H6K 1 Alef (HEPREA JEESUS-KIELI KRISTUS KIRJAIMISSA)

h6k-01-alef.pdf |
Avaa lukemista ja tulostamista varten yllä oleva pdf-tiedosto (päivitelty 21.11.2023).
H6 HEPREA JEESUS-KIELI https://gen.fi/h6.html
H6K KRISTUS KIRJAIMISSA https://gen.fi/h6k.html
H6K 1 Alef (Kristus kirjaimissa)
https://gen.fi/h6k-01-alef.html
SISÄLLYSLUETTELO
0. Raamattutuntitallenteet ja dokumentteja
1. Alef: sonni ja härkä
2. Sarvet kuvaavat voimaa, valtaa ja kunniaa
3. Härkä kuvaa kuninkaallisuutta, taivaallisuutta ja jumalallisuutta
4. Alef tarkoittaa uuden oppimista
5. Alef kuvaa Jumalaa, jonka nimi on Yksi
0. RAAMATTUTUNTITALLENTEET JA DOKUMENTTEJA
Kristus kirjaimissa 2, Alef 1/2, 17.9.2017 (0.46)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/pg2dwzcy813l/
Youtube-video: https://youtu.be/5d_6Fkg8SaA
Tekstitiedosto: https://gen.fi/h6k-01-alef.html
Kristus kirjaimissa 3, Alef 2/2, 24.9.2017 (0.47)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/p1j2afb8oszg/
Youtube-video: https://youtu.be/AQg7A0383JI
Tekstitiedosto: https://gen.fi/h6k-01-alef.html
H Heprea, sivukartta
https://gen.fi/h-sivukartta.html
Saarisalo, Aapeli: Raamatun sanakirja. Uudistettu painos. Data Universum 2006
1. ALEF: SONNI JA HÄRKÄ
1 אלף אָ֫לֶף alef > kreik. A ἄλφα alfa > lat. A
Alef on pausamuoto eli pitkä, kunnioittava ja erityisen painollinen muoto elef-sanasta, joka tarkoittaa karjaa tai karjaeläintä. Pausamuotoinen sana on niin tärkeä, että sen jälkeen tulee lukiessa pitää aina pieni tauko (eli paussi) ja miettiä sanan messiaanista merkitystä.
Alef tarkoittaa sarvipäistä urospuolista nautaeläintä, sonnia tai härkää. Härkä on Raamatussa palvelijan esikuva. Härkä kuvaa Jeesusta palvelijana.
25 Mutta Jeesus kutsui heidät luoksensa ja sanoi: "Te tiedätte, että kansojen ruhtinaat herroina niitä hallitsevat, ja että mahtavat käyttävät valtaansa niitä kohtaan.
26 Näin älköön olko teillä keskenänne, vaan joka teidän keskuudessanne tahtoo suureksi tulla, se olkoon teidän palvelijanne,
27 ja joka teidän keskuudessanne tahtoo olla ensimmäinen, se olkoon teidän orjanne;
28 niin kuin ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monen edestä." (Matt. 20:25–28, Matt20)
Itämaiset ajo-, kyntö- ja puimatöissä käytetyt härät olivat usein säyseitä: se kuvaa Herramme lempeyttä.
29 Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne. (Matt11_29)
Oli kuitenkin myös vihaisia ja villejä sonneja: Se kuvaa sitä raivoa, millä tämän maailman ruhtinas joukkoineen kävi Vapahtajamme kimppuun Golgatalla.
12 Älä ole minusta kaukana, sillä ahdistus on läsnä, eikä auttajaa ole.
13 Minua saartavat sonnien lauma, Basanin väkevät piirittävät minut,
14 avaavat kitansa minua vastaan – raateleva ja ärjyvä leijona. (Ps022_12, Ps022_13, Ps022_14)
Sonnivasikka oli uhrieläimistä arvokkain. Se kuvaa sitä, miten Isä antoi rakkaimpansa ja kalleimman aarteensa, oman rakkaan ainokaisen Poikansa, uhriksi meidän syntiemme sovitukseksi
32 Hän, joka ei säästänyt omaa Poikaansakaan, vaan antoi hänet alttiiksi kaikkien meidän edestämme, kuinka hän ei lahjoittaisi meille kaikkea muutakin hänen kanssansa? (Room08_32)
Temppelin esipihalla oli pappien peseytymistä varten pyöreä mereksi kutsuttu pronssinen vesiallas.
2 Hän [Salomo] teki myös meren, valetun, kymmentä kyynärää leveän reunasta reunaan, ympäriinsä pyöreän, ja viittä kyynärää korkean; ja kolmenkymmenen kyynärän pituinen mittanuora ulottui sen ympäri.
3 Sen alaosassa oli yltympäri raavaankuvia, jotka kulkivat sen ympäri; ne ympäröivät merta yltympäri, kymmenen kullakin kyynärällä. Raavaita oli kahdessa rivissä, valettuina meren kanssa yhteen.
4 Se seisoi kahdentoista raavaan varassa, joista kolme oli käännettynä pohjoiseen, kolme länteen, kolme etelään ja kolme itään päin; meri oli niiden yläpuolella, niiden varassa, ja kaikkien niiden takapuolet olivat sisäänpäin.
5 Se oli kämmenen paksuinen, ja sen reuna oli maljan reunan kaltainen, puhjenneen liljan muotoinen. Siihen mahtui, se veti kolmetuhatta bat-mittaa.
6 Hän teki myös kymmenen allasta ja asetti viisi oikealle puolelle ja viisi vasemmalle puolelle pesemistä varten; sillä niissä huuhdottiin se, mikä kuului polttouhriin. Mutta meri oli pappien peseytymistä varten. (2. Aik. 4:2–6, 2Aik04)
Altaan tilavuus oli yli 100 000 litraa (3 000 bat-mittaa). Tätä valtavaa pesuallasta kannatteli 12 pronssista valettua voimakkainta kotieläintä, so. härkää/sonnia eli raavasta (hepr. bakar). Se kuvaa sitä valtavaa puhdistusvoimaa, mikä Herramme asettamassa Pyhässä Kasteessa on. Kasteessa pestään Vapahtajamme sovitusveren voimalla pois kaikki synnin syyllisyys.
Nämä eläinpatsaat olivat samaa valua kuin itse allas. Kasteen puhdistava ja uudestisynnyttävä voima lepää kokonaan ja erottamatta uhriksi annetun "Kristus-sonnin" varassa. Ilman uhriverta ja Jumalan sanaa, joka sen luoksemme kantaa, vesi ei puhdista eikä pelasta.
Pronssimerta kannattelevat raavaita kuvaavat patsaat oli ryhmitelty neljään ilmansuuntaan: kolme katsoi pohjoiseen, kolme länteen, kolme etelään ja kolme itään. Luku neljä kuvaa Golgatan ristin neljää sakaraa.
Neljä ilmansuuntaa kuvaa myös evankeliumin leviämistä ja Kristuksen kirkon laajenemista yli koko maanpiirin. Lähetystyö näyttää etenevän pohjoisen (Eurooppa), lännen (Amerikka) ja etelän (Afrikka) kautta viimein myös itään (Aasia). Pakanoiden täyden luvun tultua sisään Jumalan valtakuntaan tulevat myös Herran oma valittu kansa, juutalaiset. Kun hekin saavat näinä lopunajan viime hetkillä parannuksen armon ja tulevat Jeesuksen uskoon, niin Herra tulee takaisin.
2. SARVET KUVAAVAT VOIMAA, VALTAA JA KUNNIAA
Sonnin tai härän sarvet (hepr. keren, du. karnaim) ovat voiman, vallan ja kunnian symboli. Alttarin kulmissa oli sarvet. Ne kuvaavat esikuvallisesti sitä valtavaa voimaa, mikä Herramme Jeesuksen Kristuksen Golgatan uhrialttarilla antamassa veriuhrissa on: hän, joka itse oli Kirkkaus, Kunnia, Voima ja Valta, vuodatti oman verensä meidän syntiemme iankaikkisesti kelpaavaksi sovitukseksi.
Alttarissa oli neljä sarvea. Neljä symboloi neljää ilmansuuntaa ja ristiä. Luku neljä saarnaa meille ennen kaikkea sitä, miten nelihaaraisen ristinpuun uhriveri sovittaa koko maailman synnin.
1 Tee alttari akasiapuusta: se olkoon neliskulmainen, viittä kyynärää pitkä ja viittä kyynärää leveä sekä kolmea kyynärää korkea. (2Moos27_01)
2 Tee siihen sarvet, sen neljään kulmaan, niin että sarvet ovat samaa kappaletta kuin se. Päällystä se pronssilla. (2Moos27_02)
Alttarin sarviin tarttuva rikollinen sai pitää henkensä. Se tarkoittaa esikuvallisesti sitä, miten Jeesuksen "ristialttariin" tarttuva saa pitää henkensä ja pelastuu.
50 Mutta Adonia pelkäsi Salomoa, nousi, meni ja tarttui alttarin sarviin. (1Kun01_50)
51 Salomolle ilmoitettiin: "Katso, Adonia on peläten kuningas Salomoa tarttunut alttarin sarviin ja sanonut: "Kuningas Salomo vannokoon minulle tänä päivänä, ettei hän miekalla surmaa palvelijaansa." (1Kun01_51)
Sarven korkealle kohottaminen merkitsi vallan ja kunnian vahvistamista.
1 Hanna rukoili ja sanoi: "Minun sydämeni riemuitsee Herrassa; minun sarveni kohoaa korkealle Herrassa. Minun suuni on avartunut vihollisiani vastaan, sillä minä iloitsen sinun avustasi. (1Sam02_01)
10 Jotka taistelevat Herraa vastaan, ne joutuvat kauhun valtaan; hän jylisee taivaasta heidän ylitsensä. Herra tuomitsee maan ääret; hän antaa vallan Kuninkaallensa ja korottaa korkealle Voideltunsa sarven. (1Sam02_10)
Sarven poikkihakkaaminen tarkoittaa puolestaan vallan poisottamista ja voiman kukistamista.
11 Kaikki jumalattomien sarvet minä katkaisen; korkealle kohoavat vanhurskaan sarvet. (Ps075_11)
25 Katkaistu on Moabin sarvi ja murskattu hänen käsivartensa, sanoo Herra. (Jer48_25)
3. HÄRKÄ KUVAA KUNINKAALLISUUTTA, TAIVAALLISUUTTA JA
JUMALALLISUUTTA
Alef eli härkä on yksi kuninkaallisuuden ja taivaslähettiläiden eli enkelien symboleista/esikuvista. Neljää evankelistaa eli evankeliumikirjojen kirjoittajaa kuvataan kristillisessä symboliikassa ihmisellä, leijonalla, härällä ja kotkalla (Matteus, Markus, Luukas ja Johannes).
10 Niiden kasvot olivat ihmiskasvojen kaltaiset; mutta oikealla puolen oli niillä neljällä leijonankasvot, vasemmalla puolen oli niillä neljällä häränkasvot, myös oli niillä neljällä kotkankasvot. (Hes01_10)
7 Ja ensimmäinen olento oli leijonan näköinen, ja toinen olento nuoren härän näköinen, ja kolmannella olennolla oli ikään kuin ihmisen kasvot, ja neljäs olento oli lentävän kotkan näköinen. (Ilm04_07)
Nämä kaikki neljä (ihminen, leijona, härkä ja kotka) kuvaavat syvimmältään Jeesusta, hänen eri tehtäviään: Vapahtaja syntyi veljeksemme, ihmiseksi. Herramme on voittoisa Juudan leijona. Kristus tuli "härkänä" meitä palvelemaan. Jeesus on myös se "kotka", joka kantaa meidät siipiensä varassa perille taivaaseen asti.
Härkää (hepr. shor), joka oli kotieläimistä suurin ja voimakkain, käytettiin usein kuvaamaan jumaluutta. Ja totuuden siemen pakanauskontojen sonninpalvontamenoissa onkin (kultainen vasikka): sonnivasikka kuvaa syvimmältään Jumalaa, joka astui ihmisenä alas maan päälle. Mutta Jumalan sanasta irrotettuna niin sonnista kuin kaikesta muustakin Kristus-esikuvaksi luodusta, tulee epäjumalia.
1 Mutta kun kansa näki, että Mooses viipyi eikä tullut alas vuorelta, kokoontui kansa Aaronin ympärille ja sanoi hänelle: "Nouse, tee meille jumala, joka käy meidän edellämme. Sillä me emme tiedä, mitä on tapahtunut Moosekselle, tälle miehelle, joka johdatti meidät Egyptin maasta."
2 Niin Aaron sanoi heille: "Irrottakaa kultarenkaat, jotka ovat vaimojenne, poikienne ja tyttärienne korvissa, ja tuokaa ne minulle."
3 Kaikki kansa irrotti kultarenkaat, jotka heillä oli korvissaan, ja he toivat ne Aaronille.
4 Hän otti vastaan kullan heidän käsistään, kaavaili sitä piirtimellä ja teki siitä valetun vasikan. He sanoivat: "Tämä on sinun jumalasi, Israel, se, joka on johdattanut sinut Egyptin maasta."
(2. Moos. 32:1–4, 2Moos32)
26 Jerobeam ajatteli sydämessänsä: "Nyt valtakunta joutuu takaisin Daavidin suvulle.
27 Jos tämä kansa menee ja uhraa teurasuhreja Herran temppelissä Jerusalemissa, niin tämän kansan sydän kääntyy jälleen heidän herransa Rehabeamin, Juudan kuninkaan, puolelle; ja he tappavat minut ja palaavat takaisin Rehabeamin, Juudan kuninkaan, luo."
28 Mietittyään asiaa kuningas teetti kaksi kultaista vasikkaa ja sanoi heille: "Te olette jo tarpeeksi kauan kulkeneet Jerusalemissa. Katso, Israel, tässä on sinun Jumalasi, joka on johdattanut sinut Egyptin maasta."
29 Hän pystytti toisen Beteliin, ja toisen hän asetti Daniin.
30 Ja tämä koitui synniksi. Ja kansa kulki sen toisen kuvan luo Daniin saakka.
31 Hän rakensi myös uhrikukkulatemppeleitä ja teki kansan keskuudesta papeiksi kaikenkaltaisia miehiä, jotka eivät olleet leeviläisiä.
32 Jerobeam laittoi juhlan kahdeksannessa kuussa, kuukauden viidentenätoista päivänä, sen juhlan kaltaisen, jota vietetään Juudassa, ja nousi silloin itse alttarille. Niin hän teki Betelissä ja uhrasi niille vasikoille, jotka hän oli teettänyt. Ja tekemiänsä uhrikukkulapappeja hän asetti virkaan Beteliin. (1. Kun. 12:26–32, 1Kun12)
4. ALEF TARKOITTAA UUDEN OPPIMISTA
Alef-kirjaimen pohjana oleva sanajuuri alaf (alef–lamed–pe) tarkoittaa oppimista, uuteen tottumista ja uuden omaksumista. Sen sisarjuuri chalaf (chet–lamed–pe) tarkoittaa vaihtumista, muuttumista ja eteenpäin kulkemista.
√אלף alaf j. oppia, tottua uuteen, omaksua uutta
√חלף chalaf j. vaihtua, muuttua, kulkea eteenpäin
Alaf-juuresta johtuu nykyhepreaan aramean kautta myös kielikoulua tarkoittava sana "ulpan".
אֻלְפָּן אולפן
Tässä synnin tähden kirotussa maailmassa oppiminen tapahtuu kivun ja kärsimyksen kautta. Poikakin oppi siitä, mitä hän kärsi, kuuliaisuuden.
7. – – lihansa päivinä hän väkevällä huudolla ja kyynelillä uhrasi rukouksia ja anomuksia sille, joka voi hänet kuolemasta pelastaa;
ja hänen rukouksensa kuultiin hänen jumalanpelkonsa tähden.
8 Niin hän, vaikka oli Poika, oppi siitä, mitä hän kärsi, kuuliaisuuden, (Hepr05_08)
9 ja kun oli täydelliseksi tullut, tuli hän iankaikkisen autuuden aikaansaajaksi kaikille, jotka ovat hänelle kuuliaiset,
10 hän, jota Jumala nimittää "ylimmäiseksi papiksi Melkisedekin järjestyksen mukaan". (Hepr. 5:7–10)
Kristus haluaa meidän seuraavaan hänen jälkiään: suostumaan kärsimykseen uutta oppiaksemme. Jumalan sanan opiskelu ja oppiminen on usein vaivalloista ja tuskaa tuottavaa. Ja Raamatun opissa kiinni pysyminen vaikuttaa maailman ylenkatseen, pilkan, vihan ja lopulta vainon. Mutta sanan syvempi tunteminen antaa kuitenkin iankaikkisen siunauksen ja vahvistaa meitä pysymään kiinni hänessä, joka on itse lihaksi tullut Jumalan Sana.
5. ALEF KUVAA JUMALAA, JONKA NIMI YKSI
Alef on myös luku eli numero: yksi tai ensimmäinen. Se on synonyyminen sanoille "echad, yksi" että "rishon, ensimmäinen".
אֶחָד אחד
רִאשׁוֹן ראשון
4 Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on Yksi.
(5Moos06_04)
9 Herra on oleva koko maan kuningas. Sinä päivänä on Herra oleva Yksi ja hänen nimensä Yksi. (Sak14_09)
30 Minä ja Isä olemme Yksi. (Joh10_30)
11 Minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun luoksesi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yksi niin kuin mekin. (Joh17_11)
20 Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,
21 että he kaikki olisivat yksi, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
22 Sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yksi, niin kuin me olemme Yksi –
23 minä heissä, ja sinä minussa – että he olisivat täydellisesti yksi, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niin kuin sinä olet minua rakastanut. (Joh. 17:20–23, Joh17_21, Joh17_22)
Alefin viivat voidaan jakaa kolmeksi eri kirjaimeksi: vav ja kaksi jodia. Silloin alefin lukuarvoksi tulee 26, joka on sama kuin Jahve-nimen lukuarvo. Juutalaisuudessa alef liitetään suoraan Israelin Jumalaan. Aakkoston ensimmäinen kirjain tarkoittaa kaikkivaltiasta Luojaa.
א > יוי jod–vav–jod 10 + 6 + 10 = 26 (= 2 x 13)
יהוה Jahve 10 + 5 + 6 + 5 = 26
Kun Herra eli Jeesus sanoo olevansa Alef (Ilm01_08, Ilm21_06, Ilm22_13), niin juutalainen ymmärsi sen heti: kuoleman voittanut Nasaretin mies ilmoittaa olevansa Jumala, Jahve, Israelin Pyhä ja Kaikkivaltias Luoja.
H6 HEPREA JEESUS-KIELI https://gen.fi/h6.html
H6K KRISTUS KIRJAIMISSA https://gen.fi/h6k.html
H6K 1 Alef (Kristus kirjaimissa)
https://gen.fi/h6k-01-alef.html
SISÄLLYSLUETTELO
0. Raamattutuntitallenteet ja dokumentteja
1. Alef: sonni ja härkä
2. Sarvet kuvaavat voimaa, valtaa ja kunniaa
3. Härkä kuvaa kuninkaallisuutta, taivaallisuutta ja jumalallisuutta
4. Alef tarkoittaa uuden oppimista
5. Alef kuvaa Jumalaa, jonka nimi on Yksi
0. RAAMATTUTUNTITALLENTEET JA DOKUMENTTEJA
Kristus kirjaimissa 2, Alef 1/2, 17.9.2017 (0.46)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/pg2dwzcy813l/
Youtube-video: https://youtu.be/5d_6Fkg8SaA
Tekstitiedosto: https://gen.fi/h6k-01-alef.html
Kristus kirjaimissa 3, Alef 2/2, 24.9.2017 (0.47)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/p1j2afb8oszg/
Youtube-video: https://youtu.be/AQg7A0383JI
Tekstitiedosto: https://gen.fi/h6k-01-alef.html
H Heprea, sivukartta
https://gen.fi/h-sivukartta.html
Saarisalo, Aapeli: Raamatun sanakirja. Uudistettu painos. Data Universum 2006
1. ALEF: SONNI JA HÄRKÄ
1 אלף אָ֫לֶף alef > kreik. A ἄλφα alfa > lat. A
Alef on pausamuoto eli pitkä, kunnioittava ja erityisen painollinen muoto elef-sanasta, joka tarkoittaa karjaa tai karjaeläintä. Pausamuotoinen sana on niin tärkeä, että sen jälkeen tulee lukiessa pitää aina pieni tauko (eli paussi) ja miettiä sanan messiaanista merkitystä.
Alef tarkoittaa sarvipäistä urospuolista nautaeläintä, sonnia tai härkää. Härkä on Raamatussa palvelijan esikuva. Härkä kuvaa Jeesusta palvelijana.
25 Mutta Jeesus kutsui heidät luoksensa ja sanoi: "Te tiedätte, että kansojen ruhtinaat herroina niitä hallitsevat, ja että mahtavat käyttävät valtaansa niitä kohtaan.
26 Näin älköön olko teillä keskenänne, vaan joka teidän keskuudessanne tahtoo suureksi tulla, se olkoon teidän palvelijanne,
27 ja joka teidän keskuudessanne tahtoo olla ensimmäinen, se olkoon teidän orjanne;
28 niin kuin ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monen edestä." (Matt. 20:25–28, Matt20)
Itämaiset ajo-, kyntö- ja puimatöissä käytetyt härät olivat usein säyseitä: se kuvaa Herramme lempeyttä.
29 Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne. (Matt11_29)
Oli kuitenkin myös vihaisia ja villejä sonneja: Se kuvaa sitä raivoa, millä tämän maailman ruhtinas joukkoineen kävi Vapahtajamme kimppuun Golgatalla.
12 Älä ole minusta kaukana, sillä ahdistus on läsnä, eikä auttajaa ole.
13 Minua saartavat sonnien lauma, Basanin väkevät piirittävät minut,
14 avaavat kitansa minua vastaan – raateleva ja ärjyvä leijona. (Ps022_12, Ps022_13, Ps022_14)
Sonnivasikka oli uhrieläimistä arvokkain. Se kuvaa sitä, miten Isä antoi rakkaimpansa ja kalleimman aarteensa, oman rakkaan ainokaisen Poikansa, uhriksi meidän syntiemme sovitukseksi
32 Hän, joka ei säästänyt omaa Poikaansakaan, vaan antoi hänet alttiiksi kaikkien meidän edestämme, kuinka hän ei lahjoittaisi meille kaikkea muutakin hänen kanssansa? (Room08_32)
Temppelin esipihalla oli pappien peseytymistä varten pyöreä mereksi kutsuttu pronssinen vesiallas.
2 Hän [Salomo] teki myös meren, valetun, kymmentä kyynärää leveän reunasta reunaan, ympäriinsä pyöreän, ja viittä kyynärää korkean; ja kolmenkymmenen kyynärän pituinen mittanuora ulottui sen ympäri.
3 Sen alaosassa oli yltympäri raavaankuvia, jotka kulkivat sen ympäri; ne ympäröivät merta yltympäri, kymmenen kullakin kyynärällä. Raavaita oli kahdessa rivissä, valettuina meren kanssa yhteen.
4 Se seisoi kahdentoista raavaan varassa, joista kolme oli käännettynä pohjoiseen, kolme länteen, kolme etelään ja kolme itään päin; meri oli niiden yläpuolella, niiden varassa, ja kaikkien niiden takapuolet olivat sisäänpäin.
5 Se oli kämmenen paksuinen, ja sen reuna oli maljan reunan kaltainen, puhjenneen liljan muotoinen. Siihen mahtui, se veti kolmetuhatta bat-mittaa.
6 Hän teki myös kymmenen allasta ja asetti viisi oikealle puolelle ja viisi vasemmalle puolelle pesemistä varten; sillä niissä huuhdottiin se, mikä kuului polttouhriin. Mutta meri oli pappien peseytymistä varten. (2. Aik. 4:2–6, 2Aik04)
Altaan tilavuus oli yli 100 000 litraa (3 000 bat-mittaa). Tätä valtavaa pesuallasta kannatteli 12 pronssista valettua voimakkainta kotieläintä, so. härkää/sonnia eli raavasta (hepr. bakar). Se kuvaa sitä valtavaa puhdistusvoimaa, mikä Herramme asettamassa Pyhässä Kasteessa on. Kasteessa pestään Vapahtajamme sovitusveren voimalla pois kaikki synnin syyllisyys.
Nämä eläinpatsaat olivat samaa valua kuin itse allas. Kasteen puhdistava ja uudestisynnyttävä voima lepää kokonaan ja erottamatta uhriksi annetun "Kristus-sonnin" varassa. Ilman uhriverta ja Jumalan sanaa, joka sen luoksemme kantaa, vesi ei puhdista eikä pelasta.
Pronssimerta kannattelevat raavaita kuvaavat patsaat oli ryhmitelty neljään ilmansuuntaan: kolme katsoi pohjoiseen, kolme länteen, kolme etelään ja kolme itään. Luku neljä kuvaa Golgatan ristin neljää sakaraa.
Neljä ilmansuuntaa kuvaa myös evankeliumin leviämistä ja Kristuksen kirkon laajenemista yli koko maanpiirin. Lähetystyö näyttää etenevän pohjoisen (Eurooppa), lännen (Amerikka) ja etelän (Afrikka) kautta viimein myös itään (Aasia). Pakanoiden täyden luvun tultua sisään Jumalan valtakuntaan tulevat myös Herran oma valittu kansa, juutalaiset. Kun hekin saavat näinä lopunajan viime hetkillä parannuksen armon ja tulevat Jeesuksen uskoon, niin Herra tulee takaisin.
2. SARVET KUVAAVAT VOIMAA, VALTAA JA KUNNIAA
Sonnin tai härän sarvet (hepr. keren, du. karnaim) ovat voiman, vallan ja kunnian symboli. Alttarin kulmissa oli sarvet. Ne kuvaavat esikuvallisesti sitä valtavaa voimaa, mikä Herramme Jeesuksen Kristuksen Golgatan uhrialttarilla antamassa veriuhrissa on: hän, joka itse oli Kirkkaus, Kunnia, Voima ja Valta, vuodatti oman verensä meidän syntiemme iankaikkisesti kelpaavaksi sovitukseksi.
Alttarissa oli neljä sarvea. Neljä symboloi neljää ilmansuuntaa ja ristiä. Luku neljä saarnaa meille ennen kaikkea sitä, miten nelihaaraisen ristinpuun uhriveri sovittaa koko maailman synnin.
1 Tee alttari akasiapuusta: se olkoon neliskulmainen, viittä kyynärää pitkä ja viittä kyynärää leveä sekä kolmea kyynärää korkea. (2Moos27_01)
2 Tee siihen sarvet, sen neljään kulmaan, niin että sarvet ovat samaa kappaletta kuin se. Päällystä se pronssilla. (2Moos27_02)
Alttarin sarviin tarttuva rikollinen sai pitää henkensä. Se tarkoittaa esikuvallisesti sitä, miten Jeesuksen "ristialttariin" tarttuva saa pitää henkensä ja pelastuu.
50 Mutta Adonia pelkäsi Salomoa, nousi, meni ja tarttui alttarin sarviin. (1Kun01_50)
51 Salomolle ilmoitettiin: "Katso, Adonia on peläten kuningas Salomoa tarttunut alttarin sarviin ja sanonut: "Kuningas Salomo vannokoon minulle tänä päivänä, ettei hän miekalla surmaa palvelijaansa." (1Kun01_51)
Sarven korkealle kohottaminen merkitsi vallan ja kunnian vahvistamista.
1 Hanna rukoili ja sanoi: "Minun sydämeni riemuitsee Herrassa; minun sarveni kohoaa korkealle Herrassa. Minun suuni on avartunut vihollisiani vastaan, sillä minä iloitsen sinun avustasi. (1Sam02_01)
10 Jotka taistelevat Herraa vastaan, ne joutuvat kauhun valtaan; hän jylisee taivaasta heidän ylitsensä. Herra tuomitsee maan ääret; hän antaa vallan Kuninkaallensa ja korottaa korkealle Voideltunsa sarven. (1Sam02_10)
Sarven poikkihakkaaminen tarkoittaa puolestaan vallan poisottamista ja voiman kukistamista.
11 Kaikki jumalattomien sarvet minä katkaisen; korkealle kohoavat vanhurskaan sarvet. (Ps075_11)
25 Katkaistu on Moabin sarvi ja murskattu hänen käsivartensa, sanoo Herra. (Jer48_25)
3. HÄRKÄ KUVAA KUNINKAALLISUUTTA, TAIVAALLISUUTTA JA
JUMALALLISUUTTA
Alef eli härkä on yksi kuninkaallisuuden ja taivaslähettiläiden eli enkelien symboleista/esikuvista. Neljää evankelistaa eli evankeliumikirjojen kirjoittajaa kuvataan kristillisessä symboliikassa ihmisellä, leijonalla, härällä ja kotkalla (Matteus, Markus, Luukas ja Johannes).
10 Niiden kasvot olivat ihmiskasvojen kaltaiset; mutta oikealla puolen oli niillä neljällä leijonankasvot, vasemmalla puolen oli niillä neljällä häränkasvot, myös oli niillä neljällä kotkankasvot. (Hes01_10)
7 Ja ensimmäinen olento oli leijonan näköinen, ja toinen olento nuoren härän näköinen, ja kolmannella olennolla oli ikään kuin ihmisen kasvot, ja neljäs olento oli lentävän kotkan näköinen. (Ilm04_07)
Nämä kaikki neljä (ihminen, leijona, härkä ja kotka) kuvaavat syvimmältään Jeesusta, hänen eri tehtäviään: Vapahtaja syntyi veljeksemme, ihmiseksi. Herramme on voittoisa Juudan leijona. Kristus tuli "härkänä" meitä palvelemaan. Jeesus on myös se "kotka", joka kantaa meidät siipiensä varassa perille taivaaseen asti.
Härkää (hepr. shor), joka oli kotieläimistä suurin ja voimakkain, käytettiin usein kuvaamaan jumaluutta. Ja totuuden siemen pakanauskontojen sonninpalvontamenoissa onkin (kultainen vasikka): sonnivasikka kuvaa syvimmältään Jumalaa, joka astui ihmisenä alas maan päälle. Mutta Jumalan sanasta irrotettuna niin sonnista kuin kaikesta muustakin Kristus-esikuvaksi luodusta, tulee epäjumalia.
1 Mutta kun kansa näki, että Mooses viipyi eikä tullut alas vuorelta, kokoontui kansa Aaronin ympärille ja sanoi hänelle: "Nouse, tee meille jumala, joka käy meidän edellämme. Sillä me emme tiedä, mitä on tapahtunut Moosekselle, tälle miehelle, joka johdatti meidät Egyptin maasta."
2 Niin Aaron sanoi heille: "Irrottakaa kultarenkaat, jotka ovat vaimojenne, poikienne ja tyttärienne korvissa, ja tuokaa ne minulle."
3 Kaikki kansa irrotti kultarenkaat, jotka heillä oli korvissaan, ja he toivat ne Aaronille.
4 Hän otti vastaan kullan heidän käsistään, kaavaili sitä piirtimellä ja teki siitä valetun vasikan. He sanoivat: "Tämä on sinun jumalasi, Israel, se, joka on johdattanut sinut Egyptin maasta."
(2. Moos. 32:1–4, 2Moos32)
26 Jerobeam ajatteli sydämessänsä: "Nyt valtakunta joutuu takaisin Daavidin suvulle.
27 Jos tämä kansa menee ja uhraa teurasuhreja Herran temppelissä Jerusalemissa, niin tämän kansan sydän kääntyy jälleen heidän herransa Rehabeamin, Juudan kuninkaan, puolelle; ja he tappavat minut ja palaavat takaisin Rehabeamin, Juudan kuninkaan, luo."
28 Mietittyään asiaa kuningas teetti kaksi kultaista vasikkaa ja sanoi heille: "Te olette jo tarpeeksi kauan kulkeneet Jerusalemissa. Katso, Israel, tässä on sinun Jumalasi, joka on johdattanut sinut Egyptin maasta."
29 Hän pystytti toisen Beteliin, ja toisen hän asetti Daniin.
30 Ja tämä koitui synniksi. Ja kansa kulki sen toisen kuvan luo Daniin saakka.
31 Hän rakensi myös uhrikukkulatemppeleitä ja teki kansan keskuudesta papeiksi kaikenkaltaisia miehiä, jotka eivät olleet leeviläisiä.
32 Jerobeam laittoi juhlan kahdeksannessa kuussa, kuukauden viidentenätoista päivänä, sen juhlan kaltaisen, jota vietetään Juudassa, ja nousi silloin itse alttarille. Niin hän teki Betelissä ja uhrasi niille vasikoille, jotka hän oli teettänyt. Ja tekemiänsä uhrikukkulapappeja hän asetti virkaan Beteliin. (1. Kun. 12:26–32, 1Kun12)
4. ALEF TARKOITTAA UUDEN OPPIMISTA
Alef-kirjaimen pohjana oleva sanajuuri alaf (alef–lamed–pe) tarkoittaa oppimista, uuteen tottumista ja uuden omaksumista. Sen sisarjuuri chalaf (chet–lamed–pe) tarkoittaa vaihtumista, muuttumista ja eteenpäin kulkemista.
√אלף alaf j. oppia, tottua uuteen, omaksua uutta
√חלף chalaf j. vaihtua, muuttua, kulkea eteenpäin
Alaf-juuresta johtuu nykyhepreaan aramean kautta myös kielikoulua tarkoittava sana "ulpan".
אֻלְפָּן אולפן
Tässä synnin tähden kirotussa maailmassa oppiminen tapahtuu kivun ja kärsimyksen kautta. Poikakin oppi siitä, mitä hän kärsi, kuuliaisuuden.
7. – – lihansa päivinä hän väkevällä huudolla ja kyynelillä uhrasi rukouksia ja anomuksia sille, joka voi hänet kuolemasta pelastaa;
ja hänen rukouksensa kuultiin hänen jumalanpelkonsa tähden.
8 Niin hän, vaikka oli Poika, oppi siitä, mitä hän kärsi, kuuliaisuuden, (Hepr05_08)
9 ja kun oli täydelliseksi tullut, tuli hän iankaikkisen autuuden aikaansaajaksi kaikille, jotka ovat hänelle kuuliaiset,
10 hän, jota Jumala nimittää "ylimmäiseksi papiksi Melkisedekin järjestyksen mukaan". (Hepr. 5:7–10)
Kristus haluaa meidän seuraavaan hänen jälkiään: suostumaan kärsimykseen uutta oppiaksemme. Jumalan sanan opiskelu ja oppiminen on usein vaivalloista ja tuskaa tuottavaa. Ja Raamatun opissa kiinni pysyminen vaikuttaa maailman ylenkatseen, pilkan, vihan ja lopulta vainon. Mutta sanan syvempi tunteminen antaa kuitenkin iankaikkisen siunauksen ja vahvistaa meitä pysymään kiinni hänessä, joka on itse lihaksi tullut Jumalan Sana.
5. ALEF KUVAA JUMALAA, JONKA NIMI YKSI
Alef on myös luku eli numero: yksi tai ensimmäinen. Se on synonyyminen sanoille "echad, yksi" että "rishon, ensimmäinen".
אֶחָד אחד
רִאשׁוֹן ראשון
4 Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on Yksi.
(5Moos06_04)
9 Herra on oleva koko maan kuningas. Sinä päivänä on Herra oleva Yksi ja hänen nimensä Yksi. (Sak14_09)
30 Minä ja Isä olemme Yksi. (Joh10_30)
11 Minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun luoksesi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yksi niin kuin mekin. (Joh17_11)
20 Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,
21 että he kaikki olisivat yksi, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
22 Sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yksi, niin kuin me olemme Yksi –
23 minä heissä, ja sinä minussa – että he olisivat täydellisesti yksi, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niin kuin sinä olet minua rakastanut. (Joh. 17:20–23, Joh17_21, Joh17_22)
Alefin viivat voidaan jakaa kolmeksi eri kirjaimeksi: vav ja kaksi jodia. Silloin alefin lukuarvoksi tulee 26, joka on sama kuin Jahve-nimen lukuarvo. Juutalaisuudessa alef liitetään suoraan Israelin Jumalaan. Aakkoston ensimmäinen kirjain tarkoittaa kaikkivaltiasta Luojaa.
א > יוי jod–vav–jod 10 + 6 + 10 = 26 (= 2 x 13)
יהוה Jahve 10 + 5 + 6 + 5 = 26
Kun Herra eli Jeesus sanoo olevansa Alef (Ilm01_08, Ilm21_06, Ilm22_13), niin juutalainen ymmärsi sen heti: kuoleman voittanut Nasaretin mies ilmoittaa olevansa Jumala, Jahve, Israelin Pyhä ja Kaikkivaltias Luoja.