J Piispa Matti Väisäsen puhe (JULIAN MUISTOSIVUT)
![]()
|
Voit kuunnella puheen vasemmalla olevasta palkista tai tallentaa sen omalle laitteellesi oikealla puolella olevasta mp3-tiedostosta.

j-muistopuhe-matti.pdf |

j-muistopuhe-matti-alkuperäinen.pdf |
Avaa tulostamista varten yllä oleva pdf-tiedosto (päivitelty 1.11.2019).
J JULIAN MUISTOSIVUT, https://gen.fi/j.html
J Piispa Matti Väisäsen muistopuhe: Näkymätön seurakunta
https://gen.fi/j-muistopuhe-matti.html
JÄSENNYS
0. Johdanto
1. Kirkon alttari
2. Missä poisnukkuneet ovat?
3. Yhteydenpito vainajiin?
4. Päätös
0. JOHDANTO
Rakas Julian saattoväki, olen rukoillut Kaikkivaltiaalta lohdutuksen sanaa teille. Tämä oma pieni puheenvuoroni pitenee hiukan sen tähden, koska haluan sitoa esittämäni ajatukset Raamatun ilmoitukseen, jottei jäisi sellainen vaikutelma, että esittämäni ajatukset on vedetty omasta hatusta.
1. KIRKON ALTTARI
Kristillisten kirkkojen alttarit ovat perinteisesti olleet puoliympyrän muotoisia tai sen mukaelmia. Alttarin muodolla on haluttu kuvata ns. näkyvää seurakuntaa ja sen puuttuvalla osalla ns. näkymätöntä seurakuntaa.
Eri aikoina on täällä näkyvässä seurakunnassa kyselty, voidaanko täältä olla yhteydessä niihin, jotka ovat jo siellä alttarin näkymättömällä puolella.
2. MISSÄ POISNUKKUNEET OVAT?
Iankaikkinen elämä ei Raamatun mukaan seuraa lopullisessa muodossaan välittömästi ajallista poisnukkumista eli kuolemaa. Iankaikkinen elämä alkaa vasta ylösnousemuksen jälkeen. Tämä johtaa teologian puhumaan ns. välitilasta ja siinä tapahtuvasta odotuksesta. Välitilaan ei kuulu ruumiillinen olemassaolo. Se on pelkästään henkistä (1. Piet. 3:19, Ilm. 6:9). Välitilan aikana "minä" jatkaa olemassaoloaan ruumiittomana, siitä "riisuttuna" (2. Kor. 5:3–4).
Tämä käy havainnollisesti ilmi mm. Jeesuksen vastauksesta kuolevan ristin ryövärin rukoukseen. Ryöväri pyysi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi", johon Jeesus vastasi: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa" (Luuk. 23:42–43).
"Tänä päivänä!" Kyseinen tapaaminen paratiisissa on täytynyt tapahtua Jeesuksen ristinkuoleman ja hänen ylösnousemuksensa välisenä aikana. Jeesuksen ruumis oli Jerusalemissa kalliohaudassa, ja ryövärin ruumis oli ehkä kaatopaikalla. Koska ristin ryöväri oli ilmaissut uskovansa Jeesukseen, hän saa olla Jeesuksen kanssa Jumalan luona "tänä päivänä" eli heti kuoleman jälkeen. Näin ollen Jeesus toimi tuolloin ruumiittomassa olomuodossa niin kuin ryövärikin.
Välitilaa ajatellen Jeesuksen kertomus rikkaasta miehestä tuonelassa ja köyhästä Lasaruksesta Abrahamin helmassa herättää monia kysymyksiä (Luuk. 16:19–31). Tuonelan ja Abrahamin helman erottaa toisistaan suuri juopa, joka ei kuitenkaan estä ajatustenvaihtoa niiden välillä.
Monet tulkitsevat Heprealaiskirjeen kohdan "suuresta todistajien pilvestä ympärillämme" ilmoitukseksi uskossa kuolleitten läsnäolosta (Hepr. 12:1). Jos näin on, ei todistajien joukko rajoitu vain siinä nimeltä mainittuihin (Abel, Enok, Nooa, Abraham jne.), vaan varmaan se sisältää halki aikojen kaikki Kristuksessa poisnukkuneet.
Me uskomme Herran olevan sanansa mukaan omiensa kanssa täällä ajassa. Lähellä on silloin päättely: Autuaat vainajat ovat siellä, missä Herrakin, se on: he ovat salatulla tavalla lähellämme.
Näin ollen Julian henki on Jeesuksen luona eikä ehkä lainkaan kaukana meistä.
3. YHTEYDENPITO VAINAJIIN?
Jumalan lapsi saa kertoa taivaalliselle Isälleen kaikki huolensa, nekin, mitkä koskevat hänen poisnukkuneita rakkaitaan.
Vanhassa kirkossa näyttää muun muassa rukous vainajien puolesta olleen melko yleistä (mm. Tertullianus, Cyprianus ja Augustinus). Sen sijaan Lutherin neuvo rakkaansa menettäneelle oli tässä asiassa seuraava: Rukoile kerran tai kahdesti ja usko sen jälkeen rakkaasi hyvän Jumalan huomaan, joka oikein tuomitsee.
Jeesuksen kertomuksessa rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta sanotaan rikkaasta miehestä, että hän oli tuonelassa, mutta samaa ei sanota Lasaruksesta. Rikas mies näki Lasaruksen kaukana Abrahamin helmassa. Jeesus sanoi rukoilevalle ryövärille ristillä: "Tänä päivänä sinä tulet olemaan minun kanssani paratiisissa." "Paratiisin" ja "Abrahamin helman" lisäksi Raamattu tuntee muutaman muunkin kuvan siitä paikasta, jossa uskossa pois päässeitten henki odottaa ruumiin ylösnousemusta kirkastettuna.
Yhteenvetona kaikesta edellä sanotusta voimme todeta seuraavat kolme asiaa:
(1) Kuoloon nukkuneen henki on siis tietoisessa tilassa.
(2) Uskossa poisnukkuneen henki on Jeesuksen luona.
(3) Jeesuksella ja kuoloon nukkuneilla Jumalan lapsilla on keskusteluyhteys keskenään.
Raamatussa meitä kehotetaan olemaan alinomaa yhteydessä Jeesukseen, jolle saamme rukouksessa kertoa kaikki asiamme. Näin ollen me saamme Jeesukselle sanoa senkin, mikä meidän olisi pitänyt sanoa Julialle, mutta se jäi sanomatta. Voimme pyytää, että Jeesus kertoisi sen Julialle.
4. PÄÄTÖS
Kun käyn yksin Juvalla ja Anttolassa rakkaitteni haudoilla, puhelen siellä Jeesukselle tähän tapaan: "Jeesus, kerro rakkaalle äidille ja isälle, Rauha- ja Aino-siskolle terveiseni. Kerro heille, että rakastan heitä. Kerro äidille anteeksipyyntöni, kun silloin ja silloin pahoitin hänen mielensä jne."
Samoin tekin, jotka elitte lähellä Juliaa, voitte tänään rukoilla myös: "Kerro, Jeesus, Julialle, että rakastan häntä ja haluan pyytää häneltä anteeksi kaikkea, millä pahoitin hänen mieltään." Ja uskon, että Julia antaa mielellään anteeksi, sillä anteeksiantamuksen Lähde, Jeesus, on aivan hänen vierellään. – Aamen!
J JULIAN MUISTOSIVUT, https://gen.fi/j.html
J Piispa Matti Väisäsen muistopuhe: Näkymätön seurakunta
https://gen.fi/j-muistopuhe-matti.html
JÄSENNYS
0. Johdanto
1. Kirkon alttari
2. Missä poisnukkuneet ovat?
3. Yhteydenpito vainajiin?
4. Päätös
0. JOHDANTO
Rakas Julian saattoväki, olen rukoillut Kaikkivaltiaalta lohdutuksen sanaa teille. Tämä oma pieni puheenvuoroni pitenee hiukan sen tähden, koska haluan sitoa esittämäni ajatukset Raamatun ilmoitukseen, jottei jäisi sellainen vaikutelma, että esittämäni ajatukset on vedetty omasta hatusta.
1. KIRKON ALTTARI
Kristillisten kirkkojen alttarit ovat perinteisesti olleet puoliympyrän muotoisia tai sen mukaelmia. Alttarin muodolla on haluttu kuvata ns. näkyvää seurakuntaa ja sen puuttuvalla osalla ns. näkymätöntä seurakuntaa.
Eri aikoina on täällä näkyvässä seurakunnassa kyselty, voidaanko täältä olla yhteydessä niihin, jotka ovat jo siellä alttarin näkymättömällä puolella.
2. MISSÄ POISNUKKUNEET OVAT?
Iankaikkinen elämä ei Raamatun mukaan seuraa lopullisessa muodossaan välittömästi ajallista poisnukkumista eli kuolemaa. Iankaikkinen elämä alkaa vasta ylösnousemuksen jälkeen. Tämä johtaa teologian puhumaan ns. välitilasta ja siinä tapahtuvasta odotuksesta. Välitilaan ei kuulu ruumiillinen olemassaolo. Se on pelkästään henkistä (1. Piet. 3:19, Ilm. 6:9). Välitilan aikana "minä" jatkaa olemassaoloaan ruumiittomana, siitä "riisuttuna" (2. Kor. 5:3–4).
Tämä käy havainnollisesti ilmi mm. Jeesuksen vastauksesta kuolevan ristin ryövärin rukoukseen. Ryöväri pyysi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi", johon Jeesus vastasi: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa" (Luuk. 23:42–43).
"Tänä päivänä!" Kyseinen tapaaminen paratiisissa on täytynyt tapahtua Jeesuksen ristinkuoleman ja hänen ylösnousemuksensa välisenä aikana. Jeesuksen ruumis oli Jerusalemissa kalliohaudassa, ja ryövärin ruumis oli ehkä kaatopaikalla. Koska ristin ryöväri oli ilmaissut uskovansa Jeesukseen, hän saa olla Jeesuksen kanssa Jumalan luona "tänä päivänä" eli heti kuoleman jälkeen. Näin ollen Jeesus toimi tuolloin ruumiittomassa olomuodossa niin kuin ryövärikin.
Välitilaa ajatellen Jeesuksen kertomus rikkaasta miehestä tuonelassa ja köyhästä Lasaruksesta Abrahamin helmassa herättää monia kysymyksiä (Luuk. 16:19–31). Tuonelan ja Abrahamin helman erottaa toisistaan suuri juopa, joka ei kuitenkaan estä ajatustenvaihtoa niiden välillä.
Monet tulkitsevat Heprealaiskirjeen kohdan "suuresta todistajien pilvestä ympärillämme" ilmoitukseksi uskossa kuolleitten läsnäolosta (Hepr. 12:1). Jos näin on, ei todistajien joukko rajoitu vain siinä nimeltä mainittuihin (Abel, Enok, Nooa, Abraham jne.), vaan varmaan se sisältää halki aikojen kaikki Kristuksessa poisnukkuneet.
Me uskomme Herran olevan sanansa mukaan omiensa kanssa täällä ajassa. Lähellä on silloin päättely: Autuaat vainajat ovat siellä, missä Herrakin, se on: he ovat salatulla tavalla lähellämme.
Näin ollen Julian henki on Jeesuksen luona eikä ehkä lainkaan kaukana meistä.
3. YHTEYDENPITO VAINAJIIN?
Jumalan lapsi saa kertoa taivaalliselle Isälleen kaikki huolensa, nekin, mitkä koskevat hänen poisnukkuneita rakkaitaan.
Vanhassa kirkossa näyttää muun muassa rukous vainajien puolesta olleen melko yleistä (mm. Tertullianus, Cyprianus ja Augustinus). Sen sijaan Lutherin neuvo rakkaansa menettäneelle oli tässä asiassa seuraava: Rukoile kerran tai kahdesti ja usko sen jälkeen rakkaasi hyvän Jumalan huomaan, joka oikein tuomitsee.
Jeesuksen kertomuksessa rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta sanotaan rikkaasta miehestä, että hän oli tuonelassa, mutta samaa ei sanota Lasaruksesta. Rikas mies näki Lasaruksen kaukana Abrahamin helmassa. Jeesus sanoi rukoilevalle ryövärille ristillä: "Tänä päivänä sinä tulet olemaan minun kanssani paratiisissa." "Paratiisin" ja "Abrahamin helman" lisäksi Raamattu tuntee muutaman muunkin kuvan siitä paikasta, jossa uskossa pois päässeitten henki odottaa ruumiin ylösnousemusta kirkastettuna.
Yhteenvetona kaikesta edellä sanotusta voimme todeta seuraavat kolme asiaa:
(1) Kuoloon nukkuneen henki on siis tietoisessa tilassa.
(2) Uskossa poisnukkuneen henki on Jeesuksen luona.
(3) Jeesuksella ja kuoloon nukkuneilla Jumalan lapsilla on keskusteluyhteys keskenään.
Raamatussa meitä kehotetaan olemaan alinomaa yhteydessä Jeesukseen, jolle saamme rukouksessa kertoa kaikki asiamme. Näin ollen me saamme Jeesukselle sanoa senkin, mikä meidän olisi pitänyt sanoa Julialle, mutta se jäi sanomatta. Voimme pyytää, että Jeesus kertoisi sen Julialle.
4. PÄÄTÖS
Kun käyn yksin Juvalla ja Anttolassa rakkaitteni haudoilla, puhelen siellä Jeesukselle tähän tapaan: "Jeesus, kerro rakkaalle äidille ja isälle, Rauha- ja Aino-siskolle terveiseni. Kerro heille, että rakastan heitä. Kerro äidille anteeksipyyntöni, kun silloin ja silloin pahoitin hänen mielensä jne."
Samoin tekin, jotka elitte lähellä Juliaa, voitte tänään rukoilla myös: "Kerro, Jeesus, Julialle, että rakastan häntä ja haluan pyytää häneltä anteeksi kaikkea, millä pahoitin hänen mieltään." Ja uskon, että Julia antaa mielellään anteeksi, sillä anteeksiantamuksen Lähde, Jeesus, on aivan hänen vierellään. – Aamen!