H6A Mieheksi ja naiseksi (HEPREA JEESUS-KIELI YLEISTÄ)

h6a-mieheksi-ja-naiseksi.pdf |
Avaa lukemista ja tulostamista varten yllä oleva pdf-tiedosto (päivitelty ).
H6 HEPREA JEESUS-KIELI https://gen.fi/h6.html
H6A YLEISTÄ https://gen.fi/h6a.html
H6A Mieheksi ja naiseksi (1. Moos. 1:27)
https://gen.fi/h6a-mieheksi-ja-naiseksi.html
SISÄLLYSLUETTELO
0. Tallenteet ja dokumentteja
1. 1. Moos. 1:26–27
2. Mieheksi ja naiseksi
2.1 Zachar
2.2 Nekeva
3. Homosuhde on epäjumalanpalvelusta
4. Armo koiranpenikoille
0. TALLENTEET JA DOKUMENTTEJA
Muu raamattutunti 2, Avioliitto 2/6, 28.5.2017 (0.49)
AC-tallenne https://gen.adobeconnect.com/pq9jzkzjymn9/
Youtube-video https://youtu.be/LfuQYnZrkBE
H6A Mieheksi ja naiseksi (1. Moos. 1:27)
https://gen.fi/h6a-mieheksi-ja-naiseksi.html
OR Avioliitto (1. Moos. 2:24)
https://gen.fi/or-avioliitto.html
INFO Juha Muukkosen (Genesis ry) kotisivujen sivukartta
https://gen.fi/info-sivukartta.html
OR Mies ja nainen, Kristus ja seurakunta (Ef. 5:21–33)
https://gen.fi/or-mies-ja-nainen-kristus-ja-seurakunta.html
OR Veriylkä (2. Moos. 4:24–26)
https://gen.fi/or-veriylka.html
1. 1. MOOS. 1:26–27
Jumala on luonut ihmisen mieheksi ja naiseksi.
1. Moos. 1:26–27
26 Jumala 1 sanoi: "Tehkäämme 2 ihminen 3 Kuvamme kautta 3, kaltaiseksemme, ja he vallitkoot meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat."
• alaviite 1: אֱלֹהִים Elohim: monikkomuotoinen, mutta kuitenkin
lähes aina yksiköllisten määritteiden (tässä: sanoi) kanssa esiintyvä erisnimi: kolmiyhteinen Jumala, "Kolminaisuusjumala"
• alaviite 2: Poikkeuksellinen Jumalaan liittyvän määreen
monikkomuoto: Isä ja Poika ja Pyhä Henki. Muita monikollisia kohtia: 1Moos03_22, 1Moos11_07 ja Jes06_08
• alaviite 3–3: בְּצַלְמֵ֫נוּ betsalmenu: "Kuvapatsaassamme, so. Kuvapatsaamme kautta", joka tarkoittaa kolmiulotteisesta materiaan syntyvää jumalihmistä eli rakasta Vapahtajaamme
27 Ja (kolmiyhteinen) Jumala loi ihmisen oman Kuvansa kautta (betsalmo), (kolmiyhteisen) Jumalan Kuvan kautta (betselem Elohim) hän hänet loi, hän loi heidät mieheksi ja naiseksi. (1. Moos. 1:26–27, raakakäännös)
Kuva (hepr. tselem) tarkoittaa Kristusta, joka on Jumalan Kuva. KR33:n tekstiin on siksi tehtävä kristologinen käännöskorjaus. Raamatussa ei sanota "Tehkäämme ihminen kuvaksemme", "omaksi kuvaksensa" ja "Jumalan kuvaksi" vaan: "Tehkäämme ihminen "Kuvassamme" eli Kuvamme kautta", "oman Kuvansa kautta" ja "Jumalan Kuvan kautta".
בְּצַלְמֵ֫נוּ בצלמנו
בְּצַלְמוֹ בצלמו
בְּצֶלֶם־אֱלֹהִים בצלם אלהים
Tässä puhutaan Pojasta, joka on Jumalan Kuva (2. Kor. 4:4, Kol. 1:15). Ihmisen luominen tapahtuu Jumalan toisen persoonan eli Herramme Kristuksen kautta. Samoin kaikki muukin luotu on saanut syntynsä juuri hänen kauttaan. Tämäkin kohta (1. Moos. 1:26–27) alleviivaa Poikaa, Jumalan persoonallista Viisautta ja Voimaa (1. Kor. 1:24). Edes ensimmäistä uskonkappaletta eli luomista ei voi ymmärtää ja uskoa oikein ilman Poikaa, Jeesusta.
4 niissä uskottomissa, joiden mielet tämän maailman Jumala on sokaissut, etteivät he näe Kristuksen kirkkauden evankeliumin loistetta, (hänen,) joka on Jumalan Kuva. (2. Kor. 4:4, raakakäännös)
15 joka on näkymättömän Jumalan Kuva, ennen kaikkea luomista syntynyt. (Kol. 1:15, raakakäännös)
23 me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta – (joka on) juutalaisille loukkaus, pakanoille hulluus, 24 mutta kutsutuille, sekä juutalaisille että kreikkalaisille – Kristusta, Jumalan Voimaa ja Jumalan Viisautta. (1. Kor. 1:23–24, raakakäännös)
2. MIEHEKSI JA NAISEKSI
2.1 ZACHAR
Hepreaksi sanat "mieheksi ja naiseksi" ovat "zachar unkeva".
זָכָר וּנְקֵבָה זכר ונקבה
Zachar tarkoittaa miestä, miespuolista ja urosta. Sananmukainen merkitys on "muistettava" tai "muistaminen". Miksi mies ja muistaa-sana kuuluvat hepreassa yhteen?
Asiaa liittyy myös Sakarja-nimi (Zecharja). Nimi tarkoittaa perusmerkityksensä (Herra on muistanut) lisäksi myös: Herra on mies. Tässä nimessä on profeetallisesti läsnä Pojan tuleminen lihaan: Jumala syntyy ihmiseksi. Kaikkivaltias oli tuleva luomakuntansa keskelle miehenä.
זְכַרְיָה זכריה
Tuota yhtä Miestä meidän tulee muistaa: "Tehkää se minun muistokseni." Toisaalta tuo yksi Mies on meidän muistajamme: Hän ei jättänyt meitä synnin ja kuoleman valtaan, vaan tuli alas taivaasta meitä pelastamaan. Hän muisti jopa ristiinnaulitsijoitaan rukouksin. Nytkin hän meitä omakseen kastettuja eli häneen uudestisynnytettyjä yhdessä Pyhän Hengen kanssa rukouksin Isän armoistuimen edessä muistaa. Zachar eli mies saarnaa Kristusta, Miestä isolla M-kirjaimella.
Samalla miestä tarkoittava zachar-sana opettaa meille, että miehen tehtävä ja vastuu on sekä perheessä että seurakunnassa muistaa Jumalan sana. Jo paratiisissa mies oli ensisijaisesti vastuussa Herran käskyn "muistamisesta" eli noudattamisessa. Kun mies ei "muistanut" asemaansa ja siihen liittyvää vastuuta, niin hänen saamansa rangaistus syntiinlankeemuksesta oli valtavan paljon suurempi kuin vaimon.
Paratiisiin paimeneksi asetetun miehen lankeemus tuotti kuoleman ja kadotuksen kaikille ihmiskunnan jäsenille, koko maan kirotuksi tulemisen. Vaimon saama rangaistus – raskauden vaivat ja synnyttämisen kivut sekä halu mieheen, joka oli naista hallitseva – koski vain naista itseään. Me kuolimme hengellisesti Aadamissa, emme Eevassa. Tämä siitä huolimatta, että vaimo toimi paljon aktiivisemmin lankeemuksessa ja söi ensimmäisenä kielletyn hedelmän.
2.2 NEKEVA
Sitten naista, naispuolista ja naarasta tarkoittava nekeva-sana, joka on sananmukaisesti "reiällinen". Feminiinisyyden yhteydessä se on helppo ymmärtää. Teologis-hengellisesti nainen ja feminiinisyys edustavat aina ihmisyyttä suhteessa Jumalaan: morsianta, joka kuuluu sulhaselle, sekä seurakuntaa Herran edessä. Yljän eteen asetetaan seurakuntamorsian, jonka hän on kalliilla ja viattomalla verellään omakseen ostanut.
נְקֵבָה נקבה
Jumala on luonut ihmisen yhteyteensä. Niin kauan kuin Jumalan Kuvan kautta luotu ihminen ei ole persoonallisessa uskonyhteydessä Herraansa ja Luojaansa, on hänen sydämessään aukko, tyhjä paikka, joka huutaa täyttymistään. Ihmisen sielussa on ontto ja tyhjä reikä, kunnes se saa rauhan Jumalassa – niin kauan kunnes Veriylkämme täyttää meidät itsellään eli Sanallaan ja Hengellään, Totuudella ja Rakkaudella.
"En lepoa mä löytänyt, en muusta mistään tyyntynyt, ennen kuin löysin aartehen, ystävän, Herran Jeesuksen." (VK 299, san. Lars T. Nyberg)
Mies ja nainen, zachar unkeva, on luotu Jeesuksen kautta. He muodostavat yhdessä esikuvallisesti Jumalan kuvan. Mies ja nainen yhteen liittyneinä kuvaavat meille seurakuntaruumiin, jonka päänä on Kristus. Sulhanen (Kristus) ja morsian (seurakunta) ovat yhtyneet avioliiton kautta yhdeksi lihaksi.
3. HOMOSUHDE ON EPÄJUMALANPALVELUSTA
Jos kaksi miestä tai kaksi naista liittyy yhteen, muodostuu vääristynyt kuva Herrastamme ja hänen morsiamestaan. Väärää jumalankuvaa kutsutaan epäjumalaksi. Kaksi sulhasta tai kaksi morsianta ei edusta Kristusta ja seurakuntaa vaan Jumalan sanasta luopumista.
Homoseksuaalisuus on kaikissa muodoissaan epäjumalanpalvelusta. Sen harjoittaminen on ääriesimerkki siitä, miten kauas elävästä Jumalasta syntiinlangennut ihminen voi joutua (1. Moos. 19:5, 3. Moos. 18:22, 3. Moos. 20:13, Room. 1:26–28, 1. Kor. 6:9, 1. Tim. 1:10).
Homoseksuaalisuutta hyväksyttävänä käyttäytymistapana ajavan ns. pride-liikkeen (pride tarkoittaa Jumalan vihaamaa ylpeyttä) toiminta on antikristillistä. Sen saarna kutsuu parannuksen sijasta Jumalan kieltämien lihallisten himojen toteuttamiseen. Sen hedelmänä on iankaikkinen kadotus, jollei Herra suo armossaan parannusta.
Aivan Raamatun lopussa, sen seitsemänneksi viimeisessä jakeessa (Ilm. 22:15) mainitaan ensimmäisenä taivaan ulkopuolelle jäävistä koirat. Koira-sana tarkoittaa tässä homoseksuaalisuutta eli saastaisuutta harjoittavaa.
Koiranpalkka (5. Moos. 23:18) on miespuolisen homosuhteita harjoittavan temppeliprostituoidun saama korvaus palveluksistaan. Koira on Raamatussa saastaisuuden symboli. Sellaisia koiranpenikoita me olemme langenneen lihamme kautta ja tähden jokainen elämämme loppuun asti (Matt. 15:26–27).
4 ARMO KOIRANPENIKOILLE
Mitä siis sanomme sille, joka tuntee lihassaan halua ja himoa esim. samaa sukupuolta olevaa kohtaan tai muuhun Jumalan sanassa kiellettyyn, vaikkapa lähimmäisensä puolisoon?
Tarvittaessa tervehenkisen terapeuttisen avun piiriin ohjaamisen lisäksi julistamme lakia ja evankeliumia:
Jumalan pyhä ja muuttumaton laki kieltää ja tuomitsee haureuden, huoruuden, irstauden, homoseksuaalisuuden ja muun saastaisuuden. Lihan himojensa valtaan antautuva ansaitsee itselleen iankaikkisen kadotuksen.
Mutta Jeesus Kristus on jo tuon helvetinrangaistuksen sinunkin puolestasi kärsinyt. Sinä saat uskoa kaikkein iljettävimmätkin syntisi anteeksi Vapahtajamme synnittömän elämän ja viattoman ristinveren tähden. Hänet heitettiin Golgatan ristillä sinun puolestasi tuliseen järveen. Häntä piinattiin ja ruoskittiin, jotta sinut vapautettaisiin. Hänet tuomittiin ja hylättiin, jotta sinä pääsisit taivaaseen.
Room. 8:1
1 Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat. (Room08_01)
Tämä on varmasti totta. Aamen.
H6 HEPREA JEESUS-KIELI https://gen.fi/h6.html
H6A YLEISTÄ https://gen.fi/h6a.html
H6A Mieheksi ja naiseksi (1. Moos. 1:27)
https://gen.fi/h6a-mieheksi-ja-naiseksi.html
SISÄLLYSLUETTELO
0. Tallenteet ja dokumentteja
1. 1. Moos. 1:26–27
2. Mieheksi ja naiseksi
2.1 Zachar
2.2 Nekeva
3. Homosuhde on epäjumalanpalvelusta
4. Armo koiranpenikoille
0. TALLENTEET JA DOKUMENTTEJA
Muu raamattutunti 2, Avioliitto 2/6, 28.5.2017 (0.49)
AC-tallenne https://gen.adobeconnect.com/pq9jzkzjymn9/
Youtube-video https://youtu.be/LfuQYnZrkBE
H6A Mieheksi ja naiseksi (1. Moos. 1:27)
https://gen.fi/h6a-mieheksi-ja-naiseksi.html
OR Avioliitto (1. Moos. 2:24)
https://gen.fi/or-avioliitto.html
INFO Juha Muukkosen (Genesis ry) kotisivujen sivukartta
https://gen.fi/info-sivukartta.html
OR Mies ja nainen, Kristus ja seurakunta (Ef. 5:21–33)
https://gen.fi/or-mies-ja-nainen-kristus-ja-seurakunta.html
OR Veriylkä (2. Moos. 4:24–26)
https://gen.fi/or-veriylka.html
1. 1. MOOS. 1:26–27
Jumala on luonut ihmisen mieheksi ja naiseksi.
1. Moos. 1:26–27
26 Jumala 1 sanoi: "Tehkäämme 2 ihminen 3 Kuvamme kautta 3, kaltaiseksemme, ja he vallitkoot meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat."
• alaviite 1: אֱלֹהִים Elohim: monikkomuotoinen, mutta kuitenkin
lähes aina yksiköllisten määritteiden (tässä: sanoi) kanssa esiintyvä erisnimi: kolmiyhteinen Jumala, "Kolminaisuusjumala"
• alaviite 2: Poikkeuksellinen Jumalaan liittyvän määreen
monikkomuoto: Isä ja Poika ja Pyhä Henki. Muita monikollisia kohtia: 1Moos03_22, 1Moos11_07 ja Jes06_08
• alaviite 3–3: בְּצַלְמֵ֫נוּ betsalmenu: "Kuvapatsaassamme, so. Kuvapatsaamme kautta", joka tarkoittaa kolmiulotteisesta materiaan syntyvää jumalihmistä eli rakasta Vapahtajaamme
27 Ja (kolmiyhteinen) Jumala loi ihmisen oman Kuvansa kautta (betsalmo), (kolmiyhteisen) Jumalan Kuvan kautta (betselem Elohim) hän hänet loi, hän loi heidät mieheksi ja naiseksi. (1. Moos. 1:26–27, raakakäännös)
Kuva (hepr. tselem) tarkoittaa Kristusta, joka on Jumalan Kuva. KR33:n tekstiin on siksi tehtävä kristologinen käännöskorjaus. Raamatussa ei sanota "Tehkäämme ihminen kuvaksemme", "omaksi kuvaksensa" ja "Jumalan kuvaksi" vaan: "Tehkäämme ihminen "Kuvassamme" eli Kuvamme kautta", "oman Kuvansa kautta" ja "Jumalan Kuvan kautta".
בְּצַלְמֵ֫נוּ בצלמנו
בְּצַלְמוֹ בצלמו
בְּצֶלֶם־אֱלֹהִים בצלם אלהים
Tässä puhutaan Pojasta, joka on Jumalan Kuva (2. Kor. 4:4, Kol. 1:15). Ihmisen luominen tapahtuu Jumalan toisen persoonan eli Herramme Kristuksen kautta. Samoin kaikki muukin luotu on saanut syntynsä juuri hänen kauttaan. Tämäkin kohta (1. Moos. 1:26–27) alleviivaa Poikaa, Jumalan persoonallista Viisautta ja Voimaa (1. Kor. 1:24). Edes ensimmäistä uskonkappaletta eli luomista ei voi ymmärtää ja uskoa oikein ilman Poikaa, Jeesusta.
4 niissä uskottomissa, joiden mielet tämän maailman Jumala on sokaissut, etteivät he näe Kristuksen kirkkauden evankeliumin loistetta, (hänen,) joka on Jumalan Kuva. (2. Kor. 4:4, raakakäännös)
15 joka on näkymättömän Jumalan Kuva, ennen kaikkea luomista syntynyt. (Kol. 1:15, raakakäännös)
23 me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta – (joka on) juutalaisille loukkaus, pakanoille hulluus, 24 mutta kutsutuille, sekä juutalaisille että kreikkalaisille – Kristusta, Jumalan Voimaa ja Jumalan Viisautta. (1. Kor. 1:23–24, raakakäännös)
2. MIEHEKSI JA NAISEKSI
2.1 ZACHAR
Hepreaksi sanat "mieheksi ja naiseksi" ovat "zachar unkeva".
זָכָר וּנְקֵבָה זכר ונקבה
Zachar tarkoittaa miestä, miespuolista ja urosta. Sananmukainen merkitys on "muistettava" tai "muistaminen". Miksi mies ja muistaa-sana kuuluvat hepreassa yhteen?
Asiaa liittyy myös Sakarja-nimi (Zecharja). Nimi tarkoittaa perusmerkityksensä (Herra on muistanut) lisäksi myös: Herra on mies. Tässä nimessä on profeetallisesti läsnä Pojan tuleminen lihaan: Jumala syntyy ihmiseksi. Kaikkivaltias oli tuleva luomakuntansa keskelle miehenä.
זְכַרְיָה זכריה
Tuota yhtä Miestä meidän tulee muistaa: "Tehkää se minun muistokseni." Toisaalta tuo yksi Mies on meidän muistajamme: Hän ei jättänyt meitä synnin ja kuoleman valtaan, vaan tuli alas taivaasta meitä pelastamaan. Hän muisti jopa ristiinnaulitsijoitaan rukouksin. Nytkin hän meitä omakseen kastettuja eli häneen uudestisynnytettyjä yhdessä Pyhän Hengen kanssa rukouksin Isän armoistuimen edessä muistaa. Zachar eli mies saarnaa Kristusta, Miestä isolla M-kirjaimella.
Samalla miestä tarkoittava zachar-sana opettaa meille, että miehen tehtävä ja vastuu on sekä perheessä että seurakunnassa muistaa Jumalan sana. Jo paratiisissa mies oli ensisijaisesti vastuussa Herran käskyn "muistamisesta" eli noudattamisessa. Kun mies ei "muistanut" asemaansa ja siihen liittyvää vastuuta, niin hänen saamansa rangaistus syntiinlankeemuksesta oli valtavan paljon suurempi kuin vaimon.
Paratiisiin paimeneksi asetetun miehen lankeemus tuotti kuoleman ja kadotuksen kaikille ihmiskunnan jäsenille, koko maan kirotuksi tulemisen. Vaimon saama rangaistus – raskauden vaivat ja synnyttämisen kivut sekä halu mieheen, joka oli naista hallitseva – koski vain naista itseään. Me kuolimme hengellisesti Aadamissa, emme Eevassa. Tämä siitä huolimatta, että vaimo toimi paljon aktiivisemmin lankeemuksessa ja söi ensimmäisenä kielletyn hedelmän.
2.2 NEKEVA
Sitten naista, naispuolista ja naarasta tarkoittava nekeva-sana, joka on sananmukaisesti "reiällinen". Feminiinisyyden yhteydessä se on helppo ymmärtää. Teologis-hengellisesti nainen ja feminiinisyys edustavat aina ihmisyyttä suhteessa Jumalaan: morsianta, joka kuuluu sulhaselle, sekä seurakuntaa Herran edessä. Yljän eteen asetetaan seurakuntamorsian, jonka hän on kalliilla ja viattomalla verellään omakseen ostanut.
נְקֵבָה נקבה
Jumala on luonut ihmisen yhteyteensä. Niin kauan kuin Jumalan Kuvan kautta luotu ihminen ei ole persoonallisessa uskonyhteydessä Herraansa ja Luojaansa, on hänen sydämessään aukko, tyhjä paikka, joka huutaa täyttymistään. Ihmisen sielussa on ontto ja tyhjä reikä, kunnes se saa rauhan Jumalassa – niin kauan kunnes Veriylkämme täyttää meidät itsellään eli Sanallaan ja Hengellään, Totuudella ja Rakkaudella.
"En lepoa mä löytänyt, en muusta mistään tyyntynyt, ennen kuin löysin aartehen, ystävän, Herran Jeesuksen." (VK 299, san. Lars T. Nyberg)
Mies ja nainen, zachar unkeva, on luotu Jeesuksen kautta. He muodostavat yhdessä esikuvallisesti Jumalan kuvan. Mies ja nainen yhteen liittyneinä kuvaavat meille seurakuntaruumiin, jonka päänä on Kristus. Sulhanen (Kristus) ja morsian (seurakunta) ovat yhtyneet avioliiton kautta yhdeksi lihaksi.
3. HOMOSUHDE ON EPÄJUMALANPALVELUSTA
Jos kaksi miestä tai kaksi naista liittyy yhteen, muodostuu vääristynyt kuva Herrastamme ja hänen morsiamestaan. Väärää jumalankuvaa kutsutaan epäjumalaksi. Kaksi sulhasta tai kaksi morsianta ei edusta Kristusta ja seurakuntaa vaan Jumalan sanasta luopumista.
Homoseksuaalisuus on kaikissa muodoissaan epäjumalanpalvelusta. Sen harjoittaminen on ääriesimerkki siitä, miten kauas elävästä Jumalasta syntiinlangennut ihminen voi joutua (1. Moos. 19:5, 3. Moos. 18:22, 3. Moos. 20:13, Room. 1:26–28, 1. Kor. 6:9, 1. Tim. 1:10).
Homoseksuaalisuutta hyväksyttävänä käyttäytymistapana ajavan ns. pride-liikkeen (pride tarkoittaa Jumalan vihaamaa ylpeyttä) toiminta on antikristillistä. Sen saarna kutsuu parannuksen sijasta Jumalan kieltämien lihallisten himojen toteuttamiseen. Sen hedelmänä on iankaikkinen kadotus, jollei Herra suo armossaan parannusta.
Aivan Raamatun lopussa, sen seitsemänneksi viimeisessä jakeessa (Ilm. 22:15) mainitaan ensimmäisenä taivaan ulkopuolelle jäävistä koirat. Koira-sana tarkoittaa tässä homoseksuaalisuutta eli saastaisuutta harjoittavaa.
Koiranpalkka (5. Moos. 23:18) on miespuolisen homosuhteita harjoittavan temppeliprostituoidun saama korvaus palveluksistaan. Koira on Raamatussa saastaisuuden symboli. Sellaisia koiranpenikoita me olemme langenneen lihamme kautta ja tähden jokainen elämämme loppuun asti (Matt. 15:26–27).
4 ARMO KOIRANPENIKOILLE
Mitä siis sanomme sille, joka tuntee lihassaan halua ja himoa esim. samaa sukupuolta olevaa kohtaan tai muuhun Jumalan sanassa kiellettyyn, vaikkapa lähimmäisensä puolisoon?
Tarvittaessa tervehenkisen terapeuttisen avun piiriin ohjaamisen lisäksi julistamme lakia ja evankeliumia:
Jumalan pyhä ja muuttumaton laki kieltää ja tuomitsee haureuden, huoruuden, irstauden, homoseksuaalisuuden ja muun saastaisuuden. Lihan himojensa valtaan antautuva ansaitsee itselleen iankaikkisen kadotuksen.
Mutta Jeesus Kristus on jo tuon helvetinrangaistuksen sinunkin puolestasi kärsinyt. Sinä saat uskoa kaikkein iljettävimmätkin syntisi anteeksi Vapahtajamme synnittömän elämän ja viattoman ristinveren tähden. Hänet heitettiin Golgatan ristillä sinun puolestasi tuliseen järveen. Häntä piinattiin ja ruoskittiin, jotta sinut vapautettaisiin. Hänet tuomittiin ja hylättiin, jotta sinä pääsisit taivaaseen.
Room. 8:1
1 Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat. (Room08_01)
Tämä on varmasti totta. Aamen.