H6K 9 Tet (HEPREA JEESUS-KIELI KRISTUS KIRJAIMISSA)
h6k-9-tet.pdf |
Avaa lukemista ja tulostamista varten yllä oleva pdf-tiedosto (päivitelty 20.11.2022).
H6 HEPREA JEESUS-KIELI https://gen.fi/h6.html
H6K KRISTUS KIRJAIMISSA https://gen.fi/h6k.html
H6K 9 Tet (Kristus kirjaimissa)
https://gen.fi/h6k-9-tet.html
SISÄLLYSLUETTELO
0. Tallenteet ja dokumentteja
1. Tet-kirjaimen historiallinen muoto
2. Tet-kirjaimen merkitys
3. Aakkoselliset psalmit ja tov-sana
4. Tet Tanachissa
5. Tet nykyhepreassa ja arameassa
6. Luku yhdeksän Vanhassa testamentissa
7. Luku yhdeksän Uudessa testamentissa
8. Tesha, Jeesus-pelastus
9. Tish'a beav -muistopäivä
0. TALLENTEET JA DOKUMENTTEJA
Kristus kirjaimissa 27, Tet 1/6, 26.5.2019 (0.31)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/pwtii4vad8q9/
Youtube-video: https://youtu.be/JKbcLy-g1pk
Tekstitiedosto: https://gen.fi/h6k-9-tet.html
Kristus kirjaimissa 28, Tet 2/6, 2.6.2019 (0.31)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/pmur6ookm0qt/
Youtube-video: https://youtu.be/3mWoWYsZm5s
Tekstitiedostot: https://gen.fi/h6k-9-tet.html
https://gen.fi/h2-9wb.html
Kristus kirjaimissa 29, Tet 3/6, 9.6.2019 (0.35)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/pga2ryaz8ukn/
Youtube-video: https://youtu.be/KMcgMwVR0eo
Tekstitiedosto: https://gen.fi/h2-9wb.html
Kristus kirjaimissa 30, Tet 4/6, 16.6.2019 (0.32)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/pm02a5anyai6/
Youtube-video: https://youtu.be/YEUOj6Yj18U
Tekstitiedostot: https://gen.fi/h6k-9-tet.html
https://gen.fi/h2-9wb.html
https://gen.fi/h6k-0-kirjaimisto.html
Kristus kirjaimissa 31, Tet 5/6, 9.8.2019 (0.30)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/p07w7otw7au4/
Youtube-video: https://youtu.be/_-iu34raBOQ
Tekstitiedosto: https://gen.fi/h6k-9-tet.html
Kristus kirjaimissa 32, Tet 6/6, 11.8.2019 (0.31)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/pxfb09hyrnpn/
Youtube-video: https://youtu.be/R9UAWb0aiBQ
Tekstitiedosto: https://gen.fi/h6k-9-tet.html
https://gen.fi/oj-tisha-beav.html
OJ Tish'a beav -muistopäivä
https://gen.fi/oj-tisha-beav.html
A2 Aramean kirjaimet
https://gen.fi/a2-aramean-kirjaimet.html
H2 טוב tov (42/659 [+ aram. 2]) olla hyvä (juuri)
https://gen.fi/h2-9wb.html
H2 טוֹב tov (481x) hyvä, miellyttävä, tyytyväinen, valmis, kaunis (adjektiivi)
https://gen.fi/h2-9wb-tov-adj.html
H4A Kirjainten varhaisimmat muodot
https://gen.fi/h4a-kirjainten-varhaisimmat-muodot.html
H6K Heprean, kreikan ja latinan kirjaimet
https://gen.fi/h6k-0-kirjaimisto.html
H9 טוב tov (42x) olla hyvä, miellyttävä, arvokas, iloinen, voida hyvin (verbi)
https://gen.fi/h9-9wb.html
Kirjainten frekvenssit nykyhepreassa
https://he.wikipedia.org/wiki/שכיחות_אותיות_בעברית
Sanojen frekvenssit nykyhepreassa
https://www.teachmehebrew.com/hebrew-frequency-list.html
1. TET-KIRJAIMEN HISTORIALLINEN MUOTO
9 ט טֵית tet PBH > kreik. Θ θῆτα theeta > lat. –
Varhaisimmat tunnetut tet-kirjaimen muodot:
Proto-Sinaitic eli alku- tai esisiinailainen
muinaisheprealainen
oletettu tet-kirjaimen muodon pohjana oleva
egyptiläinen hieroglyfi (nfr), merkitys "hyvä"
H4A Kirjainten varhaisimmat muodot
https://gen.fi/h4a-kirjainten-varhaisimmat-muodot.html
2. TET-KIRJAIMEN MERKITYS
Selittäjät ovat tuoneet julki lukuisan määrän vaihtoehtoja tet-kirjaimen merkitykseksi: kori, mutka, käärme, sydän jne.
Osa näistä selityksistä johtuu tet-kirjaimen nykyisestä heprean (eli aramean neliökirjoituksen) muodosta, eivätkä ne välttämättä ole etymologisia ainakaan "sanan oikeassa merkityksessä". Toki näidenkin "johtuupa mieleeni" merkitysten kautta voi pitää hyviä saarnoja.
Juutalainen rabbiininen raamatunselitysperinne onkin osin juuri tätä "johtuupa mieleeni" -opetusta. Pyhän Hengen johdossa ollessaan se on oikeaa ja ravitsevaa Kirjoituksia monesta suunnasta avaavaa Kristus-saarnaa (esim. juutalainen kirjanoppinut Paavali).
ἔτυμος etymos adj. oikea, tosi, aito
λόγος logos mask. sana, viisaus, tieto, oppi
Herramme ja Vapahtajamme Jeesus Kristus on siis sananmukaisesti ja syvimmiltään kaikkien sanojen "etymologia" eli Oikea Viisaus, Tosi Sana ja Aito Oppi! Tässä on syy, miksi allekirjoittanut rakastaa etymologiaa.
Foinikian kielessä (heprean läheinen sukulaiskieli) tet-sana – ja samalla kirjaimen nimi – tarkoittaa "pyörä". Pyörä onkin helppo yhdistää merkin seemiläiseen muotoon. Allekirjoittaneen ymmärryksessä heprealaisessa tet-kirjaimessa on yhdistynyt foinikialainen tet-nimi kirjainmerkin hieroglyfiseen merkitykseen "hyvä". Hepreaksi hyvä on "tov".
טוֹב טוב
H2 טוֹב tov (481x) hyvä, miellyttävä, tyytyväinen, valmis, kaunis (adjektiivi)
https://gen.fi/h2-9wb-tov-adj.html
Heprean (tai laajemmin ihmiskunnan alkukielen) lausuminen ja erityisesti vokaalit ovat vuosituhansien saatossa muuttuneet jopa useampaan kertaan.
Selvimmin sen huomaa erisnimistä:
Shamuel > Shemuel > Shmuel
Marjam > Mirjam
Shamshon > Shimshon
Ṣijjon > Tsijon
Tov-sana on voitu lausua myös muodossa "tav", kuten se esim. Raamatun arameassa onkin. Tav-muoto taas puolestaan kauniisti yhdistää aakkoston viimeisen tav-kirjaimeen (risti) – siitä huolimatta, ne että kirjoitetaan eri tavalla.
תָּו תי״ו
tav fem. PBH tav-kirjain, "omistajan merkki, risti"
Tet-kirjaimen alkuperäisessä muodossahan on ristinmerkki. Siksi myös tet-kirjaimessa on läsnä Herramme risti.
Ja myös toisinpäin, tav-kirjain "risti" voidaan lausua myös muodossa "tov",
kuten ashkenasijuutalaiset sen tänäkin päivänä lausuvat.
3. AAKKOSELLISET PSALMIT JA TOV-SANA
Tanachin laajimmassa akrostisessa luvussa eli Psalmissa 119 tov- eli hyvä-juuri on tärkeässä asemassa. Tet-kirjaimella alkavissa jakeissa ovat esillä tov-sana ja siitä johtuva substantiivi "tuv, hyvyys" sekä verbi "tov, olla hyvä", hif. tehdä hyvin.
Akrostinen tarkoittaa sanojen alkukirjainten mukaan järjestettyjä säkeitä.
ἄκρος akros adj. huipulla tai korkeimmalla oleva
στίχος stikhos mask. rivi, säe
65 Sinä osoitat palvelijallesi hyvyyttä sanasi jälkeen, Herra.
66 Opeta minulle hyvä ymmärrys ja tieto, sillä sinun käskyihisi minä panen uskallukseni.
67 Ennen kuin minut nöyryytettiin, minä eksyin, mutta nyt minä noudatan sinun sanaasi.
68 Sinä olet Hyvä, ja hyvin sinä teet; opeta minulle käskysi.
69 Julkeat tahraavat minua valheillansa, mutta minä tarkkaan sinun asetuksiasi kaikesta sydämestäni.
70 Heidän sydämensä on turta kuin ihra, mutta minä iloitsen sinun laistasi.
71 Hyvä oli minulle, että minut nöyryytettiin:
niin minä opin sinun käskysi.
72 Sinun suusi laki on minulle kalliimpi (hepr. tov) kuin tuhannet kappaleet kultaa ja hopeaa. (Ps. 119:65–72)
Niin ikään alfabeettisessa Valitusvirsien jaksossa jokainen tet-kirjaimen jae alkaa tov-sanalla.
25 Hyvä on Herra häntä odottaville, sille sielulle, joka häntä etsii.
26 Hyvä on hiljaisuudessa toivoa Herran apua.
27 Hyvä on miehelle, että hän kantaa iestä nuoruudessaan. (Valit. 3:25–27)
Myös Sananlaskujen akrostisessa jaksossa esiintyy tov-sana.
18 Hankkeensa hän huomaa käyvän hyvin,
ei sammu hänen lamppunsa yöllä. (Sananl. 31:18)
Useimpien muidenkin aakkosellisisten psalmien tet-kirjainsäkeissä esiintyy tov-sana.
[ei tov-sanaa] (Ps. 9:16–17)
8 Hyvä ja vakaa on Herra; sen tähden hän neuvoo syntiset Tielle.
(Ps. 25:8)
9 Maistakaa ja katsokaa, kuinka Herra on Hyvä. Autuas se mies, joka häneen turvaa! (Ps. 34:9)
16 Vanhurskaan vähä vara on parempi (hepr. tov) kuin monen jumalattoman tavarain paljous. (Ps. 37:16)
[ei tov-sanaa] (Ps. 111:5)
5 Hyvin (hepr. tov) käy sen miehen, joka on laupias ja antaa lainaksi, joka hoitaa asiansa oikeuden mukaan. (Ps. 112:5)
9 Herra on hyvä kaikille ja armahtaa kaikkia tekojansa. (Ps. 145:9)
Tanachin kymmenestä akrostisesta tet-kohdasta kahdeksassa esiintyy tov-sana, useimmissa vielä lauseen painavimpana alkusanana.
H2 טוב tov (42/659 [+ aram. 2]) olla hyvä (juuri)
https://gen.fi/h2-9wb.html
4. TET TANACHISSA
Tet on Tooran harvinaisin kirjain.
H6K Heprean, kreikan ja latinan kirjaimet
https://gen.fi/h6k-0-kirjaimisto.html
Tet-alkuisia sanoja on Matti Liljeqvistin sanakirjassa 88. Se on erittäin harvinaisten vav-alkuisten sanojen (11) jälkeen vähiten. Mem-kirjaimella alkavia on eniten, 995 sanaa: lähes joka kahdeksas sana alkaa mem-kirjaimella.
(3 + 3)
Tet-alkuisista sanoista ylivoimaisesti yleisin on adjektiivi
טוֹב טוב
tov adj. (481x [Even-Shoshan 495x, Van Pelt & Pratico 530x]) hyvä
Seuraavaksi yleisin sana on verbi
טָמֵא טמא
tame v. (163x) olla saastainen
Kolmanneksi yleisin tet-alkuinen sana on adjektiivi
טָחוֹר טחור
tachor adj. (95x) puhdas
Ensimmäinen tet-kirjain löytyy Raamatun neljännestä jakeesta, niin ikään tutusta tov-sanasta.
4 Jumala näki, että valo oli hyvä (tov); ja Jumala erotti valon pimeydestä. (1. Moos. 1:4)
Luomiskertomuksessa valo edustaa esikuvallisesti Kristusta, joka nimi on Maailman Valo eli vanhan kirjasuomen mukaisesti Maailman Valkeus.
12 Niin Jeesus taas puhui heille sanoen: "Minä Olen (Ehje = Jahve!) Maailman Valo: Joka minua seuraa, se ei pimeydessä vaella, vaan hänellä on oleva Elämän Valo." (Joh. 8:12)
4 Niin kauan kuin päivä on, tulee meidän tehdä hänen tekojansa, joka on minut lähettänyt; tulee yö, jolloin ei kukaan voi työtä tehdä.
5 Niin kauan kuin olen maailmassa, olen minä Maailman Valo. (Joh. 9:4–5)
3 Mutta jos meidän evankeliumimme on peitossa, niin se peite on niissä, jotka kadotukseen joutuvat,
4 niissä uskottomissa, joiden mielet tämän maailman jumala on niin sokaissut, ettei heille loista valo, joka lähtee Kristuksen kirkkauden evankeliumista, hänen, joka on Jumalan Kuva.
5 Sillä me emme julista itseämme, vaan Kristusta Jeesusta, että hän on Herra ja me teidän palvelijanne Jeesuksen tähden.
6 Sillä Jumala, joka sanoi: "Loistakoon valo pimeydestä", on se, joka loisti sydämiimme, että Jumalan kirkkauden tunteminen, sen kirkkauden, joka loistaa Kristuksen kasvoissa, levittäisi valoansa. (2. Kor. 4:3–6)
5. TET NYKYHEPREASSA JA ARAMEASSA
Nykyhepreassa tet on yksi harvinaisimmasta kirjaimista. Muut nykyheprean harvinaiset kirjaimet ovat
ג gimel
ז zain
צ tsadi
Kirjainten frekvenssit nykyhepreassa
https://he.wikipedia.org/wiki/שכיחות_אותיות_בעברית
Tet-kirjainta käytetään nykyhepreassa erityisesti lainasanoissa t-äänteen merkkinä. Siksi sitä saatetaan kutsua nimellä "pakanoiden t".
(3)
טֵ֫לֵפוֹן טלפון
telefon mask. FW (kreik.) puhelin, "kaukoääni"
טַ֫קְסִי טקסי
taksi mask. FW (kreik.) taksi, "taksa- eli mittariauto"
= מוֹנִית מונית monit fem. NH taksi, "mittariauto"
טֶ֫רְטוּ טרטו
henk. fem. FN Terttu
Näiden vierassanojen kautta tet-kirjaimen frekvenssi on nykyhepreassa hieman suurempi kuin klassisessa hepreassa.
Nykyheprean yleisin tet-kirjaimella alkava sana on klassisen heprean tavoin adjektiivi "tov, hyvä" sijalla 185 – Tanachissa se on sijalla 92.
Nykyheprean yleisin tet-kirjaimen sisällään pitävä sana on alun perin adjektiivina käytetty meat-sana, "pieni". Nykyisin sitä käytetään lähinnä vain adverbina merkityksessä "vähän".
מְעַט מעט
meat adj. & adv.
1. BH adj. pieni, vähäinen, vähälukuinen, little, few
2. BH/NH adv. vähän, hieman, hiukan, vähemmän,
a little, few, slightly, less
Useimmiten se esiintyy prepositioidussa muodossa "kim'at, melkein,
lähes".
כִּמְעַט כמעט
kim'at adv. melkein, lähes, almost, nearly
Sanojen frekvenssit nykyhepreassa
https://www.teachmehebrew.com/hebrew-frequency-list.html
Arameassa tet-kirjain voi olla heprean tsadi-kirjaimen paikalla.
A2 Aramean kirjaimet
https://gen.fi/a2-aramean-kirjaimet.html
6. LUKU YHDEKSÄN VANHASSA TESTAMENTISSA
Tet-kirjain eli samalla luku yhdeksän, järjestyslukuna yhdeksäs, on suurin, viimeisin ja äärimmäisin kokonaisluvuista. Se kuvaa ajan ja iankaikkisuuden kohtaamista, kaiken päätepistettä: tet-kirjain eli yhdeksän saarnaa viimeistä tuomiota, taivasta ja uutta luomakuntaa.
Ensimmäisen kerran luku yhdeksän tulee esiin Raamatussa kerrottaessa Aadamin elinvuosien määrästä (930):
5 Niin oli Aadamin koko elinaika 930 vuotta. Sitten hän kuoli. (1. Moos. 5:5)
Aadam on esikuva Kristuksesta, joka on toinen eli viimeinen Aadam.
45 Niin on myös kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä (lihassa) elävä olento", viimeisestä Aadamista tuli eläväksi tekevä henki. (1. Kor. 15:45)
Luvun yhdeksän esiintyminen Aadamin kohdalla ja erityisesti hänen kuolemastaan puhuttaessa, saarnaa Kristusta, jonka kuoleman kautta meille avataan uusi iankaikkisuuselämä.
Useimpien vanhimpien patriarkkojen elinvuosissa esiintyy luku yhdeksän, vanhimmaksi eläneen Metuselahin vuosissa jopa kahteen kertaan.
Aadam 930
Set 912
Enos 905
Kenan 910
Mahalalel 895
Jered 962
Henok 365
Metuselah 969
Lemek 777
Nooa 950
Luku yhdeksän kertoo ajan rajan vastaan tulemisesta ja iankaikkisuuden alkamisesta.
Abramin eli Abrahamin kohdalla myös luku yhdeksän tulee vahvasti, jopa kahdennettuna esille.
1 Kun Abram oli 99 vuoden vanha, ilmestyi Herra hänelle ja sanoi hänelle: "Minä olen Jumala, Kaikkivaltias (El Shadai): Vaella minun edessäni ja ole nuhteeton." (1. Moos. 17:1)
Myös Saaran kohdalla mainitaan luku yhdeksän:
17 Abraham lankesi kasvoillensa ja naurahti, sillä hän ajatteli sydämessään: "Voiko 100-vuotiaalle syntyä poika, ja voiko Saara, joka on 90 vuoden vanha, vielä synnyttää?" (1. Moos. 17:17)
Iisakin normaalit luonnonlait ylittävä syntymä (isomummoikäinen 90-vuotias Saara synnyttää satavuotiaalle miehelle lapsen) on esikuva Kristuksen yliluonnollisesta sikiämisestä. Marian kohdussa kohtasivat rajallinen luotu aika ja toisaalta luomaton ja ääretön iankaikkisuus.
Luku yhdeksän kuvaa mitattavissa olevan ajallisen luodun sekä toisaalta mittaamattoman ja ikuisen Jumalan kohtauspistettä. Samaa luodun todellisuuden rajallisuutta ja toisaalta Luojan mahdollisuuksien rajattomuutta saarnaa nimenomaan 99-vuotiaan miehen siittämä lapsi.
Mutta luku yhdeksän ei kuvaa Abraham-kertomuksessa ainoastaan Iisakin ihmeellistä ja suorastaan taivaallista syntymää, vaan sen yhteyteen kuuluu myös ympärileikkauksen liitto.
24 Abraham oli 99 vuoden vanha, kun hänen esinahkansa liha ympärileikattiin. (1. Moos. 17:24)
Ympärileikkaus saarnaa esikuvallisesti Pojan Golgatan ristillä tapahtuvaa ympärileikkausta.
Nimenomainen luku yhdeksän esiintyy Raamatussa ensimmäisen kerran määrättäessä suuresta sovituspäivästä (NH jom kipur, BH jom (ha)kipurim).
26 Herra puhui Moosekselle sanoen:
27 "Tämän seitsemännen kuun kymmenentenä päivänä on sovituspäivä (jom hakipurim); pitäkää silloin pyhä kokous, kurittakaa itseänne paastolla ja tuokaa Herralle uhri.
28 Älkää toimittako yhtäkään askaretta sinä päivänä, sillä se on sovituspäivä (jom kipurim), jolloin teille toimitetaan sovitus Herran, teidän Jumalanne, edessä.
29 Sillä jokainen, joka ei sinä päivänä kurita itseänsä paastolla, hävitettäköön kansastansa.
30 Jokaisen, joka sinä päivänä toimittaa jotakin askaretta,
minä hävitän hänen kansastansa.
31 Älkää silloin yhtäkään askaretta toimittako. Se olkoon teille ikuinen säädös sukupolvesta sukupolveen, missä asuttekin.
32 Se on oleva teille levon päivä, kurittakaa itseänne paastolla. Kuukauden yhdeksäntenä päivänä illalla, illasta iltaan, pitäkää tämä sapatti." (3. Moos. 23:26–32)
Suuri sovituspäivä oli se ainoa päivä vuodesta, jolloin ilmestysmajassa ja myöhemmässä Jerusalemin temppelissä esirippu eli väliverho avattiin auki: ylimmäinen pappi toimitti kaikkein pyhimmässä sovitusuhrin.
Luvun yhdeksän eli tetin liittyminen juuri tähän jom kipur -juhlaan kertoo jälleen ajan ja iankaikkisuuden kohtaamispisteestä: luomattoman ikuisen Jumalan ja luodun ihmisen yhteydestä. Aika ja ikuisuus, maa ja taivas, Herra ja palvelija, Pyhä Jumala ja langennut mutta nyt sovitettu ihminen lyövät kättä.
Suuri sovituspäivä oli myös se ainoa päivä vuodessa, jolloin lausuttiin Jahve-nimi: kaikkein pyhimmästä tultuaan ylimmäinen pappi siunasi esipihalla rukoilemassa olleen kansan Aaronin papillisen siunauksen alkuperäisellä sanamuodolla: Jahve siunatkoon sinua jne. Kaikkina muina päivinä siunaus laskettiin Israelin poikien päälle muutetuin sanoin: Herra (Adonai) siunatkoon sinua jne. Tämä Herran nimen muuttuminen kertoo esikuvallisesti meille siitä, miten taivaassa Vapahtajamme kirjoittaa omiinsa uuden nimensä.
12 Joka voittaa, sen minä teen pylvääksi Jumalani temppeliin, eikä hän koskaan enää lähde sieltä ulos. Minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, sen uuden Jerusalemin, joka laskeutuu alas taivaasta minun Jumalani luota, ja oman uuden nimeni. (Ilm. 3:12)
Jom kipur eli suuri sovituspäivä on väkevä esikuva Vapahtajastamme. Jos joku hänet ylenkatsoo ja halpana pitää eikä turvaudu hänen Golgatan ristillä täytettyyn työhönsä, niin sellainen tullaan hävittämään kansasta.
30 Jokaisen, joka sinä päivänä toimittaa jotakin askaretta, minä hävitän hänen kansastansa. (3. Moos. 23:30)
7. LUKU YHDEKSÄN UUDESSA TESTAMENTISSA
Vuorisaarnan (Matt. 5:3–12) yhdeksän autuutta:
1. hengen köyhyys
2. murheellisuus (synti ja jumalattomuus murehduttavat)
3. kärsivällisyys
4. vanhurskauden nälkä ja jano
5. armahtavaisuus
6. puhdassydämisyys
7. rauhan tekeminen
8. vaino vanhurskauden tähden
9. paha puhe, vaino, solvaus ja valhe Jeesuksen tähden
1 Kun [Jeesus] näki kansanjoukot, nousi hän vuorelle. Kun hän oli istuutunut, tulivat hänen opetuslapsensa hänen luoksensa.
2 Niin hän avasi suunsa ja opetti heitä sanoen:
3 "Autuaita ovat hengellisesti köyhät,
sillä heidän on taivasten valtakunta.
4 Autuaita ovat murheelliset,
sillä he saavat lohdutuksen.
5 Autuaita ovat hiljaiset,
sillä he saavat maan periä.
6 Autuaita ovat ne, joilla on vanhurskauden nälkä ja jano,
sillä heidät ravitaan.
7 Autuaita ovat laupiaat,
sillä he saavat laupeuden.
8 Autuaita ovat puhdassydämiset,
sillä he saavat nähdä Jumalan.
9 Autuaita ovat rauhantekijät,
sillä heitä tullaan kutsumaan Jumalan lapsiksi.
10 Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden tähden vainotaan,
sillä heidän on taivasten valtakunta.
11 Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni teitä pilkkaavat ja vainoavat sekä valehdellen puhuvat teistä kaikkea pahaa.
12 Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa. Sillä samoin he vainosivat profeettoja, jotka olivat ennen teitä." (Matt. 5:1–12)
Pyhän Hengen yhdeksän (ikuisuus)hedelmää:
22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen. (Gal. 5:22)
Vapahtajamme saattoi työnsä päätökseen päivän yhdeksännellä tunnilla (noin klo 15, lasketaan auringonnoususta eli noin aamukuudesta alkaen).
33 Kuudennella tunnilla tuli pimeys yli kaiken maan, ja sitä kesti aina yhdeksänteen tuntiin.
34 Yhdeksännellä tunnilla Jeesus huusi suurella äänellä:
"Eli, Eli, lema sabaktani?"
Se on käännettynä: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?
35 Sen kuullessaan sanoivat muutamat niistä, jotka siinä seisoivat: "Katso, hän huutaa Eliaa."
36 Joku juoksi ja täytti sienen hapanviinillä, pani sen kepin päähän ja antoi hänelle juoda sanoen: "Annas, katsokaamme, tuleeko Elia ottamaan hänet alas."
37 Mutta Jeesus huusi suurella äänellä ja antoi henkensä.
38 Temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti.
39 Mutta kun sadanpäämies, joka seisoi häntä vastapäätä, näki hänen näin antavan henkensä, sanoi hän: "Totisesti tämä ihminen oli Jumalan Poika."
40 Siellä oli myös naisia taaempaa katselemassa. Näiden joukossa olivat Maria Magdaleena ja Maria, Jaakob nuoremman ja Joosefin äiti, ja Salome,
41 jotka hänen ollessaan Galileassa olivat seuranneet ja palvelleet häntä, sekä useita muita, jotka olivat tulleet hänen kanssaan ylös Jerusalemiin. (Mark. 15:33–41)
8. TESHA, JEESUS-PELASTUS
Tet eli luku yhdeksän saarnaa Jeesusta myös varsinaisen lukusanan yhdeksän, tesha, kautta.
Jopa Tanachin heprealaisten sanojen aakkosjärjestys on Pyhän Hengen johtamaa. Raamatun heprean sanakirjan ensimmäinen sana on "av, isä", sananmukaisesti "hän, jonka tahtoa noudatetaan". Herra on meidän Isämme.
אָב אב
√אבה ava noudattaa jonkun tahtoa, suostua tahtoon, tahtoa, haluta
Sanakirjan viimeinen sana on lukusana "tesha, yhdeksän". Sen juuri on sama kuin rakkaan Vapahtajamme nimessä: jasha eli pelastus.
תֵּ֫שַׁע תשע
tesha num. fem. [tav-nom.] yhdeksän, "äärimmäinen, viimeinen, ajan
ja iankaikkisuuden kohtauspiste; pelastus"
√ישע jasha olla pelastettu
Heprean kieli alkaa Isästä ja tähtää iankaikkiseen Pelastukseen, Jeesukseen. Tet-kirjaimen lukuarvo yhdeksän saarnaa tämän tesha-sanan kautta Vapahtajaamme, joka on valmistanut meille ristillään sillan ajasta ikuisuuteen.
9. TISH'A BEAV -MUISTOPÄIVÄ
OJ Tish'a beav -muistopäivä
https://gen.fi/oj-tisha-beav.html
H6 HEPREA JEESUS-KIELI https://gen.fi/h6.html
H6K KRISTUS KIRJAIMISSA https://gen.fi/h6k.html
H6K 9 Tet (Kristus kirjaimissa)
https://gen.fi/h6k-9-tet.html
SISÄLLYSLUETTELO
0. Tallenteet ja dokumentteja
1. Tet-kirjaimen historiallinen muoto
2. Tet-kirjaimen merkitys
3. Aakkoselliset psalmit ja tov-sana
4. Tet Tanachissa
5. Tet nykyhepreassa ja arameassa
6. Luku yhdeksän Vanhassa testamentissa
7. Luku yhdeksän Uudessa testamentissa
8. Tesha, Jeesus-pelastus
9. Tish'a beav -muistopäivä
0. TALLENTEET JA DOKUMENTTEJA
Kristus kirjaimissa 27, Tet 1/6, 26.5.2019 (0.31)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/pwtii4vad8q9/
Youtube-video: https://youtu.be/JKbcLy-g1pk
Tekstitiedosto: https://gen.fi/h6k-9-tet.html
Kristus kirjaimissa 28, Tet 2/6, 2.6.2019 (0.31)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/pmur6ookm0qt/
Youtube-video: https://youtu.be/3mWoWYsZm5s
Tekstitiedostot: https://gen.fi/h6k-9-tet.html
https://gen.fi/h2-9wb.html
Kristus kirjaimissa 29, Tet 3/6, 9.6.2019 (0.35)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/pga2ryaz8ukn/
Youtube-video: https://youtu.be/KMcgMwVR0eo
Tekstitiedosto: https://gen.fi/h2-9wb.html
Kristus kirjaimissa 30, Tet 4/6, 16.6.2019 (0.32)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/pm02a5anyai6/
Youtube-video: https://youtu.be/YEUOj6Yj18U
Tekstitiedostot: https://gen.fi/h6k-9-tet.html
https://gen.fi/h2-9wb.html
https://gen.fi/h6k-0-kirjaimisto.html
Kristus kirjaimissa 31, Tet 5/6, 9.8.2019 (0.30)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/p07w7otw7au4/
Youtube-video: https://youtu.be/_-iu34raBOQ
Tekstitiedosto: https://gen.fi/h6k-9-tet.html
Kristus kirjaimissa 32, Tet 6/6, 11.8.2019 (0.31)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/pxfb09hyrnpn/
Youtube-video: https://youtu.be/R9UAWb0aiBQ
Tekstitiedosto: https://gen.fi/h6k-9-tet.html
https://gen.fi/oj-tisha-beav.html
OJ Tish'a beav -muistopäivä
https://gen.fi/oj-tisha-beav.html
A2 Aramean kirjaimet
https://gen.fi/a2-aramean-kirjaimet.html
H2 טוב tov (42/659 [+ aram. 2]) olla hyvä (juuri)
https://gen.fi/h2-9wb.html
H2 טוֹב tov (481x) hyvä, miellyttävä, tyytyväinen, valmis, kaunis (adjektiivi)
https://gen.fi/h2-9wb-tov-adj.html
H4A Kirjainten varhaisimmat muodot
https://gen.fi/h4a-kirjainten-varhaisimmat-muodot.html
H6K Heprean, kreikan ja latinan kirjaimet
https://gen.fi/h6k-0-kirjaimisto.html
H9 טוב tov (42x) olla hyvä, miellyttävä, arvokas, iloinen, voida hyvin (verbi)
https://gen.fi/h9-9wb.html
Kirjainten frekvenssit nykyhepreassa
https://he.wikipedia.org/wiki/שכיחות_אותיות_בעברית
Sanojen frekvenssit nykyhepreassa
https://www.teachmehebrew.com/hebrew-frequency-list.html
1. TET-KIRJAIMEN HISTORIALLINEN MUOTO
9 ט טֵית tet PBH > kreik. Θ θῆτα theeta > lat. –
Varhaisimmat tunnetut tet-kirjaimen muodot:
Proto-Sinaitic eli alku- tai esisiinailainen
muinaisheprealainen
oletettu tet-kirjaimen muodon pohjana oleva
egyptiläinen hieroglyfi (nfr), merkitys "hyvä"
H4A Kirjainten varhaisimmat muodot
https://gen.fi/h4a-kirjainten-varhaisimmat-muodot.html
2. TET-KIRJAIMEN MERKITYS
Selittäjät ovat tuoneet julki lukuisan määrän vaihtoehtoja tet-kirjaimen merkitykseksi: kori, mutka, käärme, sydän jne.
Osa näistä selityksistä johtuu tet-kirjaimen nykyisestä heprean (eli aramean neliökirjoituksen) muodosta, eivätkä ne välttämättä ole etymologisia ainakaan "sanan oikeassa merkityksessä". Toki näidenkin "johtuupa mieleeni" merkitysten kautta voi pitää hyviä saarnoja.
Juutalainen rabbiininen raamatunselitysperinne onkin osin juuri tätä "johtuupa mieleeni" -opetusta. Pyhän Hengen johdossa ollessaan se on oikeaa ja ravitsevaa Kirjoituksia monesta suunnasta avaavaa Kristus-saarnaa (esim. juutalainen kirjanoppinut Paavali).
ἔτυμος etymos adj. oikea, tosi, aito
λόγος logos mask. sana, viisaus, tieto, oppi
Herramme ja Vapahtajamme Jeesus Kristus on siis sananmukaisesti ja syvimmiltään kaikkien sanojen "etymologia" eli Oikea Viisaus, Tosi Sana ja Aito Oppi! Tässä on syy, miksi allekirjoittanut rakastaa etymologiaa.
Foinikian kielessä (heprean läheinen sukulaiskieli) tet-sana – ja samalla kirjaimen nimi – tarkoittaa "pyörä". Pyörä onkin helppo yhdistää merkin seemiläiseen muotoon. Allekirjoittaneen ymmärryksessä heprealaisessa tet-kirjaimessa on yhdistynyt foinikialainen tet-nimi kirjainmerkin hieroglyfiseen merkitykseen "hyvä". Hepreaksi hyvä on "tov".
טוֹב טוב
H2 טוֹב tov (481x) hyvä, miellyttävä, tyytyväinen, valmis, kaunis (adjektiivi)
https://gen.fi/h2-9wb-tov-adj.html
Heprean (tai laajemmin ihmiskunnan alkukielen) lausuminen ja erityisesti vokaalit ovat vuosituhansien saatossa muuttuneet jopa useampaan kertaan.
Selvimmin sen huomaa erisnimistä:
Shamuel > Shemuel > Shmuel
Marjam > Mirjam
Shamshon > Shimshon
Ṣijjon > Tsijon
Tov-sana on voitu lausua myös muodossa "tav", kuten se esim. Raamatun arameassa onkin. Tav-muoto taas puolestaan kauniisti yhdistää aakkoston viimeisen tav-kirjaimeen (risti) – siitä huolimatta, ne että kirjoitetaan eri tavalla.
תָּו תי״ו
tav fem. PBH tav-kirjain, "omistajan merkki, risti"
Tet-kirjaimen alkuperäisessä muodossahan on ristinmerkki. Siksi myös tet-kirjaimessa on läsnä Herramme risti.
Ja myös toisinpäin, tav-kirjain "risti" voidaan lausua myös muodossa "tov",
kuten ashkenasijuutalaiset sen tänäkin päivänä lausuvat.
3. AAKKOSELLISET PSALMIT JA TOV-SANA
Tanachin laajimmassa akrostisessa luvussa eli Psalmissa 119 tov- eli hyvä-juuri on tärkeässä asemassa. Tet-kirjaimella alkavissa jakeissa ovat esillä tov-sana ja siitä johtuva substantiivi "tuv, hyvyys" sekä verbi "tov, olla hyvä", hif. tehdä hyvin.
Akrostinen tarkoittaa sanojen alkukirjainten mukaan järjestettyjä säkeitä.
ἄκρος akros adj. huipulla tai korkeimmalla oleva
στίχος stikhos mask. rivi, säe
65 Sinä osoitat palvelijallesi hyvyyttä sanasi jälkeen, Herra.
66 Opeta minulle hyvä ymmärrys ja tieto, sillä sinun käskyihisi minä panen uskallukseni.
67 Ennen kuin minut nöyryytettiin, minä eksyin, mutta nyt minä noudatan sinun sanaasi.
68 Sinä olet Hyvä, ja hyvin sinä teet; opeta minulle käskysi.
69 Julkeat tahraavat minua valheillansa, mutta minä tarkkaan sinun asetuksiasi kaikesta sydämestäni.
70 Heidän sydämensä on turta kuin ihra, mutta minä iloitsen sinun laistasi.
71 Hyvä oli minulle, että minut nöyryytettiin:
niin minä opin sinun käskysi.
72 Sinun suusi laki on minulle kalliimpi (hepr. tov) kuin tuhannet kappaleet kultaa ja hopeaa. (Ps. 119:65–72)
Niin ikään alfabeettisessa Valitusvirsien jaksossa jokainen tet-kirjaimen jae alkaa tov-sanalla.
25 Hyvä on Herra häntä odottaville, sille sielulle, joka häntä etsii.
26 Hyvä on hiljaisuudessa toivoa Herran apua.
27 Hyvä on miehelle, että hän kantaa iestä nuoruudessaan. (Valit. 3:25–27)
Myös Sananlaskujen akrostisessa jaksossa esiintyy tov-sana.
18 Hankkeensa hän huomaa käyvän hyvin,
ei sammu hänen lamppunsa yöllä. (Sananl. 31:18)
Useimpien muidenkin aakkosellisisten psalmien tet-kirjainsäkeissä esiintyy tov-sana.
[ei tov-sanaa] (Ps. 9:16–17)
8 Hyvä ja vakaa on Herra; sen tähden hän neuvoo syntiset Tielle.
(Ps. 25:8)
9 Maistakaa ja katsokaa, kuinka Herra on Hyvä. Autuas se mies, joka häneen turvaa! (Ps. 34:9)
16 Vanhurskaan vähä vara on parempi (hepr. tov) kuin monen jumalattoman tavarain paljous. (Ps. 37:16)
[ei tov-sanaa] (Ps. 111:5)
5 Hyvin (hepr. tov) käy sen miehen, joka on laupias ja antaa lainaksi, joka hoitaa asiansa oikeuden mukaan. (Ps. 112:5)
9 Herra on hyvä kaikille ja armahtaa kaikkia tekojansa. (Ps. 145:9)
Tanachin kymmenestä akrostisesta tet-kohdasta kahdeksassa esiintyy tov-sana, useimmissa vielä lauseen painavimpana alkusanana.
H2 טוב tov (42/659 [+ aram. 2]) olla hyvä (juuri)
https://gen.fi/h2-9wb.html
4. TET TANACHISSA
Tet on Tooran harvinaisin kirjain.
H6K Heprean, kreikan ja latinan kirjaimet
https://gen.fi/h6k-0-kirjaimisto.html
Tet-alkuisia sanoja on Matti Liljeqvistin sanakirjassa 88. Se on erittäin harvinaisten vav-alkuisten sanojen (11) jälkeen vähiten. Mem-kirjaimella alkavia on eniten, 995 sanaa: lähes joka kahdeksas sana alkaa mem-kirjaimella.
(3 + 3)
Tet-alkuisista sanoista ylivoimaisesti yleisin on adjektiivi
טוֹב טוב
tov adj. (481x [Even-Shoshan 495x, Van Pelt & Pratico 530x]) hyvä
Seuraavaksi yleisin sana on verbi
טָמֵא טמא
tame v. (163x) olla saastainen
Kolmanneksi yleisin tet-alkuinen sana on adjektiivi
טָחוֹר טחור
tachor adj. (95x) puhdas
Ensimmäinen tet-kirjain löytyy Raamatun neljännestä jakeesta, niin ikään tutusta tov-sanasta.
4 Jumala näki, että valo oli hyvä (tov); ja Jumala erotti valon pimeydestä. (1. Moos. 1:4)
Luomiskertomuksessa valo edustaa esikuvallisesti Kristusta, joka nimi on Maailman Valo eli vanhan kirjasuomen mukaisesti Maailman Valkeus.
12 Niin Jeesus taas puhui heille sanoen: "Minä Olen (Ehje = Jahve!) Maailman Valo: Joka minua seuraa, se ei pimeydessä vaella, vaan hänellä on oleva Elämän Valo." (Joh. 8:12)
4 Niin kauan kuin päivä on, tulee meidän tehdä hänen tekojansa, joka on minut lähettänyt; tulee yö, jolloin ei kukaan voi työtä tehdä.
5 Niin kauan kuin olen maailmassa, olen minä Maailman Valo. (Joh. 9:4–5)
3 Mutta jos meidän evankeliumimme on peitossa, niin se peite on niissä, jotka kadotukseen joutuvat,
4 niissä uskottomissa, joiden mielet tämän maailman jumala on niin sokaissut, ettei heille loista valo, joka lähtee Kristuksen kirkkauden evankeliumista, hänen, joka on Jumalan Kuva.
5 Sillä me emme julista itseämme, vaan Kristusta Jeesusta, että hän on Herra ja me teidän palvelijanne Jeesuksen tähden.
6 Sillä Jumala, joka sanoi: "Loistakoon valo pimeydestä", on se, joka loisti sydämiimme, että Jumalan kirkkauden tunteminen, sen kirkkauden, joka loistaa Kristuksen kasvoissa, levittäisi valoansa. (2. Kor. 4:3–6)
5. TET NYKYHEPREASSA JA ARAMEASSA
Nykyhepreassa tet on yksi harvinaisimmasta kirjaimista. Muut nykyheprean harvinaiset kirjaimet ovat
ג gimel
ז zain
צ tsadi
Kirjainten frekvenssit nykyhepreassa
https://he.wikipedia.org/wiki/שכיחות_אותיות_בעברית
Tet-kirjainta käytetään nykyhepreassa erityisesti lainasanoissa t-äänteen merkkinä. Siksi sitä saatetaan kutsua nimellä "pakanoiden t".
(3)
טֵ֫לֵפוֹן טלפון
telefon mask. FW (kreik.) puhelin, "kaukoääni"
טַ֫קְסִי טקסי
taksi mask. FW (kreik.) taksi, "taksa- eli mittariauto"
= מוֹנִית מונית monit fem. NH taksi, "mittariauto"
טֶ֫רְטוּ טרטו
henk. fem. FN Terttu
Näiden vierassanojen kautta tet-kirjaimen frekvenssi on nykyhepreassa hieman suurempi kuin klassisessa hepreassa.
Nykyheprean yleisin tet-kirjaimella alkava sana on klassisen heprean tavoin adjektiivi "tov, hyvä" sijalla 185 – Tanachissa se on sijalla 92.
Nykyheprean yleisin tet-kirjaimen sisällään pitävä sana on alun perin adjektiivina käytetty meat-sana, "pieni". Nykyisin sitä käytetään lähinnä vain adverbina merkityksessä "vähän".
מְעַט מעט
meat adj. & adv.
1. BH adj. pieni, vähäinen, vähälukuinen, little, few
2. BH/NH adv. vähän, hieman, hiukan, vähemmän,
a little, few, slightly, less
Useimmiten se esiintyy prepositioidussa muodossa "kim'at, melkein,
lähes".
כִּמְעַט כמעט
kim'at adv. melkein, lähes, almost, nearly
Sanojen frekvenssit nykyhepreassa
https://www.teachmehebrew.com/hebrew-frequency-list.html
Arameassa tet-kirjain voi olla heprean tsadi-kirjaimen paikalla.
A2 Aramean kirjaimet
https://gen.fi/a2-aramean-kirjaimet.html
6. LUKU YHDEKSÄN VANHASSA TESTAMENTISSA
Tet-kirjain eli samalla luku yhdeksän, järjestyslukuna yhdeksäs, on suurin, viimeisin ja äärimmäisin kokonaisluvuista. Se kuvaa ajan ja iankaikkisuuden kohtaamista, kaiken päätepistettä: tet-kirjain eli yhdeksän saarnaa viimeistä tuomiota, taivasta ja uutta luomakuntaa.
Ensimmäisen kerran luku yhdeksän tulee esiin Raamatussa kerrottaessa Aadamin elinvuosien määrästä (930):
5 Niin oli Aadamin koko elinaika 930 vuotta. Sitten hän kuoli. (1. Moos. 5:5)
Aadam on esikuva Kristuksesta, joka on toinen eli viimeinen Aadam.
45 Niin on myös kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä (lihassa) elävä olento", viimeisestä Aadamista tuli eläväksi tekevä henki. (1. Kor. 15:45)
Luvun yhdeksän esiintyminen Aadamin kohdalla ja erityisesti hänen kuolemastaan puhuttaessa, saarnaa Kristusta, jonka kuoleman kautta meille avataan uusi iankaikkisuuselämä.
Useimpien vanhimpien patriarkkojen elinvuosissa esiintyy luku yhdeksän, vanhimmaksi eläneen Metuselahin vuosissa jopa kahteen kertaan.
Aadam 930
Set 912
Enos 905
Kenan 910
Mahalalel 895
Jered 962
Henok 365
Metuselah 969
Lemek 777
Nooa 950
Luku yhdeksän kertoo ajan rajan vastaan tulemisesta ja iankaikkisuuden alkamisesta.
Abramin eli Abrahamin kohdalla myös luku yhdeksän tulee vahvasti, jopa kahdennettuna esille.
1 Kun Abram oli 99 vuoden vanha, ilmestyi Herra hänelle ja sanoi hänelle: "Minä olen Jumala, Kaikkivaltias (El Shadai): Vaella minun edessäni ja ole nuhteeton." (1. Moos. 17:1)
Myös Saaran kohdalla mainitaan luku yhdeksän:
17 Abraham lankesi kasvoillensa ja naurahti, sillä hän ajatteli sydämessään: "Voiko 100-vuotiaalle syntyä poika, ja voiko Saara, joka on 90 vuoden vanha, vielä synnyttää?" (1. Moos. 17:17)
Iisakin normaalit luonnonlait ylittävä syntymä (isomummoikäinen 90-vuotias Saara synnyttää satavuotiaalle miehelle lapsen) on esikuva Kristuksen yliluonnollisesta sikiämisestä. Marian kohdussa kohtasivat rajallinen luotu aika ja toisaalta luomaton ja ääretön iankaikkisuus.
Luku yhdeksän kuvaa mitattavissa olevan ajallisen luodun sekä toisaalta mittaamattoman ja ikuisen Jumalan kohtauspistettä. Samaa luodun todellisuuden rajallisuutta ja toisaalta Luojan mahdollisuuksien rajattomuutta saarnaa nimenomaan 99-vuotiaan miehen siittämä lapsi.
Mutta luku yhdeksän ei kuvaa Abraham-kertomuksessa ainoastaan Iisakin ihmeellistä ja suorastaan taivaallista syntymää, vaan sen yhteyteen kuuluu myös ympärileikkauksen liitto.
24 Abraham oli 99 vuoden vanha, kun hänen esinahkansa liha ympärileikattiin. (1. Moos. 17:24)
Ympärileikkaus saarnaa esikuvallisesti Pojan Golgatan ristillä tapahtuvaa ympärileikkausta.
Nimenomainen luku yhdeksän esiintyy Raamatussa ensimmäisen kerran määrättäessä suuresta sovituspäivästä (NH jom kipur, BH jom (ha)kipurim).
26 Herra puhui Moosekselle sanoen:
27 "Tämän seitsemännen kuun kymmenentenä päivänä on sovituspäivä (jom hakipurim); pitäkää silloin pyhä kokous, kurittakaa itseänne paastolla ja tuokaa Herralle uhri.
28 Älkää toimittako yhtäkään askaretta sinä päivänä, sillä se on sovituspäivä (jom kipurim), jolloin teille toimitetaan sovitus Herran, teidän Jumalanne, edessä.
29 Sillä jokainen, joka ei sinä päivänä kurita itseänsä paastolla, hävitettäköön kansastansa.
30 Jokaisen, joka sinä päivänä toimittaa jotakin askaretta,
minä hävitän hänen kansastansa.
31 Älkää silloin yhtäkään askaretta toimittako. Se olkoon teille ikuinen säädös sukupolvesta sukupolveen, missä asuttekin.
32 Se on oleva teille levon päivä, kurittakaa itseänne paastolla. Kuukauden yhdeksäntenä päivänä illalla, illasta iltaan, pitäkää tämä sapatti." (3. Moos. 23:26–32)
Suuri sovituspäivä oli se ainoa päivä vuodesta, jolloin ilmestysmajassa ja myöhemmässä Jerusalemin temppelissä esirippu eli väliverho avattiin auki: ylimmäinen pappi toimitti kaikkein pyhimmässä sovitusuhrin.
Luvun yhdeksän eli tetin liittyminen juuri tähän jom kipur -juhlaan kertoo jälleen ajan ja iankaikkisuuden kohtaamispisteestä: luomattoman ikuisen Jumalan ja luodun ihmisen yhteydestä. Aika ja ikuisuus, maa ja taivas, Herra ja palvelija, Pyhä Jumala ja langennut mutta nyt sovitettu ihminen lyövät kättä.
Suuri sovituspäivä oli myös se ainoa päivä vuodessa, jolloin lausuttiin Jahve-nimi: kaikkein pyhimmästä tultuaan ylimmäinen pappi siunasi esipihalla rukoilemassa olleen kansan Aaronin papillisen siunauksen alkuperäisellä sanamuodolla: Jahve siunatkoon sinua jne. Kaikkina muina päivinä siunaus laskettiin Israelin poikien päälle muutetuin sanoin: Herra (Adonai) siunatkoon sinua jne. Tämä Herran nimen muuttuminen kertoo esikuvallisesti meille siitä, miten taivaassa Vapahtajamme kirjoittaa omiinsa uuden nimensä.
12 Joka voittaa, sen minä teen pylvääksi Jumalani temppeliin, eikä hän koskaan enää lähde sieltä ulos. Minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, sen uuden Jerusalemin, joka laskeutuu alas taivaasta minun Jumalani luota, ja oman uuden nimeni. (Ilm. 3:12)
Jom kipur eli suuri sovituspäivä on väkevä esikuva Vapahtajastamme. Jos joku hänet ylenkatsoo ja halpana pitää eikä turvaudu hänen Golgatan ristillä täytettyyn työhönsä, niin sellainen tullaan hävittämään kansasta.
30 Jokaisen, joka sinä päivänä toimittaa jotakin askaretta, minä hävitän hänen kansastansa. (3. Moos. 23:30)
7. LUKU YHDEKSÄN UUDESSA TESTAMENTISSA
Vuorisaarnan (Matt. 5:3–12) yhdeksän autuutta:
1. hengen köyhyys
2. murheellisuus (synti ja jumalattomuus murehduttavat)
3. kärsivällisyys
4. vanhurskauden nälkä ja jano
5. armahtavaisuus
6. puhdassydämisyys
7. rauhan tekeminen
8. vaino vanhurskauden tähden
9. paha puhe, vaino, solvaus ja valhe Jeesuksen tähden
1 Kun [Jeesus] näki kansanjoukot, nousi hän vuorelle. Kun hän oli istuutunut, tulivat hänen opetuslapsensa hänen luoksensa.
2 Niin hän avasi suunsa ja opetti heitä sanoen:
3 "Autuaita ovat hengellisesti köyhät,
sillä heidän on taivasten valtakunta.
4 Autuaita ovat murheelliset,
sillä he saavat lohdutuksen.
5 Autuaita ovat hiljaiset,
sillä he saavat maan periä.
6 Autuaita ovat ne, joilla on vanhurskauden nälkä ja jano,
sillä heidät ravitaan.
7 Autuaita ovat laupiaat,
sillä he saavat laupeuden.
8 Autuaita ovat puhdassydämiset,
sillä he saavat nähdä Jumalan.
9 Autuaita ovat rauhantekijät,
sillä heitä tullaan kutsumaan Jumalan lapsiksi.
10 Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden tähden vainotaan,
sillä heidän on taivasten valtakunta.
11 Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni teitä pilkkaavat ja vainoavat sekä valehdellen puhuvat teistä kaikkea pahaa.
12 Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa. Sillä samoin he vainosivat profeettoja, jotka olivat ennen teitä." (Matt. 5:1–12)
Pyhän Hengen yhdeksän (ikuisuus)hedelmää:
22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen. (Gal. 5:22)
Vapahtajamme saattoi työnsä päätökseen päivän yhdeksännellä tunnilla (noin klo 15, lasketaan auringonnoususta eli noin aamukuudesta alkaen).
33 Kuudennella tunnilla tuli pimeys yli kaiken maan, ja sitä kesti aina yhdeksänteen tuntiin.
34 Yhdeksännellä tunnilla Jeesus huusi suurella äänellä:
"Eli, Eli, lema sabaktani?"
Se on käännettynä: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?
35 Sen kuullessaan sanoivat muutamat niistä, jotka siinä seisoivat: "Katso, hän huutaa Eliaa."
36 Joku juoksi ja täytti sienen hapanviinillä, pani sen kepin päähän ja antoi hänelle juoda sanoen: "Annas, katsokaamme, tuleeko Elia ottamaan hänet alas."
37 Mutta Jeesus huusi suurella äänellä ja antoi henkensä.
38 Temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti.
39 Mutta kun sadanpäämies, joka seisoi häntä vastapäätä, näki hänen näin antavan henkensä, sanoi hän: "Totisesti tämä ihminen oli Jumalan Poika."
40 Siellä oli myös naisia taaempaa katselemassa. Näiden joukossa olivat Maria Magdaleena ja Maria, Jaakob nuoremman ja Joosefin äiti, ja Salome,
41 jotka hänen ollessaan Galileassa olivat seuranneet ja palvelleet häntä, sekä useita muita, jotka olivat tulleet hänen kanssaan ylös Jerusalemiin. (Mark. 15:33–41)
8. TESHA, JEESUS-PELASTUS
Tet eli luku yhdeksän saarnaa Jeesusta myös varsinaisen lukusanan yhdeksän, tesha, kautta.
Jopa Tanachin heprealaisten sanojen aakkosjärjestys on Pyhän Hengen johtamaa. Raamatun heprean sanakirjan ensimmäinen sana on "av, isä", sananmukaisesti "hän, jonka tahtoa noudatetaan". Herra on meidän Isämme.
אָב אב
√אבה ava noudattaa jonkun tahtoa, suostua tahtoon, tahtoa, haluta
Sanakirjan viimeinen sana on lukusana "tesha, yhdeksän". Sen juuri on sama kuin rakkaan Vapahtajamme nimessä: jasha eli pelastus.
תֵּ֫שַׁע תשע
tesha num. fem. [tav-nom.] yhdeksän, "äärimmäinen, viimeinen, ajan
ja iankaikkisuuden kohtauspiste; pelastus"
√ישע jasha olla pelastettu
Heprean kieli alkaa Isästä ja tähtää iankaikkiseen Pelastukseen, Jeesukseen. Tet-kirjaimen lukuarvo yhdeksän saarnaa tämän tesha-sanan kautta Vapahtajaamme, joka on valmistanut meille ristillään sillan ajasta ikuisuuteen.
9. TISH'A BEAV -MUISTOPÄIVÄ
OJ Tish'a beav -muistopäivä
https://gen.fi/oj-tisha-beav.html