OR Ylöstempaaminen (OPETUKSET RAAMATTUTUNNIT)

or-ylostempaaminen.pdf |
Avaa lukemista ja tulostamista varten yllä oleva pdf-tiedosto (päivitelty 27.6.2023).
O OPETUKSET https://gen.fi/o.html
OR RAAMATTUTUNNIT https://gen.fi/or.html
OR Ylöstempaaminen
https://gen.fi/or-ylostempaaminen.html
SISÄLLYSLUETTELO (luonnos)
0. Dokumentteja
1. Perustavia näkökohtia
1.1 Evankeliumit ja opetuskirjeet ovat lopunajallisten tapahtumien perusopetus
– ei vertauskuvallinen Ilmestyskirja
1.2 Lopunajallisen tapahtumien tarkka aikataulu on salattu
1.3 Uskovan elämä on aina uskonkilvoittelua
1.4 Lopunajat alkoivat Johannes Kastajasta
2. Jeesuksen takaisintulo ja ylöstempaaminen
0. DOKUMENTTEJA
Hiltunen, Petri: Kuin salaman leimahdus. Perussanoma 2007
Laato, Antti: Kun nämä alkavat tapahtua. SLEY 1991
Laato, Antti: Lopunajat. Perussanoma 2010.
Väisänen, Matti: Milloin Messias tulee. Uusi Tie 1995.
Tempaaminen
https://www.luterilainen.net/?s=tempaaminen
1. PERUSTAVIA NÄKÖKOHTIA
1.1 EVANKELIUMIT JA OPETUSKIRJEET OVAT LOPUNAJALLISTEN
TAPAHTUMIEN PERUSOPETUS
– EI VERTAUSKUVALLINEN ILMESTYSKIRJA
Evankeliumien, esimerkiksi Matt. 24–25 ja Luuk. 17:20–37, 21:5–38, ja UT:n opetus-kirjeiden, esimerkiksi 1. Tess. 4:13 – 5:11 ja 2. Tess. 2:1–12, opetukset ovat erityisesti aikahistorian kannalta selkeämpiä ja perustavampia kuin Johanneksen ilmestyksen vertauskuvalliset näyt. Ilmestyskirjan läpeensä vertauskuvallinen ja usein vaikeasti ymmärrettävä ja paljon ennakkotietoja vaativa esitystapa täytyy alistaa selkeämpien kohtien alle ja muistaa, että sen näyt ovat ensi sijassa hengellisen, taivaallisen todellisuuden kuvia – eivät kaikille ihmisille näkyvän maailmanhistorian paljastamista.
Ilmestyskirjassa puhutaan myös samoista tapahtumista useaan kertaan, eikä sen perusteella ole mahdollista luoda kattavaa aikahistoriallista yleisesitystä. Mikään ei ole niin helppoa, kuin tulkita Ilmestyskirjaa väärin! Oppi lopunajoista ja Messiaan tulemuksesta onkin erityisen altis harhaopeille, esimerkiksi jehovantodistajat, mormonit ja monet muut lahkot. Katso esimerkiksi Matt. 24:4–5, 11–12, 23–26. Ilmestyskirjan opetukset irrotettuna muusta Raamatun ilmoituksesta tuottavat helposti mitä mielikuvituksellisimpia ja väärällä tavalla ahdistavia ja pelottavia opetuksia maailmanlopusta.
1.2 LOPUNAJALLISEN TAPAHTUMIEN TARKKA AIKATAULU
ON SALATTU
Erityisesti evankeliumitekstejä luettaessa on hyvä huomata, että Jeesuksen ennustukset Jerusalemin hävityksestä (v. 70 jKr.) ja hänen omasta takaisintulostaan ovat osittain sisäkkäisiä, esimerkiksi Matt. 24:15–28.
Raamattu jättää muutoinkin lukijansa vaille mahdollisuuksia laskea tarkkaan lopunaikojen tapahtumia. Ymmärrän sen olevan Jumalan nimenomainen tarkoitus: kukaan ei voi alkaa laskelmoida päivillä ja vuosilla.
"Jos te tänä päivänä kuulette hänen äänensä, niin älkää paaduttako sydäntänne!" (Hepr. 3:7–8). Tärkeintä on olla tänään Jeesuksen oma – ei tietää sitä, mitä huomenna tapahtuu. Kukaan kristitty ei tarvitse, eikä kenelläkään kristityllä voi ollakaan, mitään erityistä, muilta salassa olevaa tietoa lopunajoista.
1.3 USKOVAN ELÄMÄ ON AINA USKONKILVOITTELUA
Jeesukseen uskovan elämä on tässä maailmassa samanlaista kaikkina aikoina, myös lopunaikojen lopulla, mitä aikoja me nyt elämme: jokapäiväistä valvomista ja kilvoittelemista siinä, että pysymme Jumalan kirjoitetussa sanassa eli Pyhässä Raamatussa, teemme parannusta synneistämme ja elämme armahdettuina syntisinä Jeesusta tunnustaen sekä lähimmäisiämme palvellen.
Ylenmääräinen kiinnostus lopunaikoja kohtaan tekee ihmisestä helposti vauhkon, pelokkaan ja levottoman. Hengellinen raittius tarkoittaa mielen suuntaamista minun pelastukseni tähden ristiinnaulittuun ja ylösnousseeseen Jeesukseen ja kaiken muun siirtämistä sydämestä vähemmän tärkeiksi sivuasioiksi.
13. Vyöttäkää sen tähden mielenne kupeet ja olkaa raittiit; ja pankaa täysi toivonne siihen armoon, joka teille tarjotaan Jeesuksen Kristuksen ilmestymisessä. (1Piet01_13)
Armo eli ansioton syntien anteeksiantamus on uskomme, toivomme ja rakkautemme luovuttamaton keskus.
1.4 LOPUNAJAT ALKOIVAT JOHANNES KASTAJASTA
Lopunajat alkoivat Johannes Kastajasta ja Jeesuksen maanpäällisestä elämästä: Kristittyjä on tapettu Stefanoksesta alkaen jatkuvasti aina tähän hetkeen asti. Tänäkin vuonna murhataan tuhansia ja taas tuhansia kristittyjä ympäri maailmaa siksi, että he uskovat Jeesukseen ja miljoonat kastetut joutuvat vainotuiksi ja ahdistetuiksi uskonsa tähden. Yksittäisten kristittyjen kohdalla lopunaikojen raskaat koettelemukset aina marttyyriuteen asti ovat toteutuneet kahden tuhannen vuoden aikana jo miljoonia kertoja.
On mahdollista, että uuspakanallistuvassa Suomessa Jeesuksen omien elämä merkittävästi vaikeutuu verrattuna nykyisiin vapauden aikoihin. Nythän me uskovat saamme useimmiten olla maassamme rauhassa. Vaikka parannussaarnaa ja evankeliumin julistusta aktiivisesti vastustetaankin, niin mistään järjestelmällisestä kristittyjen vainosta ei maassamme vielä voitane puhua kuin korkeintaan mielipidevainon tasolla. Yksittäiset uskovat saattavat kyllä joutua hyvinkin tukaliin tilanteisiin perheissään ja työpaikoillaan.
2. JEESUKSEN TAKAISINTULO JA YLÖSTEMPAAMINEN
Tempaaminen-sanaa käytetään UT:ssa vain kerran (1Tess04_17), ja se liittyy yksiselitteisesti Jeesuksen takaisintuloon.
13. Mutta me emme tahdo pitää teitä, veljet, tietämättöminä siitä, kuinka poisnukkuneiden on, ettette murehtisi niin kuin muut, joilla ei toivoa ole.
14. Sillä jos uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumala Jeesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan.
15. Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa – jotka jäämme tänne Herran tulemukseen – emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.
16. Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasuunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
17. sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.
18. Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla. (1. Tess. 4:13–17)
Kysymyksessä on antiikin ajan historiaan kuuluva kuva siitä, miten hallitsijan tullessa kaupunkiin kaikki häntä odottavat kaupunkilaiset tulevat riemuiten ottamaan vastaan kuningastaan jo kaupungin muurien ulkopuolelle. Tämä tapahtui esikuvallisesti jo Jeesuksen ratsastaessa aasilla palmusunnuntaina Jerusalemiin ja kansan huutaessa hoosiannaa ja levittäessä palmunoksia ja vaatteita Jeesuksen eteen "punaiseksi matoksi". Meidän aikanamme esimerkkejä samantyyppisestä toiminnasta ovat esimerkiksi olympiakultaa voittaneiden tai arvokkaiden valtiovieraiden vastaanottaminen jo lentokentällä.
Tässä vaiheessa pelastettujen täysi luku on jo Jeesusta vastassa: mukana ovat kaikki Jeesukseen uskovina kuolleet sekä vielä elossa olevat uskovat. Opetus jostain "morsiusseurakunnan" erillisestä ylöstempaamisesta, ja vielä sen jälkeen mahdollisesti tänne jääneiden maanpäällisestä elämästä siihen liittyvine kääntymysmahdollisuuksineen ei ole Raamatun mukainen.
Jeesuksen takaisintulo ja siihen liittyvä ylöstempaaminen on kaikille maailman ihmisille yksiselitteinen ja näkyvä historiallinen tapahtuma, joka päättää äkisti ja arvaamatta niin armonajan kuin koko ajankin. Koko maanpäällinen elämä päättyy juuri tähän hetkeen: Herran takaisintuloon, siihen liittyvään uskovien ylöstempaamiseen ja viimeiseen tuomioon.
14. Tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu. (Matt24_14)
27. Sillä niin kuin salama leimahtaa idässä ja valaisee taivaan länteen asti, niin on oleva Ihmisen Pojan tulo. (Matt24_27)
30. – – Kaikki maan sukukunnat puhkeavat valituksiin, kun näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suuressa voimassaan ja kirkkaudessaan.
31. Suuren torven soidessa hän lähettää enkelinsä neljälle ilmansuunnalle kokoamaan kaikkialta, maan kaikista ääristä ne, jotka hän on valinnut." (Matt. 24:30–31)
36. Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin.
37. Sillä niin kuin oli Nooan päivinä, niin on Ihmisen Pojan tulemus oleva.
38. Sillä niin kuin ihmiset olivat niinä päivinä ennen vedenpaisumusta: söivät ja joivat, naivat ja naittivat, aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin,
39. eivätkä tienneet, ennen kuin vedenpaisumus tuli ja vei heidät kaikki; niin on myös Ihmisen Pojan tulemus oleva.
40. Silloin on kaksi miestä pellolla; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
41. Kaksi naista on jauhamassa käsikivillä; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
42. Valvokaa siis, sillä ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee.
43. Mutta se tietäkää: jos perheenisäntä tietäisi, millä yövartiolla varas tulee, totta hän valvoisi, eikä sallisi taloonsa murtauduttavan.
44. Sen tähden olkaa tekin valmiit, sillä sinä hetkenä, jona ette luule, Ihmisen Poika tulee. (Matt. 24:36–44)
Myöskään ilman uskoa kuolleiden ylösnousemus ei anna tässä tilanteessa odottaa itseään; taivas ja helvetti alkavat samanaikaisesti. Maailma jatkuu entisellään, kunnes se äkisti loppuu.
31. Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle.
32. Hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niin kuin paimen erottaa lampaat vuohista.
33. Hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle.
34. Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: "Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti." (Matt. 25:31–34)
41. Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: "Menkää pois minun luotani, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä." (Matt. 25:41)
46. Nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään. (Matt. 25:46)
Katso myös Matt. 13:39–43, 49 ja 1. Kor. 15:51–52.
O OPETUKSET https://gen.fi/o.html
OR RAAMATTUTUNNIT https://gen.fi/or.html
OR Ylöstempaaminen
https://gen.fi/or-ylostempaaminen.html
SISÄLLYSLUETTELO (luonnos)
0. Dokumentteja
1. Perustavia näkökohtia
1.1 Evankeliumit ja opetuskirjeet ovat lopunajallisten tapahtumien perusopetus
– ei vertauskuvallinen Ilmestyskirja
1.2 Lopunajallisen tapahtumien tarkka aikataulu on salattu
1.3 Uskovan elämä on aina uskonkilvoittelua
1.4 Lopunajat alkoivat Johannes Kastajasta
2. Jeesuksen takaisintulo ja ylöstempaaminen
0. DOKUMENTTEJA
Hiltunen, Petri: Kuin salaman leimahdus. Perussanoma 2007
Laato, Antti: Kun nämä alkavat tapahtua. SLEY 1991
Laato, Antti: Lopunajat. Perussanoma 2010.
Väisänen, Matti: Milloin Messias tulee. Uusi Tie 1995.
Tempaaminen
https://www.luterilainen.net/?s=tempaaminen
1. PERUSTAVIA NÄKÖKOHTIA
1.1 EVANKELIUMIT JA OPETUSKIRJEET OVAT LOPUNAJALLISTEN
TAPAHTUMIEN PERUSOPETUS
– EI VERTAUSKUVALLINEN ILMESTYSKIRJA
Evankeliumien, esimerkiksi Matt. 24–25 ja Luuk. 17:20–37, 21:5–38, ja UT:n opetus-kirjeiden, esimerkiksi 1. Tess. 4:13 – 5:11 ja 2. Tess. 2:1–12, opetukset ovat erityisesti aikahistorian kannalta selkeämpiä ja perustavampia kuin Johanneksen ilmestyksen vertauskuvalliset näyt. Ilmestyskirjan läpeensä vertauskuvallinen ja usein vaikeasti ymmärrettävä ja paljon ennakkotietoja vaativa esitystapa täytyy alistaa selkeämpien kohtien alle ja muistaa, että sen näyt ovat ensi sijassa hengellisen, taivaallisen todellisuuden kuvia – eivät kaikille ihmisille näkyvän maailmanhistorian paljastamista.
Ilmestyskirjassa puhutaan myös samoista tapahtumista useaan kertaan, eikä sen perusteella ole mahdollista luoda kattavaa aikahistoriallista yleisesitystä. Mikään ei ole niin helppoa, kuin tulkita Ilmestyskirjaa väärin! Oppi lopunajoista ja Messiaan tulemuksesta onkin erityisen altis harhaopeille, esimerkiksi jehovantodistajat, mormonit ja monet muut lahkot. Katso esimerkiksi Matt. 24:4–5, 11–12, 23–26. Ilmestyskirjan opetukset irrotettuna muusta Raamatun ilmoituksesta tuottavat helposti mitä mielikuvituksellisimpia ja väärällä tavalla ahdistavia ja pelottavia opetuksia maailmanlopusta.
1.2 LOPUNAJALLISEN TAPAHTUMIEN TARKKA AIKATAULU
ON SALATTU
Erityisesti evankeliumitekstejä luettaessa on hyvä huomata, että Jeesuksen ennustukset Jerusalemin hävityksestä (v. 70 jKr.) ja hänen omasta takaisintulostaan ovat osittain sisäkkäisiä, esimerkiksi Matt. 24:15–28.
Raamattu jättää muutoinkin lukijansa vaille mahdollisuuksia laskea tarkkaan lopunaikojen tapahtumia. Ymmärrän sen olevan Jumalan nimenomainen tarkoitus: kukaan ei voi alkaa laskelmoida päivillä ja vuosilla.
"Jos te tänä päivänä kuulette hänen äänensä, niin älkää paaduttako sydäntänne!" (Hepr. 3:7–8). Tärkeintä on olla tänään Jeesuksen oma – ei tietää sitä, mitä huomenna tapahtuu. Kukaan kristitty ei tarvitse, eikä kenelläkään kristityllä voi ollakaan, mitään erityistä, muilta salassa olevaa tietoa lopunajoista.
1.3 USKOVAN ELÄMÄ ON AINA USKONKILVOITTELUA
Jeesukseen uskovan elämä on tässä maailmassa samanlaista kaikkina aikoina, myös lopunaikojen lopulla, mitä aikoja me nyt elämme: jokapäiväistä valvomista ja kilvoittelemista siinä, että pysymme Jumalan kirjoitetussa sanassa eli Pyhässä Raamatussa, teemme parannusta synneistämme ja elämme armahdettuina syntisinä Jeesusta tunnustaen sekä lähimmäisiämme palvellen.
Ylenmääräinen kiinnostus lopunaikoja kohtaan tekee ihmisestä helposti vauhkon, pelokkaan ja levottoman. Hengellinen raittius tarkoittaa mielen suuntaamista minun pelastukseni tähden ristiinnaulittuun ja ylösnousseeseen Jeesukseen ja kaiken muun siirtämistä sydämestä vähemmän tärkeiksi sivuasioiksi.
13. Vyöttäkää sen tähden mielenne kupeet ja olkaa raittiit; ja pankaa täysi toivonne siihen armoon, joka teille tarjotaan Jeesuksen Kristuksen ilmestymisessä. (1Piet01_13)
Armo eli ansioton syntien anteeksiantamus on uskomme, toivomme ja rakkautemme luovuttamaton keskus.
1.4 LOPUNAJAT ALKOIVAT JOHANNES KASTAJASTA
Lopunajat alkoivat Johannes Kastajasta ja Jeesuksen maanpäällisestä elämästä: Kristittyjä on tapettu Stefanoksesta alkaen jatkuvasti aina tähän hetkeen asti. Tänäkin vuonna murhataan tuhansia ja taas tuhansia kristittyjä ympäri maailmaa siksi, että he uskovat Jeesukseen ja miljoonat kastetut joutuvat vainotuiksi ja ahdistetuiksi uskonsa tähden. Yksittäisten kristittyjen kohdalla lopunaikojen raskaat koettelemukset aina marttyyriuteen asti ovat toteutuneet kahden tuhannen vuoden aikana jo miljoonia kertoja.
On mahdollista, että uuspakanallistuvassa Suomessa Jeesuksen omien elämä merkittävästi vaikeutuu verrattuna nykyisiin vapauden aikoihin. Nythän me uskovat saamme useimmiten olla maassamme rauhassa. Vaikka parannussaarnaa ja evankeliumin julistusta aktiivisesti vastustetaankin, niin mistään järjestelmällisestä kristittyjen vainosta ei maassamme vielä voitane puhua kuin korkeintaan mielipidevainon tasolla. Yksittäiset uskovat saattavat kyllä joutua hyvinkin tukaliin tilanteisiin perheissään ja työpaikoillaan.
2. JEESUKSEN TAKAISINTULO JA YLÖSTEMPAAMINEN
Tempaaminen-sanaa käytetään UT:ssa vain kerran (1Tess04_17), ja se liittyy yksiselitteisesti Jeesuksen takaisintuloon.
13. Mutta me emme tahdo pitää teitä, veljet, tietämättöminä siitä, kuinka poisnukkuneiden on, ettette murehtisi niin kuin muut, joilla ei toivoa ole.
14. Sillä jos uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumala Jeesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan.
15. Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa – jotka jäämme tänne Herran tulemukseen – emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.
16. Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasuunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
17. sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.
18. Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla. (1. Tess. 4:13–17)
Kysymyksessä on antiikin ajan historiaan kuuluva kuva siitä, miten hallitsijan tullessa kaupunkiin kaikki häntä odottavat kaupunkilaiset tulevat riemuiten ottamaan vastaan kuningastaan jo kaupungin muurien ulkopuolelle. Tämä tapahtui esikuvallisesti jo Jeesuksen ratsastaessa aasilla palmusunnuntaina Jerusalemiin ja kansan huutaessa hoosiannaa ja levittäessä palmunoksia ja vaatteita Jeesuksen eteen "punaiseksi matoksi". Meidän aikanamme esimerkkejä samantyyppisestä toiminnasta ovat esimerkiksi olympiakultaa voittaneiden tai arvokkaiden valtiovieraiden vastaanottaminen jo lentokentällä.
Tässä vaiheessa pelastettujen täysi luku on jo Jeesusta vastassa: mukana ovat kaikki Jeesukseen uskovina kuolleet sekä vielä elossa olevat uskovat. Opetus jostain "morsiusseurakunnan" erillisestä ylöstempaamisesta, ja vielä sen jälkeen mahdollisesti tänne jääneiden maanpäällisestä elämästä siihen liittyvine kääntymysmahdollisuuksineen ei ole Raamatun mukainen.
Jeesuksen takaisintulo ja siihen liittyvä ylöstempaaminen on kaikille maailman ihmisille yksiselitteinen ja näkyvä historiallinen tapahtuma, joka päättää äkisti ja arvaamatta niin armonajan kuin koko ajankin. Koko maanpäällinen elämä päättyy juuri tähän hetkeen: Herran takaisintuloon, siihen liittyvään uskovien ylöstempaamiseen ja viimeiseen tuomioon.
14. Tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu. (Matt24_14)
27. Sillä niin kuin salama leimahtaa idässä ja valaisee taivaan länteen asti, niin on oleva Ihmisen Pojan tulo. (Matt24_27)
30. – – Kaikki maan sukukunnat puhkeavat valituksiin, kun näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suuressa voimassaan ja kirkkaudessaan.
31. Suuren torven soidessa hän lähettää enkelinsä neljälle ilmansuunnalle kokoamaan kaikkialta, maan kaikista ääristä ne, jotka hän on valinnut." (Matt. 24:30–31)
36. Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin.
37. Sillä niin kuin oli Nooan päivinä, niin on Ihmisen Pojan tulemus oleva.
38. Sillä niin kuin ihmiset olivat niinä päivinä ennen vedenpaisumusta: söivät ja joivat, naivat ja naittivat, aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin,
39. eivätkä tienneet, ennen kuin vedenpaisumus tuli ja vei heidät kaikki; niin on myös Ihmisen Pojan tulemus oleva.
40. Silloin on kaksi miestä pellolla; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
41. Kaksi naista on jauhamassa käsikivillä; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
42. Valvokaa siis, sillä ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee.
43. Mutta se tietäkää: jos perheenisäntä tietäisi, millä yövartiolla varas tulee, totta hän valvoisi, eikä sallisi taloonsa murtauduttavan.
44. Sen tähden olkaa tekin valmiit, sillä sinä hetkenä, jona ette luule, Ihmisen Poika tulee. (Matt. 24:36–44)
Myöskään ilman uskoa kuolleiden ylösnousemus ei anna tässä tilanteessa odottaa itseään; taivas ja helvetti alkavat samanaikaisesti. Maailma jatkuu entisellään, kunnes se äkisti loppuu.
31. Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle.
32. Hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niin kuin paimen erottaa lampaat vuohista.
33. Hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle.
34. Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: "Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti." (Matt. 25:31–34)
41. Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: "Menkää pois minun luotani, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä." (Matt. 25:41)
46. Nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään. (Matt. 25:46)
Katso myös Matt. 13:39–43, 49 ja 1. Kor. 15:51–52.