OR Jaakob: petturista Jumalan taistelijaksi (OPETUKSET RAAMATTUTUNNIT)

or-jaakob.pdf |
Avaa lukemista ja tulostamista varten yllä oleva pdf-tiedosto (päivitelty 23.6.2025).
O OPETUKSET https://gen.fi/o.html
OR RAAMATTUTUNNIT https://gen.fi/or.html
OR Jaakob: petturista Jumalan taistelijaksi
https://gen.fi/or-jaakob.html
SISÄLLYSLUETTELO
0. Dokumentteja
1. Akev 'kantapää'
2. Jaakob 'kantapäästä kiinni pitävä'
3. Jaakob 'kannoilla seuraava'
4. Jaakob 'kantapään kääntävä eli hylkäävä petturi'
5. Petturista Jumalan taistelijaksi
6. Ontuva Jaakob
7. Jaakobia minä rakastin, mutta Esauta minä vihasin
0. DOKUMENTTEJA
I Juha Muukkosen (Genesis ry) kotisivujen sivukartta
https://gen.fi/info-sivukartta.html
H7 יַעֲקֹב Ja'akov (345x) Jaakob 'kantapäästä kiinni pitäjä, seuraaja, petturi'
1. AKEV 'KANTAPÄÄ'
Heprean Ja'akov- eli Jaakob-nimi liittyy sanaan akev 'kantapää'.
עָקֵב
H2 עקב akav (5/) olla (jalan) "taipuva" kohta eli kantapää (juuri)
Kantapää esiintyy Raamatussa ensimmäisen kerran syntiinlankeemuskertomuksessa. Jumala sanoi ihmisen lankeemukseen houkutelleelle käärmeelle:
1. Moos. 3:15
15 Minä panen vihollisuuden sinun [so. käärmeen] ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen Siemenensä välille. [Vaimon Siemen] on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä häntä kantapäähän. (1Moos03_15)
Millä nimellä tätä jaetta 1. Moos. 3:15 kutsutaan?
• protoevankeliumi eli alkuevankeliumi
Vanhan testamentin alkukieli heprea on Jumalan Pyhän Hengen kieli, jossa jopa kielioppi on valjastettu saarnaamaan ja kirkastamaan Jeesusta Kristusta, lihaksi tulevaa Herran sanaa, Jumalan toista persoonaa, rakasta syntiemme Sovittajaa.
Yksi esimerkki tällaisesta heprean kieliopin Messias-saarnasta on sanojen suvut. Heprean substantiivit eli nimisanat ovat maskuliineja tai feminiinejä. Maskuliinisanat saarnaavat tavalla tai toisella Jumalaa: Herraa, Isää, Poikaa, Sulhasta, Veljeä.
Feminiinisanat viittaavat puolestaan ihmisyyteen: seurakuntaan, vaimoon, leskivaimoon, äitiin, tyttäreen, siskoon morsiameen. Ruotsin kielessä tämä tulee hauskasti näkyville: människa 'ihminen' sanaan viitataan feminiinisellä persoonapronominilla "hon".
Ihmisruumiiseen liittyvät sanat jakautuvat suvuiltaan niin, että sellaiset ruumiinjäsenet, joita on vain yksi, ovat maskuliineja: pää, suu, sydän, maksa jne. Seurakuntaruumiissa on vain yksi Herra, Vapahtajamme Jeesus Kristus. Ne ruumiinjäsenet, joita on kaksi tai useampia, ovat feminiinejä. Tämä kertoo yhdelle päälle kuuliaisesta ja alamaisesta feminiinisestä seurakuntamorsiamesta, jossa on monta jäsentä.
Mitä arvelet: minkä sukuinen sana mahtaisi akev 'kantapää' olla?
Oikea vastaus on maskuliini. Se on yllättävä poikkeus, parillisena ruumiinjäsenenä sen pitäisi olla feminiini. Tämä saarnaa meille vahvasti sitä, että tuo Vaimon Siemenen kantapää on Jumalan kantapää.
2. JAAKOB 'KANTAPÄÄSTÄ KIINNI PITÄVÄ'
Patriarkka Iisakin vaimo Rebekka oli raskaana.
1. Moos. 25:24–26 (STLK 2017)
24 Kun hänen synnyttämisensä aika oli tullut, katso, hänen kohdussaan oli kaksoset. (1Moos25_24)
25 Se, joka ensiksi tuli hänen kohdustaan, oli ruskea ja yltympäri kuin karvainen viitta. Hänelle annettiin nimeksi Esau. [Esau tarkoittaa 'karvainen'.] (1Moos25_25)
26 Sen jälkeen tuli ulos hänen veljensä. Hän piti kädellään Esauta kantapäästä. Hänelle annettiin nimeksi Jaakob. [Jaakob tarkoittaa 'hän pitää kiinni kantapäästä'.] (1Moos25_26)
Jaakob piti syntyessään kiinni esikoisen kantapäästä. Jaakob on tässä esikuva Jeesukseen kastetusta ja häneen uskovasta kristitystä: Me pidämme kiinni Jumalan Esikoisen eli Herramme Jeesuksen Kristuksen Golgatan ristillä lävistetystä kantapäästä. Se on Jumalan kantapää. Näin me synnymme Jeesuksesta kiinni pitäen uuteen elämään, meidät tuodaan pimeydestä valon ja kirkkauden maailmaan.
3. JAAKOB 'KANNOILLA SEURAAVA'
Ja'akov tarkoittaa konkreettisen kantapäästä kiinni pitämisen lisäksi myös laajemmin kannoilla, so. "kantapäillä", kulkevaa ja seuraavaa. Ihmiseksi syntynyt Rakkaus ja Totuus tuli täällä pahan vallassa olevan maailman ja synteihinsä hengellisesti kuolleen ihmissuvun keskellä torjutuksi, halveksituksi ja pilkatuksi.
Hepr. 13:12–14
12 – – Jeesus – – kärsi portin ulkopuolella. (Hepr13_12)
13 Menkäämme siis hänen luokseen "leirin ulkopuolelle", hänen pilkkaansa kantaen, (Hepr13_13)
14 sillä meillä ei ole täällä pysyvää kaupunkia, vaan me etsimme tulevaa. (Hepr13_14)
Tässä ajassa kristitty joutuu kantamaan häpeää: Olen pyhän Jumalan edessä niin huono ja kelvoton syntinen, että tarvitsen kokonaan itseni ulkopuolelta tulevan perusteen pelastukselleni. En pärjää ja kelpaa omin tahdonratkaisuin, voimin, avuin ja teoin.
Jeesus joutui tässä maailmassa halveksituksi, pilkatuksi ja hylätyksi. Ja niin joutuvat myös hänen seuraajansa. Jeesusta kaidalla ristintiellä seuraava joutuu vihan kohteeksi ja halveksituksi.
Pelastajamme kulki häpeällisen ristinkuoleman kautta kuitenkin kunnian ylösnousemukseen ja taivaan riemuun. Niin mekin, jotka olemme liitetyt pyhässä kasteessa Veriseen Vapahtajaamme, saamme nousta kuolleista. Jeesuksen omat saavat uuden puhtaan taivasruumiin ja pääsevät nauttimaan päättymätöntä iloa Jumalan lapsille avatussa uudessa paratiisissa.
4. JAAKOB 'KANTAPÄÄN KÄÄNTÄVÄ ELI HYLKÄÄVÄ PETTURI'
Ja'akov-nimellä on myös kolmas merkitys: kääntää/nostaa kantapäänsä eli jalkapohjansa toista vastaan, so. hylätä, halveksia ja pettää. Meillä puhutaan selän- tai takinkäännöstä. Lähi-idän kulttuureissa kantapään eli samalla likaisen jalkapohjan kääntäminen toiselle osoitti hylkäämistä ja halveksuntaa. Meillä vastaavanlainen merkitys liittyy myös pyllistämiseen ja haisevan takapuolen näyttämiseen.
Jaakobin veli Esau viittaa tähän merkitykseen 'petturi':
1. Moos. 27:36
36 [Esau] sanoi: "Oikeinpa häntä kutsutaankin Jaakobiksi. Sillä hän on nyt kahdesti minut pettänyt: esikoisuuteni hän on minulta vienyt, ja katso, nyt hän riisti minulta myös siunauksen." (1Moos27_36)
Myös Jaakobin appi Laban puhuu Jaakobin petturuudesta:
1. Moos. 31:26
26 Laban sanoi Jaakobille: "Mitä oletkaan tehnyt? Olet pettänyt minut ja kuljettanut pois tyttäreni kuin miekalla otetut!" (1Moos31_26)
Psalmissa 41 puhutaan profeetallisesti kantapään kääntämisestä eli pettämisestä:
Ps. 41:10
10 Ystävänikin, johon minä luotin, joka söi leipääni, nostaa kantapäänsä minua vastaan. (Ps041_10)
Uudessa testamentissa viitataan tähän psalminjakeeseen. Muistatko missä yhteydessä?
Jeesus kertoo Juudas Iskariotin, joka hänet oli hylkäävä ja pettävä, täyttävän tämän psalminkohdan profeetallisen sanan (Joh13_18).
Tämä petturi-merkitys ei koske ainoastaan Jaakobia ja Juudas Iskariotia vaan meitä jokaista. Jaakobista sanotaan Hoosean kirjassa:
Hoos. 12:4
4 Äidin kohdussa tämä petti veljensä – –. (Hoos12_04)
Me paratiisissa langenneen ja lankeemuksessaan hengellisesti kuolleen Aadamin siemenestä siinneet olemme kaikki pettureita jo äidin kohdusta alkaen. Me synnymme tähän maailmaan selkämme eli kantapäämme Jumalalle kääntäneinä. Tätä kutsutaan perisynniksi, joka kadottaa luonnollisen ihmisen pois Jumalan kasvojen edestä helvettiin.
Kun Jumala katsoo tinkimättömässä pyhyydessään perisyntistä ihmistä, niin mitä hän näkee? Voimme lukea vastauksen Paavalin kirjeestä roomalaisille, sen luvusta kolme.
Room. 3:9–18
9 Miten siis on? Olemmeko [me kristityt] parempia? Emme suinkaan. Olemme edellä osoittaneet, että kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla, (Room03_09)
10 niin kuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan, (Room03_10)
11 ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa. (Room03_11)
12 Kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet. Ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvää on, ei yhden yhtäkään. (Room03_12)
13 Heidän kurkkunsa on avoin hauta, kielellään he pettävät, kyyn myrkkyä on heidän huultensa alla. (Room03_13)
14 Heidän suunsa on täynnä kirousta ja katkeruutta. (Room03_14)
15 Heidän jalkansa ovat nopeat vuodattamaan verta. (Room03_15)
16 Hävitystä ja kurjuutta on heidän teillään, (Room03_16)
17 eivätkä he tunne rauhan tietä. (Room03_17)
18 Jumalan pelko ei ole heidän silmiensä edessä." (Room03_18)
Kiitos ja ylistys Jeesuksessa armollisen Jumalan! Minun ei tarvitse lopettaa opetustani Jaakobista näihin synkkiin tuomioihin.
5. PETTURISTA JUMALAN TAISTELIJAKSI
Esau puuskui murhanhimoista vihaa hänet kaksi kertaa pettänyttä veljeään Jaakobia kohtaan. Mitkä olivat ne kaksi tapausta, jolloin Jaakob petti isoveljensä?
• Jaakob hankki itselleen arvotonta menettelyä käyttäen (linssikeitolla)
Esaun esikoisoikeuden
• Jaakob hankki äitinsä Rebekan avustamana huijaamalla Iisak-isän
siunauksen
Jaakob joutui lopulta pakenemaan kauas pohjoiseen Mesopotamiaan eli Kaksoisvirtainmaahan. Kenen luokse hän siellä meni?
• enonsa Labanin
Kun Jaakob kaksikymmentä vuotta myöhemmin oli palaamassa takaisin Luvattuun maahan, niin hän tulisi kohtaamaan veljensä. Oliko Esaun viha lauhtunut? Vai toteuttaisiko aikanaan syvästi loukattu vanhempi veli nyt koston ja surmaisi uhkauksensa mukaan petturin?
Matkalla Jaakob yöpyy Jordaniin laskevan Jabbokjoen rannalla. Mitä tuona yönä tapahtui?
Jaakob joutui painimaan koko yön Herran kanssa. Tässä on heprean kielessä äänteellinen sanaleikki: Ja'akov, Jabbok ja avak 'kamppailla, painiskella', joka tarkoittaa sananmukaisesti maan pöllyttämistä.
Painiottelun päätteeksi Jumala kysyy Jaakobilta tämän nimeä. Jaakob vastaa totuudenmukaisesti: "Jaakob", so. 'petturi'. Se on synnintunnustus: "Petturi olen ollut jo äidinkohdussa, sikiämisestäni alkaen. Ja petturi olen ollut koko elämäni."
Mitä Herra tähän synnintunnustukseen vastaa? Sanooko hän pyhyytensä mukaisesti: "Totta se on, oikein puhut. Painu olemuksesi ja ansioittesi mukaan kärsimään sinulle oikeudenmukaisesti kuuluvaa rangaistusta helvettiin." Ei, niin Herra ei sano. Mitä hän sanoo? "Älköön sinun nimesi olko enää Jaakob" – vaan mikä?
" – – Israel, sillä sinä olet taistellut Jumalan ja ihmisten kanssa ja olet voittanut." (1Moos32_29)
Israel-nimi on synninpäästö. Se tarkoittaa sananmukaisesti 'hän taistelee Jumalaa vastaan'. Jumalaa vastaan taisteleminen tarkoittaa, että me nousemme Kaikkivaltiaan meille oikeudenmukaisesti langettamaa kadotustuomiota vastaan. Miten me teemme sen? Siten, että tunnustamme totuudenmukaisesti syntimme ja vetoamme Herran hyvyyteen ja armollisuuteen, pohjattomaan laupeuteen Jeesuksessa.
Tällä tavoin Jumala tulee voitetuksi hänen omilla aseillaan eli totuudella ja rakkaudella: Vapahtajamme haluaa yli kaiken sitä, että hän saisi osoittaa ansiotonta armoa ja osoittaa laupeutta sille, joka sitä häneltä nöyrästi anoo.
Israel-nimi voidaan mutkat suoristaen kääntää myös 'Jumalan taistelijaksi'. Tällaisiksi Jumalan taistelijoiksi hän haluaa jokaisen pyhässä kasteessa omaksi lapsekseen kutsuman kouluttaa. Se tarkoittaa jokapäiväistä synnintunnustusta vaikkapa Isä meidän -rukouksen sanoin ja jatkuvaa armon varaan jäämistä. Jumalan taistelijan ei tarvitse yrittää etsiä itsestään mitään positiivista syytä siihen, että saa nauttia Luojan hyvyydestä ja vaeltaa Jeesus-tietä pitkin kohti taivasta.
Israel tarkoittaa siis sananmukaisesti 'hän taistelee Jumalan vastaan'. Syvimmältään se saarnaa Golgatan ristillä tuomittua, hylättyä ja kirottua Jeesusta Kristusta. Ihmisen Poika oli silloin sotatilassa Isä Jumalan kanssa: ihmisyytensä näkökulmasta Jeesusta kohdeltiin aivan kuin hän olisi se iljettävä käärme, joka houkutteli Aadamin ja Eevan paratiisissa hylkäämään Jumalan sanan ja uskomaan omia valheitaan.
Jeesus kärsi sijaisena toisen puolesta tuomion. Ihminen ansaitsi itselleen kadotuksen kumartaessaan Saatanan edessä. Samalla ihminen käänsi likaisen kantapäänsä, torjuvan selkänsä ja haisevan takapuolensa Jumalalle. Me olisimme kadotustuomion ansainneet, mutta pyhä ja synnitön Poika sen meidän sijaisenamme ja puolestamme kärsi.
Israel-nimellä on myös merkitys 'Jumala taistelee'.
2. Kor. 5:19
19 Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan. (2Kor05_19)
Golgatan ristillä oli Jumala, joka kävi veriseen taisteluun pelastaakseen synnin, kuoleman ja Perkeleen valtaan joutuneet. Israel-nimen kautta tulee esiin Kristuksen kaksiluontoisuus: hän on täysi Jumala ja tosi ihminen yhdessä ja samassa persoonassa – erottamatta, sekoittamatta ja jakamatta.
6. ONTUVA JAAKOB
Palaamme Jabbokjoen rannalle, jossa Jaakob oli painiskelemassa Herran kanssa.
1. Moos. 32:26, 32
26 Kun [Jaakobin kanssa painiskellut] mies huomasi, ettei hän voittanut [Jaakobia], iski hän [Jaakobia] lonkkaluuhun, niin että Jaakobin lonkka nyrjähti hänen painiskellessaan hänen kanssaan. (1Moos32_26)
– –
32 Kun [Jaakob] oli kulkenut Penuelin ohi, nousi aurinko, mutta hän ontui lonkkaansa. (1Moos32_32)
Kun perisyntinen ja niin monessa kohtaa langennut ihminen käy painimaan pyhän Luojan kanssa, niin siitä on leikki kaukana. Tuosta ottelusta ei tulla ulos terveenä ja omaa voimaa uhkuvana. Pyhyydessään kiivaan Jumalan kohdannut ihminen ei pysty enää hurskauden ja kunnian juoksukilpailussa toisia voittamaan. Kaikkivaltiaan kanssa painiskellut voi turvata vain puhtaaseen armoon, syntien täyteen ja ehdottomaan anteeksiantamukseen yksin Jeesuksen tähden.
Mutta miksi juuri minä saisin omakseni nuo Herran käsittämättömän suuret lahjat: syntien anteeksiantamisen, Jumalan lapseuden ja taivaspaikan? Tähänkin kysymykseen Raamattu vastaa Jaakobin kautta.
7. JAAKOBIA MINÄ RAKASTIN, MUTTA ESAUTA MINÄ VIHASIN
Jaakobia käytetään Raamatussa Jumalan suvereenin eli muista riippumattoman ja itsenäisen armovalinnan esikuvana.
Mal. 1:1–3
1 Profeettasana. Herran sana Israelille, Malakian kautta. (Mal01_01)
2 Minä olen rakastanut teitä, sanoo Herra. Mutta te sanotte: "Missä sinä olet osoittanut rakkautesi meihin?" Eikö Esau ollut Jaakobin veli – tämä on Herran sana – ja Jaakobia minä rakastin, (Mal01_02)
3 mutta Esauta minä vihasin – –. (Mal01_03)
Paavali viittaa Roomalaiskirjeessään näihin profeetta Malakian sanoihin:
Room. 9:11–16
11 Ennen kuin [Esau ja Jaakob] olivat syntyneetkään ja ennen kuin olivat tehneet mitään, hyvää tai pahaa, niin – että Jumalan valinnan mukainen edeltävä päätös pysyisi, ei tekojen tähden, vaan kutsujan tähden – (Room09_11)
12 sanottiin hänelle: "Vanhempi on palveleva nuorempaa", (Room09_12)
13 niin kuin on kirjoitettu: "Jaakobia minä rakastin, mutta Esauta minä vihasin." (Room09_13)
14 Mitä siis sanomme? Ei kaiketi Jumalassa ole vääryyttä? Ei ikinä! (Room09_14)
15 Sillä Moosekselle hän sanoo: "Olen armollinen, kenelle olen armollinen, ja armahdan, ketä armahdan." (Room09_15)
16 Se ei siis riipu siitä, joka tahtoo, eikä siitä, joka juoksee, vaan Jumalasta, joka on armollinen. (Room09_16)
Sen enempää minussa kuin sinussakaan ei ole itsessään mitään sellaista, joka ansaitsisi tulla valituksi ja olisi arvollinen saamaan Jumalan rakkauden ja taivaspaikan. Meissä itsessämme on vain langennut liha, joka ansaitsee kadotuksen.
Kun me näemme itsessämme ja sydämessämme kaikkea sellaista, mitä siellä ei saisi olla, niin ainoa vaihtoehto on turvata Jumalan armoon Jeesuksessa. Kun poskemme punastuvat lankeemuksen häpeästä, niin silloin saamme muistaa häntä, joka värjäytyi punaiseksi omasta viattomasta verestään meidän syntiemme sovitukseksi.
Silloin kun sinut kastettiin kolmiyhteisen Jumalan nimessä Jeesuksen omaksi, Luoja osoitti ja kohdisti armovalintansa sinuun. Minulla ja sinulla ei ole osaa eikä arpaa siinä, että meistä on tullut Jumalan lapsia ja taivaskansalaisia. Se on alusta loppuun asti Jumalan teko ja hänen armovalintansa. Jumala valitsi ihmisjärjelle käsittämättömässä rakkaudessaan sen, mikä ei ollut valitsemisen arvoista.
Älä pidä halpana Jumalan armoa, jota hän tarjoaa Jeesuksen ristin kautta. Älä hylkää ja heitä roskakoriin taivaaseen tarvittavaa pääsylippua. Pidä Jeesuksen verisestä kantapäästä kiinni ja varjele syntien anteeksiantamusta kaikkein kalleimpana aarteenasi.
Vapahtajan omaksi kastettuna saat tunnustaa kaikki syntisi: koko sydämesi pohjattoman itsekkyyden, ylpeyden, pelkuruuden, himon, haureuden, valheen ja kateellisuuden. Saat uskoa kaikki syntisi anteeksi ja periä loppumattoman ilon taivaassa. Jeesus on sinun Herrasi ja Jumalasi, ja hänelle sinä kuulut. Aamen.
O OPETUKSET https://gen.fi/o.html
OR RAAMATTUTUNNIT https://gen.fi/or.html
OR Jaakob: petturista Jumalan taistelijaksi
https://gen.fi/or-jaakob.html
SISÄLLYSLUETTELO
0. Dokumentteja
1. Akev 'kantapää'
2. Jaakob 'kantapäästä kiinni pitävä'
3. Jaakob 'kannoilla seuraava'
4. Jaakob 'kantapään kääntävä eli hylkäävä petturi'
5. Petturista Jumalan taistelijaksi
6. Ontuva Jaakob
7. Jaakobia minä rakastin, mutta Esauta minä vihasin
0. DOKUMENTTEJA
I Juha Muukkosen (Genesis ry) kotisivujen sivukartta
https://gen.fi/info-sivukartta.html
H7 יַעֲקֹב Ja'akov (345x) Jaakob 'kantapäästä kiinni pitäjä, seuraaja, petturi'
1. AKEV 'KANTAPÄÄ'
Heprean Ja'akov- eli Jaakob-nimi liittyy sanaan akev 'kantapää'.
עָקֵב
H2 עקב akav (5/) olla (jalan) "taipuva" kohta eli kantapää (juuri)
Kantapää esiintyy Raamatussa ensimmäisen kerran syntiinlankeemuskertomuksessa. Jumala sanoi ihmisen lankeemukseen houkutelleelle käärmeelle:
1. Moos. 3:15
15 Minä panen vihollisuuden sinun [so. käärmeen] ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen Siemenensä välille. [Vaimon Siemen] on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä häntä kantapäähän. (1Moos03_15)
Millä nimellä tätä jaetta 1. Moos. 3:15 kutsutaan?
• protoevankeliumi eli alkuevankeliumi
Vanhan testamentin alkukieli heprea on Jumalan Pyhän Hengen kieli, jossa jopa kielioppi on valjastettu saarnaamaan ja kirkastamaan Jeesusta Kristusta, lihaksi tulevaa Herran sanaa, Jumalan toista persoonaa, rakasta syntiemme Sovittajaa.
Yksi esimerkki tällaisesta heprean kieliopin Messias-saarnasta on sanojen suvut. Heprean substantiivit eli nimisanat ovat maskuliineja tai feminiinejä. Maskuliinisanat saarnaavat tavalla tai toisella Jumalaa: Herraa, Isää, Poikaa, Sulhasta, Veljeä.
Feminiinisanat viittaavat puolestaan ihmisyyteen: seurakuntaan, vaimoon, leskivaimoon, äitiin, tyttäreen, siskoon morsiameen. Ruotsin kielessä tämä tulee hauskasti näkyville: människa 'ihminen' sanaan viitataan feminiinisellä persoonapronominilla "hon".
Ihmisruumiiseen liittyvät sanat jakautuvat suvuiltaan niin, että sellaiset ruumiinjäsenet, joita on vain yksi, ovat maskuliineja: pää, suu, sydän, maksa jne. Seurakuntaruumiissa on vain yksi Herra, Vapahtajamme Jeesus Kristus. Ne ruumiinjäsenet, joita on kaksi tai useampia, ovat feminiinejä. Tämä kertoo yhdelle päälle kuuliaisesta ja alamaisesta feminiinisestä seurakuntamorsiamesta, jossa on monta jäsentä.
Mitä arvelet: minkä sukuinen sana mahtaisi akev 'kantapää' olla?
Oikea vastaus on maskuliini. Se on yllättävä poikkeus, parillisena ruumiinjäsenenä sen pitäisi olla feminiini. Tämä saarnaa meille vahvasti sitä, että tuo Vaimon Siemenen kantapää on Jumalan kantapää.
2. JAAKOB 'KANTAPÄÄSTÄ KIINNI PITÄVÄ'
Patriarkka Iisakin vaimo Rebekka oli raskaana.
1. Moos. 25:24–26 (STLK 2017)
24 Kun hänen synnyttämisensä aika oli tullut, katso, hänen kohdussaan oli kaksoset. (1Moos25_24)
25 Se, joka ensiksi tuli hänen kohdustaan, oli ruskea ja yltympäri kuin karvainen viitta. Hänelle annettiin nimeksi Esau. [Esau tarkoittaa 'karvainen'.] (1Moos25_25)
26 Sen jälkeen tuli ulos hänen veljensä. Hän piti kädellään Esauta kantapäästä. Hänelle annettiin nimeksi Jaakob. [Jaakob tarkoittaa 'hän pitää kiinni kantapäästä'.] (1Moos25_26)
Jaakob piti syntyessään kiinni esikoisen kantapäästä. Jaakob on tässä esikuva Jeesukseen kastetusta ja häneen uskovasta kristitystä: Me pidämme kiinni Jumalan Esikoisen eli Herramme Jeesuksen Kristuksen Golgatan ristillä lävistetystä kantapäästä. Se on Jumalan kantapää. Näin me synnymme Jeesuksesta kiinni pitäen uuteen elämään, meidät tuodaan pimeydestä valon ja kirkkauden maailmaan.
3. JAAKOB 'KANNOILLA SEURAAVA'
Ja'akov tarkoittaa konkreettisen kantapäästä kiinni pitämisen lisäksi myös laajemmin kannoilla, so. "kantapäillä", kulkevaa ja seuraavaa. Ihmiseksi syntynyt Rakkaus ja Totuus tuli täällä pahan vallassa olevan maailman ja synteihinsä hengellisesti kuolleen ihmissuvun keskellä torjutuksi, halveksituksi ja pilkatuksi.
Hepr. 13:12–14
12 – – Jeesus – – kärsi portin ulkopuolella. (Hepr13_12)
13 Menkäämme siis hänen luokseen "leirin ulkopuolelle", hänen pilkkaansa kantaen, (Hepr13_13)
14 sillä meillä ei ole täällä pysyvää kaupunkia, vaan me etsimme tulevaa. (Hepr13_14)
Tässä ajassa kristitty joutuu kantamaan häpeää: Olen pyhän Jumalan edessä niin huono ja kelvoton syntinen, että tarvitsen kokonaan itseni ulkopuolelta tulevan perusteen pelastukselleni. En pärjää ja kelpaa omin tahdonratkaisuin, voimin, avuin ja teoin.
Jeesus joutui tässä maailmassa halveksituksi, pilkatuksi ja hylätyksi. Ja niin joutuvat myös hänen seuraajansa. Jeesusta kaidalla ristintiellä seuraava joutuu vihan kohteeksi ja halveksituksi.
Pelastajamme kulki häpeällisen ristinkuoleman kautta kuitenkin kunnian ylösnousemukseen ja taivaan riemuun. Niin mekin, jotka olemme liitetyt pyhässä kasteessa Veriseen Vapahtajaamme, saamme nousta kuolleista. Jeesuksen omat saavat uuden puhtaan taivasruumiin ja pääsevät nauttimaan päättymätöntä iloa Jumalan lapsille avatussa uudessa paratiisissa.
4. JAAKOB 'KANTAPÄÄN KÄÄNTÄVÄ ELI HYLKÄÄVÄ PETTURI'
Ja'akov-nimellä on myös kolmas merkitys: kääntää/nostaa kantapäänsä eli jalkapohjansa toista vastaan, so. hylätä, halveksia ja pettää. Meillä puhutaan selän- tai takinkäännöstä. Lähi-idän kulttuureissa kantapään eli samalla likaisen jalkapohjan kääntäminen toiselle osoitti hylkäämistä ja halveksuntaa. Meillä vastaavanlainen merkitys liittyy myös pyllistämiseen ja haisevan takapuolen näyttämiseen.
Jaakobin veli Esau viittaa tähän merkitykseen 'petturi':
1. Moos. 27:36
36 [Esau] sanoi: "Oikeinpa häntä kutsutaankin Jaakobiksi. Sillä hän on nyt kahdesti minut pettänyt: esikoisuuteni hän on minulta vienyt, ja katso, nyt hän riisti minulta myös siunauksen." (1Moos27_36)
Myös Jaakobin appi Laban puhuu Jaakobin petturuudesta:
1. Moos. 31:26
26 Laban sanoi Jaakobille: "Mitä oletkaan tehnyt? Olet pettänyt minut ja kuljettanut pois tyttäreni kuin miekalla otetut!" (1Moos31_26)
Psalmissa 41 puhutaan profeetallisesti kantapään kääntämisestä eli pettämisestä:
Ps. 41:10
10 Ystävänikin, johon minä luotin, joka söi leipääni, nostaa kantapäänsä minua vastaan. (Ps041_10)
Uudessa testamentissa viitataan tähän psalminjakeeseen. Muistatko missä yhteydessä?
Jeesus kertoo Juudas Iskariotin, joka hänet oli hylkäävä ja pettävä, täyttävän tämän psalminkohdan profeetallisen sanan (Joh13_18).
Tämä petturi-merkitys ei koske ainoastaan Jaakobia ja Juudas Iskariotia vaan meitä jokaista. Jaakobista sanotaan Hoosean kirjassa:
Hoos. 12:4
4 Äidin kohdussa tämä petti veljensä – –. (Hoos12_04)
Me paratiisissa langenneen ja lankeemuksessaan hengellisesti kuolleen Aadamin siemenestä siinneet olemme kaikki pettureita jo äidin kohdusta alkaen. Me synnymme tähän maailmaan selkämme eli kantapäämme Jumalalle kääntäneinä. Tätä kutsutaan perisynniksi, joka kadottaa luonnollisen ihmisen pois Jumalan kasvojen edestä helvettiin.
Kun Jumala katsoo tinkimättömässä pyhyydessään perisyntistä ihmistä, niin mitä hän näkee? Voimme lukea vastauksen Paavalin kirjeestä roomalaisille, sen luvusta kolme.
Room. 3:9–18
9 Miten siis on? Olemmeko [me kristityt] parempia? Emme suinkaan. Olemme edellä osoittaneet, että kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla, (Room03_09)
10 niin kuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan, (Room03_10)
11 ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa. (Room03_11)
12 Kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet. Ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvää on, ei yhden yhtäkään. (Room03_12)
13 Heidän kurkkunsa on avoin hauta, kielellään he pettävät, kyyn myrkkyä on heidän huultensa alla. (Room03_13)
14 Heidän suunsa on täynnä kirousta ja katkeruutta. (Room03_14)
15 Heidän jalkansa ovat nopeat vuodattamaan verta. (Room03_15)
16 Hävitystä ja kurjuutta on heidän teillään, (Room03_16)
17 eivätkä he tunne rauhan tietä. (Room03_17)
18 Jumalan pelko ei ole heidän silmiensä edessä." (Room03_18)
Kiitos ja ylistys Jeesuksessa armollisen Jumalan! Minun ei tarvitse lopettaa opetustani Jaakobista näihin synkkiin tuomioihin.
5. PETTURISTA JUMALAN TAISTELIJAKSI
Esau puuskui murhanhimoista vihaa hänet kaksi kertaa pettänyttä veljeään Jaakobia kohtaan. Mitkä olivat ne kaksi tapausta, jolloin Jaakob petti isoveljensä?
• Jaakob hankki itselleen arvotonta menettelyä käyttäen (linssikeitolla)
Esaun esikoisoikeuden
• Jaakob hankki äitinsä Rebekan avustamana huijaamalla Iisak-isän
siunauksen
Jaakob joutui lopulta pakenemaan kauas pohjoiseen Mesopotamiaan eli Kaksoisvirtainmaahan. Kenen luokse hän siellä meni?
• enonsa Labanin
Kun Jaakob kaksikymmentä vuotta myöhemmin oli palaamassa takaisin Luvattuun maahan, niin hän tulisi kohtaamaan veljensä. Oliko Esaun viha lauhtunut? Vai toteuttaisiko aikanaan syvästi loukattu vanhempi veli nyt koston ja surmaisi uhkauksensa mukaan petturin?
Matkalla Jaakob yöpyy Jordaniin laskevan Jabbokjoen rannalla. Mitä tuona yönä tapahtui?
Jaakob joutui painimaan koko yön Herran kanssa. Tässä on heprean kielessä äänteellinen sanaleikki: Ja'akov, Jabbok ja avak 'kamppailla, painiskella', joka tarkoittaa sananmukaisesti maan pöllyttämistä.
Painiottelun päätteeksi Jumala kysyy Jaakobilta tämän nimeä. Jaakob vastaa totuudenmukaisesti: "Jaakob", so. 'petturi'. Se on synnintunnustus: "Petturi olen ollut jo äidinkohdussa, sikiämisestäni alkaen. Ja petturi olen ollut koko elämäni."
Mitä Herra tähän synnintunnustukseen vastaa? Sanooko hän pyhyytensä mukaisesti: "Totta se on, oikein puhut. Painu olemuksesi ja ansioittesi mukaan kärsimään sinulle oikeudenmukaisesti kuuluvaa rangaistusta helvettiin." Ei, niin Herra ei sano. Mitä hän sanoo? "Älköön sinun nimesi olko enää Jaakob" – vaan mikä?
" – – Israel, sillä sinä olet taistellut Jumalan ja ihmisten kanssa ja olet voittanut." (1Moos32_29)
Israel-nimi on synninpäästö. Se tarkoittaa sananmukaisesti 'hän taistelee Jumalaa vastaan'. Jumalaa vastaan taisteleminen tarkoittaa, että me nousemme Kaikkivaltiaan meille oikeudenmukaisesti langettamaa kadotustuomiota vastaan. Miten me teemme sen? Siten, että tunnustamme totuudenmukaisesti syntimme ja vetoamme Herran hyvyyteen ja armollisuuteen, pohjattomaan laupeuteen Jeesuksessa.
Tällä tavoin Jumala tulee voitetuksi hänen omilla aseillaan eli totuudella ja rakkaudella: Vapahtajamme haluaa yli kaiken sitä, että hän saisi osoittaa ansiotonta armoa ja osoittaa laupeutta sille, joka sitä häneltä nöyrästi anoo.
Israel-nimi voidaan mutkat suoristaen kääntää myös 'Jumalan taistelijaksi'. Tällaisiksi Jumalan taistelijoiksi hän haluaa jokaisen pyhässä kasteessa omaksi lapsekseen kutsuman kouluttaa. Se tarkoittaa jokapäiväistä synnintunnustusta vaikkapa Isä meidän -rukouksen sanoin ja jatkuvaa armon varaan jäämistä. Jumalan taistelijan ei tarvitse yrittää etsiä itsestään mitään positiivista syytä siihen, että saa nauttia Luojan hyvyydestä ja vaeltaa Jeesus-tietä pitkin kohti taivasta.
Israel tarkoittaa siis sananmukaisesti 'hän taistelee Jumalan vastaan'. Syvimmältään se saarnaa Golgatan ristillä tuomittua, hylättyä ja kirottua Jeesusta Kristusta. Ihmisen Poika oli silloin sotatilassa Isä Jumalan kanssa: ihmisyytensä näkökulmasta Jeesusta kohdeltiin aivan kuin hän olisi se iljettävä käärme, joka houkutteli Aadamin ja Eevan paratiisissa hylkäämään Jumalan sanan ja uskomaan omia valheitaan.
Jeesus kärsi sijaisena toisen puolesta tuomion. Ihminen ansaitsi itselleen kadotuksen kumartaessaan Saatanan edessä. Samalla ihminen käänsi likaisen kantapäänsä, torjuvan selkänsä ja haisevan takapuolensa Jumalalle. Me olisimme kadotustuomion ansainneet, mutta pyhä ja synnitön Poika sen meidän sijaisenamme ja puolestamme kärsi.
Israel-nimellä on myös merkitys 'Jumala taistelee'.
2. Kor. 5:19
19 Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan. (2Kor05_19)
Golgatan ristillä oli Jumala, joka kävi veriseen taisteluun pelastaakseen synnin, kuoleman ja Perkeleen valtaan joutuneet. Israel-nimen kautta tulee esiin Kristuksen kaksiluontoisuus: hän on täysi Jumala ja tosi ihminen yhdessä ja samassa persoonassa – erottamatta, sekoittamatta ja jakamatta.
6. ONTUVA JAAKOB
Palaamme Jabbokjoen rannalle, jossa Jaakob oli painiskelemassa Herran kanssa.
1. Moos. 32:26, 32
26 Kun [Jaakobin kanssa painiskellut] mies huomasi, ettei hän voittanut [Jaakobia], iski hän [Jaakobia] lonkkaluuhun, niin että Jaakobin lonkka nyrjähti hänen painiskellessaan hänen kanssaan. (1Moos32_26)
– –
32 Kun [Jaakob] oli kulkenut Penuelin ohi, nousi aurinko, mutta hän ontui lonkkaansa. (1Moos32_32)
Kun perisyntinen ja niin monessa kohtaa langennut ihminen käy painimaan pyhän Luojan kanssa, niin siitä on leikki kaukana. Tuosta ottelusta ei tulla ulos terveenä ja omaa voimaa uhkuvana. Pyhyydessään kiivaan Jumalan kohdannut ihminen ei pysty enää hurskauden ja kunnian juoksukilpailussa toisia voittamaan. Kaikkivaltiaan kanssa painiskellut voi turvata vain puhtaaseen armoon, syntien täyteen ja ehdottomaan anteeksiantamukseen yksin Jeesuksen tähden.
Mutta miksi juuri minä saisin omakseni nuo Herran käsittämättömän suuret lahjat: syntien anteeksiantamisen, Jumalan lapseuden ja taivaspaikan? Tähänkin kysymykseen Raamattu vastaa Jaakobin kautta.
7. JAAKOBIA MINÄ RAKASTIN, MUTTA ESAUTA MINÄ VIHASIN
Jaakobia käytetään Raamatussa Jumalan suvereenin eli muista riippumattoman ja itsenäisen armovalinnan esikuvana.
Mal. 1:1–3
1 Profeettasana. Herran sana Israelille, Malakian kautta. (Mal01_01)
2 Minä olen rakastanut teitä, sanoo Herra. Mutta te sanotte: "Missä sinä olet osoittanut rakkautesi meihin?" Eikö Esau ollut Jaakobin veli – tämä on Herran sana – ja Jaakobia minä rakastin, (Mal01_02)
3 mutta Esauta minä vihasin – –. (Mal01_03)
Paavali viittaa Roomalaiskirjeessään näihin profeetta Malakian sanoihin:
Room. 9:11–16
11 Ennen kuin [Esau ja Jaakob] olivat syntyneetkään ja ennen kuin olivat tehneet mitään, hyvää tai pahaa, niin – että Jumalan valinnan mukainen edeltävä päätös pysyisi, ei tekojen tähden, vaan kutsujan tähden – (Room09_11)
12 sanottiin hänelle: "Vanhempi on palveleva nuorempaa", (Room09_12)
13 niin kuin on kirjoitettu: "Jaakobia minä rakastin, mutta Esauta minä vihasin." (Room09_13)
14 Mitä siis sanomme? Ei kaiketi Jumalassa ole vääryyttä? Ei ikinä! (Room09_14)
15 Sillä Moosekselle hän sanoo: "Olen armollinen, kenelle olen armollinen, ja armahdan, ketä armahdan." (Room09_15)
16 Se ei siis riipu siitä, joka tahtoo, eikä siitä, joka juoksee, vaan Jumalasta, joka on armollinen. (Room09_16)
Sen enempää minussa kuin sinussakaan ei ole itsessään mitään sellaista, joka ansaitsisi tulla valituksi ja olisi arvollinen saamaan Jumalan rakkauden ja taivaspaikan. Meissä itsessämme on vain langennut liha, joka ansaitsee kadotuksen.
Kun me näemme itsessämme ja sydämessämme kaikkea sellaista, mitä siellä ei saisi olla, niin ainoa vaihtoehto on turvata Jumalan armoon Jeesuksessa. Kun poskemme punastuvat lankeemuksen häpeästä, niin silloin saamme muistaa häntä, joka värjäytyi punaiseksi omasta viattomasta verestään meidän syntiemme sovitukseksi.
Silloin kun sinut kastettiin kolmiyhteisen Jumalan nimessä Jeesuksen omaksi, Luoja osoitti ja kohdisti armovalintansa sinuun. Minulla ja sinulla ei ole osaa eikä arpaa siinä, että meistä on tullut Jumalan lapsia ja taivaskansalaisia. Se on alusta loppuun asti Jumalan teko ja hänen armovalintansa. Jumala valitsi ihmisjärjelle käsittämättömässä rakkaudessaan sen, mikä ei ollut valitsemisen arvoista.
Älä pidä halpana Jumalan armoa, jota hän tarjoaa Jeesuksen ristin kautta. Älä hylkää ja heitä roskakoriin taivaaseen tarvittavaa pääsylippua. Pidä Jeesuksen verisestä kantapäästä kiinni ja varjele syntien anteeksiantamusta kaikkein kalleimpana aarteenasi.
Vapahtajan omaksi kastettuna saat tunnustaa kaikki syntisi: koko sydämesi pohjattoman itsekkyyden, ylpeyden, pelkuruuden, himon, haureuden, valheen ja kateellisuuden. Saat uskoa kaikki syntisi anteeksi ja periä loppumattoman ilon taivaassa. Jeesus on sinun Herrasi ja Jumalasi, ja hänelle sinä kuulut. Aamen.