kaksi_tietä_taivaaseen__laki_ja_evankeliumi.pdf |
Kaksi tietä taivaaseen? Laki ja evankeliumi (Matt. 19)
Raamatunkäännös: KR 1933/38
Asiasanat: Kymmenen käskyä, Kristus on lain täyttymys
Raamatunkohdat: Matt. 19:16-26, Matt. 5:21-32, 3Moos. 18:5, Room. 10:5, Matt. 5:48, 1Kor. 13:4-7, Matt. 23:16, Ps. 51:7-8, Matt. 22:37, Matt. 6:31-34, 1Joh. 4:18, Room. 10:4, Jaak. 2:10-11, Room. 3:9-20
Matt. 19:16-26: Ja katso, eräs mies tuli ja sanoi hänelle: "Opettaja, mitä hyvää minun pitää tekemän, että minä saisin iankaikkisen elämän?" 17. Niin hän sanoi hänelle: "Miksi kysyt minulta, mikä on hyvää? On ainoastaan yksi, joka on hyvä. Mutta jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt." 18. Hän sanoi hänelle: "Mitkä?" Jeesus sanoi: "Nämä: 'Älä tapa', 'Älä tee huorin', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta', 19. 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi', ja: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'". 20. Nuorukainen sanoi hänelle: "Kaikkia niitä minä olen noudattanut; mitä minulta vielä puuttuu?" 21. Jeesus sanoi hänelle: "Jos tahdot olla täydellinen, niin mene, myy, mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaissa; ja tule ja seuraa minua". 22. Mutta kun nuorukainen kuuli tämän sanan, meni hän pois murheellisena, sillä hänellä oli paljon omaisuutta.
23. Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: "Totisesti minä sanon teille: rikkaan on vaikea päästä taivasten valtakuntaan. 24. Ja vielä minä sanon teille: helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan." 25. Kun opetuslapset sen kuulivat, hämmästyivät he kovin ja sanoivat: "Kuka sitten voi pelastua?" 26. Niin Jeesus katsoi heihin ja sanoi heille: "Ihmisille se on mahdotonta, mutta Jumalalle on kaikki mahdollista".
MITEN MINÄ PELASTUN HELVETILTÄ?
Rikkaan nuorukaisen esittämä kysymys siitä, miten minä pääsen taivaaseen, on ehdottomasti ihmiselämän tärkein ja polttavin kysymys. Iankaikkinen elämä on koko olemisemme päämäärä ja tarkoitus. Jos jäämme sitä paitsi, niin ei auta vähääkään, vaikka saisimme tässä ajassa kaiken haluamme ja toivomamme. Jos perimme tämän ajallisen elämän jälkeen taivaan, saamme olla jo nyt ikionnellisia. Se, joka saa olla ikuisesti persoonallisen Totuuden ja Rakkauden ja Elämän eli Herran Jeesuksen seurassa, on autuas jo nyt - vaikka olisi tässä ajassa köyhä ja kipeä, ihmisten halveksima ja hylkäämä. Jos puolestamme päädymme kuoleman jälkeen helvettiin, ikuisen tuskan ja vaivan paikkaan, jossa mato ei kuole eikä tuli sammu (Mark. 9:44), niin mistään maallisesta rikkaudesta, kunniasta tai nautinnosta ei ole siellä jäljellä enää muistoakaan. Tämän maailman menneet ilot ja nautinnot eivät lohduta helvetin tuskissa olevaa.
Kumpaan paikkaan sinä olet menossa? Kun elämäsi tässä ajassa päättyy, niin minne sinä joudut? Pääsetkö taivaaseen vai tuomitaanko sinut kadotukseen? Ja mikä on se peruste, joka ratkaisee iankaikkisen olotilasi?
TÄYDELLINEN SAA PALKAKSI TAIVAAN
Jos tämän kysymyksen esittäisi kadulla vastaan käveleville ihmisille, niin jotkut - ehkä monetkin - saattaisivat ajatella: "Minä pääsen taivaaseen, koska olen elänyt kunnolla. En ole ketään tappanut, olen hoitanut työni ja perheeni, maksanut veroni niin yhteiskunnalle kuin kirkolle, ja olen antanut rahaa jopa katastrofien uhrien auttamiseen."
Luonnostaan jokainen ihminen vetoaa pelastuksen asiassa omiin tekoihinsa. Niin teki myös rikas nuorukainen. Jo hänen kysymyksenasettelunsa - 'mitä hyvää minun pitää tehdä?' - paljastaa tämän lähtökohdan. Eikä asiassa sinänsä mitään väärää olekaan: Jumala on asettanut lakinsa, jotta sen täyttävä saisi elää. Apostoli Paavali kirjoittaa Roomalaiskirjeen luvussa 10, jakeessa 5, että lain täyttävä ihminen on vanhurskas ja saa elää tuon lain voimasta. "Kirjoittaahan Mooses siitä vanhurskaudesta, joka laista tulee, että ihminen, joka sen täyttää, on siitä elävä." Paavali siteeraa tässä Kolmannen Mooseksenkirjan luvun 18 jaetta 5: "Noudattakaa minun käskyjäni ja säädöksiäni, sillä se ihminen, joka ne pitää, on niistä elävä. Minä olen Herra."
Lain avaama tie Jumalan yhteyteen ja taivaaseen on selvä ja ymmärrettävä. Jeesus opettaa: "Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on." (Matt. 5:48) Jokainen meistä tietää, millainen on jumalallisesti täydellinen ihminen. Hän ei koskaan sano tai tee mitään väärää. Tällainen ihminen etsii vain ja ainoastaan totuutta ja rakkautta. Mitään itsekästä, epäpyhää, ahnetta tai irstasta hän ei salli tulevan edes mieleensä.
Laskiaissunnuntain epistola- eli kirjetekstinä on ns. rakkauden korkea veisu eli Paavalin Ensimmäisen Korinttolaiskirjeen 13. luku. Seuraavassa jakeet neljännestä seitsemänteen: " 4. Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile, 5. ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, 6. ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa; 7. kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii."
Täydellisesti rakastava ja totuudessa elävä ihminen saa hyvästä elämästään palkakseen ikuisen elämän. Niinhän Jeesuskin sanoo:"... jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt." Rikas nuorukainen haluaa vielä tarkemmin tietää, että mitkä käskyt. Olihan Mooseksen laissa 613 kieltoa ja käskyä - tarkoittiko Jeesus näitä kaikkia? Jeesus vastaa: "Nämä: 'Älä tapa', 'Älä tee huorin', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta', 19. 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi', ja: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'".
ÄLÄ TAPA
Jeesus aloittaa käskyjen luettelemisen viidennestä käskystä, joka kieltää tappamisen. Jeesuksen ajan juutalaisuudessa se tulkittiin yleensä niin, että jos ei ollut keneltäkään henkeä lyömällä tai muutoin väkivalloin riistänyt, niin silloin oli tuon käskyn täyttänyt. Rikas nuorukainen ei ollut tällaiseen henkirikokseen syyllistynyt, joten hän katsoi tuota käskyä noudattaneensa. Voi olla, että meidänkin joukossamme on niitä, jotka voisivat sanoa: en ole ketään tappanut, joten olen tuon käskyn täyttänyt. Mutta maassamme on satoja tuhansia, jollei kohta jo miljoonia ihmisiä, jotka ovat tahranneet kätensä vereen. Vuoden 1970 jälkeen noin 520 000 lasta on julmasti ja kipua tuottavasti tapettu aborttien kautta.
Eivätkä nekään, jotka eivät ole olleet tällaisissa kauheuksissa mukana, taida selvitä Jeesuksen itsensä selittämän viidennen käskyn vaatimuksista. Jeesus opettaa, että niin toiseen ihmiseen vihastuminen kuin loukkaavat ja halventavat nimittelyt ovat jo tämän käskyn rikkomista (Matt. 5:21-22). Onko joukossamme yhtäkään, joka olisi tämän käskyn täyttänyt? Onko ketään, joka ei koskaan kanna vihaa, katkeruutta, kateutta tai kaunaa toista ihmistä kohtaan? Ketään, joka ei koskaan päästä huuliltaan yhtään toista ihmistä loukkaavaa sanaa? Minä ainakaan en ole tätä viidettä käskyä kyennyt täyttämään yhtenäkään päivänä.
ÄLÄ TEE HUORIN
Seuraavaksi Jeesus mainitsee käskyn: "Älä tee huorin". Huorinteko on miehen ja naisen välisen elinikäiseksi tarkoitetun avioliiton rikkomista ja halpana pitämistä. Jumala on asettanut ja tarkoittanut avioliiton perhe- ja sukupuolielämän paikaksi. Kaikki, mikä ylittää tämän rajan, on kuudennen käskyn rikkomista. Jeesuksen ajan juutalaisuudessa tämä käsky yleensä ymmärrettiin niin, että kun ei ollut yhtynyt keneenkään muuhun kuin omaan aviopuolisoonsa, niin silloin oli tuon käskyn täyttänyt. Rikas nuorukainen ei ilmeisesti ollut tällä mittarilla tutkittuna tätä käskyä rikkonut. Ja kuka tietää, voi olla, että täälläkin on joukossamme joku, joka ei ole maannut kenenkään muun kuin oman aviopuolisonsa kanssa.
Mutta maassamme on miljoonia ihmisiä, jotka ovat julkeasti tämän kuudennen käskyn rikkoneet. Etsimällä saa kohta etsiä ihmistä, joka ei olisi harjoittanut haureutta avosuhteissa tai tehnyt huorin pettämällä puolisoaan, jopa hänet hylkäämällä ja toisen naimalla. Ja nekään harvat, jotka ovat tältä fyysiseltä haureudelta ja huoruudelta Jumalan armosta saaneet välttyä, eivät taida selvitä tästä käskystä. Jeesus nimittäin opettaa: "... joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa." (Matt. 5:28) Ilmoittaudun niiden syntisten joukkoon, jotka ovat rikkoneet kuudennen käskyn.
ÄLÄ VARASTA
Seuraavaksi Jeesus ottaa esille seitsemännen käskyn: älä varasta. Juutalaisuudessa tämä käsky tulkittiin yleensä niin, että kunhan ei vain ottanut itselleen mitään toiselle kuuluvaa esinettä, eläintä tai rahaa, niin silloin oli käskyn täyttänyt.
Jumalan täydellistä oikeudenmukaisuutta vaativan lain edessä kuitenkin ymmärrämme, että ei ainoastaan aktiivinen anastaminen ole seitsemännen käskyn rikkomista. Myös esimerkiksi se, että emme maksa kaikkia lain edellyttämiä veroja tai teemme työmme laiskasti ja huonosti niin, että työpanoksemme ei olekaan sovitun mukainen, on varastamista. Aikaakin voi varastaa. Niin juopottelu, ylensyöminen, tupakoiminen kuin TV:n, tietokoneruudun tai pelien ääressä tuntikausia notkuminen on varastamista: siinä tuhlataan kallista ja rajallista terveyttä ja aikaa, jotka Jumala on tarkoittanut meidän käyttävän perheenjäsentemme, seurakuntamme ja muiden ihmisten palvelemiseen. Luonnonvarojen tuhlaaminen ja luonnon saastuttaminen varastaa tulevilta sukupolvilta elämän edellytyksiä. Ei pääse yksikään tästä käskystä puhtain paperein, en minäkään.
ÄLÄ SANO VÄÄRÄÄ TODISTUSTA
"Älä sano väärää todistusta", jatkaa Jeesus. Juutalaisuudessa tämä ymmärrettiin niin, että ei saanut jäädä valehtelemisesta kiinni. Mutta käytännössä totuuden puhumisen käskyä kierrettiin halpahintaisin kepulikonstein. Jeesus kertoo vannomisen yhteydessä tällaisesta epärehellisestä keplottelusta: "Voi teitä, te sokeat taluttajat, jotka sanotte: 'Jos joku vannoo temppelin kautta, niin se ei ole mitään; mutta jos joku vannoo temppelin kullan kautta, niin hän on valaansa sidottu'!" (Matt. 23:16) Eli meidän aikaamme sovellettuna: Jos pitää sormiaan ristissä selän takana, niin silloin saa vapaasti puhua palturia! Saatettiin tulkita jopa niin, että jos et ollut vannonut oikeudessa väärää valaa, niin silloin olit käskyn täyttänyt. Harva meistä on lakituvassa kuultavana ollut, joten joku voisi tässä alkaa rintaansa pörhistellä.
Totuudellisuuden vaatimus ei kuitenkaan tyhjene lakitupien todistajanlausuntoihin. Se kohdistuu kaikkeen puheeseemme ja viestintään. Väärän todistuksen annamme esimerkiksi silloin, kun sallimme tietoisesti lähimmäisemme jäävän väärän tiedon valtaan - puhumme puolitotuuksia. Kahdeksannen käskyn rikkomista ei ole ainoastaan avoin valehtelu ja ns. valkoiset valheet, vaan myös totuudesta vaikeneminen, sen tietoinen salaaminen, vääristely ja peittely. "Katso, totuutta sinä tahdot salatuimpaan saakka", kirjoittaa Daavid Psalmissa 51. Minun lihassani ei totuutta ole. Mahtaako olla sinunkaan? Vai onko niin kuin sillä entisellä miehellä, joka ensin retosteli omalla täydellisyydellään - tosin yhden pienen vian hän sitten mainitsi luonteestaan: hänellä oli taipumus valehtelemiseen.
RAKASTA JUMALAA YLI KAIKEN
Jeesus luettelee rikkaalle nuorukaiselle lopuksi vielä ns. toisen taulun eli lähimmäissuhteita koskevien lakien ensimmäisen käskyn, "Kunnioita isääsi ja äitiäsi", sekä kaikkien ihmisten välisiä suhteita koskevien käskyjen tiivistelmän: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi". Tuo nuori mies ei ollut näitäkään käskyjä ulkoisesti tulkittuna rikkonut, mutta silti joku häntä kaihersi. "Kaikkia niitä minä olen noudattanut; mitä minulta vielä puuttuu?", hän kysyy Jeesukselta. Nuorukainen oli tehnyt elämässään poikkeuksellisen paljon hyvää; kilvoitellut hurskaasti ja esimerkillisesti. Siltikään hän ei saanut tunnonrauhaa.
Keskustelun päätteeksi Jeesus paljastaa nuoren miehen todellisen ja syvimmän ongelman ja synnin: sydämen kiintymisen ja rakastumisen rahaan. Lain käskyistä suurin ja ensimmäinen on tämä: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi." (Matt. 22:37) Jeesus läpivalaisee nuoren miehen sydämen sanoilla: "Jos tahdot olla täydellinen, niin mene, myy, mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaissa; ja tule ja seuraa minua". Jos haluamme olla täydellisiä, niin meille ei riitä, että rakastamme lähimmäistämme niin kuin itseämme, vaan meidän on rakastettava myös ja ennen kaikkea Jumalaa yli kaiken.
MAMMONA ON MEIDÄN EPÄJUMALAMME
Rikas mies ei ollut tähän valmis. Kehotus maallisesta omaisuudesta luopumiseen oli liian raskas; Jumala ja Hänen sanansa ei ollut hänelle niin rakas kuin mammona. Nuorukainen oli todellisuudessa enemmän kiintynyt näkyviin lahjoihin kuin Jumalaan, joka oli nuo lahjat antanut. Niin kauan kuin hurskaana eläminen ei maksanut paljoakaan, oli hän valmis seuraamaan käskyjä. Mutta sitten, kun Herran seuraamisesta olisi pitänyt maksaa todellinen hinta, ja heittäytyä kokonaan Jeesuksen varaan, tuli seinä vastaan. Näin on luonnostaan meidänkin elämässämme. Me luotamme ja turvaamme kaikkiin näkyviin lahjoihin - rahaan, omaisuuteen, valtaan, terveyteen, koulutukseen, työhön, perhesuhteisiin, vakuutuksiin, hurskauteemme - enemmän kuin Jumalan sanaan ja sen lupauksiin.
Erityisesti nyt taloudellisen laman iskettyä moni murehtii levottomana: "Miten rahani riittävät? Saanko työtä, tai säilyykö työpaikkani? Miten huomenna pärjään?" Kaikki tuo pelko ja ahdistus paljastaa sen, että emme luota ja usko Jeesukseen, joka sanoo: " Älkää siis murehtiko sanoen: 'Mitä me syömme?' tahi: 'Mitä me juomme?' tahi: 'Millä me itsemme vaatetamme?' 32. Sillä tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaikkea tätä tarvitsevan. 33. Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan. 34. Älkää siis murehtiko huomisesta päivästä, sillä huominen päivä pitää murheen itsestään. Riittää kullekin päivälle oma vaivansa." (Matt. 6:31-34)
Jos me olisimme kokonaan Jumalan Pyhää Hengen vallassa, jos meissä olisi täydellisesti asuvana Jumalan sana, usko ja rakkaus, niin me emme murehtisi, pelkäisi ja olisi levottomat. "Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa." (1Joh. 4:18) Ilmoittaudun tässä niiden joukkoon, jotka eivät ole vielä tulleet rakkaudessa ja uskossa täydellisiksi.
JOKAINEN ON ANSAINNUT HELVETIN
Täydellisyyttä vaativan lain jälkeen kuulija voi tulla vain yhteen lopputulokseen: "Minä olen syntinen ihminen. En ansaitse vähimmässäkään määrin taivasta." Totuus on, että sinä olet syntinen ihminen, etkä pääse omien tekojesi, kilvoittelusi ja lain täyttämisesi kautta ikuiseen elämään. Olet rikkonut Jumalan käskyjä vastaan ja joudut lain mukaan helvettiin. Vaikka kuvittelisit jotakin käskyä noudattaneesi, niin toisessa kohtaa olet kuitenkin rikkonut. Apostoli Jaakob kirjoittaa: " Sillä joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin. 11. Sillä hän, joka on sanonut: "Älä tee huorin", on myös sanonut: "Älä tapa"; jos et teekään huorin, mutta tapat, olet lainrikkoja." (Jaak. 2:10-11)
Olemme jokainen langenneen Aadamin ja Eevan jälkeläisiä. Jokaista koskee tämä Daavidin sana: "Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt." (Ps. 51:7) Jeesuskin toteaa, että lihasta syntyy lihaa (Joh. 3:6), joka ei voi periä taivasten valtakuntaa. Lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, ja liha palvelee synnin lakia. (Room. 7 ja 8, 1Kor. 15:50 jne.)
LAIN KAUTTA TULEE SYNNIN TUNTO
Apostoli Paavali kertoo Roomalaiskirjeen kolmannessa luvussa Pyhän Hengen johtamana selvästi ja kirkkaasti sen, miten jokainen lihallisessa ruumiissa elävä ihminen on syntinen. Edellä hän on kertonut julkeista jumalattomista, jotka herjaavat ja pilkkaavat. Sitten hän jatkaa puhuen meistä eli Jeesukseen uskovista ja Häneen kastetuista, uudestisyntyneistä ja Pyhällä Hengellä täytetyistä Jumalan lapsista:
"Olemmeko me parempia? Emme suinkaan. Mehän olemme edellä osoittaneet, että kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla, 10. niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan, 11. ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa; 12. kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään. 13. Heidän kurkkunsa on avoin hauta, kielellänsä he pettävät, kyykäärmeen myrkkyä on heidän huultensa alla; 14. heidän suunsa on täynnä kirousta ja katkeruutta. 15. Heidän jalkansa ovat nopeat vuodattamaan verta, 16. hävitys ja kurjuus on heidän teillänsä, 17. ja rauhan tietä he eivät tunne. 18. Ei ole Jumalan pelko heidän silmäinsä edessä."
19. Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä; 20. sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto." (Room. 3:9-20) Kun ihminen kuulee täydellisen lain, niin seurauksena on epätoivo. "Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?" (Room. 7:24) Voi minua! Olen kurja syntisäkki!
LAKI SÄILYY YHÄ PELASTUSTIENÄ
Jumala ei kuitenkaan koskaan pyörrä sanaansa tai muuta sitä toiseksi. Hän ei lievennä lakia, vaikka kukaan sitä ei pystykään täyttämään. Jumala ei kohtuullista vaatimuksia niin, että edes jotkut, vähiten turmeltuneet ja eniten hyvyyteen päin pyrkivät, pääsisivät riman yli. Herran täydellisyyttä vaativa laki säilyy yhä edelleen täytenä ja pyhänä. Vain sataprosenttisen puhdas, virheetön, synnitön ja pyhä voi päästä Hänen luokseen, joka itse on täydellinen ja vanhurskas. Jos joku yrittäisi epätäydellisenä lähestyä kaikkivaltiasta luojaamme, polttaisi Jumalamme pyhyys hänet tuhkaksi siihen paikkaan.
Kuinka nyt siis on? Jääkö taivas tyhjäksi? Ei jää. On nimittäin sittenkin yksi, joka on synnitön ja puhdas, täynnä armoa, rakkautta ja totuutta. Hän on meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesus Kristus. Yksi on päässyt taivaaseen omin ansioin, lain tietä pitkin. Hänessä, Jeesuksessa, ei ollut pienintäkään syntiä, ei mitään epätäydellistä. Hän täytti lain alusta loppuun, ei rikkonut missään kohdin. Hän, Nasaretin mies, on sellainen ihminen, joksi Aadam alun perin luotiin. Jeesus piti lain ja sai siitä elämän.
Jeesuksessa Kristuksessa toteutui sana: "Noudattakaa minun käskyjäni ja säädöksiäni, sillä se ihminen, joka ne pitää, on niistä elävä. Minä olen Herra." Jeesuksessa toteutui myös se rakkauden korkea veisu, jonka edellä kuulimme: Jeesus on pitkämielinen, Jeesus on lempeä; Jeesus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile. Jeesus ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa. Jeesus ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa. Jeesuksen täydellisyys peittää kaiken. Jeesus uskoo kaikki Jumalan sanat. Jeesuksessa on kaikki toivo. Jeesus kärsi kaiken ihmiskunnan synnin tähden.
KRISTUS ON LAIN LOPPU
Kristuksen täydellinen elämä osoitti, että laki on mahdollista pitää. Monet kuvittelevat lihanmielisesti, että kaikkein hurskaimmat ja Jumalan käskyjen täyttämiseen antautuneimmat voisivat ansaita pelastuksen. Fariseukset olivat tästä hyvä esimerkki. Jeesuksen elämän kautta tuo lain täyttämisen tie tuli kuitenkin lopullisesti tukituksi. Verrattiinpa ketä tahansa ihmistä Kristukseen, niin tuo ihminen joutuu punastumaan häpeästä - niin vajavaista ja saastaista on parhaimmankin ihmisen elämä Ihmisen Poikaan, täydelliseen ihmiseen, verrattuna. "Kristus on lain loppu" (kreik. telos, Room. 10:4) tarkoittaa myös sitä, lain tie pelastukseen on nyt kaikilta muilta kuin Jeesukselta lopullisesti suljettu.
IHMINEN PELASTUU YKSIN JEESUKSESSA
"Kuka sitten voi pelastua?" kysyivät opetuslapset Herralta. "Niin Jeesus katsoi heihin ja sanoi heille: 'Ihmisille se on mahdotonta, mutta Jumalalle on kaikki mahdollista'." Ihmiselle on mahdotonta pelastua - yksin Jumalalle, ihmiseksi maan päälle syntyneelle Jumalan Pojalle, se on mahdollista. Jeesus Kristus on ainoa, joka voi päästä taivaaseen. Toivomme on yksin, kokonaan ja täysin Hänessä.
Syntinen ihminen voi pelastua helvetiltä vain ja ainoastaan siten, että hänet on kätketty kasteen ja uskon kautta Jeesukseen, se on ristillä haavoitetun Vapahtajamme synnistä vapaan lihan sisään. Jeesuksen täydellisen lihan suojiin ei voi päästä muuten kuin Hänen haavojensa kautta. Se, joka uskoo ja tunnustaa, että Jeesus Kristus kävi kuoleman tuskiin ja helvetin kauhuihin minun syntieni, lankeemusteni ja saastaisuuteni tähden, pääsee taivaaseen. Herramme julistuttaa palvelijansa kautta tänäänkin jokaiselle syntejään katuvalle ja huonoa elämäänsä murehtivalle: "Poikani, tyttäreni, sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi. Mene Herrasi rauhaan!"
Armahdettuina ja pelastettuina me kiitämme, ylistämme ja palvomme Jeesusta Kristusta, Herraamme ja Jumalaamme. Yksin Hänen nimeään me korotamme ja huudamme 'halleluja'!
Asiasanat: Kymmenen käskyä, Kristus on lain täyttymys
Raamatunkohdat: Matt. 19:16-26, Matt. 5:21-32, 3Moos. 18:5, Room. 10:5, Matt. 5:48, 1Kor. 13:4-7, Matt. 23:16, Ps. 51:7-8, Matt. 22:37, Matt. 6:31-34, 1Joh. 4:18, Room. 10:4, Jaak. 2:10-11, Room. 3:9-20
Matt. 19:16-26: Ja katso, eräs mies tuli ja sanoi hänelle: "Opettaja, mitä hyvää minun pitää tekemän, että minä saisin iankaikkisen elämän?" 17. Niin hän sanoi hänelle: "Miksi kysyt minulta, mikä on hyvää? On ainoastaan yksi, joka on hyvä. Mutta jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt." 18. Hän sanoi hänelle: "Mitkä?" Jeesus sanoi: "Nämä: 'Älä tapa', 'Älä tee huorin', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta', 19. 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi', ja: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'". 20. Nuorukainen sanoi hänelle: "Kaikkia niitä minä olen noudattanut; mitä minulta vielä puuttuu?" 21. Jeesus sanoi hänelle: "Jos tahdot olla täydellinen, niin mene, myy, mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaissa; ja tule ja seuraa minua". 22. Mutta kun nuorukainen kuuli tämän sanan, meni hän pois murheellisena, sillä hänellä oli paljon omaisuutta.
23. Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: "Totisesti minä sanon teille: rikkaan on vaikea päästä taivasten valtakuntaan. 24. Ja vielä minä sanon teille: helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan." 25. Kun opetuslapset sen kuulivat, hämmästyivät he kovin ja sanoivat: "Kuka sitten voi pelastua?" 26. Niin Jeesus katsoi heihin ja sanoi heille: "Ihmisille se on mahdotonta, mutta Jumalalle on kaikki mahdollista".
MITEN MINÄ PELASTUN HELVETILTÄ?
Rikkaan nuorukaisen esittämä kysymys siitä, miten minä pääsen taivaaseen, on ehdottomasti ihmiselämän tärkein ja polttavin kysymys. Iankaikkinen elämä on koko olemisemme päämäärä ja tarkoitus. Jos jäämme sitä paitsi, niin ei auta vähääkään, vaikka saisimme tässä ajassa kaiken haluamme ja toivomamme. Jos perimme tämän ajallisen elämän jälkeen taivaan, saamme olla jo nyt ikionnellisia. Se, joka saa olla ikuisesti persoonallisen Totuuden ja Rakkauden ja Elämän eli Herran Jeesuksen seurassa, on autuas jo nyt - vaikka olisi tässä ajassa köyhä ja kipeä, ihmisten halveksima ja hylkäämä. Jos puolestamme päädymme kuoleman jälkeen helvettiin, ikuisen tuskan ja vaivan paikkaan, jossa mato ei kuole eikä tuli sammu (Mark. 9:44), niin mistään maallisesta rikkaudesta, kunniasta tai nautinnosta ei ole siellä jäljellä enää muistoakaan. Tämän maailman menneet ilot ja nautinnot eivät lohduta helvetin tuskissa olevaa.
Kumpaan paikkaan sinä olet menossa? Kun elämäsi tässä ajassa päättyy, niin minne sinä joudut? Pääsetkö taivaaseen vai tuomitaanko sinut kadotukseen? Ja mikä on se peruste, joka ratkaisee iankaikkisen olotilasi?
TÄYDELLINEN SAA PALKAKSI TAIVAAN
Jos tämän kysymyksen esittäisi kadulla vastaan käveleville ihmisille, niin jotkut - ehkä monetkin - saattaisivat ajatella: "Minä pääsen taivaaseen, koska olen elänyt kunnolla. En ole ketään tappanut, olen hoitanut työni ja perheeni, maksanut veroni niin yhteiskunnalle kuin kirkolle, ja olen antanut rahaa jopa katastrofien uhrien auttamiseen."
Luonnostaan jokainen ihminen vetoaa pelastuksen asiassa omiin tekoihinsa. Niin teki myös rikas nuorukainen. Jo hänen kysymyksenasettelunsa - 'mitä hyvää minun pitää tehdä?' - paljastaa tämän lähtökohdan. Eikä asiassa sinänsä mitään väärää olekaan: Jumala on asettanut lakinsa, jotta sen täyttävä saisi elää. Apostoli Paavali kirjoittaa Roomalaiskirjeen luvussa 10, jakeessa 5, että lain täyttävä ihminen on vanhurskas ja saa elää tuon lain voimasta. "Kirjoittaahan Mooses siitä vanhurskaudesta, joka laista tulee, että ihminen, joka sen täyttää, on siitä elävä." Paavali siteeraa tässä Kolmannen Mooseksenkirjan luvun 18 jaetta 5: "Noudattakaa minun käskyjäni ja säädöksiäni, sillä se ihminen, joka ne pitää, on niistä elävä. Minä olen Herra."
Lain avaama tie Jumalan yhteyteen ja taivaaseen on selvä ja ymmärrettävä. Jeesus opettaa: "Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on." (Matt. 5:48) Jokainen meistä tietää, millainen on jumalallisesti täydellinen ihminen. Hän ei koskaan sano tai tee mitään väärää. Tällainen ihminen etsii vain ja ainoastaan totuutta ja rakkautta. Mitään itsekästä, epäpyhää, ahnetta tai irstasta hän ei salli tulevan edes mieleensä.
Laskiaissunnuntain epistola- eli kirjetekstinä on ns. rakkauden korkea veisu eli Paavalin Ensimmäisen Korinttolaiskirjeen 13. luku. Seuraavassa jakeet neljännestä seitsemänteen: " 4. Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile, 5. ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, 6. ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa; 7. kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii."
Täydellisesti rakastava ja totuudessa elävä ihminen saa hyvästä elämästään palkakseen ikuisen elämän. Niinhän Jeesuskin sanoo:"... jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt." Rikas nuorukainen haluaa vielä tarkemmin tietää, että mitkä käskyt. Olihan Mooseksen laissa 613 kieltoa ja käskyä - tarkoittiko Jeesus näitä kaikkia? Jeesus vastaa: "Nämä: 'Älä tapa', 'Älä tee huorin', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta', 19. 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi', ja: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'".
ÄLÄ TAPA
Jeesus aloittaa käskyjen luettelemisen viidennestä käskystä, joka kieltää tappamisen. Jeesuksen ajan juutalaisuudessa se tulkittiin yleensä niin, että jos ei ollut keneltäkään henkeä lyömällä tai muutoin väkivalloin riistänyt, niin silloin oli tuon käskyn täyttänyt. Rikas nuorukainen ei ollut tällaiseen henkirikokseen syyllistynyt, joten hän katsoi tuota käskyä noudattaneensa. Voi olla, että meidänkin joukossamme on niitä, jotka voisivat sanoa: en ole ketään tappanut, joten olen tuon käskyn täyttänyt. Mutta maassamme on satoja tuhansia, jollei kohta jo miljoonia ihmisiä, jotka ovat tahranneet kätensä vereen. Vuoden 1970 jälkeen noin 520 000 lasta on julmasti ja kipua tuottavasti tapettu aborttien kautta.
Eivätkä nekään, jotka eivät ole olleet tällaisissa kauheuksissa mukana, taida selvitä Jeesuksen itsensä selittämän viidennen käskyn vaatimuksista. Jeesus opettaa, että niin toiseen ihmiseen vihastuminen kuin loukkaavat ja halventavat nimittelyt ovat jo tämän käskyn rikkomista (Matt. 5:21-22). Onko joukossamme yhtäkään, joka olisi tämän käskyn täyttänyt? Onko ketään, joka ei koskaan kanna vihaa, katkeruutta, kateutta tai kaunaa toista ihmistä kohtaan? Ketään, joka ei koskaan päästä huuliltaan yhtään toista ihmistä loukkaavaa sanaa? Minä ainakaan en ole tätä viidettä käskyä kyennyt täyttämään yhtenäkään päivänä.
ÄLÄ TEE HUORIN
Seuraavaksi Jeesus mainitsee käskyn: "Älä tee huorin". Huorinteko on miehen ja naisen välisen elinikäiseksi tarkoitetun avioliiton rikkomista ja halpana pitämistä. Jumala on asettanut ja tarkoittanut avioliiton perhe- ja sukupuolielämän paikaksi. Kaikki, mikä ylittää tämän rajan, on kuudennen käskyn rikkomista. Jeesuksen ajan juutalaisuudessa tämä käsky yleensä ymmärrettiin niin, että kun ei ollut yhtynyt keneenkään muuhun kuin omaan aviopuolisoonsa, niin silloin oli tuon käskyn täyttänyt. Rikas nuorukainen ei ilmeisesti ollut tällä mittarilla tutkittuna tätä käskyä rikkonut. Ja kuka tietää, voi olla, että täälläkin on joukossamme joku, joka ei ole maannut kenenkään muun kuin oman aviopuolisonsa kanssa.
Mutta maassamme on miljoonia ihmisiä, jotka ovat julkeasti tämän kuudennen käskyn rikkoneet. Etsimällä saa kohta etsiä ihmistä, joka ei olisi harjoittanut haureutta avosuhteissa tai tehnyt huorin pettämällä puolisoaan, jopa hänet hylkäämällä ja toisen naimalla. Ja nekään harvat, jotka ovat tältä fyysiseltä haureudelta ja huoruudelta Jumalan armosta saaneet välttyä, eivät taida selvitä tästä käskystä. Jeesus nimittäin opettaa: "... joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa." (Matt. 5:28) Ilmoittaudun niiden syntisten joukkoon, jotka ovat rikkoneet kuudennen käskyn.
ÄLÄ VARASTA
Seuraavaksi Jeesus ottaa esille seitsemännen käskyn: älä varasta. Juutalaisuudessa tämä käsky tulkittiin yleensä niin, että kunhan ei vain ottanut itselleen mitään toiselle kuuluvaa esinettä, eläintä tai rahaa, niin silloin oli käskyn täyttänyt.
Jumalan täydellistä oikeudenmukaisuutta vaativan lain edessä kuitenkin ymmärrämme, että ei ainoastaan aktiivinen anastaminen ole seitsemännen käskyn rikkomista. Myös esimerkiksi se, että emme maksa kaikkia lain edellyttämiä veroja tai teemme työmme laiskasti ja huonosti niin, että työpanoksemme ei olekaan sovitun mukainen, on varastamista. Aikaakin voi varastaa. Niin juopottelu, ylensyöminen, tupakoiminen kuin TV:n, tietokoneruudun tai pelien ääressä tuntikausia notkuminen on varastamista: siinä tuhlataan kallista ja rajallista terveyttä ja aikaa, jotka Jumala on tarkoittanut meidän käyttävän perheenjäsentemme, seurakuntamme ja muiden ihmisten palvelemiseen. Luonnonvarojen tuhlaaminen ja luonnon saastuttaminen varastaa tulevilta sukupolvilta elämän edellytyksiä. Ei pääse yksikään tästä käskystä puhtain paperein, en minäkään.
ÄLÄ SANO VÄÄRÄÄ TODISTUSTA
"Älä sano väärää todistusta", jatkaa Jeesus. Juutalaisuudessa tämä ymmärrettiin niin, että ei saanut jäädä valehtelemisesta kiinni. Mutta käytännössä totuuden puhumisen käskyä kierrettiin halpahintaisin kepulikonstein. Jeesus kertoo vannomisen yhteydessä tällaisesta epärehellisestä keplottelusta: "Voi teitä, te sokeat taluttajat, jotka sanotte: 'Jos joku vannoo temppelin kautta, niin se ei ole mitään; mutta jos joku vannoo temppelin kullan kautta, niin hän on valaansa sidottu'!" (Matt. 23:16) Eli meidän aikaamme sovellettuna: Jos pitää sormiaan ristissä selän takana, niin silloin saa vapaasti puhua palturia! Saatettiin tulkita jopa niin, että jos et ollut vannonut oikeudessa väärää valaa, niin silloin olit käskyn täyttänyt. Harva meistä on lakituvassa kuultavana ollut, joten joku voisi tässä alkaa rintaansa pörhistellä.
Totuudellisuuden vaatimus ei kuitenkaan tyhjene lakitupien todistajanlausuntoihin. Se kohdistuu kaikkeen puheeseemme ja viestintään. Väärän todistuksen annamme esimerkiksi silloin, kun sallimme tietoisesti lähimmäisemme jäävän väärän tiedon valtaan - puhumme puolitotuuksia. Kahdeksannen käskyn rikkomista ei ole ainoastaan avoin valehtelu ja ns. valkoiset valheet, vaan myös totuudesta vaikeneminen, sen tietoinen salaaminen, vääristely ja peittely. "Katso, totuutta sinä tahdot salatuimpaan saakka", kirjoittaa Daavid Psalmissa 51. Minun lihassani ei totuutta ole. Mahtaako olla sinunkaan? Vai onko niin kuin sillä entisellä miehellä, joka ensin retosteli omalla täydellisyydellään - tosin yhden pienen vian hän sitten mainitsi luonteestaan: hänellä oli taipumus valehtelemiseen.
RAKASTA JUMALAA YLI KAIKEN
Jeesus luettelee rikkaalle nuorukaiselle lopuksi vielä ns. toisen taulun eli lähimmäissuhteita koskevien lakien ensimmäisen käskyn, "Kunnioita isääsi ja äitiäsi", sekä kaikkien ihmisten välisiä suhteita koskevien käskyjen tiivistelmän: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi". Tuo nuori mies ei ollut näitäkään käskyjä ulkoisesti tulkittuna rikkonut, mutta silti joku häntä kaihersi. "Kaikkia niitä minä olen noudattanut; mitä minulta vielä puuttuu?", hän kysyy Jeesukselta. Nuorukainen oli tehnyt elämässään poikkeuksellisen paljon hyvää; kilvoitellut hurskaasti ja esimerkillisesti. Siltikään hän ei saanut tunnonrauhaa.
Keskustelun päätteeksi Jeesus paljastaa nuoren miehen todellisen ja syvimmän ongelman ja synnin: sydämen kiintymisen ja rakastumisen rahaan. Lain käskyistä suurin ja ensimmäinen on tämä: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi." (Matt. 22:37) Jeesus läpivalaisee nuoren miehen sydämen sanoilla: "Jos tahdot olla täydellinen, niin mene, myy, mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaissa; ja tule ja seuraa minua". Jos haluamme olla täydellisiä, niin meille ei riitä, että rakastamme lähimmäistämme niin kuin itseämme, vaan meidän on rakastettava myös ja ennen kaikkea Jumalaa yli kaiken.
MAMMONA ON MEIDÄN EPÄJUMALAMME
Rikas mies ei ollut tähän valmis. Kehotus maallisesta omaisuudesta luopumiseen oli liian raskas; Jumala ja Hänen sanansa ei ollut hänelle niin rakas kuin mammona. Nuorukainen oli todellisuudessa enemmän kiintynyt näkyviin lahjoihin kuin Jumalaan, joka oli nuo lahjat antanut. Niin kauan kuin hurskaana eläminen ei maksanut paljoakaan, oli hän valmis seuraamaan käskyjä. Mutta sitten, kun Herran seuraamisesta olisi pitänyt maksaa todellinen hinta, ja heittäytyä kokonaan Jeesuksen varaan, tuli seinä vastaan. Näin on luonnostaan meidänkin elämässämme. Me luotamme ja turvaamme kaikkiin näkyviin lahjoihin - rahaan, omaisuuteen, valtaan, terveyteen, koulutukseen, työhön, perhesuhteisiin, vakuutuksiin, hurskauteemme - enemmän kuin Jumalan sanaan ja sen lupauksiin.
Erityisesti nyt taloudellisen laman iskettyä moni murehtii levottomana: "Miten rahani riittävät? Saanko työtä, tai säilyykö työpaikkani? Miten huomenna pärjään?" Kaikki tuo pelko ja ahdistus paljastaa sen, että emme luota ja usko Jeesukseen, joka sanoo: " Älkää siis murehtiko sanoen: 'Mitä me syömme?' tahi: 'Mitä me juomme?' tahi: 'Millä me itsemme vaatetamme?' 32. Sillä tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaikkea tätä tarvitsevan. 33. Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan. 34. Älkää siis murehtiko huomisesta päivästä, sillä huominen päivä pitää murheen itsestään. Riittää kullekin päivälle oma vaivansa." (Matt. 6:31-34)
Jos me olisimme kokonaan Jumalan Pyhää Hengen vallassa, jos meissä olisi täydellisesti asuvana Jumalan sana, usko ja rakkaus, niin me emme murehtisi, pelkäisi ja olisi levottomat. "Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa." (1Joh. 4:18) Ilmoittaudun tässä niiden joukkoon, jotka eivät ole vielä tulleet rakkaudessa ja uskossa täydellisiksi.
JOKAINEN ON ANSAINNUT HELVETIN
Täydellisyyttä vaativan lain jälkeen kuulija voi tulla vain yhteen lopputulokseen: "Minä olen syntinen ihminen. En ansaitse vähimmässäkään määrin taivasta." Totuus on, että sinä olet syntinen ihminen, etkä pääse omien tekojesi, kilvoittelusi ja lain täyttämisesi kautta ikuiseen elämään. Olet rikkonut Jumalan käskyjä vastaan ja joudut lain mukaan helvettiin. Vaikka kuvittelisit jotakin käskyä noudattaneesi, niin toisessa kohtaa olet kuitenkin rikkonut. Apostoli Jaakob kirjoittaa: " Sillä joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin. 11. Sillä hän, joka on sanonut: "Älä tee huorin", on myös sanonut: "Älä tapa"; jos et teekään huorin, mutta tapat, olet lainrikkoja." (Jaak. 2:10-11)
Olemme jokainen langenneen Aadamin ja Eevan jälkeläisiä. Jokaista koskee tämä Daavidin sana: "Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt." (Ps. 51:7) Jeesuskin toteaa, että lihasta syntyy lihaa (Joh. 3:6), joka ei voi periä taivasten valtakuntaa. Lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, ja liha palvelee synnin lakia. (Room. 7 ja 8, 1Kor. 15:50 jne.)
LAIN KAUTTA TULEE SYNNIN TUNTO
Apostoli Paavali kertoo Roomalaiskirjeen kolmannessa luvussa Pyhän Hengen johtamana selvästi ja kirkkaasti sen, miten jokainen lihallisessa ruumiissa elävä ihminen on syntinen. Edellä hän on kertonut julkeista jumalattomista, jotka herjaavat ja pilkkaavat. Sitten hän jatkaa puhuen meistä eli Jeesukseen uskovista ja Häneen kastetuista, uudestisyntyneistä ja Pyhällä Hengellä täytetyistä Jumalan lapsista:
"Olemmeko me parempia? Emme suinkaan. Mehän olemme edellä osoittaneet, että kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla, 10. niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan, 11. ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa; 12. kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään. 13. Heidän kurkkunsa on avoin hauta, kielellänsä he pettävät, kyykäärmeen myrkkyä on heidän huultensa alla; 14. heidän suunsa on täynnä kirousta ja katkeruutta. 15. Heidän jalkansa ovat nopeat vuodattamaan verta, 16. hävitys ja kurjuus on heidän teillänsä, 17. ja rauhan tietä he eivät tunne. 18. Ei ole Jumalan pelko heidän silmäinsä edessä."
19. Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä; 20. sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto." (Room. 3:9-20) Kun ihminen kuulee täydellisen lain, niin seurauksena on epätoivo. "Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?" (Room. 7:24) Voi minua! Olen kurja syntisäkki!
LAKI SÄILYY YHÄ PELASTUSTIENÄ
Jumala ei kuitenkaan koskaan pyörrä sanaansa tai muuta sitä toiseksi. Hän ei lievennä lakia, vaikka kukaan sitä ei pystykään täyttämään. Jumala ei kohtuullista vaatimuksia niin, että edes jotkut, vähiten turmeltuneet ja eniten hyvyyteen päin pyrkivät, pääsisivät riman yli. Herran täydellisyyttä vaativa laki säilyy yhä edelleen täytenä ja pyhänä. Vain sataprosenttisen puhdas, virheetön, synnitön ja pyhä voi päästä Hänen luokseen, joka itse on täydellinen ja vanhurskas. Jos joku yrittäisi epätäydellisenä lähestyä kaikkivaltiasta luojaamme, polttaisi Jumalamme pyhyys hänet tuhkaksi siihen paikkaan.
Kuinka nyt siis on? Jääkö taivas tyhjäksi? Ei jää. On nimittäin sittenkin yksi, joka on synnitön ja puhdas, täynnä armoa, rakkautta ja totuutta. Hän on meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesus Kristus. Yksi on päässyt taivaaseen omin ansioin, lain tietä pitkin. Hänessä, Jeesuksessa, ei ollut pienintäkään syntiä, ei mitään epätäydellistä. Hän täytti lain alusta loppuun, ei rikkonut missään kohdin. Hän, Nasaretin mies, on sellainen ihminen, joksi Aadam alun perin luotiin. Jeesus piti lain ja sai siitä elämän.
Jeesuksessa Kristuksessa toteutui sana: "Noudattakaa minun käskyjäni ja säädöksiäni, sillä se ihminen, joka ne pitää, on niistä elävä. Minä olen Herra." Jeesuksessa toteutui myös se rakkauden korkea veisu, jonka edellä kuulimme: Jeesus on pitkämielinen, Jeesus on lempeä; Jeesus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile. Jeesus ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa. Jeesus ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa. Jeesuksen täydellisyys peittää kaiken. Jeesus uskoo kaikki Jumalan sanat. Jeesuksessa on kaikki toivo. Jeesus kärsi kaiken ihmiskunnan synnin tähden.
KRISTUS ON LAIN LOPPU
Kristuksen täydellinen elämä osoitti, että laki on mahdollista pitää. Monet kuvittelevat lihanmielisesti, että kaikkein hurskaimmat ja Jumalan käskyjen täyttämiseen antautuneimmat voisivat ansaita pelastuksen. Fariseukset olivat tästä hyvä esimerkki. Jeesuksen elämän kautta tuo lain täyttämisen tie tuli kuitenkin lopullisesti tukituksi. Verrattiinpa ketä tahansa ihmistä Kristukseen, niin tuo ihminen joutuu punastumaan häpeästä - niin vajavaista ja saastaista on parhaimmankin ihmisen elämä Ihmisen Poikaan, täydelliseen ihmiseen, verrattuna. "Kristus on lain loppu" (kreik. telos, Room. 10:4) tarkoittaa myös sitä, lain tie pelastukseen on nyt kaikilta muilta kuin Jeesukselta lopullisesti suljettu.
IHMINEN PELASTUU YKSIN JEESUKSESSA
"Kuka sitten voi pelastua?" kysyivät opetuslapset Herralta. "Niin Jeesus katsoi heihin ja sanoi heille: 'Ihmisille se on mahdotonta, mutta Jumalalle on kaikki mahdollista'." Ihmiselle on mahdotonta pelastua - yksin Jumalalle, ihmiseksi maan päälle syntyneelle Jumalan Pojalle, se on mahdollista. Jeesus Kristus on ainoa, joka voi päästä taivaaseen. Toivomme on yksin, kokonaan ja täysin Hänessä.
Syntinen ihminen voi pelastua helvetiltä vain ja ainoastaan siten, että hänet on kätketty kasteen ja uskon kautta Jeesukseen, se on ristillä haavoitetun Vapahtajamme synnistä vapaan lihan sisään. Jeesuksen täydellisen lihan suojiin ei voi päästä muuten kuin Hänen haavojensa kautta. Se, joka uskoo ja tunnustaa, että Jeesus Kristus kävi kuoleman tuskiin ja helvetin kauhuihin minun syntieni, lankeemusteni ja saastaisuuteni tähden, pääsee taivaaseen. Herramme julistuttaa palvelijansa kautta tänäänkin jokaiselle syntejään katuvalle ja huonoa elämäänsä murehtivalle: "Poikani, tyttäreni, sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi. Mene Herrasi rauhaan!"
Armahdettuina ja pelastettuina me kiitämme, ylistämme ja palvomme Jeesusta Kristusta, Herraamme ja Jumalaamme. Yksin Hänen nimeään me korotamme ja huudamme 'halleluja'!