H6K 3 Gimel (HEPREA JEESUS-KIELI KRISTUS KIRJAIMISSA)

h6k-3-gimel.pdf |
Avaa lukemista ja tulostamista varten yllä oleva pdf-tiedosto (päivitelty 23.9.2022).
H6 HEPREA JEESUS-KIELI https://gen.fi/h6.html
H6K KRISTUS KIRJAIMISSA https://gen.fi/h6k.html
H6K 3 Gimel
https://gen.fi/h6k-3-gimel.html
SISÄLLYSLUETTELO
0. Tallenteet ja dokumentteja
1. Kirjaimen nimi ja merkitys
2. Gimel-kirjaimen historiaa
3. Kameli saarnaa Kristusta
4. Gamaliel-nimi saarnaa Kristusta
5. Gimel on Pyhän Hengen kirjain
0. TALLENTEET JA DOKUMENTTEJA
Kristus kirjaimissa 6, Gimel 1/6, 22.10.2017 (0.49)
(tunnin alkupuolella kuva ja ääni eivät kulje tasatahdissa, pahoittelen)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/pbdt58v0qb6x/
Youtube-video: https://youtu.be/OakfnUM6VsY
Tekstitiedostot: https://gen.fi/h6k-3-gimel.html
https://gen.fi/h2-gml.html
Kristus kirjaimissa 7, Gimel 2/6, 29.10.2017 (0.45)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/pyftp8q31bsp/
Youtube-video: https://youtu.be/tzbM7TG07Tc
Tekstitiedosto: https://gen.fi/h2-gml.html
Kristus kirjaimissa 8, Gimel 3/6, 5.11.2017 (0.45)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/pmjyifmbv0g9/
Youtube-video: https://youtu.be/3_qf7zd-cfc
Tekstitiedosto: https://gen.fi/h2-gml.html
Kristus kirjaimissa 9, Gimel 4/6, 19.11.2017 (0.24)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/pva7r22rnfcw/
Youtube-video: https://youtu.be/pGNkVhxQ-Hg
Tekstitiedosto: https://gen.fi/h6k-3-gimel.html
Kristus kirjaimissa 10, Gimel 5/6, 26.11.2017 (0.19)
(kuva ja ääni eivät kulje tasatahtia, pahoittelen)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/p6tlw4xlory5/
Youtube-video: https://youtu.be/btTl7ftu0AA
Tekstitiedostot: https://gen.fi/h7-gmljxl-gamliel.html
https://gen.fi/h6k-3-gimel.html
Kristus kirjaimissa 11, Gimel 6/6, 26.11.2017 (0.25)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/pki14tzcukkz/
Youtube-video: https://youtu.be/2Bmr934kgkI
Tekstitiedostot: https://gen.fi/h6k-3-gimel.html
https://gen.fi/h2-gbl.html
H2 גבל gaval j. (5/262) rajoittua
https://gen.fi/h2-gbl.html
H2 גמל gamal j. (37/114) viedä loppuun
https://gen.fi/h2-gml.html
H6K 1 Alef
https://gen.fi/h6k-1-alef.html
H6K 2 Bet
https://gen.fi/h6k-2-bet.html
H7 גמליאל Gamliel (Gamaliel)
https://gen.fi/h7-gmljxl-gamliel.html
1. KIRJAIMEN NIMI JA MERKITYS
3 ג גִּ֫ימֶל גימל gimel > kreik. Γ γάμμα gamma > lat. C, G
Gimel tarkoittaa seemiläisissä kielissä kamelia, joka johtuu gamal-juuresta, viedä loppuun, saattaa täyteen/täydelliseksi.
H2 גמל gamal j. (37/114) viedä loppuun
https://gen.fi/h2-gml.html
Tunnetuin gamal-juuresta johtuva nimi on Gamliel eli Gamaliel. Gimel on myös Jumalan kolmannen persoonan eli Pyhän Hengen symboli.
2. GIMEL-KIRJAIMEN HISTORIAA
Seuraavassa on ote rukouskirjeestäni (3/2017). Jos et ole vielä rukouskirjeitteni tilaaja, niin voit halutessasi ilmoittautua muutaman kerran vuodessa kirjoittamieni opetus- ja kuulumiskirjeitteni postituslistalle.
Rukouskirjeiden tilaukset, osoitteenmuutokset ja peruutukset:
Mauri Ilonen
Puolukkaviita 7 B 9
60150 Seinäjoki
puh. 040 514 2173
mauri.m.ilonen@gmail.com
Jumalan kielessä hepreassa eli pyhässä Jeesus-kielessä sen pienimmätkin osat eli kirjaimet ovat täynnä Herran Henkeä, joka kirkastaa meille Vapahtajaamme. Heprealaisen aakkoston kolmas kirjain, gimel eli g-kirjain, ei tee tässä poikkeusta.
Aluksi kerron kirjainten historiasta. Kreikkalaiset omaksuivat foinikialaisen kauppiaskansan kautta maailman vanhimman tunnetun äännekirjoituksen eli seemiläiset kirjaimet ~1200 eKr. Foinikialaiset asuivat nykyisen Libanonin alueella. He kävivät Välimerellä ahkerasti kauppaa ja myös perustivat Karthagon (suom. "uusi kaupunki") siirtokunnan nykyisen Tunisian alueelle.
Varhaisimmat arkeologiset löydöt tästä mullistavasta seemiläisestä aakkostosta ovat noin vuodelta 2000 eKr. Siinailta ja Egyptistä. Sitä vanhemmat tunnetut kirjoitusjärjestelmät ovat joko sana- eli kuva- tai tavukirjoitusta. Seemiläisessä kirjoitusjärjestelmässä sen sijaan jokaiselle äänteelle, tarkkaan ottaen konsonantille eli kerakkeelle, on oma merkkinsä. Merkkejä eli kirjaimia on 22, ja ne ovat Jumalan asettamina täsmälleen tietyssä järjestyksessä. Tästä ovat todisteena sekä kirjaimiin liittyvä gematria eli lukuarvot sekä ns. aakkospsalmit, esim. Raamatun pisin luku, Psalmi 119.
Kreikan kielessä on kolmantena kirjaimena alkuperäisen seemiläisen aakkoston mukaisesti soinnillinen k-äänne eli g, gamma. Mutta miksi meillä on kolmantena kirjaimena "c"? G-kirjain, joka sekin on kyllä gimelistä peräisin, on vasta seitsemäntenä.
Seemiläistä alkuperää olevat kirjaimet välittyivät kreikkalaisilta yhä edemmäksi kohti länttä. Seuraavaksi kirjaimet omaksuivat etruskit. Ennen ajanlaskun alkua nykyisen Italian alueella eläneet etruskit eivät osanneet sanoa gamma-sanan soinnillista alkuäännettä eli g:tä. He lausuivat siihen suomalaisten tapaan soinnittoman äänteen eli k:n. Jos vieraita kieliä opiskelematonta suomalaista pyytää sanomaan "gameli", niin hän sanoo "kameli". Se onkin vakiintunut suomen kielessä tuon kyttyräselkäisen erämaalaivan nimeksi.
Roomalaiset omaksuivat etruskien kreikkalaisperäisen aakkoston latinan kielen kirjoittamiseen ~700 eKr. Kolmantena aakkoston kirjaimena oli nyt etruskien jäljiltä soinniton k, ei enää alkuperäinen soinnillinen g. Antiikin aikana soinnitonta k-äännettä alettiin merkitä latinaan c-kirjaimella: Cicero, Caesar ("kikeroo", "keesar"). Meille tuttua k-kirjainta käytetään latinassa vain harvoissa kreikan kielestä lainatuissa sanoissa.
Keskiajalla c-kirjainta alettiin pelkästään kirkko- ja sivistyskieleksi jääneessä latinassa lausua tietyissä sanoissa s-äänteenä – latinasta syntyneiden kansanmurteiden eli myöhempien romaanisten kielten vaikutuksesta (italia, espanja, portugali, ranska, romania jne.). Kun kaikkien muiden länsikielten tapaan suomen kielen kirjoittamiseen valittiin uuden ajan alussa 1500-luvulla latinan aakkoset, niin kolmanneksi kirjaimeksi tuli s-äänteenä lausuttava c-kirjain (Mikael Agricolan "Abckiria" 1543).
On ilmeistä, että alkuperäisellä seemiläisellä gimel-kirjaimella on muotonsa eli kirjoitusasunsa puolesta yhteys Egyptin muinaiseen kuvakirjoitukseen eli hieroglyfeihin. Hieroglyfeissä on gimeliä muistuttava kuva eli merkki, jonka merkitys on sauvalinko eli heittokeppi. Heittovälineeltä varhaisimmat gimel-kirjaimet kyllä hyvin näyttävätkin. Kreikan suuraakkosten eli majuskelien gamma-kirjain (Γ) muistuttaa sitä yhä edelleen.
Linko johtaa ajatuksemme Daavidin ja Goljatiin, jonka tuo Iisain Vesa lingolla voitti. Se tarkoittaa ihmisten silmissä vähäistä ja heikkoa Nasaretilaista, joka voitti "yhdellä heitolla" mahtavan ja kauhistusta herättävän vihollisen: synnin, kuoleman ja Perkeleen (1. Sam. 17).
3. KAMELI SAARNAA KRISTUSTA
Mutta sitten varsinaiseen gimel-kirjaimen Kristus-saarnaan. Seemiläisissä kielissä gimel tarkoittaa kamelia: hepr. gamal, aram. gamla, arab. džamal jne.
Kameli on elävä esimerkki Jumalan luomistyön ihmeistä: Se on sananmukaisesti luotu ja tarkasti suunniteltu autiomaan vaativiin ja poikkeuksellisiin olosuhteisiin.
Kameli erityisine ominaisuuksineen saarnaa meille lihaan tullutta Kristusta, niin kuin syvimmältään kaikki luodut: Kaikki on luotu Messiaan kautta, kaikki luotu pysyy olemassa Jeesuksen voimalla eli Hänen Sanallaan, ja kaikki on luotu Häneen eli Vapahtajaa varten, Hänen ilokseen ja Häntä kirkastamaan.
Otan joitakin esimerkkejä siitä, miten kameli saarnaa Kristusta. Kameli voi varastoida mukaansa poikkeuksellisen suuren määrän vettä ja ravintoa. Se on ainoa eläin, joka voi kuljettaa kuuman, kuivan ja kasvittoman eli kuolleen erämaan halki keitaalle ja veden ääreen. Kristus on ainoa, voi kuljettaa meidät kuoleman yli Elämän virran rantaan taivaaseen. Jeesus on virvoittava vesi ja ravinto: Hän antaa veteen liittyneen Sanansa kautta meille elämän ja uudestisyntymisen pyhässä kasteessa; Hän ruokkii meitä ruumiillaan alttarin sakramentissa.
Kameli pystyy kulkemaan kahdeksan päivää juomatta kantaen samalla painavia taakkoja. Kahdeksas päivä on Kristuksen ylösnousemisen ja uuden luomisen symboli: Jeesus kantoi raskaan syntien taakan ensimmäisellä viikolla ja nousi kuolleista uuden luomisviikon ensimmäisenä päivänä – vanha luomisviikko mukaan laskien kahdeksantena päivänä.
Kameli selviää hiekkamyrskyssä: Sillä on esimerkiksi erityiset vilkkuluomet, jotka pyyhkivät pois silmään joutuneen hiekan kuin auton tuulilasinpyyhkimet konsanaan. Se voi myös jättää nämä ohuet luomet silmän päälle suojaksi ja kulkea hiekkapölyn keskellä: Vilkkuluomi on niin ohut, että kameli näkee sen lävitse. Kameli voi sulkea sieraimensa hiekalta. Sen korvat ovat pienet, jotta hiekka ei niihin tunkeutuisi jne. Kristus on ainoa, jonka kantamana voi selvitä hengissä tämän maailman myrskyjen keskellä.
Lue lisää kamelin ja lukuisien muiden eläinten ihmeellisestä luotuisuudesta:
Pekka Reinikainen: Eläimet opettavat. TV7 Kustannus 2016
Gimel- eli kameli-sanan pohjana on heprean verbi gamal, joka tarkoittaa loppuun viemistä ja täydelliseksi tekemistä. Kameli on hepreaksi sananmukaisesti "täydellisesti tehty" tai "perille viejä" – muut juhdat (hevonen, aasi, härkä jne.) siihen eivät siihen autiomaassa kykene. Kristus yksin voi meidät kuoleman keskeltä perille kirkkauteen viedä. Lihaan syntyneistä yksin Nasaretilainen on säilyttänyt alkuperäisen luomisen täydellisyyden ja synnittömyyden.
4. GAMALIEL-NIMI SAARNAA KRISTUSTA
H7 גמליאל Gamliel (Gamaliel)
https://gen.fi/h7-gmljxl-gamliel.html
5. GIMEL ON PYHÄN HENGEN KIRJAIN
Messiaanisten juutalaisten keskuudessa on opetettu heprean aakkostosta: Alef tarkoittaa Isää Jumalaa. Bet tarkoittaa Poikaa Jeesusta Kristusta. Gimel tarkoittaa Pyhää Henkeä. Siinähän se on: Uskon ABC eli Isä ja Poika ja Pyhä Henki!
Heprean kirjaimet ovat myös lukuja: Alef, bet, gimel ovat samalla myös luvut 1, 2 ja 3 – tai järjestysluvut ensimmäinen, toinen ja kolmas. Gimel olisi tämän perusteella siis yksinkertaisesti Jumalan kolmas persoona.
Alef- ja bet-kirjaimista voit lukea lisää:
H6K 1 Alef
https://gen.fi/h6k-1-alef.html
H6K 2 Bet
https://gen.fi/h6k-2-bet.html
Onko meillä perusteita sanoa, että gimel edustaisi erityisesti Pyhää Henkeä? Ainakin sillä perusteella on, että Herramme mainitsee koko hänen Kirkkonsa perustana olevassa kaste- ja opetuskäskyssään (Matt. 28:19) kolmiyhteisyyden juuri tässä järjestyksessä: Isä ja Poika ja Pyhä Henki.
18 – – Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. 19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti. (Matt. 28:18–20)
Muuallakin Raamatussa yhden Jumalan kolme eri persoonaa tulee esille siten, että Pyhä Henki mainitaan kolmantena:
14 Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien teidän kanssanne. (2. Kor. 13:14)
Tässä järjestyksessä Jumala itsensä meille ilmoittaa ja tunnettavaksi antaa: Isä synnyttää ikuisuudessa ennen ajan alkua (tai pikemmin ajan ulkopuolella) Poikansa, jonka Hän sitten ajan täyttyessä lähettää luoksemme Pelastajaksi. Messiaan kuuliaisen elämän ja viattoman kärsimyksen täyttymisen jälkeen tämä Jumalan Poika lähettää Isän luokse palattuaan meille Jumalan Pyhän Hengen – Hengen, joka lähtee Isästä ja Pojasta.
Tästä ilmoitus- ja pelastusjärjestyksestä johtuen voimme siis puhua Jumalan ensimmäisestä persoonasta eli Isästä, toisesta persoonasta eli Pojasta ja kolmannesta persoonasta eli Pyhästä Hengestä. Herran Henki kirkastaa meille Jeesuksen Kristuksen. Siksi ei ole ongelma, että Pyhää Henkeä tarkoittava gimel saarnaa meille väkevästi myös Vaimon Siementä, joka polkee rikki vanhan käärmeen pään.
H6 HEPREA JEESUS-KIELI https://gen.fi/h6.html
H6K KRISTUS KIRJAIMISSA https://gen.fi/h6k.html
H6K 3 Gimel
https://gen.fi/h6k-3-gimel.html
SISÄLLYSLUETTELO
0. Tallenteet ja dokumentteja
1. Kirjaimen nimi ja merkitys
2. Gimel-kirjaimen historiaa
3. Kameli saarnaa Kristusta
4. Gamaliel-nimi saarnaa Kristusta
5. Gimel on Pyhän Hengen kirjain
0. TALLENTEET JA DOKUMENTTEJA
Kristus kirjaimissa 6, Gimel 1/6, 22.10.2017 (0.49)
(tunnin alkupuolella kuva ja ääni eivät kulje tasatahdissa, pahoittelen)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/pbdt58v0qb6x/
Youtube-video: https://youtu.be/OakfnUM6VsY
Tekstitiedostot: https://gen.fi/h6k-3-gimel.html
https://gen.fi/h2-gml.html
Kristus kirjaimissa 7, Gimel 2/6, 29.10.2017 (0.45)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/pyftp8q31bsp/
Youtube-video: https://youtu.be/tzbM7TG07Tc
Tekstitiedosto: https://gen.fi/h2-gml.html
Kristus kirjaimissa 8, Gimel 3/6, 5.11.2017 (0.45)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/pmjyifmbv0g9/
Youtube-video: https://youtu.be/3_qf7zd-cfc
Tekstitiedosto: https://gen.fi/h2-gml.html
Kristus kirjaimissa 9, Gimel 4/6, 19.11.2017 (0.24)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/pva7r22rnfcw/
Youtube-video: https://youtu.be/pGNkVhxQ-Hg
Tekstitiedosto: https://gen.fi/h6k-3-gimel.html
Kristus kirjaimissa 10, Gimel 5/6, 26.11.2017 (0.19)
(kuva ja ääni eivät kulje tasatahtia, pahoittelen)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/p6tlw4xlory5/
Youtube-video: https://youtu.be/btTl7ftu0AA
Tekstitiedostot: https://gen.fi/h7-gmljxl-gamliel.html
https://gen.fi/h6k-3-gimel.html
Kristus kirjaimissa 11, Gimel 6/6, 26.11.2017 (0.25)
AC-tallenne: https://gen.adobeconnect.com/pki14tzcukkz/
Youtube-video: https://youtu.be/2Bmr934kgkI
Tekstitiedostot: https://gen.fi/h6k-3-gimel.html
https://gen.fi/h2-gbl.html
H2 גבל gaval j. (5/262) rajoittua
https://gen.fi/h2-gbl.html
H2 גמל gamal j. (37/114) viedä loppuun
https://gen.fi/h2-gml.html
H6K 1 Alef
https://gen.fi/h6k-1-alef.html
H6K 2 Bet
https://gen.fi/h6k-2-bet.html
H7 גמליאל Gamliel (Gamaliel)
https://gen.fi/h7-gmljxl-gamliel.html
1. KIRJAIMEN NIMI JA MERKITYS
3 ג גִּ֫ימֶל גימל gimel > kreik. Γ γάμμα gamma > lat. C, G
Gimel tarkoittaa seemiläisissä kielissä kamelia, joka johtuu gamal-juuresta, viedä loppuun, saattaa täyteen/täydelliseksi.
H2 גמל gamal j. (37/114) viedä loppuun
https://gen.fi/h2-gml.html
Tunnetuin gamal-juuresta johtuva nimi on Gamliel eli Gamaliel. Gimel on myös Jumalan kolmannen persoonan eli Pyhän Hengen symboli.
2. GIMEL-KIRJAIMEN HISTORIAA
Seuraavassa on ote rukouskirjeestäni (3/2017). Jos et ole vielä rukouskirjeitteni tilaaja, niin voit halutessasi ilmoittautua muutaman kerran vuodessa kirjoittamieni opetus- ja kuulumiskirjeitteni postituslistalle.
Rukouskirjeiden tilaukset, osoitteenmuutokset ja peruutukset:
Mauri Ilonen
Puolukkaviita 7 B 9
60150 Seinäjoki
puh. 040 514 2173
mauri.m.ilonen@gmail.com
Jumalan kielessä hepreassa eli pyhässä Jeesus-kielessä sen pienimmätkin osat eli kirjaimet ovat täynnä Herran Henkeä, joka kirkastaa meille Vapahtajaamme. Heprealaisen aakkoston kolmas kirjain, gimel eli g-kirjain, ei tee tässä poikkeusta.
Aluksi kerron kirjainten historiasta. Kreikkalaiset omaksuivat foinikialaisen kauppiaskansan kautta maailman vanhimman tunnetun äännekirjoituksen eli seemiläiset kirjaimet ~1200 eKr. Foinikialaiset asuivat nykyisen Libanonin alueella. He kävivät Välimerellä ahkerasti kauppaa ja myös perustivat Karthagon (suom. "uusi kaupunki") siirtokunnan nykyisen Tunisian alueelle.
Varhaisimmat arkeologiset löydöt tästä mullistavasta seemiläisestä aakkostosta ovat noin vuodelta 2000 eKr. Siinailta ja Egyptistä. Sitä vanhemmat tunnetut kirjoitusjärjestelmät ovat joko sana- eli kuva- tai tavukirjoitusta. Seemiläisessä kirjoitusjärjestelmässä sen sijaan jokaiselle äänteelle, tarkkaan ottaen konsonantille eli kerakkeelle, on oma merkkinsä. Merkkejä eli kirjaimia on 22, ja ne ovat Jumalan asettamina täsmälleen tietyssä järjestyksessä. Tästä ovat todisteena sekä kirjaimiin liittyvä gematria eli lukuarvot sekä ns. aakkospsalmit, esim. Raamatun pisin luku, Psalmi 119.
Kreikan kielessä on kolmantena kirjaimena alkuperäisen seemiläisen aakkoston mukaisesti soinnillinen k-äänne eli g, gamma. Mutta miksi meillä on kolmantena kirjaimena "c"? G-kirjain, joka sekin on kyllä gimelistä peräisin, on vasta seitsemäntenä.
Seemiläistä alkuperää olevat kirjaimet välittyivät kreikkalaisilta yhä edemmäksi kohti länttä. Seuraavaksi kirjaimet omaksuivat etruskit. Ennen ajanlaskun alkua nykyisen Italian alueella eläneet etruskit eivät osanneet sanoa gamma-sanan soinnillista alkuäännettä eli g:tä. He lausuivat siihen suomalaisten tapaan soinnittoman äänteen eli k:n. Jos vieraita kieliä opiskelematonta suomalaista pyytää sanomaan "gameli", niin hän sanoo "kameli". Se onkin vakiintunut suomen kielessä tuon kyttyräselkäisen erämaalaivan nimeksi.
Roomalaiset omaksuivat etruskien kreikkalaisperäisen aakkoston latinan kielen kirjoittamiseen ~700 eKr. Kolmantena aakkoston kirjaimena oli nyt etruskien jäljiltä soinniton k, ei enää alkuperäinen soinnillinen g. Antiikin aikana soinnitonta k-äännettä alettiin merkitä latinaan c-kirjaimella: Cicero, Caesar ("kikeroo", "keesar"). Meille tuttua k-kirjainta käytetään latinassa vain harvoissa kreikan kielestä lainatuissa sanoissa.
Keskiajalla c-kirjainta alettiin pelkästään kirkko- ja sivistyskieleksi jääneessä latinassa lausua tietyissä sanoissa s-äänteenä – latinasta syntyneiden kansanmurteiden eli myöhempien romaanisten kielten vaikutuksesta (italia, espanja, portugali, ranska, romania jne.). Kun kaikkien muiden länsikielten tapaan suomen kielen kirjoittamiseen valittiin uuden ajan alussa 1500-luvulla latinan aakkoset, niin kolmanneksi kirjaimeksi tuli s-äänteenä lausuttava c-kirjain (Mikael Agricolan "Abckiria" 1543).
On ilmeistä, että alkuperäisellä seemiläisellä gimel-kirjaimella on muotonsa eli kirjoitusasunsa puolesta yhteys Egyptin muinaiseen kuvakirjoitukseen eli hieroglyfeihin. Hieroglyfeissä on gimeliä muistuttava kuva eli merkki, jonka merkitys on sauvalinko eli heittokeppi. Heittovälineeltä varhaisimmat gimel-kirjaimet kyllä hyvin näyttävätkin. Kreikan suuraakkosten eli majuskelien gamma-kirjain (Γ) muistuttaa sitä yhä edelleen.
Linko johtaa ajatuksemme Daavidin ja Goljatiin, jonka tuo Iisain Vesa lingolla voitti. Se tarkoittaa ihmisten silmissä vähäistä ja heikkoa Nasaretilaista, joka voitti "yhdellä heitolla" mahtavan ja kauhistusta herättävän vihollisen: synnin, kuoleman ja Perkeleen (1. Sam. 17).
3. KAMELI SAARNAA KRISTUSTA
Mutta sitten varsinaiseen gimel-kirjaimen Kristus-saarnaan. Seemiläisissä kielissä gimel tarkoittaa kamelia: hepr. gamal, aram. gamla, arab. džamal jne.
Kameli on elävä esimerkki Jumalan luomistyön ihmeistä: Se on sananmukaisesti luotu ja tarkasti suunniteltu autiomaan vaativiin ja poikkeuksellisiin olosuhteisiin.
Kameli erityisine ominaisuuksineen saarnaa meille lihaan tullutta Kristusta, niin kuin syvimmältään kaikki luodut: Kaikki on luotu Messiaan kautta, kaikki luotu pysyy olemassa Jeesuksen voimalla eli Hänen Sanallaan, ja kaikki on luotu Häneen eli Vapahtajaa varten, Hänen ilokseen ja Häntä kirkastamaan.
Otan joitakin esimerkkejä siitä, miten kameli saarnaa Kristusta. Kameli voi varastoida mukaansa poikkeuksellisen suuren määrän vettä ja ravintoa. Se on ainoa eläin, joka voi kuljettaa kuuman, kuivan ja kasvittoman eli kuolleen erämaan halki keitaalle ja veden ääreen. Kristus on ainoa, voi kuljettaa meidät kuoleman yli Elämän virran rantaan taivaaseen. Jeesus on virvoittava vesi ja ravinto: Hän antaa veteen liittyneen Sanansa kautta meille elämän ja uudestisyntymisen pyhässä kasteessa; Hän ruokkii meitä ruumiillaan alttarin sakramentissa.
Kameli pystyy kulkemaan kahdeksan päivää juomatta kantaen samalla painavia taakkoja. Kahdeksas päivä on Kristuksen ylösnousemisen ja uuden luomisen symboli: Jeesus kantoi raskaan syntien taakan ensimmäisellä viikolla ja nousi kuolleista uuden luomisviikon ensimmäisenä päivänä – vanha luomisviikko mukaan laskien kahdeksantena päivänä.
Kameli selviää hiekkamyrskyssä: Sillä on esimerkiksi erityiset vilkkuluomet, jotka pyyhkivät pois silmään joutuneen hiekan kuin auton tuulilasinpyyhkimet konsanaan. Se voi myös jättää nämä ohuet luomet silmän päälle suojaksi ja kulkea hiekkapölyn keskellä: Vilkkuluomi on niin ohut, että kameli näkee sen lävitse. Kameli voi sulkea sieraimensa hiekalta. Sen korvat ovat pienet, jotta hiekka ei niihin tunkeutuisi jne. Kristus on ainoa, jonka kantamana voi selvitä hengissä tämän maailman myrskyjen keskellä.
Lue lisää kamelin ja lukuisien muiden eläinten ihmeellisestä luotuisuudesta:
Pekka Reinikainen: Eläimet opettavat. TV7 Kustannus 2016
Gimel- eli kameli-sanan pohjana on heprean verbi gamal, joka tarkoittaa loppuun viemistä ja täydelliseksi tekemistä. Kameli on hepreaksi sananmukaisesti "täydellisesti tehty" tai "perille viejä" – muut juhdat (hevonen, aasi, härkä jne.) siihen eivät siihen autiomaassa kykene. Kristus yksin voi meidät kuoleman keskeltä perille kirkkauteen viedä. Lihaan syntyneistä yksin Nasaretilainen on säilyttänyt alkuperäisen luomisen täydellisyyden ja synnittömyyden.
4. GAMALIEL-NIMI SAARNAA KRISTUSTA
H7 גמליאל Gamliel (Gamaliel)
https://gen.fi/h7-gmljxl-gamliel.html
5. GIMEL ON PYHÄN HENGEN KIRJAIN
Messiaanisten juutalaisten keskuudessa on opetettu heprean aakkostosta: Alef tarkoittaa Isää Jumalaa. Bet tarkoittaa Poikaa Jeesusta Kristusta. Gimel tarkoittaa Pyhää Henkeä. Siinähän se on: Uskon ABC eli Isä ja Poika ja Pyhä Henki!
Heprean kirjaimet ovat myös lukuja: Alef, bet, gimel ovat samalla myös luvut 1, 2 ja 3 – tai järjestysluvut ensimmäinen, toinen ja kolmas. Gimel olisi tämän perusteella siis yksinkertaisesti Jumalan kolmas persoona.
Alef- ja bet-kirjaimista voit lukea lisää:
H6K 1 Alef
https://gen.fi/h6k-1-alef.html
H6K 2 Bet
https://gen.fi/h6k-2-bet.html
Onko meillä perusteita sanoa, että gimel edustaisi erityisesti Pyhää Henkeä? Ainakin sillä perusteella on, että Herramme mainitsee koko hänen Kirkkonsa perustana olevassa kaste- ja opetuskäskyssään (Matt. 28:19) kolmiyhteisyyden juuri tässä järjestyksessä: Isä ja Poika ja Pyhä Henki.
18 – – Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. 19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti. (Matt. 28:18–20)
Muuallakin Raamatussa yhden Jumalan kolme eri persoonaa tulee esille siten, että Pyhä Henki mainitaan kolmantena:
14 Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien teidän kanssanne. (2. Kor. 13:14)
Tässä järjestyksessä Jumala itsensä meille ilmoittaa ja tunnettavaksi antaa: Isä synnyttää ikuisuudessa ennen ajan alkua (tai pikemmin ajan ulkopuolella) Poikansa, jonka Hän sitten ajan täyttyessä lähettää luoksemme Pelastajaksi. Messiaan kuuliaisen elämän ja viattoman kärsimyksen täyttymisen jälkeen tämä Jumalan Poika lähettää Isän luokse palattuaan meille Jumalan Pyhän Hengen – Hengen, joka lähtee Isästä ja Pojasta.
Tästä ilmoitus- ja pelastusjärjestyksestä johtuen voimme siis puhua Jumalan ensimmäisestä persoonasta eli Isästä, toisesta persoonasta eli Pojasta ja kolmannesta persoonasta eli Pyhästä Hengestä. Herran Henki kirkastaa meille Jeesuksen Kristuksen. Siksi ei ole ongelma, että Pyhää Henkeä tarkoittava gimel saarnaa meille väkevästi myös Vaimon Siementä, joka polkee rikki vanhan käärmeen pään.