen pohjana lienee aurinkovuoden jakautuminen 12 kuunkiertoon.
5.4 KYMMENJÄRJESTELMÄ RAAMATUSSA
Raamatun gematria eli lukuarvojärjestelmä rakentuu kymmenjärjestelmän mukaan. Voidaan siis sanoa, että kymmenjärjestelmä on Jumalan ihmiskunnalle antama keskeisin lukujärjestelmä. Patriarkkojen iät ja vuosien määrät ilmoitetaan aina kymmenjärjestelmän mukaisesti.
Se ei estä sitä, ettei muitakin järjestelmiä saisi käyttää, esim. juuri edellä mainitut ajan määreet. Jumala itse asetti erityisesti seitsenpäiväisen viikon. Tähän liittyvät myös vuosiviikot eli seitsemän vuoden sarjat, joiden mukaan esim. riemuvuosi laskettiin.
8 Laske seitsemän vuosiviikkoa: seitsemän kertaa seitsemän vuotta, niin että seitsemän vuosiviikon aika on neljäkymmentä yhdeksän vuotta. (3Moos25_08)
9 Seitsemännessä kuussa, kuukauden kymmenentenä päivänä anna pasuunan raikuen soida; sovituspäivänä antakaa pasuunan soida koko maassanne. (3Moos25_09)
10 Pyhittäkää viideskymmenes vuosi ja julistakaa vapautus maassa kaikille sen asukkaille. Se olkoon teille riemuvuosi; jokainen teistä saa silloin palata perintömaallensa ja sukunsa luo. (3Moos25_10)
Huomaa kuitenkin, että myös riemuvuoteen liittyy luku 10 suuren sovituspäivän eli jom kipur -juhlan kautta, jota tuli viettää seitsemännen kuun 10. päivänä.
Raamatun suurimmat luvut muodostuvat kymmenestä ja sen monikerroista.
kymmenen (10)
עֶ֫שֶׂר עשר
eser num. (56x)
kreik. δέκα deka num. (UT 25x)
> deka-, Dekalogi eli Kymmenen käskyä
sata (10 x 10)
מֵאָה מאה
mea fem. (581x)
kreik. ἑκατόν hekaton num. (UT 17x)
> hehto-, hehtaari (100 aaria = 10 000 neliömetriä)
tuhat (10 x 10 x 10)
אֶ֫לֶף אלף
elef mask. (509x)
kreik. χίλιοι khiilioi num. mon. (UT 11x)
> kilo-, kiliasmi eli millennialismi tai millenarismi
(oppi tuhatvuotisesta valtakunnasta)
kymmenen tuhatta (10 x 10 x 10 x 10),
myös merkityksessä "lukemattoman paljon, tuhansittain"
רְבָבָה רבבה
revava fem. (16x)
רִבּוֹא ריבוא] רִבּוֹ ריבו[
ribo fem. (10x)
kreik. μυρίοι myyrioi num. mon. (UT 3x)
μυριάς myyriaas fem. (UT 8x)
> myria- (monituhatkertaisuus, kymmentuhatkertaisuus), myriadi
5.5 LUKU KYMMENEN RAAMATUSSA
5.5.1 YLEISTÄ
Raamatussa luku kymmenen tulee usein esille: Sodomassa olisi kaupungin pelastumiseen riittänyt kymmenen uskovaa, egyptiläiset kärsivät kymmenen vitsausta, Jumala antoi lakinsa Kymmenenä käskynä, suuri sovituspäivä oli kuun kymmenes päivä, seurakunnan jäsen maksaa kymmenykset, palvelijan valtava velka oli kymmenen tuhatta leiviskää jne.
Ensimmäisen kerran luku kymmenen esiintyy nimenomaisena sanana järjestyslukuna (ordinaali) "kymmenes". Tässä on kysymys nimenomaan Jumalan asettamasta järjestyksestä.
10 Vesi väheni vähenemistään aina kymmenenteen kuukauteen asti. Kymmenentenä kuukautena, kuukauden ensimmäisenä päivänä, tulivat vuorten huiput näkyviin. (1Moos08_05)
Peruslukuna (kardinaali) kymmenen esiintyy ensimmäisen kerran Abraham-kertomuksessa.
3 Sarai, Abramin vaimo, otti egyptiläisen orjattarensa Hagarin, sitten kuin Abram oli asunut kymmenen vuotta Kanaanin maassa, ja antoi hänet miehellensä Abramille vaimoksi. (1Moos16_03)
Mutta jo näitä ennen Ensimmäisen Mooseksen kirjan viidennessä luvussa kymmenen on merkittävässä asemassa: Se on vanhan vedenpaisumusta edeltävän maailman patriarkkojen eli esi-isien lukumäärä. Heidän hepreankielisistä nimistään muodostuu evankeliumi Messiaasta.
H6A Sukuluettelon evankeliumi (1. Moos. 5)
https://gen.fi/h6a-sukuluettelon-evankeliumi.html
5.5.2 KYMMENEN KÄSKYÄ JA TEMPPELIN KERUBIT
Jumalan Kymmenen käskyn laki on täydellinen. Se kertoo ja kuvaa millainen täydellinen ihminen eli Vapahtajamme on.
8 Herran Laki on täydellinen; se virvoittaa sielun.
Herran Todistus on vahva, se tekee tyhmästä viisaan. (Ps119_008)
9 Herran Asetukset ovat oikeat, ne ilahduttavat sydämen.
Herran Käskyt ovat selkeät, ne valaisevat silmät. (Ps119_009)
10 Herran Pelko on puhdas, se pysyy iäti.
Herran Oikeudet ovat todet, kaikki tyynni vanhurskaat. (Ps119_010)
11 Ne ovat kalliimmat kuin kulta, puhtaan kullan paljous,
makeammat kuin hunaja ja mehiläisen mesi. (Ps119_011)
142 Sinun Vanhurskautesi on iankaikkinen Vanhurskaus,
ja sinun Lakisi on Totuus. (Ps119_142)
160 Sinun Sanasi on kokonansa Totuus, ja kaikki sinun Vanhurskautesi Oikeudet pysyvät iankaikkisesti. (Ps119_160)
Jerusalemin temppelin kaikkeinpyhimmässä olevien kahden kerubin korkeus ja leveys oli 10 kyynärää (kyynärä on miehen kyynärpään ja keskisormen välin muodostama mittayksikkö, nykyisten laskelmien mukaan 0,444 metriä).
23 Hän teki kaikkeinpyhimpään kaksi kerubia oliivipuusta,
kymmenen kyynärän korkuisia.
24 Kerubin toinen siipi oli viisi kyynärää, ja kerubin toinen siipi oli myös viisi kyynärää, niin että siiven kärjestä toiseen kärkeen oli kymmenen kyynärää.
25 Toinen kerubi oli myös kymmenen kyynärää.
Molemmat kerubit olivat yhtä suuret ja samanmuotoiset:
26 Toinen kerubi oli kymmenen kyynärää korkea
ja samoin myös toinen kerubi.
27 Hän pani kerubit temppelin sisimpään osaan, ja kerubit levittivät siipensä niin, että toisen siipi kosketti toista seinää ja toisen kerubin siipi kosketti toista seinää. Temppelin keskikohdalla koskettivat niiden toiset siivet toisiaan.
28 Hän päällysti kerubit kullalla. (1. Kun. 6:23–28, 1Kun06)
5.6 MUITA HUOMIOITA LUVUSTA KYMMENEN
Neljän ensimmäisen numeron summa on 10.
1 + 2 + 3 + 4 = 10
Myös tämän lukusarjan kymmenmonikerrat tuottavat saman säännönmukaisuuden:
10 + 20 + 30 + 40 = 100
100 + 200 + 300 + 400 = 1000
Luku 10 on täydellisyyden ja täydelliseksi tulemisen luku. Koulujärjestelmässä "kymppi" on usein paras arvosana. Jos halutaan ilmaista paljoutta, niin sanotaan jonkun olevan kymmenen kertaa parempi tai huonompi kuin joku toinen. Tarkka täysosuma on tikkataulun mukaisesti "napakymppi".
H6 HEPREA JEESUS-KIELI https://gen.fi/h6.html
H6K KRISTUS KIRJAIMISSA https://gen.fi/h6k.html
H6K 10 Jod (Kristus kirjaimissa)
https://gen.fi/h6k-10-jod.html
SISÄLLYSLUETTELO
0. Tallenteet ja dokumentteja
1. Jod-kirjaimen varhaisimmat muodot
2. Jod-kirjaimen nimi ja merkitys
2.1 Kiittää, ylistää, tunnustaa
2.2 Jumalan käsi
3. Pienin kirjain
4. Jod-kirjaimella alkavia nimiä
5. Luku kymmenen
5.1 Jod-kirjaimen luku- ja paikka-arvo
5.2 Luku kymmenen osiin jaettuna
5.3 Kymmenjärjestelmä
5.4 Kymmenjärjestelmä Raamatussa
5.5 Luku kymmenen Raamatussa
5.5.1 Yleistä
5.5.2 Kymmenen käskyä ja temppelin kerubit
5.6 Muita huomioita luvusta kymmenen
0. TALLENTEET JA DOKUMENTTEJA
Kristus kirjaimissa 33, Jod 1/4, 18.8.2019 (0.30)
AC-tallenne https://gen.adobeconnect.com/p33aqugp72v2/
Youtube-video https://youtu.be/yNUTxRtblfQ
H6K 10 Jod (Kristus kirjaimissa)
https://gen.fi/h6k-10-jod.html
Kristus kirjaimissa 34, Jod 2/4, 25.8.2019 (0.30)
AC-tallenne https://gen.adobeconnect.com/ptqrponznu83/
Youtube-video https://youtu.be/5C06VjIqq8Q
H6K 10 Jod (Kristus kirjaimissa)
https://gen.fi/h6k-10-jod.html
Kristus kirjaimissa 35, Jod 3/4, 1.9.2019 (0.29)
AC-tallenne https://gen.adobeconnect.com/p0paya4rh2b2/
Youtube-video https://youtu.be/BoTjrW4IeU4
H6K 10 Jod (Kristus kirjaimissa)
https://gen.fi/h6k-10-jod.html
Kristus kirjaimissa 36, Jod 4/4, 1.10.2023 (0.16)
Tallenne https://gen.adobeconnect.com/p26zhn6figdq/ (ei mainoksia, parempi laatu)
Youtube-video https://youtu.be/_na-tbb8m0g
H6K 10 Jod (Kristus kirjaimissa)
https://gen.fi/h6k-10-jod.html
H6A Sukuluettelon evankeliumi (1. Moos. 5)
https://gen.fi/h6a-sukuluettelon-evankeliumi.html
Lempiäinen, Pentti: Lukujen symboliikka nollasta miljoonaan. WSOY 1995
Proto-Sinaitic script
https://en.wikipedia.org/wiki/Proto-Sinaitic_script
1. JOD-KIRJAIMEN VARHAISIMMAT MUODOT
10 י יוֹד jod käsi > kreik. Ι ἰῶτα joota > lat. I, J
egyptiläinen hieroglyfi
proto- eli alkusiinailainen
muinaisheprealainen
2. JOD-KIRJAIMEN NIMI JA MERKITYS
2.1 KIITTÄÄ, YLISTÄÄ JA TUNNUSTAA
Jod-kirjaimen juurena on verbi heittää, jada. Jod on rinnakkainen muoto sanasta "käsi, jad". Käsi on sananmukaisesti "heitin".
√ידה jada v. (114x) ampua jousella
hif. heittää; kiittää, ylistää, tunnustaa
hitp. tunnustaa syntinsä, tunnustaa, ylistää
תּוֹדָה תודה
toda fem. kiitos
יְהוּדָה יהודה
Jehuda henk. mask. & paik. fem. Juuda, Juudea, Juudas,
"Jahve/Herra on kiitetty" > juutalainen
"Heittäminen" on kiitoksen, ylistyksen ja tunnustuksen heittäminen eli kohdistaminen Jumalalle hänen hyvistä teoistaan. Syvällisin Jumalan ylistäminen on synnintunnustus. "Sinä, Jumala, olet hyvä ja vanhurskas. Minä raukka olen vain ollut kovakorvainen ja niskuroiva, epäuskoinen ja syntinen. En ole kyennyt elämään oikein enkä ole halunnut noudattaa tahtoasi. Sinun pyhässä sanassasi eli Raamatussa, laissasi, teoissasi ja johdatuksessasi ei ole mitään vikaa. Ongelma on kokonaan minussa."
19 Silloin Joosua sanoi Akanille: "Poikani, anna Herralle, Israelin Jumalalle, kunnia ja anna hänelle ylistys: Tunnusta minulle, mitä olet tehnyt äläkä salaa sitä minulta." (Joos07_19)
2.2 JUMALAN KÄSI
Kättä tarkoittavan jod-sanan rinnakkainen muoto on "jad".
יָד יד
jad fem. käsi, "heittäjä, kiittäjä, ylistäjä, tunnustaja"
Jad tarkoittaa myös "maan kättä" eli maasta ylöspäin kohoavaksi muistomerkiksi nostettua kiveä.
11 [Jaakob] osui erääseen paikkaan, johon yöpyi, sillä aurinko oli laskenut. Hän otti sen paikan kivistä yhden, pani sen päänsä alle ja asettui nukkumaan siihen paikkaan.
12 Niin hän näki unta: Katso, maan päälle oli asetettu tikapuut, joiden pää ulottui taivaaseen, ja katso, Jumalan enkelit kulkivat niitä myöten ylös ja alas.
13 Ja katso, Herra seisoi hänen edessään ja sanoi: "Minä olen Herra, sinun Isäsi Abrahamin Jumala ja Iisakin Jumala. Tämän maan, jonka päällä sinä makaat, minä annan sinulle ja sinun jälkeläisillesi.
14 Sinun jälkeläistesi paljous on oleva kuin maan tomu, ja sinä leviät länteen ja itään, pohjoiseen ja etelään, ja sinussa ja sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä.
15 Katso, minä olen sinun kanssasi ja varjelen sinua, missä ikinä kuljet, ja saatan sinut takaisin tähän maahan; sillä minä en jätä sinua, ennen kuin olen toteuttanut sen, minkä minä olen sinulle puhunut."
16 Silloin Jaakob heräsi unestansa ja sanoi: "Herra on totisesti tässä paikassa, enkä minä sitä tiennyt."
17 Pelko valtasi hänet, ja hän sanoi: "Kuinka pelättävä onkaan tämä paikka! Tässä on varmasti Jumalan huone ja taivaan portti."
18 Jaakob nousi varhain aamulla, otti kiven, jonka hän oli pannut päänsä alle, ja nosti sen pystyyn patsaaksi ja vuodatti öljyä sen päälle.
19 Hän kutsui paikan Beteliksi. Mutta kaupungin nimenä oli aikaisemmin Lus.
20 Jaakob teki lupauksen, sanoen: "Jos Jumala on minun kanssani ja varjelee minut sillä tiellä, jota nyt kuljen, ja antaa minulle leipää syödäkseni ja vaatteita pukeutuakseni,
21 niin että saan palata rauhassa isäni kotiin, niin on Herra oleva minun Jumalani.
22 Tämä kivi, jonka olen patsaaksi pystyttänyt, on oleva Jumalan huone, ja kaikesta, mitä minulle suot, minä totisesti annan sinulle kymmenykset." (1. Moos. 28:11–22, 1Moos28)
Jad-sana on tuttu esim. Jerusalemissa olevan vainojen museon nimestä "Yad Vashem" eli "muistomerkki ja nimi", sananmukaisesti "käsi ja nimi".
4 Sillä näin sanoo Herra: Kuohituille, jotka pitävät minun sapattini ja valitsevat sen, mikä minulle otollista on, ja pysyvät minun liitossani, (Jes56_04)
5 heille minä annan huoneessani ja muurieni sisällä muistomerkin ja nimen (jad vashem), joka on poikia ja tyttäriä parempi; minä annan heille iankaikkisen nimen, joka ei häviä. (Jes56_05)
Samoin monelle on tuttu suomalaisten perustama Jad Hashmona (Yad Hashmona) eli "Kahdeksan muisto" -moshavi Tel Avivin ja Jerusalemin välisen tien varrella Juudan vuoristossa.
יַד־הַשְּׁמוֹנָה יד השמונה
Jod tarkoittaa erityisesti Jumalan kättä. Jumalan käsivarsi on Messias Jeesus.
51 Hän on osoittanut voimansa Käsivarrellaan, hän on hajottanut ne, joilla oli ylpeät ajatukset sydämessään. (Luuk01_51)
15 Riemun ja pelastuksen huuto kuuluu vanhurskaitten majoissa: Herran Oikea Käsi tekee väkeviä tekoja. (Ps118_15)
16 Herran Oikea käsi on ylen korkea (tai korottaa), Herran Oikea käsi tekee väkeviä tekoja. (Ps118_16)
38 – – "Herra, kuka uskoo meidän saarnamme, ja kenelle Herran Käsivarsi ilmoitetaan?" (Joh12_38)
1 Kuka uskoo meidän saarnamme, kenelle Herran Käsivarsi ilmoitetaan? (Jes53_01)
17 Tämän Israelin kansan Jumala valitsi meidän isämme ja korotti tämän kansan, heidän muukalaisina ollessaan Egyptin maassa, ja vei heidät sieltä ulos kohotetulla Käsivarrella – – (Apt13_17)
34 Tai onko mikään jumala koettanut mennä ottamaan itsellensä kansaa toisen kansan keskuudesta koettelemuksilla, tunnusteoilla ja ihmeillä, sodalla, Väkevällä Kädellä ja Ojennetulla Käsivarrella ja suurilla, pelättävillä teoilla, minkä kaiken Herra, teidän Jumalanne, on tehnyt teille Egyptissä, sinun silmiesi edessä? (5Moos04_34)
3. PIENIN KIRJAIN
17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. (Matt05_17)
18 Sillä totisesti minä sanon teille: Kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain (kreik. jota, hepr. jod), ei ainoakaan piirto, ennen kuin kaikki on tapahtunut. (Matt05_18)
אבגדהוזחטיכלמנסעפצקרשת
19 Sen tähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa. (Matt05_19)
"Pieninkään kirjain" on tarkemmin kreikasta käännettynä "yksikään joota", eli alkuaan arameaksi puhuttuna "yksikään jod".
Lain ja koko heprean kielen pienin kirjain on siis heprealais–aramealaisen aakkoston kymmenes kirjain "jod". Sen merkitys on "käsi", sormista olkapäähän asti. Jod-kirjain on vain hieman heittomerkkiä vahvempi merkki rivin yläreunassa. Edes kirjaimen yläosassa oleva pieni mustesiveltimen jättämä pieni "liekki" eli piirto ("pieni sarvi") ei ole Raamatun heprean kirjaimista katoava.
Kirjaimellisen merkityksen lisäksi Herramme vuorisaarnan opetus pienimmänkään kirjaimen katoamattomuudesta tarkoittaa myös sitä, että pieninkään Jeesukseen viittaava VT:n kohta ei jää täyttymättä. Ihmisen silmissä pieni ja vähäpätöinen on Jumalan käytössä olleessaan kaikkein suurin ja mahtavin!
4. JOD-KIRJAIMELLA ALKAVIA NIMIÄ
Merkittävä osa Raamatun tärkeimmistä nimistä alkaa jod-kirjaimella:
יֵשׁוּעַ ישוע
Jeshua, Jeesus, "Jahve/Herra on Pelastus"
יְהוֹשֻׁעַ יהושוע
Jehoshua, Joosua (alkuperäinen pitempi muoto Jeshua-nimestä)
הוֹשֵׁעַ הושע
Hoshea, "oi pelasta"
• Mooses muutti Hoosean, Nunin pojan, nimen muotoon "Jehoshua"
eli Joosua, so. Jeesus!
• Jeshua ben Nun = Joosua (Neh08_17)
יהוה
Jahve, "Hän On"
יִשְׂרָאֵל ישראל
[Jisrael] Israel, "hän taistelee/kamppailee Jumalaa vastaan/kanssa
tai Jumala taistelee/kamppailee"
יְרוּשָׁלַ֫יִם ירושלים
Jerushalaim, Jerusalem, "rauhan kaupunki, perustus, opetus, perintö"
יְהוּדָה יהודה
Jehuda, Juuda, "Jahve/Herra on kiitetty"
יִצְחָק יצחק
[Jitschak] Itschak, Iisak, "hän (mask.) nauraa"
יַעֲקֹב יעקב
Ja'akov, Jaakob
• 1. hän pitää kantapäästä kiinni
• 2. hän seuraa kannoilla
• 3. kääntää kantapäänsä toista vastaan eli pettää
יְשַׁעְיָ֫הוּ ישעיהו
Jesha'ajahu, Jesaja
• 1. Jahve/Herra on pelastus
• 2. Jahve/Herra on pelastanut
• 3. Jahven/Herran pelastus
יִרְמְיָ֫הוּ ירמיהו
Jirmejahu, Jeremia
• 1. Jahve/Herra syöksee korkealta alas
• 2. Jahve/Herra on korkea tai korottaa
יְרִיחוֹ יריחו
Jericho, Jeriko, "tuoksu- tai kuukaupunki"
יִשַׁי ישי
Jishai, Iisai
• 1. Jahve/Herra pysyy/kestää
• 2. Jahve/Herra on lahja
יֹאשִׁיָּ֫הוּ יאשיהו
Joshijahu, Josia, "Jahve/Herra vahvistaa"
יוֹחָנָן יוחנן
Jochanan, Johannes, "Jahve/Herra on suonut armosta"
יוֹאֵל יואל
Joel, "Jahve/Herra on Jumala"
יוֹנָה יונה
Jona, Joona, "kyyhkynen"
vrt. myös
הַיַּרְדֵּן הירדן
haJarden, Jordan, "alas laskeutuva"
5. LUKU KYMMENEN
5.1 JOD-KIRJAIMEN LUKU- JA PAIKKA-ARVO
Jod on viimeinen heprean kirjaimista, jonka arvo eli luku on sama sekä lukuarvon että järjestys- eli paikka-arvon mukaan. Jod-kirjaimen lukuarvo on kymmenen, ja samalla se on myös kymmenes kirjain. Seuraavasta kirjaimesta (kaf) alkaen kirjainten luku- ja paikka-arvot eivät enää ole samat: kaf-kirjaimen lukuarvo on 20, mutta sen paikka-arvo on 11 (se on siis kirjaimiston 11. kirjain).
5.2 LUKU KYMMENEN OSIIN JAETTUNA
Kymmenen on luvun viisi monikerta (2 x 5). Luku viisi eli he-kirjain tarkoittaa erityisesti suhdetta Pyhään Henkeen: joko sen täyttämänä olemista tai siitä osattomuutta.
H6K 5 He (Kristus kirjaimissa)
https://gen.fi/h6k-05-he.html
1 "Silloin on taivasten valtakunta oleva kymmenen neitsyen kaltainen, jotka ottivat lamppunsa ja lähtivät ylkää vastaan.
2 Mutta viisi heistä oli tyhmää ja viisi ymmärtäväistä.
3 Tyhmät ottivat lamppunsa, mutta eivät ottaneet öljyä mukaansa.
4 Mutta ymmärtäväiset ottivat öljyä astioihinsa sekä lamppunsa. (Matt. 25:1–4, Matt25)
Luku kymmenen voidaan jakaa myös seuraaviin osiin:
9 + 1
hyvä (tet) yksi Jumala (alef, echad)
8 + 2
meidän tähtemme synniksi tehty mutta ylösnousemuksellaan kuoleman voittanut (chet) kaksiluontoinen Poika (bet)
7 + 3
täydellinen (zain) kolmiyhteinen Jumala (gimel)
6 + 4
ihminen (vav) ja maailma (dalet), so. koko luomakunta
ja ristin neljä sakaraa
Luku 10 muodostuu numerojärjestelmän ensimmäisestä (1) ja viimeisestä (0) merkistä. Vapahtajamme on ensimmäinen ja viimeinen – ja kaikki siltä väliltä.
Keskiajan teologit ovat selittäneet latinan lukua kymmenen tarkoittavasta merkistä (X), että se tarkoittaa sekä Herramme ristiä että Kymmentä käskyä. Herramme täytti nuhteettomalla elämällään ja viattomalla kärsimyksellään ristillä meidän puolestamme lain eli Kymmenen käskyä.
5.3 KYMMENJÄRJESTELMÄ
Luku kymmenen kuvaa Jumalan asettamaa täydellistä järjestystä. Järjestykseen liittyy ihmisen laskemiseen käyttämät kahden käden yhteensä kymmenen sormea. Se on ihmiskunnan yksinkertaisin ja kaikkialla käytettävä numerotaulu. Hauska liittymäkohta: jod eli jad, luku kymmenen, tarkoittaa juuri kättä!
Monien eri mittayksikköjen ja niiden murto-osien sekä matemaattisten lukujärjestelmien joukosta kymmenjärjestelmä on tullut hallitsevaksi. Muitakin järjestelmiä on siis ollut, osa niistä on yhä yleisessä käytössä.
Erityisesti ajan ilmoittamisessa käytetään muita lukujärjestelmiä:
• vuosiviikko jakautuu 7 vuoteen
• vuosi jakautuu 12 kuukauteen
• kuukausi 4 viikkoon
• viikko 7 vuorokauteen
• vuorokausi 24 tuntiin
• tunti 60 minuuttiin
• minuutti 60 sekuntiin
Esim. Danielin kirjan tunnettu ennustus Messiaan tulosta rakentuu seitsensarjaisten vuosiviikkojen kautta (Dan09_25, Dan09_26, Dan09_27).
Sekunti sitten puolestaan jaetaan jo kymmenjärjestelmän mukaisesti
kymmenes-, sadas- ja tuhannesosasekunteihin.
Tusina (12) on yhä kymmenjärjestelmän kanssa "kilpaileva" rinnakkainen lukujärjestelmä. Sen pohjana lienee aurinkovuoden jakautuminen 12 kuunkiertoon.
5.4 KYMMENJÄRJESTELMÄ RAAMATUSSA
Raamatun gematria eli lukuarvojärjestelmä rakentuu kymmenjärjestelmän mukaan. Voidaan siis sanoa, että kymmenjärjestelmä on Jumalan ihmiskunnalle antama keskeisin lukujärjestelmä. Patriarkkojen iät ja vuosien määrät ilmoitetaan aina kymmenjärjestelmän mukaisesti.
Se ei estä sitä, ettei muitakin järjestelmiä saisi käyttää, esim. juuri edellä mainitut ajan määreet. Jumala itse asetti erityisesti seitsenpäiväisen viikon. Tähän liittyvät myös vuosiviikot eli seitsemän vuoden sarjat, joiden mukaan esim. riemuvuosi laskettiin.
8 Laske seitsemän vuosiviikkoa: seitsemän kertaa seitsemän vuotta, niin että seitsemän vuosiviikon aika on neljäkymmentä yhdeksän vuotta. (3Moos25_08)
9 Seitsemännessä kuussa, kuukauden kymmenentenä päivänä anna pasuunan raikuen soida; sovituspäivänä antakaa pasuunan soida koko maassanne. (3Moos25_09)
10 Pyhittäkää viideskymmenes vuosi ja julistakaa vapautus maassa kaikille sen asukkaille. Se olkoon teille riemuvuosi; jokainen teistä saa silloin palata perintömaallensa ja sukunsa luo. (3Moos25_10)
Huomaa kuitenkin, että myös riemuvuoteen liittyy luku 10 suuren sovituspäivän eli jom kipur -juhlan kautta, jota tuli viettää seitsemännen kuun 10. päivänä.
Raamatun suurimmat luvut muodostuvat kymmenestä ja sen monikerroista.
kymmenen (10)
עֶ֫שֶׂר עשר
eser num. (56x)
kreik. δέκα deka num. (UT 25x)
> deka-, Dekalogi eli Kymmenen käskyä
sata (10 x 10)
מֵאָה מאה
mea fem. (581x)
kreik. ἑκατόν hekaton num. (UT 17x)
> hehto-, hehtaari (100 aaria = 10 000 neliömetriä)
tuhat (10 x 10 x 10)
אֶ֫לֶף אלף
elef mask. (509x)
kreik. χίλιοι khiilioi num. mon. (UT 11x)
> kilo-, kiliasmi eli millennialismi tai millenarismi
(oppi tuhatvuotisesta valtakunnasta)
kymmenen tuhatta (10 x 10 x 10 x 10),
myös merkityksessä "lukemattoman paljon, tuhansittain"
רְבָבָה רבבה
revava fem. (16x)
רִבּוֹא ריבוא] רִבּוֹ ריבו[
ribo fem. (10x)
kreik. μυρίοι myyrioi num. mon. (UT 3x)
μυριάς myyriaas fem. (UT 8x)
> myria- (monituhatkertaisuus, kymmentuhatkertaisuus), myriadi
5.5 LUKU KYMMENEN RAAMATUSSA
5.5.1 YLEISTÄ
Raamatussa luku kymmenen tulee usein esille: Sodomassa olisi kaupungin pelastumiseen riittänyt kymmenen uskovaa, egyptiläiset kärsivät kymmenen vitsausta, Jumala antoi lakinsa Kymmenenä käskynä, suuri sovituspäivä oli kuun kymmenes päivä, seurakunnan jäsen maksaa kymmenykset, palvelijan valtava velka oli kymmenen tuhatta leiviskää jne.
Ensimmäisen kerran luku kymmenen esiintyy nimenomaisena sanana järjestyslukuna (ordinaali) "kymmenes". Tässä on kysymys nimenomaan Jumalan asettamasta järjestyksestä.
10 Vesi väheni vähenemistään aina kymmenenteen kuukauteen asti. Kymmenentenä kuukautena, kuukauden ensimmäisenä päivänä, tulivat vuorten huiput näkyviin. (1Moos08_05)
Peruslukuna (kardinaali) kymmenen esiintyy ensimmäisen kerran Abraham-kertomuksessa.
3 Sarai, Abramin vaimo, otti egyptiläisen orjattarensa Hagarin, sitten kuin Abram oli asunut kymmenen vuotta Kanaanin maassa, ja antoi hänet miehellensä Abramille vaimoksi. (1Moos16_03)
Mutta jo näitä ennen Ensimmäisen Mooseksen kirjan viidennessä luvussa kymmenen on merkittävässä asemassa: Se on vanhan vedenpaisumusta edeltävän maailman patriarkkojen eli esi-isien lukumäärä. Heidän hepreankielisistä nimistään muodostuu evankeliumi Messiaasta.
H6A Sukuluettelon evankeliumi (1. Moos. 5)
https://gen.fi/h6a-sukuluettelon-evankeliumi.html
5.5.2 KYMMENEN KÄSKYÄ JA TEMPPELIN KERUBIT
Jumalan Kymmenen käskyn laki on täydellinen. Se kertoo ja kuvaa millainen täydellinen ihminen eli Vapahtajamme on.
8 Herran Laki on täydellinen; se virvoittaa sielun.
Herran Todistus on vahva, se tekee tyhmästä viisaan. (Ps119_008)
9 Herran Asetukset ovat oikeat, ne ilahduttavat sydämen.
Herran Käskyt ovat selkeät, ne valaisevat silmät. (Ps119_009)
10 Herran Pelko on puhdas, se pysyy iäti.
Herran Oikeudet ovat todet, kaikki tyynni vanhurskaat. (Ps119_010)
11 Ne ovat kalliimmat kuin kulta, puhtaan kullan paljous,
makeammat kuin hunaja ja mehiläisen mesi. (Ps119_011)
142 Sinun Vanhurskautesi on iankaikkinen Vanhurskaus,
ja sinun Lakisi on Totuus. (Ps119_142)
160 Sinun Sanasi on kokonansa Totuus, ja kaikki sinun Vanhurskautesi Oikeudet pysyvät iankaikkisesti. (Ps119_160)
Jerusalemin temppelin kaikkeinpyhimmässä olevien kahden kerubin korkeus ja leveys oli 10 kyynärää (kyynärä on miehen kyynärpään ja keskisormen välin muodostama mittayksikkö, nykyisten laskelmien mukaan 0,444 metriä).
23 Hän teki kaikkeinpyhimpään kaksi kerubia oliivipuusta,
kymmenen kyynärän korkuisia.
24 Kerubin toinen siipi oli viisi kyynärää, ja kerubin toinen siipi oli myös viisi kyynärää, niin että siiven kärjestä toiseen kärkeen oli kymmenen kyynärää.
25 Toinen kerubi oli myös kymmenen kyynärää.
Molemmat kerubit olivat yhtä suuret ja samanmuotoiset:
26 Toinen kerubi oli kymmenen kyynärää korkea
ja samoin myös toinen kerubi.
27 Hän pani kerubit temppelin sisimpään osaan, ja kerubit levittivät siipensä niin, että toisen siipi kosketti toista seinää ja toisen kerubin siipi kosketti toista seinää. Temppelin keskikohdalla koskettivat niiden toiset siivet toisiaan.
28 Hän päällysti kerubit kullalla. (1. Kun. 6:23–28, 1Kun06)
5.6 MUITA HUOMIOITA LUVUSTA KYMMENEN
Neljän ensimmäisen numeron summa on 10.
1 + 2 + 3 + 4 = 10
Myös tämän lukusarjan kymmenmonikerrat tuottavat saman säännönmukaisuuden:
10 + 20 + 30 + 40 = 100
100 + 200 + 300 + 400 = 1000
Luku 10 on täydellisyyden ja täydelliseksi tulemisen luku. Koulujärjestelmässä "kymppi" on usein paras arvosana. Jos halutaan ilmaista paljoutta, niin sanotaan jonkun olevan kymmenen kertaa parempi tai huonompi kuin joku toinen. Tarkka täysosuma on tikkataulun mukaisesti "napakymppi".