H6K 8 Chet (HEPREA JEESUS-KIELI KRISTUS KIRJAIMISSA)
h6k-8-chet.pdf |
Avaa lukemista ja tulostamista varten yllä oleva pdf-tiedosto (päivitelty 27.10.2022).
H6 HEPREA JEESUS-KIELI https://gen.fi/h6.html
H6K KRISTUS KIRJAIMISSA https://gen.fi/h6k.html
H6K 8 Chet
https://gen.fi/h6k-8-chet.html
SISÄLLYSLUETTELO
0. Tallenteet ja dokumentit
1. Chet-kirjaimen historiallinen muoto
1.1 Piha
1.2 Aita
2. Chet-kirjaimen seemiläinen nimi
3. Luku 8
3.1 Merkkien samankaltaisuus
3.2 Ylösnousemuksen ja kasteen symboli
3.3 Kreikankielisen Jeesus-nimen lukuarvo
3.4 Kahdeksannen päivän ympärileikkaus
3.5 Iisain kahdeksas poika
3.6 Luku kahdeksan psalmeissa
3.7 Kahdeksanpäiväinen lehtimajanjuhla
3.9 Suurempi täydellisyys
3.10 Muita huomioita
4. Chet Tanachissa
0. TALLENTEET JA DOKUMENTTEJA
Kristus kirjaimissa 23, Chet 1, 28.4.2019 (0.32)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/p74v6jfaygk6/
Youtube-video: https://youtu.be/7qeOCKNM18I
Tekstitiedosto: https://gen.fi/h6k-8-chet.html
Kristus kirjaimissa 24, Chet 2, 5.5.2019 (0.36)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/pq8uqkdui0sc/
Youtube-video: https://youtu.be/gwW6wR6DDyA
Tekstitiedosto: https://gen.fi/h6k-8-chet.html
Kristus kirjaimissa 25, Chet 3, 12.5.2019 (0.30)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/p7klxx18kbuu/
Youtube-video: https://youtu.be/ETIweXz2TU4
Tekstitiedosto: https://gen.fi/h6k-8-chet.html
Kristus kirjaimissa 26, Chet 4/4, 19.5.2019 (0.33)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/poeyfo8yvq7o/
Youtube-video: https://youtu.be/kK6UTg8Uac4
Tekstitiedostot: https://gen.fi/h6k-8-chet.html
https://gen.fi/h6s-pimeydesta-kristuksen-kirkkauteen.html
H2 חשך chashach j. (17/111) olla pimeä
https://gen.fi/h2-83k.html
H4A Kirjainten varhaisimmat muodot
https://gen.fi/h4a-kirjainten-varhaisimmat-muodot.html
H6K Heprean, kreikan ja latinan kirjaimet
https://gen.fi/h6k-0-kirjaimisto.html
H6S Pimeydestä Kristuksen kirkkauteen
https://gen.fi/h6s-pimeydesta-kristuksen-kirkkauteen.html
Hieroglyfit
https://fi.wikipedia.org/wiki/Hieroglyfit
1. CHET-KIRJAIMEN HISTORIALLINEN MUOTO
8 ח חֵי״ת chet PBH > kreik. Η ἦτα eeta > lat. H
Varhaisimmat tunnetut chet-kirjaimen (eli h-kirjaimen) muodot:
Proto-Sinaitic eli alku- tai esisiinailainen
Proto-Canaanite eli alku- tai esikanaanilainen
1.1 PIHA
Mistä nämä varhaisimmat tunnetut h-kirjaimet ovat peräisin? Monet tutkijat pitävät ilmeisenä, että seemiläiset eli siinai–kanaanilaiset kirjaimet ovat perineet ulkomuotonsa egyptiläisistä hieroglyfeistä. Hieroglyfinen (kreik. ἱερογλυφικός hieroglyfikos, "pyhä kaiverrus") kirjoitus oli muinaista egyptinkielistä kuvakirjoitusta. Koptin kieli on peräisin tästä vanhasta egyptin kielestä. Koptin kieltä ei enää puhuta, mutta se on käytössä Egyptin koptikirkon liturgisena kielenä (vrt. latina Rooman kirkossa). Puhekielenä käytetään Egyptissä nykyisin arabiaa, joka onkin Egyptin ainoa virallinen kieli.
Varhaisimmat löydetyt seemiläiset kirjaimet on arkeologisesti ajoitettu noin vuoteen 2000 eKr. Löydöt sijoittuvat Egyptiin ja Siinain niemimaalle. Ajatusleikkinä voisi sanoa, että Abrahamin aikana ja hänen kulkureiteillään syntyi maailmanhistorian mullistava aakkoskirjoitus. Siihen asti kirjoitus- ja lukutaito vaati satojen tai jopa tuhansien erilaisten kuva- tai tavumerkkien opiskelua. (Vertaa nykyinen kiinalainen kirjoitus, jossa käytetään tuhansia merkkejä.)
egyptiläinen hieroglyfi "piha, piha-alue (?)"
(mahdollinen esikuva seemiläisen chet-kirjaimen muodolle)
Tämän hieroglyfimerkin muoto muistuttaa selvästi varhaista seemiläistä chet-kirjainta. Kirjainten kirjoitussuunta oli pitkään epävakaa.
Toinen näkökulma on tulkita chet-kirjaimen varhaismuodon kuvaavan aitaa (engl. fence). Jos ajattelemme aidalla tai muurilla ympäröityä pihaa, niin silloin nämä kaksi merkitystä, piha ja aita, kuuluvat yhteen: aidattu piha.
Piha on hepreaksi chatser (engl. courtyard). Chatser-sana tarkoittaa Jumalan kielessä rajoitettua aukeaa aluetta:
חָצֵר חצר chatser mask. & fem. (190x, 1. Moos. 25:16)
– 1. paimentolaisheimon asuinpaikkaa eli pihapiiriä tai kylää
– 2. talon tai rakennuksen ympärillä olevaa pihaa tai aukiota
– 3. ilmestysmajan tai temppelin esipihaa
Chatser-sanan kaksisukuisuus (mask. & fem.) saarnaa meille Kristuksen kaksiluontoisuutta: Herramme on täysi Jumala (mask.) ja täysi ihminen (fem.).
Ilmestysmajan ja myöhemmin temppelin esipihalla oli pappien peseytymiseen käytetty pronssiallas, jota Salomon temppelin aikana kutsuttiin "pronssimereksi", sekä niin ikään pronssista valmistettu polttouhrialttari. Kumpikin on vahva esikuva ja profeetallinen saarna Vapahtajastamme.
1.1.1 PRONSSIMERI
Mutta Hadareserin kaupungeista, Tibhatista ja Kunista, Daavid otti sangen paljon kuparia. Siitä Salomo teetti pronssimeren, pylväät ja pronssikalut. (1. Aik. 18:8)
pronssimeri, vanh. vaskimeri, jam hanchoshet
יָֽם־הַנְּחֹ֫שֶׁת ים הנחושת
13 Silloin Jeesus tuli Galileasta Jordanille Johanneksen luokse hänen kastettavakseen.
14 Mutta tämä esteli häntä sanoen: "Minun tarvitsee saada sinulta kaste, ja sinä tulet minun luokseni!"
15 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Salli nyt; sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus." Silloin hän salli sen hänelle.
(Matt. 3:13–15)
35 Jaakob ja Johannes, Sebedeuksen pojat, menivät hänen luoksensa ja sanoivat hänelle: "Opettaja, me tahtoisimme, että tekisit meille, mitä sinulta anomme."
36 Hän sanoi heille: "Mitä tahdotte, että minä teille tekisin?"
37 Niin he sanoivat hänelle: "Anna meidän istua, toisen oikealla ja toisen vasemmalla puolellasi, sinun kirkkaudessasi."
38 Mutta Jeesus sanoi heille: "Te ette tiedä, mitä anotte. Voitteko juoda sen maljan, jonka minä juon, tai tulla kastetuiksi sillä kasteella, jolla minut kastetaan?"
39 He sanoivat hänelle: "Voimme." Niin Jeesus sanoi heille: "Sen maljan, jonka minä juon, te tosin juotte, ja sillä kasteella, jolla minut kastetaan, kastetaan teidätkin;
40 mutta minun oikealla tai vasemmalla puolellani istuminen ei ole minun annettavissani, vaan se annetaan niille, joille se on valmistettu." (Mark. 10:35–40)
50 Mutta minä olen kasteella kastettava, ja kuinka minä olenkaan ahdistettu, kunnes se on täytetty! (Luuk. 12:50)
1.1.2 POLTTOUHRIALTTARI
Polttouhrilaki on ensimmäisenä eri uhrilajeista (3. Moos. 1:1–17).
Hepreaksi polttouhri on
עוֹלָה] עֹלָה [עולה
ola fem. (286x, 1. Moos. 8:20)
Ola-polttouhri tarkoittaa ylöspäin nousemista eli korkeuteen kohoamista. Polttouhrin savu nousi konkreettisesti kohti taivasta, se on kohti Jumalaa. Samalla se kertoo esikuvallisesti meille Herramme astumisesta helatorstaina kirkkauden valtakuntaan.
Abelin ja Kainin uhrien yhteydessä on usein piirretty kuva, jossa Abelin uhrisavu nousee pystysuoraan ylöspäin (korkeapaine), Kainin uhrisavu matelee maata pitkin (matalapaine). Tämä suoraan kohti taivasta nouseva savu kertoo polttouhrin hepreankielisen nimen luonteen. Golgatan mäellä ristinpuu kohottaa Uhrin kohti taivasta.
Syynä polttouhrin ensimmäisenä mainitsemiseen on se, että se oli Israelin kansan elämässä epäilemättä tärkein uhri. Syntisen ja langenneen ihmisen oli lähestyttävä Herraa synti- ja vikauhrin kautta, mutta näitä uhreja seurasi aina polttouhri, kuten myös kaikkia muitakin uhreja. Polttouhri kuului kaikkiin uhritoimituksiin. Polttouhri voitiin antaa myös omana erillisenä vapaaehtoisena uhrina.
Polttouhri toimitettiin esipihalla olevalla vaski- eli pronssialttarilla. Tuli ei saanut tuolla alttarilla koskaan sammua, ei päivällä eikä yöllä. Pronssialttaria kutsuttiinkin polttouhrialttariksi. Polttouhri oli myös kokonaisuhri, se poltettiin kokonaisuudessaan kaikkine osineen polttouhrialttarilla.
Polttouhrin tuojalle luvataan, "että Herran mielisuosio tulisi hänen osaksensa" (3. Moos. 1:3), polttouhri "on oleva otollinen" (j. 4) ja on "suloisesti tuoksuva uhri Herralle" (j. 9). Tällaisia mainintoja ei ole synti- ja vikauhrien kohdalla. Polttouhri onkin saarnaamassa meille Herramme Jeesuksen elämän ja työn mieluisuutta Isän edessä.
Synti- ja vikauhri kirkastaa meille sitä vihan ja rangaistuksen ankaruutta, minkä Vapahtajamme otti meidän puolestamme ristillä vastaan. Polttouhri taas näyttää meille Pojan elämän ja sovitustyön ihanuuden, Jeesuksen kuuliaisuuden hyväksytyksi tulemisen ja otollisuuden, Luojan edessä.
1.2 AITA
Usein chet-kirjaimen muoto yhdistetään suoraan merkitykseen "aita". Kreikkalaisessa eeta-kirjaimessa (Η η), josta myös meidän käyttämämme latinalainen H-kirjain on peräisin, on helppo nähdä juuri aidan tolpat ja niiden välissä sitova poikkipuu. Kreikkalaiset perivät kirjaimensa foinikialaisilta ~1200 eKr. Kirjoitussuunnan muuttumisen kautta varhaisseemiläiset kirjaimet vain käännettiin kulkemaan vastakkaiseen suuntaan eli kierrettiin 180 astetta.
Foinikialaiset kirjaimet ovat käytännössä samat kuin muinaisheprean kirjaimet, joilla suurin osa tai mahdollisesti jopa kaikki VT:n heprealaiset tekstit on alkuaan kirjoitettu. Nykyinen heprealainen kirjaimisto on lainattu pakkosiirtolaisuuden aikana ja sen jälkeen arameasta (ns. aramealainen neliökirjoitus).
Aita tarkoittaa rakennelmaa, joka erottaa sekä estää läpi kulkemisen ja yhteyden. Heprean tärkein synti-sanue (chata) liittyy myös tähän. Sananjohdollisesti chet-kirjain ja chata-synti kuuluvat samaan sanueeseen.
חֵית חית
chet fem. PBH chet-kirjain, "muusta alueesta erotettu piha", "aita"
Synti on aita, joka estää yhteyden niin Jumalan ja ihmisen välillä, ihmisten kesken kuin myös lopulta rikkoo ihmisen ja muun luomakunnan välisen yhteyden. Synti on vihollisuutta Jumalaa ja hänen työtään kohtaan.
חֵטְא חטא
chet mask. (33x) synti, "harhaan meneminen, rikkominen"
חטא√ chata j. (371x) mennä harhaan, olla osumatta maaliin:
suunnistaa harhaan, ampua ohi, tehdä syntiä, rikkoa
Kristus tuli murtamaan ja maahan hajottamaan tämän yhteyttä estävän aidan ja muurin eli väliseinän.
14 Sillä hän on meidän Rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,
15 kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan,
16 ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden. (Ef. 2:14–16)
Tässä Efesolaiskirjeen kohdassa väliseinä tarkoittaa konkreettisesti myös Jerusalemin temppelissä ollutta pakanoiden ja juutalaisten (naisten) esipihan välistä muuria.
2. CHET-KIRJAIMEN SEEMILÄINEN NIMI
Chet-kirjaimen alkuperäinen egyptiläisen hieroglygin muoto viittaa joko pihaan tai aitaan eli aidattuun pihaan. Mutta entä kirjaimen seemiläinen nimi? Mitä se tarkoittaa?
חֵית חית
chet fem. PBH chet-kirjain
Kirjainten seemiläiset nimet eivät välttämättä suoraan johdu niiden taustalla olevista egyptiläisistä hieroglyfeistä, joista niiden ulkomuoto eli kirjoitusasu mitä ilmeisimmin on lainattu.
Kaikki heprean sanat palautuvat kolmikirjaimisiin (Isä, Poika, Pyhä Henki) sanajuuriin. Mitkä ovat chet-kirjaimen kolme juurikirjainta? Vaihtoehtoja ovat ainakin seuraavat:
√חיה chaja v. (283x) elää, parantua, herätä henkiin
• Jeesus nousi kuolleista viikon kahdeksantena eli "chet-päivänä"
• Jeesus on Tie ja Totuus ja Elämä (Joh. 14:6)
sisarj. √היה olla, tulla (asioista ja ajoista), tapahtua (aktiivisesti olla)
√חתה chata v. (4x) ottaa, viedä pois, kerätä, koota
• Jeesus keräsi ja kerää yhä edelleen pois meidän syntejämme
√חתן chatan v. (31x) ympärileikata: solmia avioliitto
• Jeesus ympärileikattiin 8. päivänä
ja hän solmi "avioliiton" meidän kanssamme Golgatan ristillä
√נחת nachat v. (10x) tulla alas, laskeutua, painaa alas, hyökätä
• Jeesus tuli alas taivaasta ja laskeutui maan syvimpiin paikkoihin
(Jeriko), lopulta aina helvettiin asti
• Jeesus painaa kaikki ylpeät alas ja korottaa nöyrät
• Jeesusta vastaan hyökätään tässä ajassa, mutta hän on jo voittanut
sodan perkelettä vastaan riemullisella ylösnousemuksellaan
3. LUKU 8
3.1 MERKKIEN SAMANKALTAISUUS
Lukuarvona chet tarkoittaa lukua kahdeksan. Luvun kahdeksan ja alkuseemiläisen chet-kirjaimen välillä on hauska yhdenmuotoisuus:
Proto-Canaanite eli alku- tai esikanaanilainen chet-kirjain
3.2 YLÖSNOUSEMUKSEN JA KASTEEN SYMBOLI
Kahdeksan on kristikunnassa Kristuksen ylösnousemuksen eli uuden luomisviikon symboli: Kristus nousi kuolleista uuden luomisviikon ensimmäisenä päivänä eli vanha viikko mukaan lukien viikon kahdeksantena päivänä. Jo Justinus Marttyyri (~100–165) on näin opettanut. On myös huomattu, että Kristuksen ylösnousemus tapahtui kahdeksantena päivänä hänen saapumisestaan Jerusalemiin.
Pentti Lempiäinen otsikoikin kirjassaan "Lukujen symboliikka nollasta miljoonaan" (WSOY 1995) luvun kahdeksan "uudistumisen ja uuden alkamisen luvuksi". Nooan arkissa oli kahdeksan ihmistä, jotka olivat esikuvia ylösnousemuksesta ja uudesta elämästä uudessa maailmassa.
18 Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas väärien puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan luokse; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
19 jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,
20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.
21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena – joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta – Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,
22 hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella; ja hänen allensa ovat enkelit ja vallat ja voimat alistetut. (1. Piet. 3:18–22)
Kahdeksankulmainen kastemalja on kirkkotaiteessa ja arkkitehtuurissa kuvannut uudestisyntymistä ja ylösnousemusta. Marttyyrien haudat rakennettiin ylösnousemuksen toivossa kahdeksankulmaisiksi. Marttyyrien kuolemaa onkin kutsuttu verikasteeksi.
3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niin kuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
6 kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
7 sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.
8 Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,
9 tietäen, että Kristus, sitten kuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse. (Room. 6:3–9)
3.3 KREIKANKIELISEN JEESUS-NIMEN LUKUARVO
Kreikankielisen Jeesus-nimen lukuarvo on 888 eli kolminkertainen kahdeksikko:
Jeesus, kreik. ᾿Ιησοῦς (Jeesuus) 888 (24 x 37)
(10 + 8 + 200 + 70 + 400 + 200 = 888)
3.4 KAHDEKSANNEN PÄIVÄN YMPÄRILEIKKAUS
Jeesus ympärileikattiin Mooseksen lain ja sitä seuraavan juutalaisen käytännön mukaisesti kahdeksantena päivänä:
12 Sukupolvesta sukupolveen ympärileikattakoon jokainen poikalapsi teidän keskuudessanne kahdeksan päivän vanhana, niin hyvin kotona syntynyt palvelija kuin muukalaiselta, keneltä tahansa, rahalla ostettu, joka ei ole sinun jälkeläisiäsi. (1. Moos. 17:12)
21 Kun sitten kahdeksan päivää oli kulunut ja lapsi oli ympärileikattava, annettiin hänelle nimi Jeesus, jonka enkeli oli hänelle antanut, ennen kuin hän sikisi äitinsä kohdussa. (Luuk. 2:21)
3.5 IISAIN KAHDEKSAS POIKA
Kuningas Daavid oli Iisain kahdeksas poika. Herra kutsuu Pyhän Hengen täyttämää Messiasta Daavid-nimellä.
21 Minä olen löytänyt Daavidin, Palvelijani, olen voidellut hänet Pyhällä Öljylläni. (Ps. 89:21)
3.6 LUKU KAHDEKSAN PSALMEISSA
Psalmissa 119 jokaisella heprean kirjaimella alkaa kahdeksan jaetta.
Psalmeja säestettiin kahdeksankielisillä (tai -kulmaisilla) soittimilla (Ps. 6:1).
Ps. 118:8 Raamatun keskimmäisin jae
(594 + 594 = 1188 Raamatun luvut ennen ja jälkeen Psalmia 118)
• Raamatussa on 1189 lukua
Psalmit kuuluttavat ylösnousemusta ja uutta taivaselämää.
3.7 KAHDEKSANPÄIVÄINEN LEHTIMAJANJUHLA
Lehtimajanjuhla kesti kahdeksan päivää.
34 "Puhu israelilaisille ja sano: Tämän seitsemännen kuun viidentenätoista päivänä on lehtimajanjuhla Herran kunniaksi; se kestää seitsemän päivää.
35 Ensimmäisenä päivänä pidettäköön pyhä kokous; älkää silloin yhtäkään arkiaskaretta toimittako.
36 Seitsemänä päivänä tuokaa uhri Herralle. Kahdeksantena päivänä olkoon teillä pyhä kokous, ja tuokaa uhri Herralle; se on juhlakokous, älkää silloin yhtäkään arkiaskaretta toimittako. (3. Moos. 23:34–36)
3.8 SYNTI
Lukuun kahdeksan kätkeytyy myös synti (chet, aita): lisätään jotakin omavanhurskasta tai ihmistekoista Kristuksen täydellisen pelastusteon päälle. Luku kahdeksan muistuttaa meitä myös siitä, että Kristus tehtiin käärmeeksi ja synniksi meidän puolestamme.
21 Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi. (2. Kor. 5:21)
Synti tulee esiin myös Jumalan Sanaan tehtävissä lisäyksissä. Niistä puhuu Raamatun neljänneksi viimeinen jae (Ilm. 22:18):
18 Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan;
19 ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu. (Ilm. 22:18–19)
3.9 SUUREMPI TÄYDELLISYYS
Toisaalta jos verrataan täydellisyyden lukua seitsemän ja lukua kahdeksan, niin ajatus voi kulkea myös toiseen suuntaan: kahdeksan on vielä enemmän täydellisempi kuin seitsemän. Seitsemän on maanpäällinen, ensimmäisen luomisen jälkeinen täydellisyys. Kahdeksan on uuden luomisen, jonka esikoisena Kristus nousi kuolleista, täydellisyyttä. Ja kun sitten siirrytään viimeiseen ja suurimpaan kokonaislukuun (9), niin silloin kohdataan jo ajan ja iankaikkisuuden raja.
3.10 MUITA HUOMIOITA
– 1. kahdeksan (2 x 4) on ilmansuuntien lukumäärä:
pääilmansuunnat (itä, etelä, länsi, pohjoinen)
ja väli-ilmansuunnat (kaakko, lounas, luode, koillinen)
– 2. shakki- ja tammipelilaudat: 8 x 8 ruutua
– 3. äärettömän merkki ∞
Ääretöntä ilmaiseva merkki ∞ voidaan myös ymmärtää "makaavaksi" kahdeksikoksi. Kahdeksikon voi piirtää ilman, että nostaa kynää paperista, ja sen piirtämistä voi jatkaa äärettömiin.
4. CHET TANACHISSA
Chet-kirjaimen esiintyminen Toorassa
H6K Heprean, kreikan ja latinan kirjaimet
https://gen.fi/h6k-0-kirjaimisto.html
Ensimmäinen Tanachin (Heprealainen alkukielinen VT) chet-kirjain on toisen jakeen sanassa "pimeys" (choshech):
חֹ֫שֶׁךְ חושך
choshech mask. (80x, 1. Moos. 1:2) pimeys
H2 חשך chashach j. (17/111) olla pimeä
https://gen.fi/h2-83k.html
Choshech-sanan lukuleikkejä numerolla 8:
– 1. sana esiintyy Tanachissa 80 kertaa (10 x 8)
– 2. sanan gematrinen lukuarvo (8 + 300 + 20 = 328) on
jaollinen kahdeksalla (41 x 8)
– 3. sanan paikka-arvojen mukainen lukuarvo (8 + 21 + 11 = 40)
on jaollinen kahdeksalla (5 x 8)
– 4. gematrisen lukuarvon (328) pienin luku (mispar katan) on 4
(3 + 2 + 8 = 13 > 1 + 3 = 4), samoin kuin paikka-arvojen mukainen lukuarvo (40 > 4 + 0 = 4). Yhteensä ne tekevät 8.
– 5. Raamatun toisessa jakeessa vechosech-sanan (ja pimeys) edellä
on 16 kirjainta (2 x 8) ja sen jälkeen 32 kirjainta (4 x 8)
H6 HEPREA JEESUS-KIELI https://gen.fi/h6.html
H6K KRISTUS KIRJAIMISSA https://gen.fi/h6k.html
H6K 8 Chet
https://gen.fi/h6k-8-chet.html
SISÄLLYSLUETTELO
0. Tallenteet ja dokumentit
1. Chet-kirjaimen historiallinen muoto
1.1 Piha
1.2 Aita
2. Chet-kirjaimen seemiläinen nimi
3. Luku 8
3.1 Merkkien samankaltaisuus
3.2 Ylösnousemuksen ja kasteen symboli
3.3 Kreikankielisen Jeesus-nimen lukuarvo
3.4 Kahdeksannen päivän ympärileikkaus
3.5 Iisain kahdeksas poika
3.6 Luku kahdeksan psalmeissa
3.7 Kahdeksanpäiväinen lehtimajanjuhla
3.9 Suurempi täydellisyys
3.10 Muita huomioita
4. Chet Tanachissa
0. TALLENTEET JA DOKUMENTTEJA
Kristus kirjaimissa 23, Chet 1, 28.4.2019 (0.32)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/p74v6jfaygk6/
Youtube-video: https://youtu.be/7qeOCKNM18I
Tekstitiedosto: https://gen.fi/h6k-8-chet.html
Kristus kirjaimissa 24, Chet 2, 5.5.2019 (0.36)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/pq8uqkdui0sc/
Youtube-video: https://youtu.be/gwW6wR6DDyA
Tekstitiedosto: https://gen.fi/h6k-8-chet.html
Kristus kirjaimissa 25, Chet 3, 12.5.2019 (0.30)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/p7klxx18kbuu/
Youtube-video: https://youtu.be/ETIweXz2TU4
Tekstitiedosto: https://gen.fi/h6k-8-chet.html
Kristus kirjaimissa 26, Chet 4/4, 19.5.2019 (0.33)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/poeyfo8yvq7o/
Youtube-video: https://youtu.be/kK6UTg8Uac4
Tekstitiedostot: https://gen.fi/h6k-8-chet.html
https://gen.fi/h6s-pimeydesta-kristuksen-kirkkauteen.html
H2 חשך chashach j. (17/111) olla pimeä
https://gen.fi/h2-83k.html
H4A Kirjainten varhaisimmat muodot
https://gen.fi/h4a-kirjainten-varhaisimmat-muodot.html
H6K Heprean, kreikan ja latinan kirjaimet
https://gen.fi/h6k-0-kirjaimisto.html
H6S Pimeydestä Kristuksen kirkkauteen
https://gen.fi/h6s-pimeydesta-kristuksen-kirkkauteen.html
Hieroglyfit
https://fi.wikipedia.org/wiki/Hieroglyfit
1. CHET-KIRJAIMEN HISTORIALLINEN MUOTO
8 ח חֵי״ת chet PBH > kreik. Η ἦτα eeta > lat. H
Varhaisimmat tunnetut chet-kirjaimen (eli h-kirjaimen) muodot:
Proto-Sinaitic eli alku- tai esisiinailainen
Proto-Canaanite eli alku- tai esikanaanilainen
1.1 PIHA
Mistä nämä varhaisimmat tunnetut h-kirjaimet ovat peräisin? Monet tutkijat pitävät ilmeisenä, että seemiläiset eli siinai–kanaanilaiset kirjaimet ovat perineet ulkomuotonsa egyptiläisistä hieroglyfeistä. Hieroglyfinen (kreik. ἱερογλυφικός hieroglyfikos, "pyhä kaiverrus") kirjoitus oli muinaista egyptinkielistä kuvakirjoitusta. Koptin kieli on peräisin tästä vanhasta egyptin kielestä. Koptin kieltä ei enää puhuta, mutta se on käytössä Egyptin koptikirkon liturgisena kielenä (vrt. latina Rooman kirkossa). Puhekielenä käytetään Egyptissä nykyisin arabiaa, joka onkin Egyptin ainoa virallinen kieli.
Varhaisimmat löydetyt seemiläiset kirjaimet on arkeologisesti ajoitettu noin vuoteen 2000 eKr. Löydöt sijoittuvat Egyptiin ja Siinain niemimaalle. Ajatusleikkinä voisi sanoa, että Abrahamin aikana ja hänen kulkureiteillään syntyi maailmanhistorian mullistava aakkoskirjoitus. Siihen asti kirjoitus- ja lukutaito vaati satojen tai jopa tuhansien erilaisten kuva- tai tavumerkkien opiskelua. (Vertaa nykyinen kiinalainen kirjoitus, jossa käytetään tuhansia merkkejä.)
egyptiläinen hieroglyfi "piha, piha-alue (?)"
(mahdollinen esikuva seemiläisen chet-kirjaimen muodolle)
Tämän hieroglyfimerkin muoto muistuttaa selvästi varhaista seemiläistä chet-kirjainta. Kirjainten kirjoitussuunta oli pitkään epävakaa.
Toinen näkökulma on tulkita chet-kirjaimen varhaismuodon kuvaavan aitaa (engl. fence). Jos ajattelemme aidalla tai muurilla ympäröityä pihaa, niin silloin nämä kaksi merkitystä, piha ja aita, kuuluvat yhteen: aidattu piha.
Piha on hepreaksi chatser (engl. courtyard). Chatser-sana tarkoittaa Jumalan kielessä rajoitettua aukeaa aluetta:
חָצֵר חצר chatser mask. & fem. (190x, 1. Moos. 25:16)
– 1. paimentolaisheimon asuinpaikkaa eli pihapiiriä tai kylää
– 2. talon tai rakennuksen ympärillä olevaa pihaa tai aukiota
– 3. ilmestysmajan tai temppelin esipihaa
Chatser-sanan kaksisukuisuus (mask. & fem.) saarnaa meille Kristuksen kaksiluontoisuutta: Herramme on täysi Jumala (mask.) ja täysi ihminen (fem.).
Ilmestysmajan ja myöhemmin temppelin esipihalla oli pappien peseytymiseen käytetty pronssiallas, jota Salomon temppelin aikana kutsuttiin "pronssimereksi", sekä niin ikään pronssista valmistettu polttouhrialttari. Kumpikin on vahva esikuva ja profeetallinen saarna Vapahtajastamme.
1.1.1 PRONSSIMERI
Mutta Hadareserin kaupungeista, Tibhatista ja Kunista, Daavid otti sangen paljon kuparia. Siitä Salomo teetti pronssimeren, pylväät ja pronssikalut. (1. Aik. 18:8)
pronssimeri, vanh. vaskimeri, jam hanchoshet
יָֽם־הַנְּחֹ֫שֶׁת ים הנחושת
13 Silloin Jeesus tuli Galileasta Jordanille Johanneksen luokse hänen kastettavakseen.
14 Mutta tämä esteli häntä sanoen: "Minun tarvitsee saada sinulta kaste, ja sinä tulet minun luokseni!"
15 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Salli nyt; sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus." Silloin hän salli sen hänelle.
(Matt. 3:13–15)
35 Jaakob ja Johannes, Sebedeuksen pojat, menivät hänen luoksensa ja sanoivat hänelle: "Opettaja, me tahtoisimme, että tekisit meille, mitä sinulta anomme."
36 Hän sanoi heille: "Mitä tahdotte, että minä teille tekisin?"
37 Niin he sanoivat hänelle: "Anna meidän istua, toisen oikealla ja toisen vasemmalla puolellasi, sinun kirkkaudessasi."
38 Mutta Jeesus sanoi heille: "Te ette tiedä, mitä anotte. Voitteko juoda sen maljan, jonka minä juon, tai tulla kastetuiksi sillä kasteella, jolla minut kastetaan?"
39 He sanoivat hänelle: "Voimme." Niin Jeesus sanoi heille: "Sen maljan, jonka minä juon, te tosin juotte, ja sillä kasteella, jolla minut kastetaan, kastetaan teidätkin;
40 mutta minun oikealla tai vasemmalla puolellani istuminen ei ole minun annettavissani, vaan se annetaan niille, joille se on valmistettu." (Mark. 10:35–40)
50 Mutta minä olen kasteella kastettava, ja kuinka minä olenkaan ahdistettu, kunnes se on täytetty! (Luuk. 12:50)
1.1.2 POLTTOUHRIALTTARI
Polttouhrilaki on ensimmäisenä eri uhrilajeista (3. Moos. 1:1–17).
Hepreaksi polttouhri on
עוֹלָה] עֹלָה [עולה
ola fem. (286x, 1. Moos. 8:20)
Ola-polttouhri tarkoittaa ylöspäin nousemista eli korkeuteen kohoamista. Polttouhrin savu nousi konkreettisesti kohti taivasta, se on kohti Jumalaa. Samalla se kertoo esikuvallisesti meille Herramme astumisesta helatorstaina kirkkauden valtakuntaan.
Abelin ja Kainin uhrien yhteydessä on usein piirretty kuva, jossa Abelin uhrisavu nousee pystysuoraan ylöspäin (korkeapaine), Kainin uhrisavu matelee maata pitkin (matalapaine). Tämä suoraan kohti taivasta nouseva savu kertoo polttouhrin hepreankielisen nimen luonteen. Golgatan mäellä ristinpuu kohottaa Uhrin kohti taivasta.
Syynä polttouhrin ensimmäisenä mainitsemiseen on se, että se oli Israelin kansan elämässä epäilemättä tärkein uhri. Syntisen ja langenneen ihmisen oli lähestyttävä Herraa synti- ja vikauhrin kautta, mutta näitä uhreja seurasi aina polttouhri, kuten myös kaikkia muitakin uhreja. Polttouhri kuului kaikkiin uhritoimituksiin. Polttouhri voitiin antaa myös omana erillisenä vapaaehtoisena uhrina.
Polttouhri toimitettiin esipihalla olevalla vaski- eli pronssialttarilla. Tuli ei saanut tuolla alttarilla koskaan sammua, ei päivällä eikä yöllä. Pronssialttaria kutsuttiinkin polttouhrialttariksi. Polttouhri oli myös kokonaisuhri, se poltettiin kokonaisuudessaan kaikkine osineen polttouhrialttarilla.
Polttouhrin tuojalle luvataan, "että Herran mielisuosio tulisi hänen osaksensa" (3. Moos. 1:3), polttouhri "on oleva otollinen" (j. 4) ja on "suloisesti tuoksuva uhri Herralle" (j. 9). Tällaisia mainintoja ei ole synti- ja vikauhrien kohdalla. Polttouhri onkin saarnaamassa meille Herramme Jeesuksen elämän ja työn mieluisuutta Isän edessä.
Synti- ja vikauhri kirkastaa meille sitä vihan ja rangaistuksen ankaruutta, minkä Vapahtajamme otti meidän puolestamme ristillä vastaan. Polttouhri taas näyttää meille Pojan elämän ja sovitustyön ihanuuden, Jeesuksen kuuliaisuuden hyväksytyksi tulemisen ja otollisuuden, Luojan edessä.
1.2 AITA
Usein chet-kirjaimen muoto yhdistetään suoraan merkitykseen "aita". Kreikkalaisessa eeta-kirjaimessa (Η η), josta myös meidän käyttämämme latinalainen H-kirjain on peräisin, on helppo nähdä juuri aidan tolpat ja niiden välissä sitova poikkipuu. Kreikkalaiset perivät kirjaimensa foinikialaisilta ~1200 eKr. Kirjoitussuunnan muuttumisen kautta varhaisseemiläiset kirjaimet vain käännettiin kulkemaan vastakkaiseen suuntaan eli kierrettiin 180 astetta.
Foinikialaiset kirjaimet ovat käytännössä samat kuin muinaisheprean kirjaimet, joilla suurin osa tai mahdollisesti jopa kaikki VT:n heprealaiset tekstit on alkuaan kirjoitettu. Nykyinen heprealainen kirjaimisto on lainattu pakkosiirtolaisuuden aikana ja sen jälkeen arameasta (ns. aramealainen neliökirjoitus).
Aita tarkoittaa rakennelmaa, joka erottaa sekä estää läpi kulkemisen ja yhteyden. Heprean tärkein synti-sanue (chata) liittyy myös tähän. Sananjohdollisesti chet-kirjain ja chata-synti kuuluvat samaan sanueeseen.
חֵית חית
chet fem. PBH chet-kirjain, "muusta alueesta erotettu piha", "aita"
Synti on aita, joka estää yhteyden niin Jumalan ja ihmisen välillä, ihmisten kesken kuin myös lopulta rikkoo ihmisen ja muun luomakunnan välisen yhteyden. Synti on vihollisuutta Jumalaa ja hänen työtään kohtaan.
חֵטְא חטא
chet mask. (33x) synti, "harhaan meneminen, rikkominen"
חטא√ chata j. (371x) mennä harhaan, olla osumatta maaliin:
suunnistaa harhaan, ampua ohi, tehdä syntiä, rikkoa
Kristus tuli murtamaan ja maahan hajottamaan tämän yhteyttä estävän aidan ja muurin eli väliseinän.
14 Sillä hän on meidän Rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,
15 kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan,
16 ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden. (Ef. 2:14–16)
Tässä Efesolaiskirjeen kohdassa väliseinä tarkoittaa konkreettisesti myös Jerusalemin temppelissä ollutta pakanoiden ja juutalaisten (naisten) esipihan välistä muuria.
2. CHET-KIRJAIMEN SEEMILÄINEN NIMI
Chet-kirjaimen alkuperäinen egyptiläisen hieroglygin muoto viittaa joko pihaan tai aitaan eli aidattuun pihaan. Mutta entä kirjaimen seemiläinen nimi? Mitä se tarkoittaa?
חֵית חית
chet fem. PBH chet-kirjain
Kirjainten seemiläiset nimet eivät välttämättä suoraan johdu niiden taustalla olevista egyptiläisistä hieroglyfeistä, joista niiden ulkomuoto eli kirjoitusasu mitä ilmeisimmin on lainattu.
Kaikki heprean sanat palautuvat kolmikirjaimisiin (Isä, Poika, Pyhä Henki) sanajuuriin. Mitkä ovat chet-kirjaimen kolme juurikirjainta? Vaihtoehtoja ovat ainakin seuraavat:
√חיה chaja v. (283x) elää, parantua, herätä henkiin
• Jeesus nousi kuolleista viikon kahdeksantena eli "chet-päivänä"
• Jeesus on Tie ja Totuus ja Elämä (Joh. 14:6)
sisarj. √היה olla, tulla (asioista ja ajoista), tapahtua (aktiivisesti olla)
√חתה chata v. (4x) ottaa, viedä pois, kerätä, koota
• Jeesus keräsi ja kerää yhä edelleen pois meidän syntejämme
√חתן chatan v. (31x) ympärileikata: solmia avioliitto
• Jeesus ympärileikattiin 8. päivänä
ja hän solmi "avioliiton" meidän kanssamme Golgatan ristillä
√נחת nachat v. (10x) tulla alas, laskeutua, painaa alas, hyökätä
• Jeesus tuli alas taivaasta ja laskeutui maan syvimpiin paikkoihin
(Jeriko), lopulta aina helvettiin asti
• Jeesus painaa kaikki ylpeät alas ja korottaa nöyrät
• Jeesusta vastaan hyökätään tässä ajassa, mutta hän on jo voittanut
sodan perkelettä vastaan riemullisella ylösnousemuksellaan
3. LUKU 8
3.1 MERKKIEN SAMANKALTAISUUS
Lukuarvona chet tarkoittaa lukua kahdeksan. Luvun kahdeksan ja alkuseemiläisen chet-kirjaimen välillä on hauska yhdenmuotoisuus:
Proto-Canaanite eli alku- tai esikanaanilainen chet-kirjain
3.2 YLÖSNOUSEMUKSEN JA KASTEEN SYMBOLI
Kahdeksan on kristikunnassa Kristuksen ylösnousemuksen eli uuden luomisviikon symboli: Kristus nousi kuolleista uuden luomisviikon ensimmäisenä päivänä eli vanha viikko mukaan lukien viikon kahdeksantena päivänä. Jo Justinus Marttyyri (~100–165) on näin opettanut. On myös huomattu, että Kristuksen ylösnousemus tapahtui kahdeksantena päivänä hänen saapumisestaan Jerusalemiin.
Pentti Lempiäinen otsikoikin kirjassaan "Lukujen symboliikka nollasta miljoonaan" (WSOY 1995) luvun kahdeksan "uudistumisen ja uuden alkamisen luvuksi". Nooan arkissa oli kahdeksan ihmistä, jotka olivat esikuvia ylösnousemuksesta ja uudesta elämästä uudessa maailmassa.
18 Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas väärien puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan luokse; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
19 jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,
20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.
21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena – joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta – Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,
22 hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella; ja hänen allensa ovat enkelit ja vallat ja voimat alistetut. (1. Piet. 3:18–22)
Kahdeksankulmainen kastemalja on kirkkotaiteessa ja arkkitehtuurissa kuvannut uudestisyntymistä ja ylösnousemusta. Marttyyrien haudat rakennettiin ylösnousemuksen toivossa kahdeksankulmaisiksi. Marttyyrien kuolemaa onkin kutsuttu verikasteeksi.
3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niin kuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
6 kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
7 sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.
8 Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,
9 tietäen, että Kristus, sitten kuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse. (Room. 6:3–9)
3.3 KREIKANKIELISEN JEESUS-NIMEN LUKUARVO
Kreikankielisen Jeesus-nimen lukuarvo on 888 eli kolminkertainen kahdeksikko:
Jeesus, kreik. ᾿Ιησοῦς (Jeesuus) 888 (24 x 37)
(10 + 8 + 200 + 70 + 400 + 200 = 888)
3.4 KAHDEKSANNEN PÄIVÄN YMPÄRILEIKKAUS
Jeesus ympärileikattiin Mooseksen lain ja sitä seuraavan juutalaisen käytännön mukaisesti kahdeksantena päivänä:
12 Sukupolvesta sukupolveen ympärileikattakoon jokainen poikalapsi teidän keskuudessanne kahdeksan päivän vanhana, niin hyvin kotona syntynyt palvelija kuin muukalaiselta, keneltä tahansa, rahalla ostettu, joka ei ole sinun jälkeläisiäsi. (1. Moos. 17:12)
21 Kun sitten kahdeksan päivää oli kulunut ja lapsi oli ympärileikattava, annettiin hänelle nimi Jeesus, jonka enkeli oli hänelle antanut, ennen kuin hän sikisi äitinsä kohdussa. (Luuk. 2:21)
3.5 IISAIN KAHDEKSAS POIKA
Kuningas Daavid oli Iisain kahdeksas poika. Herra kutsuu Pyhän Hengen täyttämää Messiasta Daavid-nimellä.
21 Minä olen löytänyt Daavidin, Palvelijani, olen voidellut hänet Pyhällä Öljylläni. (Ps. 89:21)
3.6 LUKU KAHDEKSAN PSALMEISSA
Psalmissa 119 jokaisella heprean kirjaimella alkaa kahdeksan jaetta.
Psalmeja säestettiin kahdeksankielisillä (tai -kulmaisilla) soittimilla (Ps. 6:1).
Ps. 118:8 Raamatun keskimmäisin jae
(594 + 594 = 1188 Raamatun luvut ennen ja jälkeen Psalmia 118)
• Raamatussa on 1189 lukua
Psalmit kuuluttavat ylösnousemusta ja uutta taivaselämää.
3.7 KAHDEKSANPÄIVÄINEN LEHTIMAJANJUHLA
Lehtimajanjuhla kesti kahdeksan päivää.
34 "Puhu israelilaisille ja sano: Tämän seitsemännen kuun viidentenätoista päivänä on lehtimajanjuhla Herran kunniaksi; se kestää seitsemän päivää.
35 Ensimmäisenä päivänä pidettäköön pyhä kokous; älkää silloin yhtäkään arkiaskaretta toimittako.
36 Seitsemänä päivänä tuokaa uhri Herralle. Kahdeksantena päivänä olkoon teillä pyhä kokous, ja tuokaa uhri Herralle; se on juhlakokous, älkää silloin yhtäkään arkiaskaretta toimittako. (3. Moos. 23:34–36)
3.8 SYNTI
Lukuun kahdeksan kätkeytyy myös synti (chet, aita): lisätään jotakin omavanhurskasta tai ihmistekoista Kristuksen täydellisen pelastusteon päälle. Luku kahdeksan muistuttaa meitä myös siitä, että Kristus tehtiin käärmeeksi ja synniksi meidän puolestamme.
21 Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi. (2. Kor. 5:21)
Synti tulee esiin myös Jumalan Sanaan tehtävissä lisäyksissä. Niistä puhuu Raamatun neljänneksi viimeinen jae (Ilm. 22:18):
18 Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan;
19 ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu. (Ilm. 22:18–19)
3.9 SUUREMPI TÄYDELLISYYS
Toisaalta jos verrataan täydellisyyden lukua seitsemän ja lukua kahdeksan, niin ajatus voi kulkea myös toiseen suuntaan: kahdeksan on vielä enemmän täydellisempi kuin seitsemän. Seitsemän on maanpäällinen, ensimmäisen luomisen jälkeinen täydellisyys. Kahdeksan on uuden luomisen, jonka esikoisena Kristus nousi kuolleista, täydellisyyttä. Ja kun sitten siirrytään viimeiseen ja suurimpaan kokonaislukuun (9), niin silloin kohdataan jo ajan ja iankaikkisuuden raja.
3.10 MUITA HUOMIOITA
– 1. kahdeksan (2 x 4) on ilmansuuntien lukumäärä:
pääilmansuunnat (itä, etelä, länsi, pohjoinen)
ja väli-ilmansuunnat (kaakko, lounas, luode, koillinen)
– 2. shakki- ja tammipelilaudat: 8 x 8 ruutua
– 3. äärettömän merkki ∞
Ääretöntä ilmaiseva merkki ∞ voidaan myös ymmärtää "makaavaksi" kahdeksikoksi. Kahdeksikon voi piirtää ilman, että nostaa kynää paperista, ja sen piirtämistä voi jatkaa äärettömiin.
4. CHET TANACHISSA
Chet-kirjaimen esiintyminen Toorassa
H6K Heprean, kreikan ja latinan kirjaimet
https://gen.fi/h6k-0-kirjaimisto.html
Ensimmäinen Tanachin (Heprealainen alkukielinen VT) chet-kirjain on toisen jakeen sanassa "pimeys" (choshech):
חֹ֫שֶׁךְ חושך
choshech mask. (80x, 1. Moos. 1:2) pimeys
H2 חשך chashach j. (17/111) olla pimeä
https://gen.fi/h2-83k.html
Choshech-sanan lukuleikkejä numerolla 8:
– 1. sana esiintyy Tanachissa 80 kertaa (10 x 8)
– 2. sanan gematrinen lukuarvo (8 + 300 + 20 = 328) on
jaollinen kahdeksalla (41 x 8)
– 3. sanan paikka-arvojen mukainen lukuarvo (8 + 21 + 11 = 40)
on jaollinen kahdeksalla (5 x 8)
– 4. gematrisen lukuarvon (328) pienin luku (mispar katan) on 4
(3 + 2 + 8 = 13 > 1 + 3 = 4), samoin kuin paikka-arvojen mukainen lukuarvo (40 > 4 + 0 = 4). Yhteensä ne tekevät 8.
– 5. Raamatun toisessa jakeessa vechosech-sanan (ja pimeys) edellä
on 16 kirjainta (2 x 8) ja sen jälkeen 32 kirjainta (4 x 8)